Kisalföld logö

2017. 07. 20. csütörtök - Illés 19°C | 34°C Még több cikk.

Körbe-körbe körforgalomban

Akár hihető, akár nem: Győrben már 16 körforgalmi csomópont van, ezek száma még nőni fog, a szakemberek szerint további négyre-ötre lenne szükség.
illusztráció
Iparkodni kell Győrben a vizek adta lehetőségek jobb kihasználásában, mert riválisa támadt a „folyók városa" titulusnak. Megyeszékhelyünk ugyan egyelőre még nem erről híresült el, de tény, a körforgalmak városa lett. Gyakorlatilag hat-hét év alatt nem kevesebb mint 16 körforgalmi csomópont épült.

Ebből 12 létesült teljesen vagy ötven százalékban önkormányzati pénzből (a többi állami beruházás). Eme 12 csomópontot mai árakon kb. 600 millió forintból lehetne megvalósítani – kaptuk az információt Tóth Pétertől, a város Útkezelő Szervezete tájékoztatásért felelős munkatársától.

Könnyű átkelés

A körforgalmi csomópontokról eltérő a vélemény, abban azonban aligha lehet vita: mindegyik a közlekedés nagyobb biztonságát szolgálja. Rendkívül hasznos, hogy a csomóponti átkeléseknél, továbbhaladásoknál a kerékpáros-forgalom teljesen különválasztható a gépjárművektől. Mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok messzemenőkig biztonságosan tudnak átkelni egyik oldalról a másikra, hiszen a kétirányú gépjárműforgalmat elválasztósziget osztja ketté, így lerövidül a „konfliktushossz".

Minden ilyen csomópontnál biztonsági szempontból előny a sebességcsökkenés (30–35 km/h), a mellékirányból kevesebb a várakozási idő, a csomóponti forgalom összességében ritmusos.

Kevesebb baleset

Általában véve minden körforgalom hozta azt az eredményt, amiért megépítették. A városban akkor kezdett el csökkenni drasztikusan a közúti balesetek száma, miután sorra épültek át a csomópontok. Vannak ugyan körforgalmi balesetek is, de mivel kisebb a sebesség, a baleset súlyossága is arányban áll ezzel. Előfordul ráfutásos koccanás vagy az elsőbbségadás meg nem adása miatti „oldalba lökés", illetve gyalogos-, kerékpáros-elsodrás.

Mikor tanuljuk meg?

Van, aki nem hajlandó tudomásul venni az ívek mértékének és autója futóművének terhelési határait, ennek nemegyszer az útszéli táblák látják kárát. Az irányjelző megfelelő használata az autósok 35–40 százalékának ma is gondot okoz!

A figyelmetlen vezetésnek köszönhetően feltűnően gyakran törnek az elválasztószigetekbe helyezett, kikerülési irányt jelző táblák. Volt olyan körforgalom, ahol még a műszaki átadás-átvétel sem kezdődött el – fizikailag elkészült már a létesítmény –, de az alig egyhetes közvilágítási oszlopot egy autós tőből kidöntötte (és távozott a helyszínről).

Ha meghibásodik...

Fejtörést okoz, ha egy körforgalomban közművezeték hibásodik meg. (Példa volt a gázvezeték meghibásodása a Tihanyi Árpád út–Magyar utcai körforgalomban.) A félpályás útlezárást nem igazán lehet megoldani, csak úgy, ha négy rendőr irányítja a forgalmat mondjuk egész nap.

Ez elég megterhelő lenne, jobb esetben egyirányúsítani kell a becsatlakozó irányokat, rosszabb esetben teljesen el kellene terelni a forgalmat.

Győrben az első körforgalmi csomópont Szentivánon épült, a legszebb kétségkívül a Petőfi híd belvárosi hídfőjénél lévő, a legtöbbet vitatott pedig a Teleki utcai (amelyet sok autós a kialakítás kényszere miatt nem is tart igazán körforgalomnak, hiába minden jelzőtábla). Gyakori a torlódás a Szent Imre úti, a vasúti átjáró előtti körforgalomban, főleg sorompózárás idején.

Ezek a gondok azonban a város közlekedési szerkezeti adottságaiból adódnak. A körforgalmi csomópontok kialakítása lényegesen olcsóbb, fenntartásukat, működtetésüket tekintve mindenképpen, mint a jelzőlámpásoké – már persze ahol van rá hely. Győrben a közeljövőben még legalább négy-öt ilyenre lenne szükség, néhol (például Marcalvárosban) igen sürgősen – ez azonban pénz kérdése.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb cég az ipari parkban

Higiénés termékeket forgalmazó cég központját avatták fel a minap a győri ipari parkban. A… Tovább olvasom