Kisalföld logö

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 11°C | 21°C Még több cikk.

Kétszázharminc adós: nehéz behajtani a diákhitelt

Győr-Moson-Sopron - A megyei diákhitel-tartozások miatt csak ebben az évben kétszázharminc esetben kereste meg az APEH Nyugat-dunántúli Igazgatóságát a Diákhitel Központ Zrt. Jelen pillanatban 105 ügy végrehajtásán dolgozik az adóhatóság 52,5 millió forint értékben.
Országosan csaknem négyezer igénylő, a törlesztők 4 százaléka nem kezdte még el visszafizetni diákhitelét. Az adósok közül csak azok kerülnek az adóhatóság látókörébe, akiknek tartozását a diákhitel zrt. jelezte az APEH-nek. A nehézséget főként az jelenti, hogy itt főként számlával, jövedelemmel, ingatlannal nem rendelkező fiatalokról van szó.
A Győr-Moson-Sopron megyei diákok diákhitel-tartozásának beszedéséért 230 esetben kereste meg a társaság az APEH régiós igazgatóságát. A megyében pillanatnyilag csaknem 44 millió forint a diákhitel-tartozás, s akik ebbe a helyzetbe kerültek, azoknak döntő többsége nem mutatott fizetési hajlandóságot, sőt, el sem kezdte a törlesztést. Mint az adóhatóság tájékoztatásából kiderült, jelenleg 105 ügy végrehajtásán dolgoznak, nem kevesebb, mint 52,5 millió forint értékben. Idén a megyében eddig 7 millió forintot szedett be az igazgatóság, amelyet azonnal átutalt a diákhitel zrt. részére.

Az illetékesek elmondták: az ilyen köztartozást végrehajtás alá kell vonni az erre vonatkozó szabályok alapján, vagyis az APEH feltárja az adózó vagyoni helyzetét, megvizsgálja, hogy rendelkezik-e munkahellyel, gépjárművel, ingatlannal, bankszámlával. Egy számlával rendelkező adós esetében az APEH például a bankhoz azonnali beszedési megbízást juttathat el vagy le is tilthatja a jövedelemből a tartozás összegét.

Kezdeményezheti ugyanígy egy gépjármű lefoglalását is, ingatlan esetében pedig a végrehajtási jog bejegyzését. Igen, így van ez normális esetben, a baj csak az, hogy a diákhitellel tartozók legtöbbjének se számlája, se jövedelme, se autója, se ingatlanja nincs. Megtalálni is nehéz őket, mivel sok esetben megváltozott a címük – tudtuk meg a tájékoztatásból.

Viszont nem teheti meg az APEH, hogy behajthatatlanság címen törli a tartozást, mivel nem a saját követelését teljesíti. Ily módon természetes, hogy fizetési könnyítést sem engedélyezhet az adósoknak. Magánszemélyek esetében a végrehajtási eljárást önálló bírósági végrehajtók útján is lefolytathatja, erre a diákhitel-tartozások esetén is van lehetőség.

Előbb felszólítják
A késlekedők többször is felszólítást kapnak. A 2003 előtt kötött szerződések esetében 12 havi, az ezt követően kötött megállapodások esetében azonban már 6 havi hátralék után érkezik az utolsó fizetési felszólítás, a fizetési határidő nyolc nap. Ha ezután sem kezdik el a fizetést, felmondja a szerződést a központ, és ha az adós ekkor sem teljesít, akkor lép közbe az APEH, amely behajtja a kamattal terhelt teljes összeget.


