Kisalföld logö

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 21°C | 31°C Még több cikk.

Kell villamos, de merre menjen?

A gépkocsiáradat egyre nő, az utcák viszont nem tágíthatók: mi lesz Győr közlekedésével a jövőben?

Kattintson a képre >>

Képzeletben: Van, aki a szerinte jó nyomvonalakat térképen is bemutatja, az elképzelések az alpolgármester figyelmét is felkeltették. E rajz tulajdonosának címe: wa197@hszk.bme.hu.

A gépkocsiáradat rohamosan nő, az utcák viszont nem tágíthatók: mi lesz Győr közlekedésével a jövőben? Egyre többek fantáziáját mozgatja meg a villamosvonalak létesítésének lehetősége. 

Korábban beszámoltunk róla, hogy alpolgármesteri vezetéssel szakemberküldöttség járt Győr német testvérvárosában, Erfurtban az ott már régóta jól bevált villamos-tömegközlekedés tanulmányozására. A megyeszékhelyen számos nagy közúti beruházás tart jelenleg is (pl. Tihanyi úti aluljáró, Fehérvári úti felüljáró, új csomópontok), ezek a következő években komolyan átformálják a város közlekedését.


Az alapgond azonban marad: a gépkocsik száma rohamosan nő, a városszerkezet viszont (mondjuk a történelmi belvárosban) változtathatatlan. De közlekedni kell. Ha nem autóval, akkor színvonalas tömegközlekedés igénybevételével. 

Hogy az autóbusz ilyen-e... Ugyanúgy dugóba kerül, mint minden autó, emiatt is kiszámíthatatlan, zsúfolt, kényelmetlen – szóval semmi vonzó előnye nincs az egyébként drágább személygépkocsi-használattal szemben.

Így jött a villamosötlet, ami egyébként nem mai keletű, legfeljebb idáig sokan megmosolyogták. Mint más alternatív lehetőségeket is. Már a rendszerváltás utáni első ciklusban Pethes Flórián önkormányzati képviselő úgy gondolta, a buszokat a város sok helyén trolira lehetne (kellene) váltani. Akkoriban, 1992-ben még konkrét útvonaltervekről is tárgyalt a közgyűlés.

Megkerestük Pethes Flóriánt, mit szól a mostani villamoselképzelésekhez. Állítja, használhatók lennének a trolik, a buszok a mai technológiával könnyen átszerelhetők környezetkímélő elektromos üzemmódra. Azt azonban elismeri, a trolik ugyanúgy dugóba kerülhetnek, mint bármely autó, ráadásul felső vezetékhez kötve kitérési lehetőségük is korlátozott. De lehetnek kevésbé zsúfolt területek, ahol jó megoldást jelentenének. Tervei ma is megvannak.

Akár alapítvánnyal is

Internetes szerkesztőségünk az említett tudósításunk után fórumot indított villamosügyben. Meglepően érdekesek az eddigi tapasztalatok. (Megemlítjük, hogy a villamoskérdésről számos SMS-t is kaptunk s közöltünk.)

A chatelők között mindössze egyvalaki volt, aki szkeptikusan fogadta a város elképzelését – a megvalósíthatóság anyagi okai miatt. Sokan viszont nagyon is komolyan foglalkoznak a kérdéssel.
Annyira, hogy van, aki anyagi áldozatra is hajlandó lenne.
Farkas György okleveles gépészmérnök, okleveles atomtechnikai szakmérnök, főiskolai adjunktus írja szerkesztőségünk segítségét is kérve: „Az a javaslatom, hogy alapítványt kellene létrehozni, ahová magánszemélyek, cégek adakozhatnának. Én mint győri, hajlandó volnék 50 ezer forintot adni erre a célra. Ha a városvezetés nyitott erre, akkor mint győri születésű, örök győri hajlandó volnék ebben a munkában részt venni, kizárólag díjazás nélkül... Aki ez ügyben szeretné felvenni a kapcsolatot velem, írjon a farkas.gyorgy@rkk.bmf.hu e-mailre."

