Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Kivédhető a reggeli buszjáratok zsúfoltsága?

Győr - A Kisalföld Volán szerint kivédhető lenne a reggeli buszjáratok zsúfoltsága, ha a győri iskolák nem mind egy időben kezdenék a tanítást. Az önkormányzat szerint nem érné meg változtatni.
Lépcsőzetes iskolakezdéssel – azaz a jelenlegi egységes nyolc órától való 15–40 perces eltéréssel – megszüntethető lenne a reggeli helyi járatú buszok zsúfoltsága a Volán szerint. Tény, hogy reggel 7 és 8 között nem jó utasnak lenni: hiába indulnak sűrűn a legforgalmasabb járatok – Marcalvárosból például ötpercenként –, van, hogy a várakozó diák csak a harmadik buszra fér fel, akkor is csak „élével"... A legkritikusabb a 22-es, a 23-as, a 14-es és a 11-es vonal, de abban az ominózus egy órában városszerte rossz a helyzet: a helyi vonalakon utazó napi 90 ezer emberből 13 ezer utas ekkor száll buszra. (Mivel a tanítás vége már nem egységes, a második csúcson, 14 és 15 óra között már „csak" tízezren utaznak.) A régi, fél 7, 7 órás munkakezdés eltűnésével ráadásul egyre több ember munkakezdése is egybeesik az első becsengetéssel, ezért alakulhatott úgy, hogy a 22-es buszon például 20–25 percre koncentrálódik az egész reggeli „roham".

A Kisalföld Volán az elmúlt években többször felvetette az önkormányzatnak, mi lenne, ha az egyes iskolák eltérő időpontban kezdenének. Konkrét tárgyalásokig azonban nem jutott a dolog.

Papp Andrástól, a győri önkormányzat oktatási és kulturális osztályának vezetőjétől megtudtuk, hogy három éve volt ugyan egy „halvány" kísérlet az iskolakezdés eltolására, az intézmények azonban úgy vélték, ez több kellemetlenséggel, mint előnnyel járna, s annak ellenére is tiltakoztak, hogy az akkor ingyenes diákbérlet miatt a jelenleginél jóval több gyerek buszozott.

Majdnem minden diák  egyszerre indul útnak, s egyszerre érkezik az iskolába; a győri buszokon egy óra alatt 13 ezren utaznak. Fotó: H. Baranyai Edina
Majdnem minden diák egyszerre indul útnak, s egyszerre érkezik az iskolába; a győri buszokon egy óra alatt 13 ezren utaznak. Fotó: H. Baranyai Edina

– Így is nehéz például a diákoknak ebéd nélkül kibírni hat-hét órát, kénytelenek lennénk hát egy hosszabb szünetet beiktatni, így, ha csak egy negyedórával kezdődik később a tanítás, az is félórás csúszást jelent.

Nem beszélve arról, hogy a változásokhoz hozzá kellene igazítani a vidéki buszok menetrendjét – a középiskolások közel hatvan százaléka bejáró –, amelyekkel nyilván különböző iskolákba utaznak a diákok, s akkor még nem szóltunk a vonattal érkezőkről. Mivel a vidékieknek nincs sok választási lehetőségük, ők egy időpontban kényszerülnek városon belül is utazni – sorolja az osztályvezető, aki a fentiek ellenére nem zárkózik el egy alaposan alátámasztott, konkrét javaslat megvizsgálásától. Hozzáteszi: azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy sok családban együtt indulnak el reggel a szülők és a gyerekek, s ez valószínűleg akkor sem változna, ha kis eltérés lenne a „beérkezési határidők" között.

Mihályka Imre, a Kisalföld Volán személyszállítási igazgatója szerint már a lehetőségek felméréséhez is szükség lenne az iskolák segítségére, egyedül ők tudják ugyanis, melyik gyerek honnan, melyik településről érkezik az intézménybe. Ebben egyébként az oktatási osztály is partner.

– Kísérletképpen a marcalvárosi iskolák esetében lehetne változtatni, ott ugyanis az Apor-, a Krúdy-, az Arany-iskolában és a PÁGISZ- ban többezer gyerek tanul – mondja Mihályka Imre.