Olvasóink írták

  • 14. raffy2 2008. június 19. 22:09
    „nem is fognak senkit tájékoztatni az apró betűkről,mert így már nem üzlet az üzlet.nekik az a lényeg,hogy mindenkit hülyére vegyenek,aztán ha nem fizet irány az apeh.”
  • 13. Avatar 2008. június 19. 20:58
    „Itt jön a varázsszó: apróbetű. Tudjátok, amiről a bankok előszeretettel hallgatnak, ahogy más hitelezők is, mivel nem érdekük az ügyfél teljeskörű tájékoztatása.”
  • 12. br 2008. június 19. 18:28
    „Buta, buta, buta emberek... (Már akik ELVAKULTAN tiporják sárba ezt a hitelezési rendszert)
    Most jöhetnék azzal, hogy szívesen lemodellezem egy excel file-ban mindenkinek, hogy hogyan fog kinézni a törlesztési és hiteltartozási pályája (ebben a félévben pont akadt is egy olyan tárgyam, amelynek keretén belül mélyebb betekintést nyerhettünk a diákhitel működésébe), de valószínűleg sokaknak ez nem mondana túl sokat.
    Tény, hogy minimális törlesztéssel az életben nem lehet visszafizetni, de azért feltételezzük, hogy aki a felsőoktatásban szerez diplomát, annak idővel el kell érnie egy olyan jövedelmi szintet, amely mellett nem tart 50 évig a hitel visszafizetése. Másrészről pedig sokan úgy látják, hogy a törlesztés megkezdése után sem akar szignifikánsan csökkenni a hiteltartozásuk hosszabb-rövidebb (de inkább) ideig. Na ők azok, akiknek a hiteltartozási pályájuk kipúposodik, de ha eltelik pár év, s nem a minimális törlesztőrészlettel fizetgetnek vissza, észre fogják venni, hogy "jé", hát ez mégiscsak csökken, s nem kell még 40 év múlva is ezt fizetnem.
    Ennyi össze-vissza beszéd után csak annyit szeretnék mondani, hogy badarság azt állítani, hogy lehet kedvezőbb konstrukciójú hitelt találni a magyarországi tőkepiacon. Egyrészt azért, mert a hitel szabad felhasználású, tehát bármire, akár nyaralásra is (amit sajnos néhányan meg is tesznek) elkölthető, másrészt viszont azért, mert kormányrendelet szabályozza a Diákhitel Kp. működési rendjét, s előírja a realizálható profit nagyságát, ami tulajdonképpen nulla (a forrásköltséget fedezi).
    Egy korábbi kommentben olvastam azt is, hogy a jó adósok (értsd visszafizetők) fizetik meg a rossz adósok (nem visszafizetők) tartozását is, és hogy ez felháborító. Vajon melyik bank nem így kalkulál? Az, hogy a kontraszelekció milyen erős kicsiny hazánkban, az már csak kulturális beállítottság, és erkölcs, morál függvénye. Mindenki vonja le a következtetéseket a saját észjárásának megfelelően.”
  • 11. gyozo12 2008. június 19. 16:30
    „A hitel nyilván mindig kitolás, amennyiben azt a tényt kitolásnak érezzük, hogy valaki pénzt ad nekünk, és a pénz használatának jogáért fizetséget (kamatot) vár el. Fordítva is, miért is adna bárki bárkinek csak úgy pénzt használatra, hogy jól van, majd visszaadod x év múlva (amikor az infláció miatt egyébként is jóval kevesebbet ér, és még fialtatni sem tudja addig az illető). Ezen túlmenően nem kötelező felvenni, tehát meg lehetne azt nézni, hogy mi lenne akkor, ha nem lehetne hitelt felvenni, ha semmi probléma, akkor nem is kell hitelt felvenni, ha meg igen, akkor azt helyzetet kell összehasonlítani a hitelfelvételessel.
    Azt, hogy a diákhitelnél bármely piaci hitel jobb lenne, egyszerűen nem igaz. Mutasson bárki olyan hitelt, ami ennél jobb kondíciókkal bír egy diák számára (és el is érhető).
    Kezdjük az elérhetőséggel:
