Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 6°C Még több cikk.

Két kerék sem mindig elég

Arra a kérdésre, hogy ha bármin változtathatnának, amely a biciklisek lehetőségeit bővítené, biztonságukat szolgálná, mi lenne az, minden kerekes azt felelte: több kerékpárútra lenne szükség.

Merthogy Győrben például a reggeli dugókban általában sok a négy kerék, de kevés a kettő is, ha nem tudnak az autók között bejutni az iskolába, illetve a munkahelyre. Sopronban több mint 2500-an írták alá azt a kezdeményezést, hogy a belvárosban legyen kerékpárút.

De változtatnának máson is: az autósok, no és a kerékpárosok mentalitásán, mert mint mondják, a KRESZ-változások lényege nem csupán az, hogy behajthatnak az egyirányú utcákba. A mobilitás hete tökéletes apropót ad arra, hogy beszéljünk erről a témáról.


A kerékpárosnyom a KRESZ-módosítások egyik eleme, felfestése Győrben most kezdődött el.
A kerékpárosnyom a KRESZ-módosítások egyik eleme, felfestése Győrben most kezdődött el.


A mobilitás hete ősszel, a Bringapolis tavasszal emlékeztet minket is arra, hogy a kerékpárosok (és az autósok) helyzetével muszáj foglalkozni. Pedig a baleseti statisztikát bármikor elővehetnénk, a számok sajnos beszélnek helyettünk is. Annak ellenére, hogy a KRESZ részben szigorítással (fényvisszaverő mellény kötelező viselésével), részben pedig enyhítéssel (kerékpáros-nyomvonalak kijelölésével, tábla ellenében pedig egyirányú utcákba való behajtás engedélyezésével) próbálja szabályozni a biciklisközlekedést Magyarországon; még mindig messze vagyunk a nyugat-európai normáktól. S nem csupán a kerékpárutak hosszát tekintve.

A mobilitási hét egyik leglátványosabb rendezvénye szombaton volt: biciklisek vonultak végig a megyeszékhely fő- és kerékpárútjain. Fotók: Bertleff András
A mobilitási hét egyik leglátványosabb rendezvénye szombaton volt: biciklisek vonultak végig a megyeszékhely fő- és kerékpárútjain. Fotók: Bertleff András

Csaknem kétezer kerékpáros-baleset évente

A KSH statisztikája 2006-tól külön számsorba rendezi a kerékpáros-balesetek alakulását; a tanulság: szinte semmi sem változott ezen a téren. Íme a bizonyíték: 2006-ban 1712 kerékpáros közúti baleset történt hazánkban, 2007-ben (azon a nyáron változott a KRESZ) 1776 volt a számuk, 2008-ban 1752, 2009-ben pedig már 1829. Idén (az első hat hónapban) 736 kerékpáros-balesetnél tartunk. Győr-Moson-Sopron megyében 2010 első hét hónapjában 35 személyi sérüléssel járó balesetet okoztak a kerékpárosok.

A KRESZ januártól 66 ponton változott

Az előbbi számokat nyilvánvalóan a közlekedési szakemberek is látják, az év elején bevezetett több mint félszáz módosítás pedig elvben (s remélhetőleg a gyakorlatban is) azt szolgálná, hogy a kerékpárosok biztonságát javítsák, helyzetüket a közúti közlekedésben tisztázzák. Van azonban néhány félreértés, a ˝híres˝ behajtással kapcsolatban leginkább: egyirányú utcákba ugyanis eddig is lehetséges volt a kerékpárosok behajtása szemből, ha azt kiegészítő tábla és felfestett kerékpársáv jelezte. A változás annyi, hogy 2010 januárjától elég a kiegészítő tábla (Behajtani tilos, kivéve kerékpár), a kerékpársáv nem kötelező, így keskenyebb utcákban is ki lehet jelölni ilyet.

Luka Zoltán fiaival, Dániellel (balra) és Bencével sokszor indul kerékpártúrákra. Fotók: Bertleff András
Luka Zoltán fiaival, Dániellel (balra) és Bencével sokszor indul kerékpártúrákra. Fotók: Bertleff András

A KRESZ-változás másik eleme a kerékpárosnyom, amelyekkel néhány napja lehet találkozni Győrben. Leírása: jellemzően kisebb forgalmú utakon, ahol nincs szükség vagy nem fér el más kerékpáros-infrastruktúra, kijelöli az úttesten a kerékpárosok helyét, illetve felhívja a többi járművezető figyelmét, hogy ott kerékpárosok közlekedhetnek.
Máté-Tóth Péter, a városi útkezelő tájékoztatásért felelős mérnöke megerősítette, elkezdődött s még folytatódik is a kerékpárosnyomok felfestése Győrben: többek között a révfalui hídnál, a Dunakapu térnél, a Klastromnál, a Révai utcánál, a Kodály Zoltán és a Kálvária utcában, valamint Marcalvárosban a Mécs László utcánál.