Olvasóink írták

49 hozzászólás
  • 49. albatrosz 2009. február 14. 10:13
    „Szerintem,meg DIÁKBUSZOKAT kellene inditani, amit csak a diákok vehetnekigénybe.”
  • 48. Goldmund 2009. február 09. 23:22
    „45.hsz-ra:
    Nem csak a benzinköltséget kell ilyenkor számolni, hanem az amortizáció költségét is. Tehát ha havonta X km-rel többet fut az autód, akkor az értékcsökkenés több lesz, mintha azt nem futotta volna le. Bizonyos javítási/cserélési költségek gyakrabban jelentkezhetnek. Ugyanakkor nyilván akkor is szükséges lehet valamit cserélni/javítani, ha nem használod az autót, tehát ezt nem olyan egyszerű kiszámolni.”
  • 47. Freehill 2009. február 09. 17:14
    „A pályázat és a mostani járatritkítás nincs összefüggésben egymással: az infrastrukturális fejlesztéseket támogatja az EU, az üzemeltetést azonban sajnos nem. Így azt lehet megvalósítani, amire van pénz. Ami persze szintén nem lesz haszontalan, mert pl. a műholdas járműkövetéssel a forgalmista képes lesz a csúcsforgalomban menetesítő járatokat küldeni - ahol erre a leginkább szükség van -, esetleges késés esetén pedig az utasok hiteles tájékoztatást kapnak. Nyilván a legjobb az lenne, ha egyáltalán nem lenne késés, de a mai forgalomban ez nem a buszvezetőkön múlik, viszont még mindig jobb tudni, hogy a busz x percet késik (és végső esetben alternatív megoldást keresni), mintsem a teljes bizonytalanságban várni.

    Azzal teljesen egyetértek, hogy emellé a rendszer mellé szükség lenne a közösségi közlekedés előnyben részesítésére (buszsávok, buszzsilipek stb.), valamint a menetrend bővítésére, és semmiképpen sem a szűkítésére. Viszont higgyétek el, hogy ez az Önkormányzat kompetenciája, NEM a Voláné. A Volánnak nyilvánvalóan az az érdeke, hogy minél elégedettebbek legyenek az utasai, de sok minden nem rajta múlik.”
  • 46. Freehill 2009. február 09. 17:05
    „buggyant #35: nem a civilizált hangnemű, jogos észrevételekre gondolok, amelyek természetesen fontosak, hiszen a problémák feltárásával előre viszik az ügyeket, és a volánosok munkáját is segítik. Hanem az olyan alpári stílusú, hazugságokkal teli hozzászólásokra, mint pl. "agyrém" #32-es "műve". Ha végignézed a fórumot, sajnos utóbbiak vannak túlnyomó többségben... Miért kell abból kiindulni, hogy a volánosok mind gonosztevők, akik direkt ki akarnak szúrni az utasokkal? Ha logikusan belegondol valaki, nyilván már azért sem lehet így, mert ők az utasokból élnek. De ha valaki mindig csak a rosszat keresi, az érveket meg sem próbálja megérteni, akkor nincs mit tenni... csak számomra érthetetlen.”
  • 45. bucinudli 2009. február 09. 16:55
    „Kedves Legenda!
    Ami az autót illeti, azért az nem egészen így van. Nekem például nem kell részletet fizetnem. A súlyadót és a kötelező biztosítást akkor is fizetnem kell, ha a kocsi a garázsban áll.
    Tehát marad a benzinköltség, amit csak akkor kell fizetnem, ha megyek vele.
    Szóval a bérlet árával ezért csak a benzinköltséget kell összehasonlítani.
    Bizony, ha az egész családnak veszek bérletet, drágábban jövök ki, mintha kocsival megyünk. Gyerekeket elvisszük a suliba, mi pedig megyünk a munkahelyre. (A családnak a bérlet 13 370 Ft-ba jönne.) Ennél tuti olcsóbban jövünk ki, ha nem a tömegközlekedést vesszük igénybe.
    Eddig egyébként mind a négyünknek buszbérletünk volt. De úgy megnyirbálták a járatokat, hogy nem érdemes busszal menni. Februárra már nem is vettünk ezért bérletet. Mindannyiunknak fél órával korábban kellene indulni, és fél órával később érnénk haza. Ez napi plusz 1 óra utazás lenne a korábbihoz képest mindenkinek.”
  • 44. Freehill 2009. február 09. 16:52
    „agyrém #32: csak téged tudlak idézni: "Látom bentről a sötétség csak úgy árad belőled..."

    Mintha kicsit ellentmondásba kerültél volna magaddal:
    "te is a ,,volánosgettó" tagja vagy" vs. "És tudd, nem az önkormányzat döntötte el, hogy a járatokat ritkítani kell!!"
    Ha feltételezed, hogy volános vagyok, akkor nem gondolod, hogy nálad ezerszer jobban tudom azt, hogy ki, mikor, mit döntött el? Különben pedig lásd Legenda #34-es hozzászólását.