    Piaci hitelt az kaphat, akinek vagy rendszeres stabil jövedelme (minimálbér minimum) van, vagy jelzálogként felajánlható vagyontárgya (autója, lakása). Amelyik diáknak ilyen van, annak nem nagyon van szüksége hitelre. Ha ez megvan, akkor még jön a hitelbírálat, és még akkor sem biztos, hogy meg is kapja. A diákhitel automatikusan jár, ha diák az illető. Lehet próbálkozni ilyen providentekkel, ennek a kamatnak a többszöröséért, fél-, egyéves futamidővel, azt talán kaphat egy diák, ám nem megoldás.
    A hitel célja szerint:
    Ennél alacsonyabb kamatú hitelt lehet kapni lakásvásárlásra, deviza alapon, de abból nem lehet tanulni, úgyhogy ez nem játszik, valamint szabad felhasználásra jelzálogfedezet mellett az előbbinél kicsit magasabb, ám még mindig alacsonyabb kamaton, mint a diákhitel, de ahhoz kellene saját lakás, így az megint nem játszik. Szabad felhasználásra jelzálogfedezet nélkül csak jóval magasabb kamat mellett, megfelelő jövedelmet igazolva lehet hitelt kapni, ami minden paraméterében rosszabb, mint a diáhitel, nem beszélve arról, hogy minden ilyen hitelt legkésőbb 6 hónapon belül el kell kezdeni törleszteni. Ezek voltak a deviza alapú hitelek, ahol még az árfolyamkockázat is ott van, egy nagyon komoly forintgyengülésnél jóval nagyobb a törlesztőrészlet is (persze forinterősödésnél meg kisebb). Forint alapon szinte csak nagyobb kamattal lehet talákozni bármilyen hitelnél.
    A törlesztésről:
    Piaci hitelnél megnézik, hogy az adott hónapban mekkora kamat esik az aktuális hiteltartozásra, ezt mindenképpen meg kell fizetni, ez 10 félévre felvett havi 30000 Ft-os hitelnél közelítőleg 1,5M*9,5%=142500 HUF egy évre, egy hónapra kb 11000 HUF, és a futamidőtől és a konstrukciótól függően a tőkéből is kell valamennyit törleszteni, akkor is, ha az ember munkanélküli, vagy nem is keres annyit, vagy gyesen van, vagy halálos beteg, vagy bármi. A diákhitelnél pedig ugye a 2 évvel korábbi bruttó kereset 6%-át kell fizetni (ezért nem csökken azonnal a törlesztőrészlet, ha nem így van, reklamálni kell), az első két évben pedig a minimálbér 6%-át (4000 HUF-ot). Azért a két évvel korábbi fizetés csak nagyon extrém helyzetekben kisebb az adott évinél. Ha gyesen van az ember, az állam fizeti helyette addig a kamatot.
    Ha valaki a nyugdíjáig nem fizeti vissza a diákhitelt, akkor örülhet, mert egyrészt akkortól megszűnt a kötelezettsége, másrészt egy piaci hitelnél már réges-régen elárverezték volna mindenét.
    Egy ilyen hitelnél meg kell nézni egyébként, hogy várhatóan a hitellel elérhető plusz (tudás, végzettség, bármi) hoz-e várhatóan annyival többet, mint amennyibe a hitel kerül. Ha igen, fel kell venni, ha nem, nem.
    Közben már látom leírták ugyanezt előttem. Mindenesetre én is kíváncsian várom a diákoknak szóló ennél jobb ajánlatok garmadáját.”
  • 10. Őri András 2008. június 19. 16:13
    „Folytatom III.
    A Kamatról: A Diákhitel Központ maga is hiteleket vesz fel az állam segítségével (készfizető kezesség vállalásával) rendkívül olcsón, és ezt osztja tovább - bármily hihetetlen, de önköltségi elven- a diákhitelt igénylő hallgatóknak. Ez a nagy titok, ezért tud olyan alacsony lenni mindíg is a diákhitel kamata.
    Annak érdekében, hogy a Diákhitel ténylegesen önköltségi alapon működjön, a Diákhitel Központ alaptevékenysége során sem profitot, sem vesztéséget nem halmozhat fel. E cél elérésére szolgál a változó kamat, melyet félévente állapítanak meg.
    Kedves gliv! Sajnos az a baj, hogy hozzád hasonlóan sokan a szóbeszédnek hisznek, nem a tényeknek.
    Remélem sok kérdésedre sikerült választ adnom.
    Ha nem, akkor javaslom böngészd a www.diakhitel.hu oldalt.
    Üdvözlettel:

