Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Ki állja a huszonnégymilliárdos cechhet?

Hamarosan folytatódhat a győri vízszintemeléshez kulcsfontosságú gönyűi torkolati műtárgy tervezése.

Hosszú ideje állt a munka: előbb ˝kivették˝ a nagyprojektből, ám a közlekedési pályázaton nem nyert. Miután visszakerült, két minisztérium arról vitázott, melyikük fizesse a 24 milliárdos kivitelezési költséget. Egy évet már biztosan csúszik a befejezés.

A nagyprojekt előkészítésére még 2005-ben kötött támogatási szerződést a vízügyi igazgatóság. Nem sokkal később azonban – forráshiány miatt – ezt részeire kellett bontani, s a gönyűi torkolati mű és a torkolatáthelyezés esetében azt javasolták: azzal pályázzanak a Közlekedési Operatív Programba (Közop). Ekkor elakadt a már elkezdett tervezői munka is. A Közopban azonban nem kaptak támogatást, így ezen beruházások visszakerültek a nagyprojektek szintjére: ezután az lett a kérdés, ki állja a 24 milliárdos kivitelezési költséget.

˝Pénzügyi vita áll a háttérben arról, hogy ez közlekedési vagy környezetvédelmi típusú beruházás, s így melyik minisztériumnak kellene finanszíroznia. Komplex célú beruházásról van szó: hajózási célú feladatokat a közlekedési minisztérium ír elő, viszont a projekt vízszintemeléssel, rehabilitációval természetvédelmi feladatokat is ellát. A minisztériumoknak kell megegyezniük, s a kormánynak döntést hozni: ezt korábban egyszer már meghozta, hisz nagyprojektként aláírta a fejlesztést. Egyértelműen politikai döntésre kell várni˝ – ezt Janák Emil vízügyi igazgató nyilatkozta portálunknak néhány hónapja.

A tervezési munka még az ősszel folytatódhat, úgy a projekt-előkészítés befejezését 2012-re, a projekt megvalósítását pedig 2014–2015-re lehet ütemezni.
A vízügyi igazgatóság aztán a nagyprojekt-előkészítés évek óta fennálló gondjai megoldásának előmozdítása érdekében nyáron levélben fordult dr. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterhez. A tárcavezető nevében dr. Molnár Ágnes államtitkár ajánlotta fel segítségét. ˝A támogató Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel, a közreműködő Közlekedésfejlesztési Zrt.-vel és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőivel folytatott legutóbbi egyeztetéseink eredményeként remény mutatkozik a holtpontról elmozdulásra˝ – mondta Pannonhalmi Miklós vízügyi igazgatóhelyettes a Szigetközi Fejlesztési Tanács ülésén. Onnan ugyanis pozitív választ kaptak: a végső tárgyalásokra a közeljövőben kerülhet sor.

A nagyprojekt-előkészítésre 2005-ben megkötött támogatási szerződés szükséges módosítása is megtörténhet. A projekt előkészítése is folytatódhat, az elkészülő megvalósíthatósági tanulmánnyal lehet majd pályázni a további tervezésre.

Pannonhalmi Miklós elmondta: a gönyűi beruházás egy évet már szinte biztosan csúszni fog.

Amennyiben a tervezési munka még az ősszel folytatódhat, úgy a projekt-előkészítés befejezését 2012-re, a projekt megvalósítását pedig 2014–2015-re lehet ütemezni.

A Győr és Szigetköz számára két létfontosságú beruházás (Mosoni-Duna, Lajta rehabilitációja és a szigetközi mellékágrendszer továbbfejlesztése) ökológiai hatása akkor teljesedik ki, ha a gönyűi kikötő medencés kikötővé alakítása a műtárggyal együtt elkészül.

Mindkét beruházás megvalósítása korábbi határidőre ütemezett, mint a gönyűi: így amennyiben a szükséges döntések az előkészítés folytatásához még az ősszel megszületnek, akkor is egy évvel később készül el, mint a másik kettő.

Olvasóink írták

  • 3. zag 2010. szeptember 28. 08:29
    „1997 februárban mentem ki hajóra dolgozni, azt mondta az iroda hogy utána mehetek majd a Dunára is,mert Gönyűn lesz Győrnek kikötője!Csak azt még nem tudta,hogy ehhez ebben azországban plusz 20 év kell.Ha egyáltalán elkészül vagy megint csak alóvét nyúlják.”
  • 2. fióka 2010. szeptember 28. 08:16
    „valós példa a nagy pénzek átjátszása cimmel”
  • 1. urbaniastapista 2010. szeptember 27. 21:47
    „Mint a csornai elkerülő.
    Tervezik, aztán mégse, aztán környezetvédelmi helyett közlekedési, aztán majd máshogy.
    Kinek nem tetszik, tegye fel a kezét!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kábellopás Abdánál: nem működik a jelző a börcsi átjáróban

Pénteken délután fél ötkor a sorompó már nyitva volt, de nem működött a félsorompó, és a fényjelző… Tovább olvasom