Kisalföld logö

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 16°C | 26°C Még több cikk.

Jövőre nem indulnak buszok a megyéből a fővárosba?

A párhuzamosságok megszüntetése érdekében a közlekedési minisztérium megszüntetné Budapest és Győr között a buszközlekedést.
A vasúti közlekedés átszervezése gőzerővel zajlik, ennek egyik hozadéka, hogy Rajka és Hegyeshalom között megszüntetnék a vasúti személyszállítást.

De nem ez az egyetlen, megyénket is érintő tervezett változás a közösségi közlekedésben.

A minisztéium célja, hogy megszüntessék a párhuzamos közlekedést, vagyis ahol két település között megoldható a közösségi közlekedés busszal, ott ne közlekedjen vonat - és ugyanez fordítva is cél.

Budapestre nem járnak jövőre a Kisalföld Volán járatai?
Budapestre nem járnak jövőre a Kisalföld Volán járatai?


A Közlekedési és Hírközlési Minisztérium honlapjára a napokban került fel a jövő évi vasúti menetrend tervezete. Ennek része a "A menetrendi koncepció és irányelvek végrehajtása" című prezentáció.

Antali szerint helyben kell(ett volna) dönteni

- Pusztán azért megkötni a közszolgáltatási szerződést Budapest és Győr között buszra is és vonatra is, mert az egyiken van légkondicionálás, a másikon nincs, az párhuzamosság. A világon mindenütt úgy működik, hogy valamelyiket preferálni kell. Az egyiket ki kell választani, a másik menjen üzleti alapon." - ezt Antali Károly, a helyközi közösségi közlekedés átalakításának miniszteri biztosa nyilatkozta még szeptemberben a Magyar Narancsnak.
A lap kérdésére, hogy ki fogja ezt eldönteni, Antali azt válaszolta, hogy helyben döntsön, "mint bárhol máshol a világon, egy megrendelői tanács vagy közlekedési szövetség. És pénzt is kell a kezükbe adni, abból tudnak gazdálkodni."
A prezentáció a távolsági buszos viszonylatok javasolt módosításait tartalmazza, a Győr-Budapest viszonylat az ún. "nem preferált távolsági szolgáltatások" között szerepel. Vagyis az állam a buszokat közlekedtető busztársaságoktól (Kisalföld Volán és Volánbusz) nem rendeli meg a szolgáltatást 2010-re.

Jelenleg Győr és a főváros között 1-2 óránként közlekednek buszjáratok. Ezek között vannak, amelyek kiindulási-, illetve végállomása nem Győr; napi két járat Sopronból indul, egy Csornáról és egy Pozsonyból megy Budapestre - persze Győrt is érintve.

A 14-es dia szerint a Győr-Budapest között jelenleg közlekedő 22 járat helyett a jövőben csupán 2 járat közlekedne (ezek a Budapest-Győr-Pozsony viszonylat oda-vissza járatai lehetnek). A többi járatot decembertől várhatóan megszüntetnék, a soproni és csornai járatokkal együtt.

Vagyis Győr-Moson-Sopron megyéből közvetlen buszjárat 2010-ben nem indulna Budapestre, csupán a pozsonyi busz.

A tervezett vasúti menetrendben az 1-es számú vonalon Győr és Budapest között nem közlekedne több vonat jövére sem, mint most, már csak az a kérdés, hogy a szerelvények kapacitását növelnék-e.

A tervezetről megkérdeztük a győri autóbusz-pályaudvaron várakozó utasokat.

Videó: Cseh Róbert - Riporter: Sulyok Natália

Olvasóink írták

128 hozzászólás
  • 128. hard 2009. november 20. 09:43
    „És én szerintem volt olyan az utóbbi években, hogy egy héten volt 3-szor sztrájk.
    Amúgy meg nem arra hivatkoznak, hogy már több mint 1 éve csak gördítik, és akár mikor leállhatnak?”
  • 127. hard 2009. november 20. 09:41
    „remélem mauz egyszer kerülsz olyan helyzetbe, hogy időpontod lesz orvoshoz, amit hónapokkal előtte kaptál és a máv sztrájk miatt nem tudsz elmenni, és várhatsz további hónapokat.”
  • 126. mauz 2009. október 29. 20:22
    „Vasutas sztrájk: nem védeni akarom a sztrájkolókat, de hányszor is volt vasutas sztrájk az utóbbi időben? Évi 1? 2? Vagy 3? Azért ez már ne borítsa fel valakinek a naptárát, főleg úgy, hogy a sztrájkokról hetekkel korábban lehet tudni!