    Őri András
    kommunikációs igazgató
    Diákhitel Központ”
  • 9. Őri András 2008. június 19. 16:02
    „Folytatom II.
    A Diákhitel az alacsony kötelező törlesztőrészletel arra adja meg a lehetőséget, hogy 1-2 m Ft tartozás visszafizetését akár 20-25 évig is elhúzd. ( Ha esetleg másra kellene a pénz, mondjuk otthonteremtésre, vagy családalapításra.) A díjtalan előtörlesztési lehetőséggel, Te bármikor szabályozhatod ezt. Képletesen: Mi a kötelező törlesztőrészlettel szándékosan alacsonyra tesszük a lécet, hogy mindenki gond nélkül átugorhassa, de senkinek sincs megtiltva, hogy emeljen a lécen. Vagy az lenne a jobb, ha eleve magasabbra raknánk?
    A Diákhitelre bármely 40 alatti hallgató jogosult, hitelbírálat nélkül.
    A banki hitelhez kezes vagy fedezet kell!
    Azt gondolom, ennyi is elég, hogy megkérdezhessem Melyik is a jobb a banki hitel vagy a diákhitel????

    Folytatom III.

    Őri András”
  • 8. Őri András 2008. június 19. 15:53
    „Folytatom!
    Banki hitelek: Ha van egyáltalán előtörlesztési lehetőség az díjköteles, és csak a kamattartozásból íródik jóvá.
    Diákhitel: Az előtörlesztés díjtalan és rögtön a tőketartozásból íródik jóvá.

    Banki hitelek: azonnal el kell kezdeni a törlesztést
    Diákhitel: Csak a hallgatói jogviszony megszüntét követő 4. hónaptól kell törleszteni.
    Banki-hitel: A Diákhitellel összehasonlítható, fedezetnélküli, forintalapú szabadfelhasználású hitelek kamata több, mint a duplája a Diákhitel kamatának.

    Folytatom még II!

    Őri András”
  • 7. Őri András 2008. június 19. 15:48
    „Kedves gliv!

    További "utánna olvasást" javaslok, mielőtt sommás véleményt alakítasz ki.
    Banki hitel: A teherviselő kéopességtől független, rögzített törlesztőrészlet (Néha súlyos huszon harmincezer forintok)
    Diákhitel: A teherviselő képességet figyelembe vevő kötelező törlesztőrészlet : a harmadik törlesztési évtől a két évvel korábbi bevallot havi átlag jövedelmed - vagy ha ez nem éri el a minimálbért, akkor a minimálbér - 6%-a. (az első két évben egységesen a minimálbér 6 %-a, ez most 3930 Ft)
    Még folytatom:

    Üdv:

    Őri András”
  • 6. gliv 2008. június 19. 13:27
    „OK, most látom, h nem emeltek kamatot... Ettől függetlenül nem jó rendszer, ezt a véleményemet fenntartom.”
  • 5. gliv 2008. június 19. 13:16
    „Diákhitel...

    Mint minden hitel, ez is egy kitolás. Egyrészt ugye a bruttó jövedelem alapján határozzák meg a törlesztőrészletet, ami közel sem ugyanaz az összeg, ami havonta a számlánkra érkezik... Ráadásul a bruttó éves jövedelem évről évre változhat, mint ahogyan az én esetemben is. érdekes módon, ha egyik évben többet keresek, az nagyon hamar észreveszem a törlesztőrészlet alakulásán. de amikor az éves jövedelmem nem éri el az előző évit, akkor bizony nem csökkentik a törlesztőrészletet.

    Aki ezt felvette, és becsületes munkából él, nagy valószínűséggel tényleg csak a nyugdíjazása idejére fogja letörleszteni. Évek óta fizetem becsületesen, és még alig kevesebb a tartozásom, mint a felvett összeg, és többszázezer Ft-ot fizettem be. Nyilván az lenne a legjobb, ha az ember egyben vissza tudná fizetni, de szerintem akik felvették, többségükben nem ok nélkül tették... Én a magam részéről mindenkit lebeszélek, aki környezetemben fel szeretné venni, ennél egy akármilyen hitel is kedvezőbb feltételeket biztosít.