    A 23 és 23A Malom ligeti megállóhelye ugyanolyan messze van a vásárcsarnoktól, mint a 19-es Török István utcai megállóhelye volt, csak a másik irányból kell gyalogolni.

    "ha ennyire okasnak tartod magadat, akkor ezekkel a felsorolt biszokkal a sok idősebb ember el tud menni a Zöld utcából, és a Szőnyi utcából a vásárcsarnokra mi?"

    Nem, de nem is állítottam azt, hogy *ők* el tudnak menni. Erre reagáltam (#28): "Egyébként a csarnokközeli megállók védelmében mondom, hogy általában kultúrált városokban az ilyen fontosabb objektumoknál több járat is van." A pinnyédi, bácsai, révfalusi, kisbácsai, győrszentiváni és likócsi idősebb emberek sem tudnak közvetlenül eljutni a vásárcsarnokhoz, csak átszállással. A Szőnyi Márton utcaiaknak sem alkotmányos joguk ez, csupán egy véletlen adottság, amely eddig fennállt. Ami az új helyzetben viszont a TÖBBSÉG SZÁMÁRA OPTIMÁLIS megoldásba sajnos nem fért bele.”
  • 43. Legenda 2009. február 09. 10:17
    „Én ugyanezt mondom. Ha nem fér fel a buszra az ember, akkor tökmidegy. De a népet azzal etetik, hogy majd látni fogja a totemoszlopokon hogy mikor jön a következő busz, meg tud venni vasárnap este bérletet, meg hasonlók. A korábbi cikkekhez sokan olyanokat fűztek hozzá, hogy bezzeg francia meg németországban így van aztán milyen jó. A gazdaságunk, a fizetőeszközünk, a jövedelmünk... semmi sem nyugateurópai. A tömegközlekedésünk sem lehet az. (Hogyan is lehetne?)
    A buszok késnek mert 10-szer annyi autó van mint 20 éve. (Buszsávok nincsenek)
    A potenciális utas meg nem száll buszra, mert az csúcsidőben mindíg késik.
    Aztán az autos panaszkodik, hogy busszal esélye sincs munkába/ iskolába érni, kompromisszumra nem hajlandó.
    Inkább jár milliós autóval (több tízezres havi törlesztővel), plusz a kocsi napi költsége, és bemeséli hogy neki az jobban megéri.
    Ez emberek, bizony már jóléti társadalom. Itt ha mindenkinek a háza előtt lenne a buszmegálló és 10 percenként járna a busz, akkor sem járna tömegközlekedéssel (max pár kivétellel), mert akkor meg túl sok a megálló, vagy valami hasonló kifogások lehetnének.
    Úgy leszünk mint nyugaton. A tömegközlekedés minimálisra esik vissza. Ez törvényszerű.”
  • 42. Goldmund 2009. február 08. 23:33
    „"Ennek megvalósítására van másfél év. Nem holnapra kell meglennie."
    És a mostani lépések ebbe az irányba mutatnak?

    Egyébként nagyon sokra fog menni a hangos utastájékoztatással az az utas, aki majd nem fér fel a buszra.”
  • 41. Legenda 2009. február 08. 23:10
    „Az általad említett cikk arról szól hogy "kultúráltabb" lesz, nem arról hogy mindenki, minden igényét kielégíti.
    A cikkben arról van szó, hogy pl lesz hangos utastájékoztatás, jegykiadó automata,stb.
    Azt írtad érdemes elolvasni.
    Inkább olvasd el Te, mégegyszer. :)
    Ennek megvalósítására van másfél év. Nem holnapra kell meglennie.”
  • 40. Goldmund 2009. február 08. 20:44
    „Hehe, épp látom a cikk alatt a "Kapcsolódó cikkek" között, hogy "Közösségi lesz a tömegközlekedés".
    Jutasi Ferenc cikke 2008. őszén arról, hogy több, mint 500 millió Ft EU-s elnyert támogatással (és tizedannyi saját erővel) mennyivel kulturáltabb lesz a város tömegközlekedése.

    Tanulságos elolvasni a mostani járatritkítások után! Így válik igazán hiteltelenné mind az önkorm., mind a Volán magyarázkodása!

