Kisalföld logö

2018. 02. 21. szerda - Eleonóra 0°C | 3°C Még több cikk.

Kiköltözött a Mediawave

Győr - Az idei, 19. Mediawave-fesztivál rendezvényeinek 30 ezer látogatója volt, de a haszon nem a rendezőknél csapódik le. A szervező alapítvány egyre nehezebb anyagi helyzetbe kerül.


Lehet, hogy másképp és máshol, de ha mind úgy akarjuk, jövőre is találkozunk – mondta Durst György, a Mediawave-alapítvány kuratóriumának elnöke az idei fesztivál záróünnepségén. Hartyándi Jenő fesztiváligazgató is a bizonytalan jövőről beszélt akkor. Nos, ez a bizonytalanság stabilizálódni látszik. Olyannyira, hogy kénytelenek voltak felmondani a várostól bérelt irodát, alkalmazottaik egy részének felmondtak, a törzscsapatot minimálbéren próbálják összetartani a jobb idők eljöveteléig.

A Mediawave Nemzetközi Vizuális Művészeti Alapítvány 1991-ben alakult. Mint közhasznú civil szervezet, bevételeinek jelentős részét pályázatok útján szerzi. Ehhez jönnek még önkéntes felajánlások, támogatások. Ez ma már a nemzetközi filmes szakma rangos eseményének számít.

Az utóbbi években a válság hatására a fesztivál költségvetése csökkent. Idén ez 57 millió forint volt, ami 80 százaléka a tavalyinak és 65 százaléka a 2007-esnek. Mindez az apadó források miatt alakult így.

Iroda nélkül készülnek a   jubileumi fesztiválra és együtt maradásukat segítő munkát,  támogató környezetet keresnek
Kiköltözött a Mediawave

A város idén 5,3 millió forinttal támogatta a fesztivált, szemben a tavalyi 11,3 millióval.

Ennek a támogatásnak jelentős része visszajut a város kasszájához, például az iroda bérleti díja (1,668 millió/év) révén, de több önkormányzati fenntartású szervezetnek, cégnek is fizet az alapítvány, például terembérletet, kommunális díjakat.


Mit hoz még a Mediawave? A fesztiválnak idén mintegy 30 ezer látogatója volt (a fizetős programokon 7500, az ingyeneseken 22.600 vendég vett részt). A látogatói hatásvizsgálat szerint minden második vendég, azaz 55,6 százalék az ország más településeiről jött Győrbe. A közönség 31,9 százaléka kifejezetten a fesztiválra érkezett, minden tizedik pedig részben, azaz más programmal is összekötötte a látogatását. A jegyárakon kívül a nem helyi lakosok átlagosan fejenként 13.269 forintot költöttek. Emellett csak a szervezők 7,9 millió forintot fizettek ki a helyi szállodáknak, éttermeknek a fellépők, hivatalos vendégek szállására, étkeztetésére. Számításaik szerint a város fesztivál gerjesztette idegenforgalmi bevétele 200–250 millió forint, annak iparűzési adója pedig 4,5–5 millió, ami megegyezik a  támogatás mértékével. Nem beszélve a pénzben nehezen kifejezhető értékteremtésről, a városról szóló ingyenes médiamegjelenésekről itthon és külföldön, ami mellesleg a Mediawave-nek pénzébe kerül.

Külön fejezet az alapítvány életében a tavaly indult Győri Filmalap. Ennek legfőbb célja a régió film- és televíziós gyártásának megteremtése, segítése, koordinálása és regionális filmarchívum létrehozása. Működéséhez az induláskor nagy reményeket fűzött a város vezetése és az alapítvány is. Ennek bizonyságaként az önkormányzat az induló év működési kiadásaira 25 millió forintot adott, további 15 milliót pedig az archívum helységeinek kialakítására. A munka beindult, az alapítvány felvett négy alkalmazottat, filmes pályázatokat hirdettek, abból egy filmet le is forgattak már a városban, bemutatkoztak a budapesti filmszemlén, a bérelt irodájuk feletti padlástér átalakítása befejeződött, az archívumnak szánt helyiségeket átadták. Az indulásra szánt pénz így elfogyott. A városi támogatás azonban egy évre szólt. Ahogy Borkai Zsolt polgármester a Kisalföldnek elmondta, a filmalapot a város nem tudja és nem is akarja tovább finanszírozni, de szó sem volt hosszabb távú pénzügyi segítségről. Hozzátette, az elmúlt egy évben a filmalap nem hozott olyan eredményeket, amelyek álláspontját megváltoztatták volna.

Így az alapítvány az archívum alapterületével bővült bérleményét nem tudja finanszírozni, irodájukat kénytelenek voltak felmondani, alkalmazottjaik foglalkoztatása is megkérdőjeleződött. Szeretnék ugyanakkor megtartani a mintegy 20 ezer film elhelyezésére szolgáló archívumot és egy kis raktárhelyiséget technikai felszerelésük tárolására. Ez ügyben egyeztetést kezdeményeztek a várossal.

Így áll tehát a Győrnek sok helyütt hírnevet szerzett, számos neves vendéget és sok látogatót a városba hozott alapítvány ügye. Tevékenységüket persze viták is övezik. Úgy tűnik, nehéz kilógni a sorból, hiszen a kis civil szervezetekre alkalmazott általános szabályok a Mediawave-alapítványra már nem alkalmasak. A várost szolgáló ˝intézményesített˝ szervezetté pedig eddig még nem válhatott. Így készül a csapat a huszadik fesztiválra, valamint együtt maradásukat segítő munkát és támogató környezetet keres.

Olvasóink írták

  • 2. gerald 2009. július 16. 17:23
    „Jenő!
    Meg kell újulni! Szerintem hibás lépés volt Győrt hangsúlyozni a MÁRKA helyett. Pedig a MEDIAWAVE márka.
    Ha a márka az enyém akkor pedig profi céggé kell átalakulni, és a közpénz (ami egyre kevesebb és egyre ideologikusabb) felkutatásába fektetett energiát a márka és cég, ápolására és felépítésébe kell ölni!!!
    Többit egyszer majd szóban ha kiváncsi vagy rá.
    Twitteren a #mediawave tartalmazó üzeneten keresztül elérhető vagyok.
    Üdv: Gerald”
  • 1. bereki65 2009. július 14. 10:21
    „Nagyon beszédes, hogy a nyomtatott sajtó címlapján szereplő cikket így el kell rejteni...
    Undorító és szánalmas a cikkben közöltekkel együtt !”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Diplomaosztó a Széchenyi-egyetemen

Győr - A Széchenyi István Egyetem három szakának végzettjei vehették át diplomájukat a hétvégén. Tovább olvasom