    Néha totálisan úgy érzem, hogy azok helyett is én (és ahozzám hasonlóan marhamód rendesen fizetők) fizetek, akik jól megszivatták a Diákhitel Központot. felvették a lóvét, aztán szépen eltűntek...

    Szerintem ez nem korrekt, mint ahogyan az egyoldalú szerződés módosítás, kamatemelés sem volt az. Véleményem szerint ne sírdogáljon a Diákhitel Központ pár lógós miatt, duplán lehúzzák ezt azokról, akik fizetnek... Kétlem, hogy nem így van, egyébként mégis miért érné meg nekik???”
  • 4. Őri András 2008. június 19. 12:58
    „Elnézést a korábbi változatban benne maradt néhány zavaró elütés, úgyhogy újra küldöm:

    Szigorúan csak a tények a következők: 2001 óta 250 ezren vettek fel Diákhitelt! 43 ezren már minden adósságukat visszafizették. A Tárki felmérése alapján az igénylők 41 %-a nyilatkozott úgy, hogy a Diákhitel nélkül nem tudott volna diplomát szerezni. (ez ma kb. 110 ezer embert jelent) A 98 ezer törlesztő, csupán 4 %-ának adatai kerültek az apeh-hez, mert többszöri felszólítás ellenére sem rendezték a hátralékukat és elérték a kritikus (6, 12 havi hátralékot). A törlesztők jelentős része egyébként kihasználhja a díjtalan és közvetlen a tőketartozást csökkentő előtörlesztés lehetőségét. A 2007/2008-as tanévre az előírt kötelező törlesztőrészlet 6,5 mrd Ft-volt ezzel szemben az ügyfelek közel 12 mrd Ft-ot utaltak át. Ez is azt bizonyítja, hogy a döntő többségnek nemhogy a törlesztés nem okoz gondot, de még bőven marad a díjtalan előtörlesztésre is pénze. Ennek a néhány ezer nem fizető volt diák kevés kivétellel nem egy rosszabb élethelyzetbe kerülvén nem tudta tovább fizetni a törlesztést, hanem gyakorlatilag el sem kezdte azt. Mindez azért figyelemre méltó, mert az amúgy sem magas kötelező diákhitel-törlesztőrészelet az első két évben különösen kedvező (mindössze az előző évi minimálbér 6 %-a, jelenleg havi 3930 Ft). Tehát az említettek többségének adata azért került az apeh-hoz, mert egy fél év alatt ennek 6 szorosát gyűjtötték össze, de a felszólítások ellenére közben egy fillért sem fizettek vissza ez idő alatt.
    A kedves hozzászóló rosszul tudja (utána lehet nézni): Már a 2001-es induláskor is független volt a törlesztési kötelezettség a munkaviszonytól. A kamat 2001-ben 9,5 % volt, éppen annyi, mint most!
    A Diákhitel Központ a pénzpiacról maga is kölcsönöket vesz fel az állam segítségével nagyon "olcsón", és ezt osztja aztán tovább, önköltségi elven a hallgatóknak. Ezért tud a Diákhitel a hasonló banki hiteleknél (szabad-felhasználású, fedezetnélküli forinthitel) jóval kedvezőbb lenni (pl. a kamata a felét sem éri el annak).
    A Diákhitel egy zárt, önfenntartó rendszer, ahol az ügyfelek kockázatközösséget alkotnak. Ezért kell szankcionálni a tartósan nem fizetőket, mert ha nem ez történne az ő befizetési kötelezettségeik is a rendesen fizetőkre hárulnának, ami, azt gondolom, több lenne, mint igazságtalan.
    A Diákhitelről sokan csak felületes információkkal rendelkeznek, és e miatt esetleg nem használják ki a lehetőségét. Mindenkinek, aki a tények ismeretében szeretne dönteni, ajánlom a www.diakhitel.hu oldalt.