    Ha eltüntetnék, itt a link:
    http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/kozossegi_lesz_a_tomegkozlekedes/2077011/”
  • 39. Goldmund 2009. február 08. 20:35
    „Konkrétan én is ismerek olyan iskolát, ahol 7.50-kor kezdenek évek óta.
    Egyébként pedig minden iskolás tudja, hogy nem ugyanakkor ér be mindenki az osztályba. Ennek ezerfelé oka lehet, van aki kicentizi az idejét, van aki nem. Emellett nekünk általánosban pl. 3/4 8-ra kellett járni, de praktikusan már 7.40-től szívatták, aki "elkésett", így 7.35 körül szoktam beérni annó az átkosban.
    Egyszóval a buszok terheltségén plusz-mínusz 15-20 perccel nagyon keveset fognak változtatni. Az meg tényleg túlzás lenne, hogy egyik helyen fél 8-kor, a másikon fél 9-kor kezdődjön a tanítás.
    Ja, és még egy! Aki még kicsi és kísérik a szülei, annak a beérkezése attól is függ, mikorra (és hová) kell a szülőnek beérnie. Ha pl. neki későbbre kéne mennie, akkor is már ott fog dekkolni jóval előbb. Akkor viszont tanár is legyen, aki vigyáz rájuk!
    Én nem vagyok eleve ellene a rugalmas iskolakezdésnek, de nem gondolja senki, hogy ez csodaszer lesz a reggeli zsúfoltságra.

    Talán abban lenne több ráció, ami a 27.hsz-ban van írva, hogy az egymás közelében levő iskolákban legyen egy kicsit eltolva a kezdés és akkor az oda menő járatokon talán egy kicsit jobban eloszlik a tömeg. Viszont akkor a csúcsidőt (22-esen az 5 perces követést) hosszabbra kell venni, remélem ezt is tudomásul veszi a Volán!”
  • 38. Hunicum 2009. február 08. 17:39
    „Nem tök mindegy, hogy a gyerek 8- kor, vagy 7.40-kor kezd?
    Anno délután is jártunk suliba kéthetente, és túléltük mindannyian!”
  • 37. buggyant 2009. február 08. 11:39
    „biztonság, luxus, kényelem, minden kilométeren......... volánbusz!
    emlékszünk még erre a helyes kis reklámra? Akkor is kacagtató volt de legalább törekvés.
    Az asztal mellől nem hiszem hogy fel lehet mérni igényeket meg tanszünet alatti utasszámlálással sem.
    Hiába döngetik a mellüket itt a volánosok, a lényeg, hogy jópáran leszokunk a buszozásról, csökken a bevétel, aztán nem hiszem hogy akkor sokra mennek megint a sztrájkkal merthogy nem tudnak fizetést emelni, az utazóközönség mégjobban berág rájuk és ez így megy tovább míg fel nem bukkan egy másik esetleg maszek cég aki majd olcsóbb bérletekkel és jegyekkel megoldja a gondokat..... na jó, tudom hogy ez álom, lényeg hogy a közlekedés bedőlt rendesen. Egyre több a gyalogos meg az autós és egyre több lesz a klausztrofóbiás.”
  • 36. aTibi 2009. február 08. 09:43
    „Akik az agyrém mellett állnak ki!

    Ki,-kik csinálják a feszültséget? Azt mondják az okosok fogy a gyerek! Fogadjuk el.

    AKKOR AZ ELMÚLT ÉVEKBEN TÖBB GYEREK JÁRT ISKOLÁBA! MEGTUDTÁK OLDANI?

    MOST,HOGY KEVESEBB AZ OKOZ PROBLÉMÁT?

    Itt van az aljasság!

    Utána kellene nézni mitől alakult ki a probléma! Hogyan működött a pár/ 5-10-15-20/ éve még elfogadható reggeli közlekedés!

    Az íróasztal,--a számítógép az adatok rögzítésének segédeszközei, de nem az utcai valóságnak életszerűségnek !”
  • 35. buggyant 2009. február 08. 08:01
    „freehill, ez nem rágalomhadjárat, ez a tapasztalata az utazóközönség nagy százalékának.”
  • 34. Legenda 2009. február 07. 22:03
    „Kedves agyrém (#32)
    Szerintem meg az önkormányzat döntötte el:
    http://www.gyor.hu/index.php?hlid=1294
    Innen letöltheti a december 18-i, közgyülés jegyzőkönyvét.
    A 13-14-ik oldalon szerepel a vita jegyzőkönyve után( szintén érdemes elolvasni) :