A biciklisek álma

A kerekesek szombaton, a mobilitás hetében szervezett felvonuláson már ki is próbálhatták ezeket a ˝nyomokat˝. Arra a kérdésre azonban, hogy min változtatnának, ha tehetnék, egyöntetű választ adtak: több elkülönített kerékpárutat építenének. Persze tudják, hogy ez elsősorban pénzkérdés, de lássuk, ki és miért szeretne bicikliutat.

Kiss Ottó Győrújbaráton lakik, s bár szeret a családjával kerékpárra ülni, győri munkahelyére mégis autóval jár. Nincs is külön bicikliút, ami bevinné a városba. Luka Zoltán ugyanezt mondja, bár ő Vámosszabadin él. Kirándulni sokszor járnak biciklivel, voltak a Balaton és a Fertő tó mentén is, a szigetközi kerékpárúttal pedig teljesen elégedett. Luka Zoltán megemlítette azt is, hogy „az emberek fejében is rendet tenne", de ezt nem csupán az autósokra érti, hanem a kerékpárosokra és a gyalogosokra is, mert bizony nemegyszer rajtuk múlik egy-egy baleset. Ugyanezt hangsúlyozta Tóth Adrienn is, a Széchenyi István Egyetem hallgatója, aki Marcalvárosból sokszor bejár a városba kerékpárral – éppen ezért tudja, hogy nem mindig veszélytelen vállalkozás ez.

Az apa, Kiss Ottó és fia, Domonkos, bár a képen nem látszik, de egy ˝old timer˝ kerékpárt próbált ki szombaton Győrben.
Az apa, Kiss Ottó és fia, Domonkos, bár a képen nem látszik, de egy ˝old timer˝ kerékpárt próbált ki szombaton Győrben.

Hogy állunk a kerékpárutakkal?

Az egyetemista Tóth Adrienn is több kerékpárutat szeretne.
Az egyetemista Tóth Adrienn is több kerékpárutat szeretne.
Igazuk van a bicikliseknek, a jelent és a jövőt tekintve ez a legfontosabb kérdés. Győrben a napokban adták át a csaknem másfél milliárd forintból megépített új Bácsai utat, amelyet kerékpárút is szegélyez. Ez jó, de nyilván nem megoldás a megye egészére. Egy, a közelmúltban publikált s az interneten is megtalálható jelentésben (Győr-Moson-Sopron és Vas megyére vonatkozóan) az áll: az osztrák kerékpárút-hálózathoz közvetlenül csatlakozó Fertő menti és Duna menti kerékpárutak megépített szakaszai még nem képeznek összefüggő rendszert, de már így is jól szolgálják a biciklis turisták biztonságát. Mivel összefüggő hálózat még nincs, a nagy kerékpáros-forgalom kénytelen a zsúfolt közutakon a gépjárművekkel közös sávban közlekedni, állandó balesetveszélyben. (...) Az építésnél lényegesen kisebb ráfordítással lehetséges egy átmeneti megoldás biztosítása: megkeresve a kis forgalmú közutakat és a már megvalósult kerékpárutakat, a legfontosabb biztonságos irányok kitáblázhatók.

Ugyanez a jelentés méterben rögzítette a megyét érintő jelentősebb kerékpárútszakaszokat, ezt hagytuk a végére: Győr–Győrújfalu (3000 méter), Győrújfalu–Hédervár (15.300), Hédervár–Darnózseli (2100), Sopron–Fertőrákos (6000), Fertőrákos–Pomogy (35.000), Pomogy–Bősárkány (38.000), Hédervár–Mosonmagyaróvár (17.000), Pomogy–Jánossomorja–Hegyeshalom–Rajka (67.400), Andau–Jánossomorja (5200), Kapuvár–Vitnyéd (3000), Fertőszentmiklós (2100). Összesen: 194.100 méter.

Európai Autómentes Nap

A közösségi közlekedés napján (most szerdán) jegy nélkül vehető igénybe Győr valamennyi helyi autóbuszjárata, valamint Győr és Ménfőcsanak között a MÁV-Start Zrt. vonatai. A 41-es vonalon az Ikarus 66-os nosztalgia-autóbusz a Mediterrán lakóparkot járja körbe, míg a 42-es vonalon egy modern jármű Ménfőcsanak hegyi részét szolgálja ki. A 42-es járatok nemcsak a vonatokhoz, hanem a közbenső időszakokban bizonyos 22-es járatokhoz is csatlakoznak.

