Kisalföld logö

2017. 08. 16. szerda - Ábrahám 17°C | 30°C Még több cikk.

Jóval több halálos baleset

A tavalyi év azonos időszakában (első hat hónap) tíz halálos baleset történt a megyei közutakon, idén 19. Mivel a szezon csak most kezdődik, az érintett szervezetek figyelemfelhívással éltek.
A rendőrség, a Közút és a megyei baleset-megelőzési bizottság tegnap megbeszélést tartott: értékelték az év eleje óta történt tragikus baleseteket. A megyei statisztika lényegesen rosszabb az országos átlagnál, s egy tendencia megfordulását is jelenti. Az elmúlt években ugyanis országos szinten folyamatosan csökkent a halálos balesetek száma, most viszont a megyében duplájára nőtt. S az elhunytak száma is nőtt: a kilenccel több balesetben tizeneggyel többen haltak meg, mint 2011 első félévében.

Perjámosy István rendőr alezredes, a megyei közlekedésrendészeti osztály vezetője, Sümegi Péter, a Magyar Közút Nzrt. megyei igazgatója, valamint Rosta Roland százados, a baleset-
megelőzési bizottság titkára a balesetek okait is elemezte. Hangsúlyozták: valamennyi eset után a helyszíneket feltérképezik, s elemzik azt is, szükséges-e a közútkezelő beavatkozása. Ez utóbbira alig akadt példa, ugyanis a vizsgálatok döntő részben azt állapították meg, hogy emberi mulasztás állt a háttérben.

Elgondolkodtató az az adat is, hogy szinte mindig helyiek voltak az elkövetők és az áldozatok is. A vasúti baleseteknél volt tetten érhető leginkább, hogy a sofőrök valószínűleg rutinból vezettek, mert olyan helyen történtek a tragédiák, ahol alig-alig jár vonat, s ahol belátható az útszakasz.

Visszatérve az okokra: ahogy a „vendégforgalomra", úgy az időjárásra sem lehet teljes egészében fogni a balesetek számának növekedését, de tény: a tragédiák mindegyikénél volt szerepe az utóbbinak is. Vannak orvosmeteorológiai „fekete napok", idén január 25. volt az, amikor egy nap – öt óra – alatt négyen haltak meg. Számít az is, hogy a megye közútjai nagy forgalmat vezetnek le, s az autók életkora is emelkedett. Nem menthető ugyanakkor az a statisztika, ami kimutatja: az ittas vezetők száma a megyében (első félév) nőtt: 34-ről 44-re.

A megbeszélésen elhangzott: a megyei rendőrkapitányság 18 elektromos szondát kapott, s még egyszer ugyanennyire számíthat – ezekkel pedig ellenőrizni is fog. Bejelentették azt is, hogy csütörtöktől mindennap négy órán át (a legforgalmasabb időszakban) a rendőrség fokozottan ellenőrzi azokat a csomópontokat, útszakaszokat, ahol a balesetek történnek. Ahol gyorshajtás volt döntően az ok, ott mérni fognak (akár több traffipaxszal is); ahol az ittas vezetés, ott a szondákat használják. S lesz még egy újdonság is, amelyet szintén a baleset-megelőzés ösztönöz: mostantól a gyorshajtási rekordokat úgy kívánja „tálalni" a szerv, hogy azt is jelzi: azon a szakaszon, ahol a felvétel készült az autósról, hány baleset történt gyorshajtás miatt.

A megbeszélés apropóját a rossz statisztika, s a szezonkezdet adta, de a résztvevők nem mehettek el szó nélkül a peresztegi tragédia mellett sem. (Kisalföld, 2012. június 14.). Hangsúlyozták: egy felelőtlen sofőr okozta a balesetet; az említett „halálszakaszon" az elmúlt két évben nem volt hasonló eset. A közút megyei vezetője kiemelte: a figyelmeztető táblák láthatóak, az út rendezett volt. A rendőrség képviselője az olvasói észrevételekre is reagált, miszerint többet kellene az ilyen (veszélyes) szakaszokon ellenőrizniük. „Ha egy szakaszon nem történik baj, akkor az ellenőrzéseket sokallják az autósok, ha igen, akkor számon kérik rajtunk." Az ellentmondást ezen asztalnál ők nyilván nem tudták feloldani, de felhívták az olvasók/autósok figyelmét: aki bármilyen bejelentéssel kíván élni egy útszakaszt illetően, az megteheti a gyormrfk@gyor.police.hu címen, s megtalálhatja az érintett szervek, hatóságok elérhetőségét a www.police.hu/gyor/baleset-
megelozes honlapon.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A „másfajta állapot

A szigetközi elárasztás két hétre hozza csak vissza a korábbi természetes állapotokat” –… Tovább olvasom