Kisalföld logö

2018. 02. 22. csütörtök - Gerzson -2°C | 3°C Még több cikk.

Kiürül a győri Belváros?

A barkácsáruházak kivételével ma még annak veszélye nélkül lehet bevásárlóközpontot nyitni Győrben, hogy az új szereplő kiszorítási versenyt idézzen elő. A kisebb üzletek közül azonban sok bezárhat, s így félő, hogy kiürül a győri Belváros.
A győri közgyűlés múlt heti ülésén úgy döntött, lehetővé teszi, hogy bevásárlóközpont épüljön a Rába rt. törzsgyári telephelyén, a Budai út és a Fehérvári út sarkán. A beruházó ECE Projektmanagement Budapest Kft. hozzávetőlegesen 26 ezer négyzetméter alapterületű, kétszintes üzletközpontot kíván létrehozni. A pontos bérlői összetétel még nem ismert, de az biztos, hogy köztük lesz egy nagy élelmiszer-áruház is.
A beruházó tervei szerint az épület második és harmadik emeletén hétszáz-hétszáz gépjármű-parkolóhelyet alakítanak ki, amelyet hatszáz külső parkoló egészít ki.

Néhány nagyobb gócpont

A hatalmas kereskedelmi fejlesztés azt a kérdést veti fel: nem megy-e tönkre számos üzlet Győrben az újabb hipermarket megjelenése miatt? A beruházáshoz az ECE megbízásából a RegioPlan Consulting GmbH készített helyszínelemzést, amely egyebek mellett erre is kitér.
A dokumentumban az szerepel, hogy az új központ Szlovákiába is átnyúló vonzáskörzetében 469 ezren élnek 166 ezer háztartásban. A teljes piaci potenciál egy évben – a turisták költekezését is számítva

– csaknem 571 millió eurót (azaz 14 milliárd forintot) tesz ki. A forgalmi potenciál – az az összeg, amelyet a fogyasztók ténylegesen ebben a vonzáskörzetben költenek el – 204 millió euró (5,1 milliárd forint). A RegioPlan úgy találta: Győrben jelenleg csak barkács- és kertészeti áruházat nem lehet létesíteni anélkül, hogy az ne váltana ki kiszorítási versenyt, illetve ne élezné tovább a már meglévő konkurenciaharcot.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az ECE megjelenésének nem lesznek „áldozatai".

Ugyancsak ebben az elemzésben szerepel, hogy hosszú távon a kereskedelem néhány gócpontra – Belváros, Interspar, Győr Plaza, Tesco – koncentrálódik, s az ezek között elhelyezkedő üzletek eltűnnek, vagy helyi ellátó és speciális funkciókat töltenek be. A RegioPlan szerint a „gyenge" bolttípusok az új hipermarket megvalósítása nélkül is veszítenének, miközben a Belváros jó fekvésű, jó üzlettípussal és piaci fellépéssel rendelkező boltjai akár növekedést is elérhetnek.

Nem bírják a versenyt

Nagy Lászlóné, a győri kiskereskedők érdekeit képviselő Kisosz titkára nem osztja ezt a visszafogott pesszimizmust: sokkal pesszimistább. „Két dolog történhet a jövőben: vagy az új központ áll üresen, vagy a Belváros. Borzasztó lenne, ha bekövetkezne, de félő, hogy Győr központja halott városrész lesz. A nem eléggé tőkeerős kiskereskedők feltehetőleg nem fogják bírni a versenyt. Sokan már most sem tudják, melyik lábukra álljanak" – fogalmazott. Hozzátette, a Kisosz tiltakozott a tervek ellen, de nem járt eredménnyel.

Szerinte a Belváros jövőjét az jelenthetné, ha az exkluzív, minőségi árut keresők igényeit tudná kiszolgálni, csakhogy ez a réteg egyelőre nem elég nagy. „A távol-keleti könnyűipar belvárosi térnyerése mindenesetre nem a minőség felé mutat" – fogalmazott Nagy Lászlóné.

Jelentősen nő a forgalom

Az új bevásárlóközpont Győr közlekedésére is hatást gyakorol: az oda érkező autósok és áruszállítók révén nyilvánvalóan tovább fokozza a Budai út–Fehérvári úti csomópont már ma is jelentős, napi 30–35 ezres gépjárműforgalmát. Az építkezéssel egy időben ugyan ezt a kereszteződést jelzőlámpás körforgalommá alakítják, de kérdéses, hogy ez megoldást jelent-e a problémákra.

Somogyi Tivadar belvárosi önkormányzati képviselő éppen emiatt nyilatkozta a Kisalföldnek, hogy egyszerre örül a beruházásnak és fél is tőle. „Örülök, mert nem lenne jó, ha a Rába elhagyott telephelye hosszú évekre a Frigyes-laktanyához hasonló sorsra jutna. Ugyanakkor aggódom, mert az üzletközpont előre nem látható módon átrendezi a Belváros forgalmát. Az általam megkérdezett szakemberek egy része azt állítja, ne aggódjak, mert az új Budai úti kereszteződés egyfajta szívóhatást gyakorol majd a forgalomra. A szakemberek másik része viszont azt mondja, a kereszteződésnek visszatorlasztó hatása is lehet, s ekkor az autósok menekülő útvonalként használhatják a Schwarzenberg utcát" – mondta.

A képviselő a múlt heti közgyűlésen javasolta, hogy az önkormányzat tegyen félre pénzt arra, ha emiatt azonnali közlekedési beruházás válna szükségessé a Belvárosban, de erről még nem született döntés.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hatékony segítség a beilleszkedésért

A Győri Nevelési Tanácsadó Gyermek- és Ifjúságpszichológiai, valamint az Alfred Adler Módszertani… Tovább olvasom