Olvasóink írták

  • 8. humer 2010. szeptember 27. 09:23
    „annobon:
    A KRESZben van egy definíció, hogy a kerékpár jármű. A járművek pedig a közutakon közlekedhetnek. A gyalogosok pedig a járdán.
    Ezzel ellentmondásban építik a kerékpárutakat ésa járdákat. És egy nonszensz szerintem, hogy ma Győrben a járdák úgy néznek ki, mint egy kreszpark, illetve a kerékpárosban azt az érzetet keltik, hogy nem járművet vezet, hanem gyalogos. Erről pedig így nyilatkoznak az újságban az útkezelők, és a nép meg elhiszi. Csak ez így nagyon nem helyes.
    nézd meg:, ahol nem volt csík festve a járdára, ott minden kerékpáros az úttesten közlekedik menetirányban, ahol felfestik a csíkot, vagy a kerékpárutat, ott két irányban közlekednek, főleg azért mert néhol 100 méterenként oldalt kellene váltani, ami a legtöbbször vagy dupla idő, mert 2-3 lámpaváltás egy átkelés, vagy áttolni a zebrán meg veszélyes (és ekkor nem beszélhetünk kerékpáros közlekedésről).”
  • 7. annobon 2010. szeptember 23. 11:09
    „3-hoz: "...és a közlekedés alapvető szabályait sem ismerik..." Ez sajna valóban így van! Főleg a kiépített kerékpárutaknál tapasztalható, ahol külön a kerékpárosoknak kihelyezett (a normálisnál kicsit kisebb méretű) KRESZ-táblák vannak. Nos ezeket a biciklisek zöme egyáltalán nem veszi figyelembe! A rendőrség meg még kevésbé. Legszembetűnőbb az, amikor a nekik kitett "behajtani tilos" táblák ellenére vidáman bringáznak - tucatjával - szemben a kijelölt menetiránnyal. Érdemes megnézni mondjuk ezt az Ipar úton, vagy a Szigethy Attila úton. De más helyeken is sűrűn előfordul. Az emberi lustasággal magyarázható, mert mondjuk ha valaki Gyárvárosból tart az Ifjúság körútra, akkor sokkal egyszerűbb szemben tekerni az Ipar úton (az ÖMV benzinkút oldalán), mint átmenni a túloldalra (a "papagáj házaknál), majd a lámpás körforgalom után ugyan csak visszajönni a Barátság parki oldalra. Namost, ha ezt sosem ellenőrzi a sünőrség, akkor viszont nyugodtan le lehetne szerelni a "behajtani tilos" táblákat, mert tök fölösleges pénzkidobás!”
  • 6. humer 2010. szeptember 22. 21:34
    „A nyitott kerékpársávok a KRESZ szerint fehérek, a kerékpáros nyom sárga, a hagyományos kerékpársáv is sárga/fehér színt kapott. Pluszban a sárga vonal megállási tilalmat jelöl.
    Ez így van szabályozva, így fogják felfesteni. Szerintem nem érdemes rajta rugózni. (A behajtani tilosokat kellene leszedetni, illetve a közutasoknak nem kirakni.)”
  • 5. nattomi 2010. szeptember 22. 12:26
    „Sceptic 2010.09.21. 14:22: Én személy szerint a sáv sárga színnel festését is feleslegesnek tartom, ez is csak a kerékpárral közelekedők valamilyen különállását hangsúlyozza, nem az integrációt szolgálja. Bár erre nincs adatom, valószínűleg drágább is a sárga csík, mint a fehér. Ausztriában, Németországban, Hollandiában, Csehországban mind fehérrel festett (nyitott) sávokat láttam.”
  • 4. humer 2010. szeptember 21. 20:58
    „Tisztelt cikkíró!
    A kerékpárosok nem akarnak városon belül elkülönített kerékpárutakat! Összekeveri a városi forgalmi igényet a regionális igényekkel.
    Sajnos a kisalföld már évek óta keveri a kerékpárút és kerékpársáv fogalmát, és a járdára festett sárga csíkokat infrastuktúra fejlesztésnek próbálják bemutatni. Persze ebben a fő ludasok a "szakemberek" akik meg vannak győződve arról, hogy amit megterveznek, és kiviteleznek az tökéletes. Csak sajnos nyugat-európában már évek óta elavult technológiát próbálnak haladásnak bemutatni.
    Magyarországon még a 60-as évek módszerei szerint folyik a tervezés és a kivitelezés. Győr egy kiváló példa erre: a kerékpárosok városából autópolisz lett.
    Valaki kitalálta, hogy azzal el lehet különíteni a járdától a kerékpárutat, hogy egy csíkot festenek, vagy piros macskakővel burkolják. Csak éppen balesetveszélyes (rendesen csúszik), egy év alatt tönkremegy, megsüllyed, stb. A vonalvezetése pedig minden sarkon balesetveszélyt teremt. És higgyék el ez senkinek nem jó, sem a buszbemgállókban jobbra-balra ugráló nyugdíjasoknak, sem az ott közlekedő járműveknek.

