Kisalföld logö

2017. 01. 25. szerda - Pál -8°C | -1°C Még több cikk.

Koppány Attila kiállítása: Szilánkok

Koppány Attila első kiállítása pontosan négy évtizede, 1968-ban nyílt meg a budapesti Műegyetemen, melyet akkor Dr. Pogány Frigyes, az Iparművészeti Főiskola hajdani igazgatója rendezett és nyitott meg a Jövő mérnöke címen.

A helyszín és a kiállítás cím természetesen nem véletlen, hiszen Koppány Attila nem csak grafikus és festőművész, de építészettel is foglalkozik, mint a győri építész-képzés megszervezője.

És bár eddigi életpályáját jelentős részben az építészet-tudománynak szentelte, mégsem egy technocentrikus művészt kell keresnünk a kiállított képek mögött. Sokkal inkább egy érzékeny szintézis megteremtőjét, aki egyensúlyt teremt a természet organikus gazdagsága és az ember által alkotott struktúrák és rendszerek között.
Ars poetikája szerint az építészet aktuális szellemi szintje visszahat a vizuális művészetekre – és viszont.

Festészetének egyik alapkérdése a mérnöki logika és az azon kívül eső jelenségek ambivalens viszonyával foglalkozik. Tehát amíg az építészeti metaforákra támaszkodó gondolkodásmód stabil alapokat, egymásra épülő fogalmi rendszereket tételez, addig a bölcseleti filozófiaelméletek területén sorra kudarcba fulladt kísérletek mutatják, hogy sem biztos alapokat találni, sem egy ellentmondásmentes fogalmi rendszert kidolgozni nem sikerül.

Kattintson a képekre a nagyobb méret megtekintéséhez >>

Crash
Crash

Dead bird
Dead bird
Új bábel
Új bábel
G.A. úr X-ben
G.A. úr X-ben

 

Képeinek egy jól elkülöníthető csoportjába azok a művek tartoznak, amelyek különleges felületi hatásukkal hívják fel magukra a figyelmet. A Dead Bird, illetve a Crash címet viselő képek feszes struktúráit helyenként színes, akvarell-hatású mezők töltik ki. Ennek eléréséhez a nedvesen megfuttatott akril lehetőségét használja ki. Ugyanide tartoznak az Erato és a La Femme című képek, felületeiken csurgatott – akvarell-technikáját idéző megoldásaikkal.

A kiállítás július 26-ig megtekinthető Budapesten a Körmendi galériában (Falk Miksa ú. 7.)
Felmerül továbbá a kérdés, hogy miben nyújt újat Koppány Attila jelenlegi kiállítása a korábbiakhoz képest? Elsősorban a témái megközelítésében és kivitelezésében érezhető egy jóval differenciáltabb fogalmazás. Az Új Bábel, vagy a G.A. úr X-ben című képein olyan kaleidoszkóp-szerű, összetett jelenségekre mutat rá, amelyek azelőtt nem szerepeltek képein. A „minden egész eltörött" dekadens hangulata után egy újraszerveződő, változatos szépségű struktúra építőköveire talált rá.

Pallag Márta
művészettörténész

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

13 éves fiú dolgozott az M7-es építésénél

Győr-Moson-Sopron - Megyénkben is talált két gyerekmunkást az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi… Tovább olvasom