Kisalföld logö

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 2°C | 14°C Még több cikk.

Járhatóak a megye főútjai

A hózápor másnapján a megyeszékhely főútjain lehetett már közlekedni, az utakat folyamatosan takarítják.
Folyamatosan takarítják az utakat.
Biztató lehet a közlekedőknek, hogy a hóesés elállt, valószínűleg utánpótlás sem várható, és a szél ereje is alábbhagy.

Győrben lehet autózni, de biztonsággal negyvennel

A hózápor másnapján a megyeszékhely főútjain lehetett már autóval közlekedni – igaz, amiatt azért nem kellett aggódni, hogy valaki is túllépi a megengedett ötvenes sebességhatárt. A bekötőutakkal más volt a helyzet: oda még nem jutott (el) hótoló gép. Autóba ültünk délelőtt, majd pedig délután.

A Győr tábla határain belül csütörtökönnem akadtunk fenn a megyeszékhely útjain – ez tulajdonképpen jó. Az sem tűnik rossznak, hogy negyvennel, volt, ahol ötvennel (és persze téli gumival) tudtunk haladni, igaz, csak a főutakon, s azokon is több helyen csupán a nyomvályúk jelezték, melyik a jó sáv, a felfestett jeleket ugyanis még hó takarta. Lehajtva a forgalmas vonalakról, mindjárt megváltozott a helyzet: az utcákban – lehettek azok családi házas övezetben vagy lakótelepen – csak ott nem ért bokáig a hó, ahol az autók már maguk lenyomták a havat, merthogy hótoló nem jutott el odáig. De nézzük sorban, ahogyan mi is haladtunk egy Volkswagen Polóval városrészről városrészre.

A rakpartok kimaradtak

Belváros: a Szent István út értelemszerűen a legjobb (értsd a legtisztább), mindkét sáv járható volt már tegnap délelőtt is, bár a Spar felé haladva több helyen meg-megcsúszott az autónk a vinaszos havon. Az Újvilág és a Pálffy utca viszonylag könnyen járható volt, a Liszt Ferenc azonban – ki tudja, miért – nem. A rakpartok, főképp a Dózsa rakpart kimaradt a hótakarításból, a Mosoni-Duna menti út így hófehéren kétségtelenül szép volt, haladni azonban legfeljebb harminccal lehetett rajta. Révfaluban időzve még egy kicsit, a Hédervári útról jobb volt nem letekinteni sem balra, sem jobbra, legalábbis azoknak nem, akik a sima útban bízva autóval hajtottak be mondjuk a Duna utcába. A szigetközi útra mindenesetre már simán rá lehetett hajtani, Győrújfalu határáig nem volt probléma a közlekedéssel.

A mellékutcák törvénye

Révfaluból kanyarodtunk le Bácsa felé. A révfalui „törvények" itt is érvényesek voltak: a főúton lehetett haladni, a mellékutcák azonban tisztán havasak maradtak. A buszmegállók többségénél ráadásul még a buszok sem tudtak (könnyen) megállni, az öblöket ugyanis harminc-negyven centis hókupac választotta el a járdától. A családi házas övezetekben a lakók lelkiismeretesen letakarították a járdákat, gyalogosan tehát lehetett közlekedni, csakhogy ugyanezt a vékony sávot használták a kerékpárosok is. Mentségükre legyen mondva, a főutat csak a legbátrabbak vették igénybe, s ők is legfeljebb addig, míg egy dudáló autó nem győzte meg őket arról, jobb lenne nekik most inkább a járdán haladni. Tény, a letakarított autósáv jóval keskenyebb most az utakon, így azon legfeljebb egy autó fér el, kerékpárost előzni – ha volt szembeforgalom – képtelenség.

A lakótelepek és Győrújbarát

A lakótelepekről sem tudunk nagyon mást írni: bár a Szigethy Attila vagy a Lajta útról már tegnapra letolták a havat, s a vinasz is megtette hatását, de onnan minden bekötőút még nagyon is havas volt. Előttünk egy Opel akadt el például Marcalvárosban, s vezetője hiába pásztázta a terepet hómunkás után kutatva, egyet sem talált. Erről hamarosan, annyit azonban hozzá kell tenni ehhez az esethez: nem sokkal távolabb lapátolták a havat szintén az egyik buszöbölben, ahová addig nem lehetett behajtani.
A 83-as (pápai út) meglepően havas volt még tegnap, vissza is vettünk a sebességből a győrújbaráti elágazóig. Győr-

újbarát eleve rázósnak ígérkezett, de aztán kiderült, járható a sok kis utca – még busszal is. A meredek szakaszok várhatóan nagyobb figyelmet igényelnek még ma is a vezetőktől, de téli gumikkal az úton tarthatók ott is az autók. Onnan tovább Gyirmótig ismét nem volt probléma, a külvárosi övezetben azonban lenne még mit tenniük a hótolóknak…

A látszat csal

Visszafelé indultunk a Belvárosba. Azok, akik a szupermarketekből: a Tescóból, a Metróból vagy a Bricostore-ból jönnek haza, jobb, ha lassítanak, mert a régi Pápai út tegnap még csúszott, főképp délután, hiába tűnt biztonságosnak a nyomvályúkban haladni. Ugyanez igaz (legalábbis tegnapig mindenképpen így volt) a Kálvária felüljáróra, sőt, még a régi Bécsi útra (1-es számú főút) is.
Újvárosban és Szigetben bajban lehetnek a kis utcákban élők, nekik a fő cél tegnapig legfeljebb az lehetett, hogy eljussanak a Kossuth utcáig, onnan ugyanis már viszonylag sima volt az út a Petőfi híd vagy az 1-es út felé. Más kérdés, hogy sokuknak nem sikerülhetett ez, mert a kis utcákba nem hajtott be annyi autó, ami (viszonylagosan) járhatóvá tette volna az utat, így ők mindjárt az induláskor bennragadtak a hóban.

A hivatalos adatok

Ezt láttuk tehát a tegnapi körútjainkon; ha a Spar előtt megcsúszott kamion miatt feltorlódott kocsisort nem számítjuk, utunkat különösebb akadály nem gátolta. Az is tény viszont, hogy hókotrókkal sem futottunk össze túl sűrűn, hármat ugyan láttunk a város különböző részein, de egyik sem használta akkor a hóekét… Hómunkásokkal szintén néhánnyal találkoztunk csupán, a Győri Kommunális Szolgáltató közleménye szerint viszont a felhívásra ötvenen jelentkeztek, közülük 28-an a likócsi segítőház hajléktalanjai. Pk dolgoztak is már tegnap, s nyolcórás alkalmi munkáért 2700 forintot fizetett nekik a társaság. Győr útjain, utcáin 16, ekével felszerelt munkagép teljesített szolgálatot, a nagy havazás idején csaknem 100 tonna sót és ugyanannyi vinaszt juttattak ki az utakra a gépek. Tegnap Szabadhegyen, Ménfőcsanakon, Szigetben és Újvárosban használtak vinaszt – ott, ahol a környezetvédelmi hatóság engedélyezte.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emléktábla a dédnagypapának

Ofner Magdolna dédnagyapja, a hajdani sebész Győr egyik meghatározó személyisége volt. Tovább olvasom