Kisalföld logö

2018. 02. 20. kedd - Aladár, Álmos -1°C | 1°C Még több cikk.

Kis kiadóból médiabirodalom

Győr–Közép-Európa - „A média gerjesztheti és tompíthatja is a válságot" – vallja Szammer István. A tíz évvel ezelőtt még csak egy újságot kiadó, mára hét országban 17 milliárd forintos bevételt produkáló médiabirodalom vezetője a cégcsoport látványos fejlődéséről nyilatkozott lapunknak.

A Kisalföld nemcsak újságként változott sokat az elmúlt tíz évben. Olvasói nem feltétlenül tudhatják, hogy kedvenc lapjuk kiadója az üzleti életben óriási fejlődésen ment át. A kezdetben egyetlen napilapot jegyző vállalat mára egy közép-kelet-európai cégbirodalom központja lett. Győrből irányítják a szlovákiai, szerbiai, horvátországi, romániai, bulgáriai és boszniai érdekeltségeket is.

A Kisalföld mellett a cégcsoporthoz tartozik a Délmagyarország Szegeden, Szlovákia tekintélyes napilapja, a Pravda, az Avízo című hirdetési újság, és a térség vezető autós- és állásportáljai. Elég talán, ha csak a hazai, napi 125 ezer látogatót vonzó hasznaltauto.hu-t említjük. A cégcsoportot irányító Lapcom kft. igazgatójának nevéhez fűződik a hét országban érdekelt, 17 milliárd forint éves árbevételű kiadóbirodalom felépítése. Szammer István tagja a londoni székhelyű igazgatótanácsnak, a Daily Mail-csoport egyik fontos üzletágát vezeti. A Kisalföldet is magába foglaló, kezdetben alig több mint száz, most több mint ezer munkatársat foglalkoztató cégcsoport irányítójával a gazdasági válság kellős közepén új beruházásokról, új termékekről, új szolgáltatásokról, az innováció, az odafigyelés fontosságáról beszélgettünk.

Szammer István
Szammer István

– „Az arany sárrá válik" – jósolta Nostradamus  a 2009-es évre.  Hozzáértők biztosak abban, hogy a XVI. században született látomás a XXI. század első nagy gazdasági válságára utal. Mai szakértők sokan és sokfélét jósoltak már a válságról. A médiapiacon is sárrá válhat az arany?

– Ha szélesebb körben nézzük a gazdaságot, azt mondhatom, Magyarország eddig is válságok sorozatán jutott túl. Edzettebbek vagyunk az ilyen helyzetek kezelésében, mint a fejlettebb nyugati piacok, ahol valóban nagy a visszaesés. Ez az eltérés megjelenik az országon, térségen belül is, a fejlettebb régiókat a válság erősebben érinti. Ezért Győr helyzetét, ahol a beszállító hálózattal együtt jobban kiépült például az autóipar, kritikusabban kell néznünk, mint Szegedét vagy akár a balkáni befektetéseinket.

A gazdasági válság és a médiapiac összefüggéseit is több szempontból vizsgálhatjuk. Egyrészt úgy, hogy a híradásoknak milyen szerepük lehet a gazdasági folyamatokra. Másrészt a médiát mint az üzleti élet egyik szereplőjét is értékelhetjük – véli Szammer István.

Ha úgy nézzük a médiát, mint a hírek közvetítőjét, megállapíthatjuk, hogy a híradások gerjeszthetik és tompíthatják is a válságot. Nem mindegy ugyanis, hogy mennyire tárgyilagos egy újság.

Ilyenkor minden egyes cikk, ami túldramatizálja a történéseket, még olyan munkahelyeket is veszélybe sodorhat, amiknek valójában közük sem lenne a recesszióhoz. Másik oldalról viszont, ha a média megpróbálja elhallgatni a valóságot, látszatbiztonságot teremthet, ami ugyanolyan káros. Ezért különösen fontos a tárgyilagosság.

Másrészről a média, mint üzleti szereplő, együtt mozog, együtt lélegzik a gazdasággal. A hirdetések mennyiségéből is látszik, hogy mennyire eladhatók a termékek, vagy például vannak-e szabad állások. Ha lendületben a gazdaság, a hirdetések száma is nő, de ha csökken a fogyasztás és kevesebb az álláslehetőség, az bennünket is érzékenyen érint. A világ minden részén ilyenkor a médiavállalkozások is meglehetősen kényelmetlen intézkedéseket kénytelenek meghozni.

Ez persze csak az érem egyik, árnyékos oldala. A másik sokkal fényesebb. Hiszen ilyen helyzetben felértékelődnek a termékfejlesztések, a hatékonyságnövelő intézkedések. A fogyasztók pedig jól járnak. A Kisalföld például a válság kellős közepén jelent meg új, minőségi Heti TV Magazinjával, befolyását kihasználva a korábbinál is több spórolási lehetőséget kínál előfizetőinek a hűségkártyaprogramban, és hirdetőpartnereit is új, kedvező ajánlatokkal, magasabb szintű ügyfélszolgálattal várja.


– A Lapcom-csoport eredményeinek harmada már az online területről érkezik. Megférhet hosszú távon egymás mellett az internet és a nyomtatott sajtó?

