Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 18°C | 30°C Még több cikk.

Kevesebb túrázó, több üzlet - osztozkodás a multikkal

A ’90-es évek közepétől jelentősen megnőtt azoknak a száma, akik aktív pihenéssel, túrázással töltik hétvégéiket, szabadidejüket. Ez a tendencia a technikai felszerelések, és az úgynevezett outdoor-ruházatok eladási statisztikáin jól lemérhető volt, körülbelül a 2006-os évig. Győrben az utóbbi két évben két olyan áruház nyitotta meg kapuit, amely profilját az outdoor-életmódot folytató közönséget szolgálja ki, és várhatóan további üzletek érkeznek.
Annak, hogy már nem kizárólag a természet szerelmesei vásárolnak túrázó életmódot sugalló ruházatot az átlagosnál jobb technikai paraméterek (víz- és szélállóság, strapabíróbb alapanyagok) és az egyre elérhetőbb ár az oka. Ez utóbbi feltétel csak úgy teljesülhetett, hogy multinacionális cégek is beszálltak a magyarországi forgalmazásba.

Hatalmas készletekkel rendelkeznek ugyanazon termékekből, ami lehetővé teszi az olcsóbb ár kalkulációját – ez a multik fő fegyvere a vásárlókért vívott versenyben. 



Az árversennyel a vásárlók nyernek

A hazai piacon régóta működő túraboltok szempontjából mindez nem eredményez kedvező helyzetet. Mivel nem áruházak kínálataival versengő tételben gyártanak, érzékenyen érinti őket az ugyanolyan jó minőségű termék árának kalkulálása.

Zatykó Miklós, az RP túrabolt vezetője (Alpin kft.) szerint erre hosszútávon be lehet rendezkedni, lehet alkalmazkodni. Szerinte az outdoor piacát összességében nem csak ez vetette vissza.

- Az utóbbi években megváltoztak a piaci szereplők, és ez magával hozta a vásárlási szokások változását is. Ezekhez a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva változtatunk mi is stratégiát. Tisztában kell lenni vele, hogy például a két évvel ezelőtti vásárló közönségből sokan már nem fognak túraboltokba menni a szükséges ruházat vagy felszerelés megvásárlásához. Az emberek szeretnek bevásárlóközpontokba járni, ahol egy helyen szinte mindent megvehetnek, így outdoor ruházatot is. Természetesen győri üzletünkben megéreztük első hullámban az Árkád nyitását, második körben pedig a Decathlon érkezését.



A gazdasági és vásárlói hangulat nem kedvez senkinek

- Az RP termékekkel mi is évek óta jelen vagyunk multinacionális cég polcain. Emiatt sokszor az a vásárló, akit elvesztünk egy bevásárlóközpont nyitása miatt az egyik boltunkból, a mi termékünket (is) vásárolhatja az adott áruházban.

Varga Bence, az Alpin kft. ügyvezetője szerint sem csak az új piaci szereplők és az emiatt megváltozott viszonyok hoztak megtorpanást ezen a területen. A jelenlegi gazdasági helyzet és vásárlói hangulat miatt nem fog javulni belátható időn belül a vásárlási kedv. Az emberek az igazán szükséges dolgok beszerzését részesítik előnyben, az olyan termékek kárára, mint például a túrafelszerelések.

"Az emberek nem több szabadidőt szeretnének, hanem többet dolgozni, hogy több pénzhez jussanak. Azt pedig nyilván nem túrafelszerelésre fogják költeni"

Ugyanezzel a példával támasztotta alá Káldi Miklós, a győri Fun Sport üzletvezetője a vásárlóerő csökkenésének egy részét. Ő viszont a kiélezett konkurenciaharcot, a Győrben is megjelenő multik egyre nagyobb számát látja a fő ellenfélnek.

- Vegyük például Szlovákiát. Ott 5 millió ember él, mégis a tavalyi évben, arányaiban sokszorozódott meg az outdoor termékeket vásárlók száma a 10 milliós magyarországihoz képest. Sokkal nagyobb a túrapiacuk, mint nekünk és ugyanez a helyzet például a cseheknél is. Ez talán természeti adottságaikkal és kulturális hagyományaikkal is magyarázható – de csak részben. Persze azt tudni kell, hogy náluk még csak most „ágyaznak meg" maguknak a multik, ha elterjednek, a modell ugyanaz lesz, mint itt. Ez náluk is körülbelül két évig tartó folyamatban fog végigmenni.

- A vásárlók „átigazolásának" beszédes jelei vannak. Döbbenetes volt látni például a tavalyi Sziget fesztiválon, hogy ahol eddig a mi általunk forgalmazott márkájú, vagy például RP sátrak álltak, az ott látottak 90 %-a Decathlon által forgalmazott sátor volt.

-Az, hogy a prognózisok szerint a gazdaságban nem fognak hamarosan pozitív változások történni, már csak hab a tortán. Sajnos nem nőni fog a túrázni vágyók száma, hanem csökkenni. Nem a „nyolc óra munka, nyolc óra pihenés" időszakát éljük, az emberek nem több szabadidőt szeretnének, hanem többet dolgozni, hogy több pénzhez jussanak. Azt pedig nyilván nem túrafelszerelésre fogják költeni. Mindent összefoglalva, egyáltalán nem vagyok derülátó a jövőt illetően, a multik miatt a túraboltoknak, most a lét a tét.

Szakboltént, professzionális tanácsadással

Vaszari György, a győri Mountex cégvezetője elmondta: ennyire még nem volt kérdéses a jövő, mint most. Az egyetlen kiutat és lehetőséget abban látja, hogy szakbolt maradnak – professzionális szaktanácsadással, maximálisan bevált és jó minőségű termékekkel.