    "3. Győr Megyei Jogú Város Közgyűlése elhatározza, hogy 2009-ben a kilométer-kibocsátást 550 ezer km-rel csökkenti.
    4. Győr Megyei Jogú Város Közgyűlése felkéri a jegyzőt, hogy dolgoztassa ki a Kisalföld Volán Zrt.-vel a kilométer-kibocsátás 550 ezer km-rel való csökkentését.
    Felelős: dr. Lipovits Szilárd jegyző
    Határidő: 2008. december 31. "

    Szó szerint idéztem. Csak a teljesség kedvéért...”
  • 33. bunda 2009. február 07. 21:34
    „A vidékit és az állomást sem könnyű megközelíteni minden városrészből, csak hosszú gyaloglással. Győr közlekedése nagyon elrontott, de valószínú nem a polgármester Úr adta az ötletet, Ők csak szavaztak. "Szakemberek" szoktak ilyenkor javaslatot tenni.”
  • 32. agyrém 2009. február 07. 20:11
    „..Buggyant"..teljesen egyetértek azzal amiket írtál.
    31.hogy járna már a 23 és23A a csarnok felé, jó hogy nem soroltad fel az egész menetrendet.
    ha ennyire okasnak tartod magadat, akkor ezekkel a felsorolt biszokkal a sok idősebb ember el tud menni a Zöld utcából, és a Szőnyi utcából a vásárcsarnokra mi?

    És tudd, nem az önkormányzat döntötte el, hogy a járatokat ritkítani kell!!
    Látom bentről a sötétség csak úgy árad belőled...te is a ,,volánosgettó" tagja vagy.

    Az már csak hab a tortán mikor a buszvezető,k bagóznak vezetés közben negy egy járaton a buszon.
    Nem törődve azzal, hogy mellette ott van a szülő a kisgyerekkel.
    Én már vagy 2x beszoltam a Buda utcába ---állítólag 50 e!ft a buntetés, ha valakit rajtakapnak....ugyanmárki hiszi ezt el.

    Lehet azt vallják a kultúrlát közlekedéshez hozzátartozik ha az ember kocsmába érzi magát.”
  • 31. Freehill 2009. február 07. 19:43
    „#28: a csarnokot továbbra is nagyon sok autóbusz érinti (5, 6, 17, 23, 23A, 33, 37, 37R, 38, 39, 40, 47). Talán 4 olyan megállóhely van, ahonnan kicsit(!) körülményesebbé vált a megközelítése.

    Írod: "Nem hiszem hogy a megtakarítás a szatyrosok szivatásával érhető el."
    Márpedig két lehetőség van:
    - vagy annak a néhány "szatyrosnak" a "megszivatásával";
    - vagy az EGÉSZ VÁROS megszívatásával (számold ki, hogy ha megmaradt volna külön a 19-es, akkor mennyivel kellett volna ritkítani az ÖSSZES többi járatot!)
    Szerintem jó, hogy nem az utóbbi változat valósult meg. A többség érdekét kellene nézni!”
  • 30. Freehill 2009. február 07. 19:26
    „Kicsit kezd elegem lenni abból a rágalom-hadjáratból, amellyel a volánosokat támadják a különböző fórumokon. Miért nem lehet végre felfogni, hogy az ÖNKORMÁNYZAT HATÁROZOTT a járatritkításról, a Volán - mint szolgáltató - nem tehetett mást, mint végrehajtotta, próbálva úgy megoldani, hogy a lehető legkevésbé fájjon (persze valakinek mindenképpen fáj, másképpen nem megy). Nem tudom, az itt hozzászólók milyen szakmát űznek, de ha pl. egy építésztől egy kétszintes ház terveit rendelik, és ő egy ötemeletest tervez, vagy egy péktől 1 kg pogácsát kérnek, de ő 2 kg-ot süt, akkor azt nem fogadja el a megrendelő. Azt kell csinálni, amit a megrendelő mond, pontosan erre a szolgáltatói magatartásra hivatkoztok ti is. De amikor a Volán így tesz, ő a hibás, nem pedig az, aki a döntést hozta. Ha pedig a Volánnak jobbító szándékú ötlete van, akkor fogja be a száját, mert ő csak szolgáltató. Honnan ez az irracionális gyűlölet a Volán iránt?”
49 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négysávos lesz a marcalvárosi út

Győr - A cím igaz, annyi megszorítással, hogy mindössze egy rövid, ötszáz méteres szakaszon. A… Tovább olvasom