Egyenesen a szívébe

A chatelők egyébként netes szokás szerint fantázianeveket használnak. A legszorgalmasabbak: viny, load, freehill, kempelen, josh, MZperX... Érdemes követni válaszolgatásaikat, ötleteik formálódását és egyre konkrétabbá válását. Terjedelmi okokból ezekre most nem igazán térhetünk ki, csupán tallózva említünk néhány gondolatot. Általános megállapítás, hogy a villamos legnagyobb előnye: jobban tudna alkalmazkodni a győri közlekedési szokásokhoz (csúcsforgalmi zsúfoltság, csúcsidőn kívüli üres járatok). Vannak, akik körforgalmú villamosjáratban gondolkodnak, mások a sugaras közlekedés előnyeit ecsetelik, mondván: a busz közelebb visz a belvárosba, a sugaras villamos meg még közelebb vihetne, egyenesen a szívébe...

Minden terv hasznosítható lehet

Eredics Imre alpolgármester, aki „gazdaként" tartja kezében a villamos-ügyet, a Kisalföldnek elmondta: rendkívül örül, hogy kezdeményezése, s hogy Győr tömegközlekedése „új utakra" kerüljön, ilyen egyetértésre talált a város lakóinak körében. Minden ötlet, rajz, tervezet hasznosítható lehet a tervet kidolgozó szakemberek számára.
Tudja, korábban is voltak hasonló ötletek, ám minden csak akkor valósulhat meg, amikor szükséges és lehetséges. A szükségesség ma már nem kétséges, és úgy tűnik, uniós támogatással a lehetőséget is meg lehet teremteni. Egy ilyen nagy horderejű döntést természetesen alaposan elő kell készíteni. Az alpolgármester emlékeztetett rá, hogy például két nagyberuházás, a szennyvíztisztító és a Tihanyi úti aluljáró előkészítése is sokkal több időt vett igénybe, mint maga a kivitelezés. A villamos létesítésének tanulmányai (útvonaljavaslatokkal s egyebekkel) az idei ősszel elkészülnek. Addig is minden észrevételt köszönettel vesznek és várnak, s amit lehet, felhasználnak. Eredics Imre elmondta még: amint valami fejlemény van villamosügyben, azonnal tájékoztatja a közvéleményt.
Elképzelt útvonalak

 Vitatéma, hogyan lehetne egységes hálózatba (elővárosi vasút stb.) kapcsolni a már meglévő és a kiépítendő, normál, avagy keskeny nyomtávú villamoshálózatot. A MÁV-val való együttműködéstől többen ódzkodnak... „Racer" a következő nyomvonalat tartaná elképzelhetőnek: 1. Tesco Hipermarket–Marcalváros II.–Marcalváros I.–Baross út–Baross híd–Aradi vértanúk útja–Rába kettős híd–kekszgyár–új Duna-híd–egyetem–Szövetség u.–Bácsai út–Kisbácsa–Nagybácsa. 2. Marcal II.–Marcal I.–Vasvári u.–adyvárosi (jelenlegi) buszpályaudvar–Fehérvári út–ipari park–Hecsei úti felüljáró–Audi. 3. Újváros (Gardénia)–Kossuth u.–Rába kettős híd–Aradi vértanúk útja–Szent István út–Mártírok útja–Ipar u.–Szigethy Attila út–Kert u.–Kálvária utca.

„Freehill" vonalai ezzel szemben: 1. Árkád P plusz R–Schwarzenberg u.–Teleki u.–Bajcsy-Zsilinszky út–Aradi vértanúk útja–Baross híd–Baross út–tovább mint a mai 22-es busz. 2. Egyetem–Kossuth híd–Dunakapu tér–Teleki u.–Bajcsy-Zsilinszky út–Aradi vértanúk útja–Baross híd–Baross út–Szigethy út–Kodály u.–Ifjúság körút (hurok alakú végződés). 3. Gardénia P plusz R–Radnóti u.–Híd u.–Rába kettős híd–Aradi vértanúk útja–Baross híd–Baross út–Nagy Imre út–Vasvári u.–Tihanyi út–Jereváni u.

Ha sikerült további kedvet csinálnunk, honlapunk fórumán minden részletet megtalálnak. A polgármesteri hivatal honlapján is több hónapig működött hasonló fórum a villamoskérdésről, most csak archívként tudjuk elérni...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabad fürödni szabad strandokon

A hatóságok „áldásukat" adták a két győri szabad strand megnyitására a szerdai bejáráson. Tovább olvasom