Kisalföld logö

2017. 09. 23. szombat - Tekla 9°C | 18°C Még több cikk.

Kátyúkár a megyei (fő)utakon: 170 bejelentésből 70 volt jogos

A kárrendezést érintő hasznos tanácsokon kívül az is kiderül írásunkból, hogy mennyi pénzt fizetett ki a Magyar Közút a pórul járt autósoknak.

"Győr-Moson-Sopron megye közúthálózatára vonatkozóan - a gyorsforgalmi hálózatot kivételével mivel az autópályákat és autóutakat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezeli - több mint 170 darab kátyúkár bejelentés érkezett társaságunkhoz" – mondta a kisalfold.hu-nak Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs csoportvezetője.

Útfronton elmarad megyénk az országos átlagtól

Arra a kérdésünkre, hogy melyik megyei főúton található a legtöbb veszélyes pont az úthálózatban, a következő választ kaptuk: "társaságunk Győr-Moson-Sopron megyében 1616 kilométer hosszú úthálózatot kezel.

Cégünk az állami úthálózat műszaki és forgalmi adatait folyamatosan nyilvántartja és rendszeresen figyelemmel kíséri az utak állapotát is.

Az országos átlaghoz viszonyítva megállapítható, hogy Győr-Moson-Sopron megyében a megyei utak aszfalt burkolattal való kiépítettsége elmarad az országos kiépítettséghez képest.

A mellékutak többsége még ma is a régi, a hagyományosan készült makadám burkolattal rendelkezik, amelynek teherbírása már nem megfelelő és emiatt a burkolat hibák kialakulása egyre nagyobb számban jelentkezik.


Egy kis mindennapi offroad. Fotónk illusztráció.
Egy kis mindennapi offroad. Fotónk illusztráció.


Körülbelül 21 ezer darab kátyú Győr-Moson-Sopron megyében

Az elmúlt 2010/2011-es téli időszak rendkívül csapadékos és igen változékony időjárása kedvezett a kátyúképződésnek, illetve a burkolatok további állapotromlásának.

Ilyen időjárás esetén az úthibák a fagyási és az olvadási ciklusok gyakori váltakozásának köszönhetően az elöregedett burkolatú közúthálózaton még gyakrabban jelentkeznek".

"Győr-Moson-Sopron megyében összességében az elmúlt évi felméréseink alapján mintegy 21 ezer darab kátyút, illetve burkolat hibát regisztráltunk, ezekből a főutakon csaknem 1700 darab volt.

A főutjaink közül a legtöbb burkolat hibát a 86-os, 83-as, 85-ös és 82-es úton rögzítettük.

2010-ben egyébként 4800 tonna kátyúzó anyagot használt fel a négy megyei üzemmérnökségünk, amely mintegy 406 millió forintba került.

2011-ben első két hónapjában eddig 300 tonna hidegaszfaltot használtunk fel" – tette hozzá Pécsi Norbert.

A kárbejelentések döntő többsége télen történik

Arra a felvetésünkre, hogy az összes beadott kérelemből hányat fogadott el az útkezelő, Pécsi Norbert úgy felelt: "a több mint 170 bejelentésből 70 darab volt jogos".

"A kárbejelentések döntő többsége télen, illetve annak elmúltával, a tavaszi időszak kezdetén, az év első 3-4 hónapjában érkezik hozzánk, vagyis december és április között.

Köszönhető ez annak, hogy a téli időjárás miatt igencsak korlátozottak a lehetőségeink az útjavítások szempontjából, mivel télen csak tartósan nulla fok fölött és száraz időben tudunk kátyúzási munkákat végezni.

Így sok esetben kevesebb kátyút tudunk megszüntetni, mit amennyi keletkezik. A tartós és nagyarányú útjavítási munkáink március-áprilisban, a meleg aszfaltkeverő üzemek megnyitásával egy időben kezdődhet el" – magyarázta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs csoportvezetője.

2,7 millió forintot fizettek ki az autósoknak megyénkben

Megyénkben az utóbbi egy évben mennyi pénzt fizettek ki kátyúkárra? – kérdeztük végül.

"Győr-Moson-Sopron megyében 2010-ben összesen 2,7 millió forintot fizettünk ki a szerződött biztosítón keresztül a károsultaknak" – közölte Pécsi Norbert.


Kemény terepen.
Kemény terepen.



Hasznos tudnivalók a kátyúkár ügyintézésről

Kátyúkár igényeket mindig az adott út kezelőjénél kell benyújtani. Amennyiben a társaságunk által üzemeltetett 30 ezer kilométeres úthálózaton kátyúkár éri a közlekedőket, akkor kárigényüket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékes megyei igazgatóságain lehet bejelenteni (elérhetőségek itt).

"A káreset bejelentése után az üzemmérnökségünk megvizsgálja az ügyet"

A benyújtott adatok alapján munkatársaink megvizsgálják és nyilvántartásba veszik a káreseményt, egyúttal kitöltenek egy kátyúkár bejelentő lapot, az űrlap letölthető a weboldalunkról.