    Amúgy miért is sztrájkoltak? Mert bezártak vonalakat. (Meg azért, mert a Cargo-t eladták, és a Kóka valami hülyeséget ígért, de végül is Kóka mostanra már ment a levesbe...)

    Namost akkor én állami erővel jól eltörném annak a győri vasutasnak a kezét, aki még azután is képes akármilyen sztrájkra lépni, hogy állami erővel a vasútra terelem a Győr-Bp. vonal személyforgalmát. És ennyi a vasutas sztrájkokról.”
  • 125. wagon+ 2009. október 29. 14:40
    „A sztrájkokból csak itthon csinálnak ám ekkora ügyet az emberek!Olyan gyakran azért nincs,van most mibe kapaszkodni."Nyugaton" kitalálják ,hogy sztrájk aztán egy óra mulva se kép se hang!Azt sem írtam,hogy ne legyen busz.IGAZi érv még mindíg nem hangzott el a busz mellett!”
  • 124. Goldmund 2009. október 29. 11:06
    „Egy újabb adalék a vasúti sztrájkokhoz.
    Hétfőn vonatjegyet akartunk venni keddre. A jegypénztáros figyelmeztetett, hogy lehet, hogy sztrájk lesz. A hosszú hétvégén nem hallgattunk rádiót, tévét, abszolút semmiről nem hallottunk. Rohanás haza, rádiót, interenetet bekapcsoltuk, idegesen figyeltük a híreket. Végül a du. 5 órás (!!!) hírekben bemondták, hogy másnap 10 és 12 óra között lesz sztrájk, de a héten máskor már nem lesz. Tehát kevesebb, mint 24 órával előtte döntötték el.
    Mi ennek az üzenete?
    Ha előre eltervezed, hogy egy adott napon valahová okvetlenül el akarsz jutni, ne számolj a vasúttal, mert lehet, hogy előző nap délután derül ki, hogy mégse tudsz menni velük. Tehát vagy átszoksz a buszra, vagy (ha teheted) az autóra és onnantól kezdve arra gondolsz, hogy felőled akár holnaptól megszüntethetik az ÖSSZES VONALON a vonatközlekedést.”
  • 123. bucinudli 2009. október 28. 20:22
    „Wagon+ (120.) hozzászólásra:
    Egyetértek Freehillel és Goldmunddal.
    "Azok akik a buszt favorizálják mondjanak egy IGAZI érvet ami mellette szól!"
    A válasz Goldmund hozzászólásában benne van.
    "A tömegközlekedés egyik legfontosabb mércéje, hogy mennyire kiszámítható. Mauz! Számolj utána, az utóbbi 4-5 évben hányszor volt sztrájk vagy sztrájkközeli állapot a vasútnál és hányszor a busznál! Aki tervezi, hogy pl. 3 nap múlva elutazik fontos ügyben valahová, annak itt és most kell döntenie, hogy busszal vagy vonattal (vagy autóval) megy. És utólag már nem fogja érdekelni, hogy végül csak néhány vonalon a hajnali órákban sztrájkoltak, mert a kiszámíthatóság sokkal fontosabb."