– Ha napilapjaink, a Kisalföld, a Délmagyarország és a szlovákiai Pravda példáján keresztül nézzük az online kiadás és a papíralapú újság együttműködését, az utóbbi időben már igazi sikertörténetekről számolhatok be. Az elmúlt évben jelentős fejlesztéseket valósítottunk meg az interneten. Ma a kisalfold.hu-nak is, a delmagyar.hu-nak is naponta átlagosan 30 ezer olvasója, ahogy szakmai berkekben mondják, egyedi látogatója van az interneten. Tavaly januárban napi átlagban tízezer volt. Ez óriási fejlődés. Arra törekedtünk, hogy az online és a nyomtatott kiadás kiegészítse egymást. Az újságot naponta 75 ezer példányban vásárolják meg, csaknem negyedmillióan olvassák, ezért itt elsősorban olyan híreket, helyi információkat közlünk, amelyek mindenkit érintenek. Az internet sokkal inkább személyessé tehető. A fiatalokhoz ugyanúgy szólhatunk a világhálón, mint az igazi, kis helyi közösségekhez.

Ez utóbbit szolgálja például a Kisalföld Online klubhálózata.

A megye minden településének elkészítettük a saját közösségi portálját, ezeket az ott élők tölthetik fel tartalommal és működtethetik. Fontos az is, hogy olvasóink, online látogatóink forró vonalon tudósíthatják a lapot és az olvasó-tudósítók fotói, videói, írásai is nagyon népszerűek.

Az internet és a nyomtatott kiadás tehát egymásra épül. Hirdetőpartnereinknek kiemelkedő hatékonyságot garantálhatunk, hiszen a lap írottan vagy elektronikusan szinte minden háztartáshoz eljut a megyében.

Ha összeadjuk, hogy heti átlagban mennyien olvassák a nyomtatott Kisalföldet, ez negyedmillió, és a Kisalföld Online-t, ez pedig 120 ezer, azt kapjuk eredményül, hogy soha nem olvasták még ilyen sokan a család napilapját.

Ez a hirdetőknek nagyon vonzó lehet. Az elmúlt év végétől egyébként új igazgató, Albert Zsolt vezeti a Kisalföld kiadót. Irányításával a hirdetési részlegen is szeretnénk az ügyfélszolgálatot még magasabb szintre emelni. Interaktívabb, személyesebb kapcsolatot alakítunk ki a hirdetőkkel, akár a papír-, akár az internetalapú termékeinkről van szó, az ehhez szükséges innovációval, termékfejlesztéssel együtt.

Fontos nap a cégcsoport életében: A Lapcom kft. decemberben avatta 3 milliárd forintos beruházással épült szegedi nyomdáját. A Kisalföld megújult tv-magazinja is itt készül. Fotó: Schmidt Andrea
Fontos nap a cégcsoport életében: A Lapcom kft. decemberben avatta 3 milliárd forintos beruházással épült szegedi nyomdáját. A Kisalföld megújult tv-magazinja is itt készül. Fotó: Schmidt Andrea

– Ha bárki is kételkedett volna abban, hogy az angol tulajdonos esetleg nem hosszú távon gondolkodik a közép-európai jelenlétben, frappáns választ kapott a tavaly év végén átadott, új szegedi nyomdával.

– Igen, hárommilliárd forintot költöttünk a beruházásra, és ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű fejlesztés volt Magyarországon. Az új szegedi nyomda nemcsak napilap-, hanem magazin típusú, úgynevezett heatset technológiájú termékek gyártására is alkalmas. Mint például a Kisalföld új, Heti TV Magazinja.

A magazinpiacon további külső megrendelésekre számítunk. Versenyképes árakon, minőségi termékekkel tudjuk kiszolgálni az ügyfeleket.

A magyarországi és a szlovákiai nyomdáinkat időközben összevontuk. Ma a sok saját kiadványt, ingyenes lapot nem részletezve Győrben készül a Kisalföld mellett a szlovákiai Pravda napilap és az Avízo, Szegeden pedig a Délmagyarország mellett a Magyar Nemzet napilap.


– Az európai gazdaságra is  rálátással bíró cégvezetőként hogy véli, mi kell ahhoz, hogy végül sikeresen túljussunk a válságon?

– A médiapiacon nagyon fontos, hogy az újságok tudjanak alkalmazkodni a változó környezethez és a változó olvasói szokásokhoz. Ha a kiadók megpróbálják megismerni, megérteni ezt a változó piacot és fejlesztésekkel keresnek választ a kihívásokra, akkor nyertesek lehetnek.
Amikor a Lapcom kft. akár napilapjait, akár online portáljait, akár nyomdáit fejleszti vagy éppen a hűségkártyával kedvezményes vásárlási lehetőség biztosít előfizetőinek, meggyőződésem szerint ennek az elvárásnak próbál megfelelni.

 Társaságunknál a hatékonyságot és az innovációt helyezzük előtérbe. A régióban, kiadóinkban meglévő tudást felhasználva biztos vagyok benne, hogy megerősödve kerülhetünk ki a válságból. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Matinévasárnapok gyerekeknek

Győr - A győri Vaskakas Bábszínházban ezen a hétvégén, vasárnap délelőtt tíz órakor a kakasok viszik… Tovább olvasom