    Üdvözlettel:

    Őri András
    kommunikációs igazgató
    Diákhitel Központ”
  • 3. Őri András 2008. június 19. 11:15
    „Szigorúan csak a tények a következők: 2001 óta 250 ezren vettek fel Diákhitelt! 43 ezren már minden adósságukat visszafizették. A Tárki felmérése alapján az igénylők 41 %-a nyilatkozott úgy, hogy a Diákhitel nélkül nem tudott volna diplomát szerezni. (ez ma kb. 110 ezer embert jelent) A 98 ezer törlesztő, csupán 4 %-ának adatai kerültek az apehhez, mert többbszöri felszólítás ellenére sem rendezték a hátralékukat és elérték a kritikus (6,12 havi hátralékot). A törlesztők jelentős része egyébként kihasználhja a díjtalan és közvetlen a tőketartozást csökkentő előtörlesztés lehetőségét. A 2007/2008-as tanévre az előírt kötelező törlesztőrészlet 6,5 nrd Ft-volt ezzel szemben az ügyfelek közel 12 mrd Ft-ot utaltak át. Ez is azt bizonyítja, hogy a döntő többségnek nemhogy a törlesztés nem okoz gondot, de még bőven marad a díjtalan előtörlesztésre is pénze. Ennek a néhány ezer nem fizető volt diákkevés kivétellel nem egy rosszabb élethelyzetbe kerülvén nem tudta tovább fizetni a törlesztést, hanem gyakorlatilag el sem kezdte azt. Mindez azért figyelemre méltó, mert az amúgy sem megas kötelező diákhitel-törlesztőrészelet az első két évben különösen kedvező (mindössze az előző évi minimálbér 6 %-a, jelneleg havi 3930 Ft). Tehát az említettek többségének adata azért került az apehhoz, mert egy fél év alatt ennek 6 szorosát gyüjtötték össze, de a felszólítások ellenére közben egy fillért sem fizettek vissza ez idő alatt.
    A kedves hozzászóló rosszúl tudja (utána lehet nézni): Már a 2001-es induláskor is független volt a törlesztési kötelezettség a munkaviszonytól. A kamat az 2001-ben 9,5 % volt, éppen annyi mint most!
    A Diákhitel Központ a pénzpiaról maga is kölcsönöket vesz fel az állam segítségével nagyon "olcsón", és ezt osztja aztán tovább, önköltségi elven a hallgatóknak. Ezért tud a Diákhitel a hasonló banki hiteleknél (szabadfelhasználású. fedezetnélküli forinthitel) jóval kedvezőbb lenni (pl a kamata a felét sem éri el annak).
    A Diákhitel egy zárt, önfenntartó rendszer, ahol az ügyfelek kockázatközösséget alkotnak. Ezért kell szankcionálni a tartósan nem fizetőket, mert ha nem ez történne az ő befizetési kötelezettségeik is a rendesen fizetőkre hárúlnának, ami, azt gondolom, több lenne, mint igazságtalan.
    A Diákhitelről sokan csak felületes információkkal rendelkeznek, és e miatt esetleg nem használják ki a lehetőségét. Mindenkinek, aki a tények ismeretében szeretne dönteni ajánlom a www.diakhitel.hu oldalt.

    Üdvözlettel:

    Őri András
    kommunikációs igazgató
    Diákhitel Központ”
  • 2. mókuci 2008. június 19. 09:34
    „Csak azt felejti el mindenki, hogy az orbán-kormány alatt megkötött szerződéseket a Medgyessy-kormány szépen megváltoztatta azzal, hogy a visszafizetést azonnal meg kell kezdeni miután a tanulmányait befejezte az ember függetlenül attól, hogy van vagy nincs munkája. Plussz a kamatot is megemelték annak ellenére, hogy azt állították, hogy nem nyúlnak hozzá. (Ez is egy hazugságuk volt a sok közül). Senki nem kérdezte meg tőlem, hogy miből tudom fizetni miközben másfél évig voltam pályakezdő munkanélküli diplomásként.”
  • 1. Tapmancs 2008. június 19. 08:40
    „Lehet hogy hulye vagyok, de a diakhitelhez nem kell szamla? Vagy miutan megkaptak a zset, megszuntettek?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Három nap az operett jegyében

Győr - Két év sikere bátorította fel a szervezőket, hogy harmadik alkalommal, idén is megrendezzék a… Tovább olvasom