    ÍME EGY IGAZI ÉRV.”
  • 122. Freehill 2009. október 28. 19:02
    „wagon+: a Győr-Szeged járattal mi a bajod? Ha nem tetszik, nem kötelező utazni rajta! De van akinek kényelmesebb, ha kicsit tovább is tart az út, meg a vége felé eléggé zötyög, de nem kell Pesten idegeskedni és futkosni az átszállás miatt. Különben az utasok nagy része nem utazik végig, hanem csak rövidebb szakaszokat tesz meg (lévén a busz nem expresszjárat, hanem inkább helyközi vonalak "lánca"), de mindenki másik szakaszt! A hosszú vonal előnye, hogy egyiküknek sem kell átszállnia!”
  • 121. Freehill 2009. október 28. 18:56
    „wagon+: ha van egy kis türelmed, és végigolvasod a hozzászólásokat, akkor ki fog rajzolódni, hogy mi az, amiben a busz jobb. Pl. kiszámíthatóság, több fontos megállóhely a városokban, rugalmasság és ár (utóbbi kettő a pótjegyes IC-vel összehasonlítva). Egy ilyen erős viszonylat elbírja a vonaton kívül azt a néhány buszt is, nem igaz, hogy ez okozza a MÁV veszteségét, ez csak manipuláció. Ha megszüntetik a buszt, a közösségi közlekedés összességében is veszíteni fog.”
  • 120. wagon+ 2009. október 28. 17:18
    „Azok akik a buszt favorizálják mondjanak egy IGAZI érvet ami mellette szól! Reggeli órákban úgy mennek Pestre a vonatok mint a helyi járat.Nem jár már ócska vonat!!A mezei gyors is normális.Személyvonatok szinte gyáriak.Nyugaton az a trend,hogy a busz "ráhordja" a vonatra az utasokat.Sőt,a vasútnak vannak buszai,azok. Tömve vannak a vonatok,pedig nekik sem kifejezetten olcsó,nem ritka a 30-40eur pótdíj!Svájcban az útadó 60%-át a vasútfejlesztésre költik. Sokan házhoz szeretnék vitetni magukat!Az meg teljesen elfogathatatlan érv,hogy rugalmasan beállítanak még egy buszt.Füstöljön még egy!Ma utaztam visszafelé először a Railjettel.Akinek az nem jó annak amúgy sem jó semmi,vagy már csak azért sem ül vonatra típus.
    Nehéz lesz jó döntést hozni,de feltétlenül a vasútra kell helyezni a hangsúlyt.az egész közlekedésben.Nyugaton már felismerték régen!Ebben mehetnénk utánuk.
    Más.Győr-Szeged járat! Agyrém!”
  • 119. Goldmund 2009. október 28. 10:03
    „Elvben valóben jobban működhetne Győr és Budapest között a vasút, mint a busz, de a gyakorlatban ez nem így van. A tömegközlekedés egyik legfontosabb mércéje, hogy mennyire kiszámítható. Mauz! Számolj utána, az utóbbi 4-5 évben hányszor volt sztrájk vagy sztrájkközeli állapot a vasútnál és hányszor a busznál! Aki tervezi, hogy pl. 3 nap múlva elutazik fontos ügyben valahová, annak itt és most kell döntenie, hogy busszal vagy vonattal (vagy autóval) megy. És utólag már nem fogja érdekelni, hogy végül csak néhány vonalon a hajnali órákban sztrájkoltak, mert a kiszámíthatóság sokkal fontosabb.
    Ugyanígy pl. havazások esetén: mondjuk Szombathelyen (közel az Alpok) havazás van, nem járnak a vonatok, ezért Győrből sem tudnak indulni Bp. felé, hiába járható Győr és Bp. között a vasút. A busz sokkal rugalmasabban tud ehhez is alkalmazkodni: pl. Sopronból nem ér be egy járat, indítanak egy másikat Bp. felé, a soproni meg majd megy utána, ha beér. Lehet, hogy amúgy is szükség lett volna rásegítő járatra, tehát az első busz készenlétben állt.”
  • 118. nm 2009. október 28. 07:46
    „mauznak üzenem, hogy alapvetően nem a vonattal van baj, hanem az úticélhoz néha a vasút jóval távolabb esik, mint a buszmegálló. Arról nem beszélve, hogy a XXI. században, és Európában talán elvárható, hogy mindkét közlekedési eszközzel el lehessen jutni egy megyeszékhelyről a fővárosba. Ebben az esetben sem a buszjárat megszüntetése a cél, hanem (vszínüleg) kicsivel később a járat más vállalkozótól való megrendelése, melynek eredményeként a haszon nem állami vállalatnál realizálódik, hanem magáncégnél. Sok más eszközzel lehetne a MÁV-ot segíteni, de ezzel nem.”
  • 117. mauz 2009. október 27. 23:18
    „Még valami: a vonatjegy interneten megváltható, kifizethető, csak a győri állomáson található két db. terminál egyilkéhez kell odaballagni a tízjegyű kóddal, hogy kinyomtathassuk a jegyünket. Sorbanállás és húgyszag nélkül.

