Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Kerékpáros bicikliutak: két keréken édentől keletre

Mit lehet tenni a kerékpáros turizmusért? – tettük fel az illetékeseknek a kérdést annak apropóján, hogy egy friss felmérés szerint a Balatonhoz tavaly már minden negyedik turista két keréken érkezett. Nálunk a legfőbb gond a hiányos infrastruktúra és a gyenge propaganda.

Egy friss felmérés szerint a balatoni turizmust a kerékpárosok 25–30 százalékkal növelték. Megyénkben e téren csak a Fertő tó környékét nevezhetjük fejlettnek – a többihez képest.

A Kisalföld által megkérdezett kamarai elnökségi tag, Hanczné Mező Edina szerint szerencsésebb, ha mondjuk a Szigetközt inkább a Fertő tóhoz és nem mindjárt a Balatonhoz akarjuk felzárkóztatni, ahol egyébként csak az elmúlt évben közel tucatnyi szerviz, kölcsönző, szállás- és pihenőhely épült a biciklisek számára. A győri Fehér Hajó panzió vezetője úgy látja: nagy különbség a megyén belül, hogy a Fertő tó innenső oldala és az osztrák kerékpáros-úthálózat közvetlen összeköttetésben van egymással, ami sokéves munka eredménye.

Ehhez képest most, ha a szigetközi kerékpárúton haladunk északnak, a folytonosság megszűnik és bonyolultabb az átjutás Szlovákiába vagy Ausztriába. Holott Hanczné Mező Edina szerint a kerékpáros turizmust elsősorban a külföldiekre építhetjük a határ közelében, s így is tapasztalja vendéglátóként, hogy a holland, dán turisták száma visszaesett.

Az iparkamara szakosztályi elnöke – szakértőkkel közösen – tavaly már kidolgozott egy koncepciót Győr környékének turisztikai fejlesztésére, erről mi is beszámoltunk. Hanczné Mező Edina ebben többek között azt javasolta, hogy alakítsanak ki egy-egy kerékpárutat, amely a belvárost és Kismegyert egyrészt Győrsággal, Pannonhalmával, másrészt Győrújbaráttal s akár a nyúli pincesorral kötné össze.

A szigetközi kerékpárút régen a büszkeségünk volt, de a turista szűknek és göcsörtösnek érzi. S van, ahol még az út is véget ér. Fotó: Bertleff András
A szigetközi kerékpárút régen a büszkeségünk volt, de a turista szűknek és göcsörtösnek érzi. S van, ahol még az út is véget ér. Fotó: Bertleff András


A Keret egyesület által korábban készített koncepció úgy tartja számon Győr környékét, hogy egy biciklis turista számára legfeljebb öt napot jelenthet, ebből kettő a Szigetköz, egy Pannonhalma és egy a Holt-Marcal vidéke. Kobrizsa Ádám, a Keret volt elnöke szerint azonban ott kezdődnek a bajok, hogy Pannonhalmára nem lehet megfelelően eljutni.

A 82-es főút erre alkalmatlan, a Kismegyertől vezető, szintén nem túl csendes "hátsó" utat pedig szintén nem ajánlhatjuk nagyobb csoportoknak, mert kerékpárút híján balesetveszélyes lehet. (Még a legjobb megoldás Ménfőcsanakon át közelíteni a főapátság felé.) Egyébként hozzátartozik a kerékpáros turizmus komfortfokozatához, hogy a napokon át együtt túrázók kénytelenek-e libasorban haladni vagy beszélgethetnek is.

Emiatt kevesen kedvelik például a szigetközi bicikliutat, de ez lenne vele a legkisebb probléma: inkább az, hogy az állapota rossz, a gyökerek feltörik az aszfaltot, időnként a gaz is benő az útra – mondja Kobrizsa Ádám. Hasonló – vagy még rosszabb – a helyzet északabbra, a Püskin, Dunaremetén átvezető úton, ennek állapota is siralmas, nem beszélve arról, hogy nyugaton kevesen ismerik akár a Dunasziget felé vezető, halászi leágazást.



Kobrizsa Ádám véleménye is az, hogy a tájékoztatási rendszer javítása lenne az egyik kulcs. Hozzátette: a befogadóképességgel szintén problémák vannak, hiszen kevés falu lenne képes elszállásolni egy húszfős társaságot.

Az állami út mellett vezető kerékpárúton sajátos módon a szigetközi települések osztoznak, Babos Attila, Dunaszeg polgármestere szerint a településeknek nincs pénze felújításra, így is nyögik – más terhek mellett – a szóban forgó út toldozását-foldozását, gazmentesítését, hóeltakarítását.

Dunaszegen egyébként éppen most épül panzió, a fiatalabb sátorozók pedig már tavaly is jöhettek az új kempingbe. Vannak egyéni szállásadók is, igaz, ők nyilván nem nagyobb csoportokra rendezkedtek be. Más kérdés, hogy mindez csak a falu honlapján található meg, s odáig el kell jutnia az európai turistának. Babos Attila szerint viszont a Győri Többcélú Kistérségi Társulás propagandamunkája jó útja a fejlődésnek.

Olvasóink írták

  • 2. aghla 2011. május 20. 20:35
    „Valódi vonzerőt a Balaton jelenthet. Két, fejlett kerékpáros kultúrájú főváros biciklisei örömmel jönnének hozzánk. Költségtakarékos megoldás az erdei aszfaltutak, falusi és városi mellékutcák integrálása a nyomvonalba.
    Gondolnák, hogy 4+2km építésével Romándig 3 m széles bringasztráda alakítható ki?
    A Győr-Veszprém vasút mint alternatív közlekedési eszköz szerepe is felerősödne. Többen veszik a bátorságot olyan túrához, ahonnan viharos időjárás esetén pár óra alatt vonattal hazajutnak.

    térkép:
    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=215481341110361549524.00048ebf66bb4ef890527&ll=47.476376,17.96814&spn=2.948022,7.119141&z=8

    Érdemes volna átgondolni az Abdára tervezett nyomvonalat is. A jelenleg érvényes tervekhez képest fele költséggel is megépíthető lenne úgy, hogy részben Ikrényt is kiszolgálná!

    térkép:
    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=215481341110361549524.000477dc3c8a0531f44f2&z=14
    képek:
    https://picasaweb.google.com/aghlaci/Abda#slideshow/5406956202078816418”
  • 1. susu77 2011. május 18. 09:30
    „Már alig várom a cikk folytatását, amiben a motoros bicikliutakról, meg a gyalogos bicikliutakról lesz szó. ;-)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hárommillió euróból épül légszennyezettség mérő hálózat Nyugat-Magyarországon - Videó!

A mért adatok a levegő tisztításában is segítenek, de a gazdasági-és társadalmi életen is javíthatnak. Tovább olvasom