- Mi egy áruház méretű és árukollekciójú üzlettel, egyetlen egy dologban vehetjük fel a versenyt: színvonalban és a minőségben. És mindezt persze nyomott árakon, illetve akciókkal kínálva. Ez a hagyományos üzletek egyetlen lehetősége, bármilyen termékről is legyen szó, hiszen az a piaci visszaesés, amiről beszélünk, az nem csak az outdoor-piacra igaz.

Olvasóink írták

  • 7. Zs. Anna 2008. április 09. 16:18
    „Szia peter1!
    Akkor te nem jártál az ott ezek szerint. Én azt írtam, hogy újonnan került annyiba, pár hónappal később már 10ezerrel olcsóbb volt és így tovább. És ez általában jellemző rájuk, pedig nem egy szotyizó melegítő amiről beszélünk, hanem egy felsőkategóriás túracucc. És az tuti, hogy nem 1200ért dobják össze, még ha Kínában is, annyival nem olcsóbb ott sem a munkaerő, a kivitt alapanyagokról nem is beszélve. De nem csak náluk megy ez így..”
  • 6. peter1 2008. április 09. 13:05
    „Kedves Anna!
    Szerinted ha eddig 32-ért árulták, akkor az tisztességes üzleti haszon? Nem szoktak téged átverni? Hidd el azt a kabátot 1200-ért állíttatta össze kínában a kedves tulaj rólad meg legombol érte plusz 30-at és sír, hogy nem megy a bolt. Adja 19995-ért és többet ad el. Bár az is igaz, hogy ebbe egyszer a Levi´s már belebukott: ugyanaz a gatya olcsón nem kellett a sok sznobnak, úgyhogy visszaemelték az árát és vitték, mint a cukrot.”
  • 5. Zs. Anna 2008. április 08. 10:27
    „Üdv Peter! Jártál mostanában mondjuk az RP-ban? 9ezerért adják azt a kabátot, ami újonnan 32ezer forint volt plö. Innen hova szállítsák le az árakat?”
  • 4. peter1 2008. április 07. 20:51
    „Azért itt most a felszerelések árversenyéről és a konkurens multikról volt szó és nem a programokról. Nagyjából ismerem a cikkben említett üzleteket és amiről nem esik szó, hogy a túrázást tömegméretűvé kellene változtatni. De nem biztos, hogy a tömegsporthoz legjobban a 35-40.000 Ft-os bakik illenek, pláne ha egy négytagú családot kell felcuccolni. Számoljatok utána mennyiből öltözöl fel mondjuk a Mountexben vagy az RP outdoorban? Szerintem a mezei halandó rohan a Tescoba megvenni olcsón a gagyit, de ha van esze eljut a Decathlonig és még megfizethető áron vesz magának olyan holmit ami nem sokkal rosszabb mint a sznob cuccok. Volt már nagyon rövid ideig használható Columbia és Merrell cuccom és volt egész tűrhető Decathlonos is. Lehet, hogy a márkás holmiknak ill a prémium boltoknak is be kellene szállni az árversenybe, az extrém holmit meg árulják a neten. Az üzletekben sokan csak taperolják a 100.000 feletti kabátokat....”
  • 3. Zsoltika 2008. április 07. 18:36
    „Hát ez így van, nem csak a túrapiacra igaz ez az egész, hanem mindenre. Katasztrófa ami itt megy..”
  • 2. Zoli99 2008. április 07. 14:51
    „Teljesen igazad van Agent, programok kellenének támogatással és remélem előbb utóbb elérjük ismét azt a szintet, hogy a vasárnapot ne a multkban való csavargással töltsük, hanem valamilyen szervezett vagy szervezetlen program keretében nyakunkba vegyük a "vidéket".”
  • 1. Agent 2008. április 07. 14:17
    „Jó hogy Szlovákiával példálóznak, éppen tegnap voltam Dévényben, azon kívül, hogy gyönyörű és tiszta, tele van a környék biciklis és túraútvonalakkal, és ezeket használják is rendesen, rengeteg kiránduló, futó, görkorcsolyázó emberrel találkoztam, még a meredekebb hegyi túraútvonalakra is feltolják a babakocsit.
    Hazafelé a határ előtt a Duna töltésén is tömeg, görkori, bicikli, séta, futás.
    Ezzel ellentétben itthon kirándulva elvétve látni csak túrázókat, bicikliseket, sokan csak autóval mennek "természetet járni", a bakonyban is csak a vinyei kocsmákig jutnak, esetleg az Ördög-réten, vagy a Gerence völgyében piknikeznek (hangosan ordíttatva a kocsiban a zenét), neadjisten krosszmotorral teszik tönkre az erdei ösvényeket a "sportosabbak", esetleg a Cuha-völgybe bemerészkednek, ezen kívül szinte minden kihalt.
    Az emberek inkább plazmatévére, új autóra és provident uzsorakamat hiteltörlesztésre szórják a pénzt, aki igényes, minőségi, ennek megfelelően drágább túrafelszerelésre is költ, arra már furcsán néznek - azok, akik ennek az összegnek a többszörösét költök szeszre, cigarettára, hajigálják a nyerőautomatákba.
    A probléma a fejekben van, nem kell ahhoz gazdagnak, vagy kiváltságosnak lenni, hogy az ember kirándulni járjon, viszont az életminőséget nagyban javítja, ha hétvégenként nem a tv előtt döglik a nép, hanem erőt vesz magán és kimegy a természetbe, sajnos ez az akarat egyre jobban hiányzik.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Idős asszonnyal erőszakoskodott

Győr-Moson-Sopron - Hetvenhat éves asszonyt erőszakolt meg és rabolt ki egy férfi Szilban, akit a… Tovább olvasom