    Ez reklám (mav-start.hu), de közérdekű és működik!

    Ui.: egyébként a MÁV-nál nagyon sok éve működik (kb. 5 évvel korábban, mint a buszoknál) az internetes menetrend, ami szerintem nagyon jó és használható [elvira.hu] szóval ott sem csak hülyék dolgoznak...”
  • 116. mauz 2009. október 27. 23:11
    „balinkusz,
    Megértem az elkeseredettséged, de erre nem az a válasz, hogy be kell zárni a vasutat. A vasút ilyen célra, mint pl. egy Győr - Bp. hivatásforgalom alapvetően sokkal alkalmasabb. A feladat most az, hogy ezt jól is működtessük. Európai szintűvé kell tenni az elővárosi vasúti közlekedést.

    Lehet, hogy a Volán ezt - a körülmények szerencsés összejátszása miatt - eddig jobban végezte, de a vasút erre kétségkívül alkalmasabb (megnézném, hogy Németországban ki buszozik 120 km-t vagy többet rendszeresen).

    Most egy lépés történik effelé, ami bár kellemetlen (buszok központilag történő leállítása), de mégiscsak szükséges. Normális versenyre, piaci körülményekre ugyanis busz-vasút összefüggésben jelenleg semmi esély Magyarországon... Erre példa a rossz menetrendű, majd hogy-hogy nem bezárt mellékvonalak, majd most ez a buszos téma.

    Ez egy huszárvágás.

    Vonatra fel!

    1:1”
  • 115. balinkusz 2009. október 27. 20:19
    „Utálom a vonatot!
    Ha szél van, leszakad a vezeték, ha hó van, eltömi a váltót, ha hideg van, befagy a váltó, ha meleg van, kitágulnak a sínek. Ez totálisan jellemző a magyar vasútra. Sokáig buszoztam Pestre, csak néha mentem (volna) vonattal, de a vonatban mindig csalódtam.
    Remélem, kedves Hónig miniszterünk, aki már tönkretette a Malévot és a Dunaferrt is, örül most a markában, hogy újabb vállalatot tehessen tönkre. Majd vastag áron lehet utazni magáncéggel buszon Pestre, ha tönkretették a volánokat.
    Legyen szimpátia tüntetés a buszközlekedés mellett!!!”
  • 114. mauz 2009. október 27. 19:57
    „Aki a "húgyszagú állomásokat", a "hideg vonatokat" és a "koszos ablakokat" emlegeti, annak azt üzenem, hogy semmivel sem húgyszagúbb a győri állomás, mint a győri PEO környéke, semmivel sem hidegebbek a vonatok, mint a busz. A vasúton is ugyanannyi a részeg és a lejmoló, mint a buszmegállók környékén.

    Ezek ezer éve elpuffogtatott klisék, és hála Istennek, mára - legalábbis Győrben - már nem érvényesek. Na persze, a Keleti pu. az más, az olyan, mint maga Budapest. Egyébként meg óránként megy Bp-re modern, tiszta, légkondícionált vonat. A pályakapacitástól félóránként is mehetnének (gondolom menni is fognak, ha annyi utas lesz).

    Tudtátok, hogy tömött vonatokat állítottak le - megyénkben is - a "párhuzamosságok megszüntetése" jelszó alatt? Ahelyett, hogy normális szolgáltatást, normális menetrendet készítettek volna. Az érintetteket ott sem kérdezték meg.

    Most nem sajnálom a Volánt sem, kaptak ajándékba egy autópályát, meg egy busszal vállalható 120 km-es távolságot, aztán nagyot domborítottak (nézzetek meg egy alföldi Volán társaságot, ők hol vannak, és milyen a járműállományuk) - most mutassák meg mit tudnak piaci alapon! Kíváncsi vagyok, a Győr - Börcs járat behozza-e a veszteséget...