A bejelentést személyesen vagy e-mailen is megtehetik társaságunknál. A bejelentést követően a biztosítási kárszakértő telefonon egyeztet a kárfelvétel részleteiről.

A káreset bejelentése után az üzemmérnökségünk megvizsgálja az ügyet. Amennyiben társaságunk elismeri az eset jogosságát, akkor a szerződött biztosítónkhoz továbbítjuk a bejelentést.

A károsultnak igazolnia kell, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti. Tehát, minél alaposabb bizonyítással áll elő, annál gyorsabb és egyszerűbb az ügyintézés.

Pontosan le kell írnia, hol, mikor, mi történt, ha van nála fényképezőgép, esetleg kamerás mobiltelefon, érdemes ott a helyszínen fényképet készítenie, mind a kárt okozó kátyúról, mind a sérült gépjárműről.

Szélsőséges a kárigények mértéke

Csatolhat tanúnyilatkozatot is, illetve rendőrségi helyszínelés esetén rendőrségi iratot is. A károsultnak kell bizonyítania azt is, hogy az érvényesíteni kívánt kárösszeg, miért annyi amennyit megjelölt (biztosítói kárfelméréssel, javítási számlával), valamint csatolnia kell a gépjármű forgalmi engedélyének másolatát is.

A Magyar Közúthoz beérkező kárigények döntő része az úthibák (kátyúk) okozta károkra hivatkozik. Nagyon szélsőséges a kárigények mértéke, a néhány ezer forintos kárértéktől a több százezer forintos igényekig.

Ha nincs egyezség, akkor a kárigénylő polgári peres eljárás során keresheti tovább az igazát

A hazai utakon ugyanakkor egyre értékesebb gépjárművek közlekednek, amelyeknél egy-egy gyári dísztárcsa is elérheti a 10-15 ezer forintot is.

Az elutasítások leggyakoribb indoka, hogy a károsult nem tudja egyértelműen bizonyítani a gépjárművében keletkezett kár okát: a káresemény nem olyan módon történt, ahogy bejelentette, a kárt okozó kátyú nem azonosítható be, vagy a sérülés mértéke nincs arányban a kátyú által okozható sérüléssel.

A kárigénylő az elutasítás ellen polgári peres eljárás keretében élhet jogorvoslattal.


