Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Kikötő: európai siker- történet

Gönyű - Vízen, közúton, vasúton minden egy helyen, most már „üzemszerűen" is: tegnap ünnepélyes keretek között átadták a győr–gönyűi kikötőt. Pontosabban az első ütemet, mert még fontos fejlesztések következnek.

Európai sikertörténet, egy huszonegyedik századi progresszív program – így jellemezte a győr–gönyűi kikötőfejlesztést a most befejeződött első fejlesztési ütem tegnapi ünnepélyes műszaki átadásán dr. Molnár Csaba, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára. Hozzátette: Győr–Gönyű most már európai útkereszteződéssé vált.

Az eseményen Janák Emil, az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság igazgatója köszöntőjében emlékeztetett rá: Győr a ’80-as évekig kikötővárosnak számított, aztán a rendszeres alacsony vízállás miatt a hajózás lehetetlenné vált. 1992-ben néhány vállalkozó megalakította a Győr– Gönyű Kikötő Kft.-t, lehetőséget látva a vízi szállítás fejlesztésében.

Hasonlóan gondolkodva csatlakozott  a tervekhez a megyei, a városi, a gönyűi önkormányzat, a fejlesztési elképzeléseket támogatták az országgyűlési képviselők és állami vezetők is. Így valósulhatott meg végül az úgynevezett KIOP-projekt, egy 8 milliárd forintos beruházás, amelyből 6 milliárd a Nemzeti Fejlesztési Terv támogatása volt.

A tervezésre az állam biztosított 420 millió forintot. Győr–Gönyű az ország harmadik legnagyobb közforgalmú kikötője, s túlzás nélkül állítható, nagy jövő vár rá. Fotó: H. B. E.
A tervezésre az állam biztosított 420 millió forintot. Győr–Gönyű az ország harmadik legnagyobb közforgalmú kikötője, s túlzás nélkül állítható, nagy jövő vár rá. Fotó: H. B. E.

A hivatalos nevén Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő Intermodiális Központja beruházás során elkészült egy teljesen közművesített 25 hektáros terminál, bevezették a közúti forgalmat a kikötőbe, lefektettek egyebek között 20 kilométernyi közművezetéket, 30 ezer négyzetméternyi útburkolatot... S a munkálatok javát a vasútépítés jelentette. A kikötő és a győrszentiváni állomás között több mint kilenc kilométernyi sínpálya épült. Homlok Zsolt, a generálkivitelező Colas 2007 Konzorcium vezetője jelenthette a tegnapi átadáson: bár komoly kihívás volt számukra ez a munka, szorított a határidő is, rendben befejezték. Dr. Fenyvesi Béla, az Oviber–Főber Konzorcium vezetője hozzátette: minőség-ellenőrzési szempontból is kifogástalan a munka.

Az avatón elismeréseket adtak át azoknak, akik a 8 milliárd forintos projektet kiváló munkájukkal segítették. Meglepetés is várta az ünnepség résztvevőit: a MÁV gőzmozdonyos nosztalgiavonatával bejárhatták nemcsak a hatalmas területű kikötőt, hanem eljuthattak a kiindulópontra: a Budapest–Hegyeshalom nemzetközi fővonal győrszentiváni állomására. Láthatták, hogy a kikötő már működő részében élénk munka folyik. Éppen egy óriási szélerőmű „darabjait" rakodták – ezek akkorák, hogy közúton nem lehetne szállítani őket. Az új vasútvonalon az ünnepség idején már szállítmány is érkezett, hatalmas acélhengerek egy itt tevékenykedő dán logisztikai cégnek.

A kikötő teljes területe 140 hektár. Következik a fejlesztés második üteme, amelynek során egyebek között  megvalósul a medencés kikötő.

Olvasóink írták

  • 1. Valaki 2008. szeptember 12. 23:18
    „Mi ebben a sikertörténet? Elvertek egy csomó pénz feleslegesen, elterelik a Mosoni-Dunát!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rekordösszegből irthattak

Győr-Moson-Sopron - Győrben soha annyi pénzből nem irthattak szúnyogot, mint idén: 100 millió… Tovább olvasom