    A buszos lobbi bezáratott egy csomó vasútvonalat, most meg visszanyalt a fagyi, hát ilyen az élet!”
  • 113. AranyKözépút 2009. október 27. 19:49
    „nm, én is csatlakozom egy esetleges tüntetéshez. Nagy ritkán vonattal szoktam utazni, de a buszt mindig jobban szerettem.”
  • 112. Lacus 2009. október 27. 15:04
    „Szerintem ez már régen ki lett találva. Megszüntetik a "sűrű" járatszámokat a megyeszékhelyek és a főváros között. Az utasok fortyognak majd egy kicsit, de hamar megnyugszanak majd, mert x elvtárs a parlamentben felveti a "maszek járatok" gondolatát. Lehetőséget adva ezzel a baráti vagy családi köréhez tartozó "kisvállalkozóknak", akik nyálcsorogva várnak erre az alkalomra és arra a sok-sok ingyen támogatásra, amit a járműparkjuk fejlesztésére kapnak majd soron kívül.
    Van még a kasszában annyi tartalék, hogy ezt a hiénafalkát is tudja etetni.
    De lehet hogy csak én gondolom így! Vagy nem?”
  • 111. nm 2009. október 27. 09:45
    „Az Orangeways-nek lehet juttatni egy jól kiépített piacot. Lehet utazni drágábban, kedvezményel nélkül, de valakinek a zsebét tömve. Ez erről szól. A magyarázat meg van, kényelmesebb, prémium buszokat járatni, holott ezen az útvonalon eddig sem lehetett panasz.
    A költségvetésnek nem lesz megtakarítása, mert a kedvezményes jegygyel utazók árkiegészítésést mindenképpen ki kell fizetni, akkor is, ha vasúton utaznak, de a teljes árú jegyekből származó bevétel nem állami céghez, hanem magán tulajdonú cég zsebébe vándorolna. Valóban ésszerű javaslat. Annak biztosan akinek ebből haszna származik.
    Ez ellen szívesen tüntetnék. Szervezzünk tüntetést!!!!”
  • 110. tber 2009. október 26. 18:30
    „Szerintem a volán társaságoktól így emelnek ki egy jókora összeget, mert ezek a távolsági buszjáratokkal lehet kicsit kompenzálni a veszeteséges helyközi járatokat. A MÁV-hoz azért nem mernek ezen a szárnyon nyúlni mert körberöhögtetnék magukat az EU.-ban. Csak a vidéki emberekkel szeretnek szemétkedni akinek az a bűne, hogy nem nagyvárosban lakik. Ők úgy érzik a szolgáltatások csökkennek (vonat, busz, posta, önkormányzat, egészségügy stb.) de ezzel párhuzamosan a befizetett adójukat nem csökkentik. Pedig mindenki azt mondja, hogy igazságossá kell tenni a közteherviselést. Kevesebbet kapsz, ugyanannyit fizetsz. Vagy mindenki költözzön nagyvárosba?”
  • 109. bucinudli 2009. október 26. 17:41
    „Egyetértek Ladyzsuval és kismartival is.
    A MÁV úgy ahogy van kiszámíthatatlan.
    Pl. holnap 10 és 12 között sztrájkolni fognak. Ha nem menne busz Budapestre, akkor holnap mivel utaznának oda az emberek?
    A VOLÁNra mindig lehetett és még egy darabig -amíg ezek a féleszűek meg nem szüntetik a járatokat- lehet is számítani. Aki ezeket a szabályokat alkotja, valószínűleg csak fényképen látott vonatot és buszt is. Ott van a feneke alatt az autó.
    A másik meg az, hogy akármikor utaztam Budapestre, tele volt a busz. (És most nehogy valaki azt írja, hogy nyugdíjasokkal, akik ingyen utaznak. Nem. Fizetős utasokkal.)
    Pl. október 11-én délután 2-kor utaztam Pestre. Nem volt elég az 1 busz, úgyhogy kettőt indítottak.
    Nem tudom, miért szüntetik meg a jól kihasznált járatokat.
    Valóban: ahelyett, hogy fejlődnénk, visszafejlődünk.
    Így dübörög a gazdaság?”
128 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szenvedtek a megyei vendéglátók

Míg a nyugat-dunántúli régióban csak 2,3–2,5 százalékkal esett vissza a turizmus az év első… Tovább olvasom