Olvasóink írták

  • 12. tonybacsi 2012. március 15. 05:47
    „Magyar azfalt!!!”
  • 11. Szerén 2012. március 14. 07:24
    „Hihetetlen, hogy gondolkodás nélkül leírnak számokat!
    Van 21 ezer kátyú a megyében! Van 170 kárbejelentés, abból 70 jogos!
    Kérdésem lenne. KI hányszor kénytelen kátyúba menni naponta?
    Mert ugye, ha tudom , hogy ott van, akkor sem tudom kikerülni, ha van szembe forgalom.
    Egyet tehetek lassabban közlekedek, akkor kisebb a kár. Ha nem számítok rá, akkor szívás!
    Pofátlanság az egész. Annak ismerik el a kárát, akinek van ismerőse, meg akinek kötél idegei vannak végigcsinálni.
    A hibák megjelölése tök felesleges, én az ép helyeket jelölném, mert az sokkal kevesebb.
    Évtizedek gyalázatosan végzett munkáinak ez az eredménye!”
  • 10. abide 2011. február 17. 12:48
    „blaci
    Nem vagy egyedül!Én is megszívtam.A 86-s úton Csorna és Szilsárkány között az almáskertnél.
    Eset után azonnal volt személyes bejelentés a csornai közútnál.Volt nyomtatvány kitöltés.(a közutas körmölte),majd kijött velem és megnézte nem szivatom-e.Elismerte hogy megtörtént.(bár ez így utólag sz..rt sem ért)lefényképezte a kátyút, kereket.(gumi+ dísztárcsa+felni ugrott)Szóban megnyugtatott hogy ez egyértelmű kár,és ki lesz fizetve.
    Kétszeri levélváltás után a biztosító nem ismerte el hogy megtörtént.Mondván ilyenkor rendőri helyszínelés kell.
    A levelt olvasva pár mondatban "megdícsértem" az anyukájukat és nem foglalkoztam velük többet.”
  • 9. gonzo 2011. február 16. 16:23
    „Tegnap a nyomtatott újságban jelen meg a "Tart a szezonja a kátyúkárnak" című cikk.
    Máthé-Tóth Péter az útkezelők píármenedzsere osztja az észt,mi a teendő kár esetén.
    Egy gyöngyszem a mérnök úrtól:"Nem számíthat az autós kedvező elbírálásra akkor sem,ha kiderül,hogy sem időjárási,sem látási körülmény nem akadályozta abban,hogy ÉSZREVEGYE,és mások veszélyeztetése nélkül KIKERÜLJE a kátyút.
    Szóval én bizonygassam,hogy azért esett ki a kerék,mert igaz,hogy észrevettem,de jöttek szembe,vagy épp engem előzte, vagy stb.,stb.Ők meg azt mondják erre,hogy nem hiszik el,hozzak tanút.Téma lezárva.Na menjnek a sunyiba kedves mérnök úr....
    Másik cikk szintén a tegnapi papíralapúból a vadkárokkal foglalkozik,szintén okosabbnál okosabb tanácsokkal ellátva minket a teendőkről adott esetre.
    Kedvencem ebből a cikkből:"Érdemes ....több felvételt készíteni nem csak a járműről,a vadról,de pl. A HIÁNYZÓ VESZÉLYJELZŐ TÁBLÁRÓL....."
    Szóval,kedves Törzsök Gyula vadászati szakértő,keressük meg a nem létező táblát!?Aztán ezt hogy gondolta kedves szakértő uram???Keressek egy oszlopot,és döntsem el én,hogy itt pedig aztán istenbizony egy "szarvasos"táblának kellene lennie??Vicc.Vicc az egész.Tartsák bekerítve a tisztelt vadgazdálkodók a vadjaikat,a parasztot is megbüntetik falun,ha az utcán kóborol a kutyája.”
  • 8. Sunyi 2011. február 16. 12:59
    „Elég ha végig megyük Győrszentiván egyes útcáin!”
  • 7. Pofátlan 2011. február 16. 10:30
    „Szerintem több száz ilyen eset van, de sokan nem is fordulnak a Közútkezelőhöz, mivel letojják az embereket.”
  • 6. blaci 2011. február 16. 09:25
    „Egy vagyok a 100-ból akinek a Közútkezelő SZERINT nem volt jogos a kárigénye. Volt Kárbejelentő lap, fénykép a helyszínről, a sérült kerekekről, két tanú, igaz "csak" hozzátartozók akik az esemény alatt a gépkocsiban utaztak. A szerződött biztosító felvette és megállapított a 47 eFT-os számla ellenében 33700 Ft értékcsökkentett kárt. A környéken két napon belül betömték az összes uton és útszélen található gödröt.
    Idézet a tudnivalókból: "A káreset bejelentése után az üzemmérnökségünk megvizsgálja az ügyet. Amennyiben társaságunk elismeri az eset jogosságát, akkor a szerződött biztosítónkhoz továbbítjuk a bejelentést."
    Ezek után kaptam az értesítést, hogy a Közútkezelő nem ismeri el igényem jogosságát, ha gondolom perelhetek.
    Én egyébként a teljes eljárásban rejlő ellentmondást nem értem: miért kellett a biztosítót bevonni, ha nem ismeri el, az idézet szerint pedíg csak akkor vonja be a biztosítót ha eismeri. Egy a lényeg - NEM AKARNAK FIZETNI!!!”
  • 5. mindigatutit 2011. február 16. 09:15
    „ez tényleg elképesztő,de leginkább az,hogy vannak olyan utak amik még egész "fiatalok",de azok is úgy esnek szét,hogy hihetetlen.le vagyunk húzva,de rendesen.”
  • 4. imre1964 2011. február 16. 08:24
    „Azt is megnézhetné a Viktorunk terorelhárító csoportja hogy hol van a pénz amit befizetünk.
    A befizetett összeg csak felét fordítanák az utakra már nem is lenne gond..
    Sajnos nekik mind kell ezért olyan az uthálózat hogy lassan közlekedni nem is lehet.”
  • 3. turtle 2011. február 16. 08:14
    „Ez is egy hungaricum. Magyarország én így szeretlek.”
  • 2. fióka 2011. február 16. 07:40
    „Tisztelt Kisalföld.
    Örömmel tudatom önökkel,hogy ismét rekordot állítottunk fel .Bábolna irányában a Tatai úton Purlitagnál hétfőn délután végeztek foltozást több helyen szerdáig tartott gyakorlatilag nagyobb lyuk lett mint volt.Szeretném kikérni a közűtkezelő véleményét,hogy nem e lehetne úgy megcsinálni ,hogy már az nap este tönkremenjen ezáltal nem ringatják magukat az autósok,hogy nyugodtan mehetek meg van csinálva.A kezeimet levágnám ha ilyen munkát végeznék ehhez már tényleg nem lehet szavakat találni.”
  • 1. Gabika22 2011. február 16. 07:12
    „21.000 db kátyúból Sopronban van minimum 15.000 db! Komolyan mondom, már félek lassan az autót használni! A kutyacsontot tényleg úgy veszem az autóba, mintha tényleg kutyáknak venném!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Oszlopot döntött ki, a hotel kerítésének ütközött Győrben

Oszlopot kidöntve egy hotel kerítésének ütközött egy autós kedden délután Győrben a Szent István… Tovább olvasom