    Január óta ráadásul idén meg van már kerékpáros nyom is és 9 hónap alatt sikerült 1-2 helyen felfesteni, persze a kerékpárral behajtani tils megjelenik olyan útszakaszokon is, ahol kellően széles az út, vagy éppen 30-as sebességkorlátozás van!
    Pl a cikkben hivatkozott bácsai útra a hídról nem lehet szabályoasan eljutni (tiltás van és úttalan utakon vezet a kerékpárút, többszáz méteres kerülőkkel)

    Míg két település között megfeleő és kívánatos a kerékpárút (elkülöníttett nyomvonallal), addig városon belül felesleges: drága, balesetveszélyes, nem fér el.

    Lenne egy költői kérdésem: vajon mióta a kerékpárosokat a járdára terelik, csökkent-e a súlyos kerékpáros balesetek száma a városban? Ezeket az adatokat ugye nem szívesen adja ki a rendőrség, mert kiderülne, hogy az elmúlt 20 évben kerékpárutakra kiadott milliárdok növelték a baleseti kockázatot és ez nem igazán pozitív, hanem elszomorító.

    @Sceptic : igen, egyre több, főleg, ha szép idő van. A minap a Szauter utcánál (pláza) egy lámpaváltásnál 15 kerékpáros gyűlt össze egy irányban.”
  • 3. Sceptic 2010. szeptember 21. 14:29
    „Kiegészítésként: egyre több a kerékpáros. Fontos volna, hogy a bringások és az autósok ne ellenségként, hanem partnerként tekintsenek egymásra. Legalább ennyire lényeges volna, hogy a kerékpárosok számára természetes legyen a fékek, világítás, egyéb biztonsági eszközök megléte, éppúgy, mint a közlekedés szabályainak ismerete. Jómagam sokat bringázom és sajnos be kell valljam, hogy kerékpárostársaim közül nagyon sokan alkonyattól - lámpa híján - gyakorlatilag nem látszanak, és a közlekedés alapvető szabályait sem ismerik...”
  • 2. Sceptic 2010. szeptember 21. 14:22
    „Teljes tévedés, ráadásul sokba kerül az elkülönített kerékpárút. A kerékpáros a közlekedés résztvevője, sebessége a városokban közelebb áll a gépjárművekéhez, mint a gyalogosokéhoz. Nem leválasztani kellene őket, hanem a forgalomba integrálni. Valószínűleg sokkal biztonságosabb volna, ha szélesebb utakat építenének, és egyszerűen sárga csíkkal feltűnően leválasztanák a kerékpársávot. A kerékpáros így, mint közlekedő, folyamatosan az autósok számára nyilvánvaló szereplőként volna jelen. A leválasztott kerékpárutak egyrészt jóval drágábbak, hiszen szintbeli és távolságbeli elkülönítést, bonyolult átvezetéseket igényelnek, másrészt a búvópatakként fel- és eltűnő kerékpárosok, akiknek óhatatlanul bele kell olykor folyniuk az autós forgalomba, sokkal nagyobb veszélyt jelentenek, mert az autósok nem számítanak rájuk.
    A kerékpárosnyom viszont nagyon jó megoldás, sok helyen egyértelművé és biztonságosabbá teszi a bringások helyét.”
  • 1. urbaniastapista 2010. szeptember 20. 16:06
    „Bulvár.
    A cikkben emlegetett ide megyei 35 balesetet a kerékpárosok okozták? Vagy elszenvedték? Nem mindegy.
    Ahogy az a kétszáz kilométernyi "kerékpárút" nagyobbrészt közút vagy kavicsos mezei út. :)
    Ha egy doktor így dolgozna, hamar rács mögött ...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győri színház: Hamlet, dán királyfi

Shakespeare zseniális drámájáról nehéz lenne újat mondani. Évszázadok múltán is oly naprakészek… Tovább olvasom