Kisalföld logö

2018. 02. 20. kedd - Aladár, Álmos -1°C | 2°C Még több cikk.

Itt vannak a ponthatárok! Felvettek?

Győr-Moson-Sopron -A Nyugat-magyarországi és a Széchenyi István Egyetem ponthatárait itt olvashatják. A slágerszakok ugyanazok maradtak, mint tavaly vagy tavalyelőtt; a bejutáshoz itt legalább 400 pont kellett.

Csütörtök este nyilvánosságra hozták a felsőoktatási felvételi ponthatárokat: több mint 96 ezer felvételiző sorsa dőlt el.

A PONTHATÁROK

Nyugat-magyarországi Egyetem
 
Apáczai Csere János Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Andragógia (ANA) 343 (ANK) 160       
Gyógypedagógia (ANA) 250 (ANK) 237       
Rekreációszervezés és egészségfejlesztés (ANA) 298 (ANK) 160
Szociálpedagógia (ANA) 272 (ANK) 160       
Tanító (ANA) 179 (ANK) 160       
Turizmus-vendéglátás (ANA) 361 (ANK) 229       
Andragógia (ALA) 359 (ALK) 160       
Gyógypedagógia (ALA) 369 (ALK) 160       
Rekreációszervezés és egészségfejlesztés (ALA) 438 (ALK) 160       
Szociálpedagógia (ALA) 270 (ALK) 160       
Tanító (ALA) 318 (ALK) 160       
Turizmus-vendéglátás (ALA) 380 (ALK) 160       
Idegenforgalmi szakmenedzser (FNA) 186 (FNK) 160       
Vendéglátó szakmenedzser (FNA) 182 (FNK) 160       
Idegenforgalmi szakmenedzser (FLA) 216 (FLK) 160       
Vendéglátó szakmenedzser (FLA) 244 (FLK) 160       

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Óvodapedagógus (ANA) 195 (ANK) 176       
Óvodapedagógus, német nemzetiségi szakirány (ANA) 280 (ANK) n. i.       Szociálpedagógia (ANA) 273 (ANK) 258       
Szociálpedagógia (AEA) 228 (AEK) n. i.      
Óvodapedagógus (ALA) 318 (ALK) 175       
Szociálpedagógia (ALA) 268 (ALK) 196       
Szociálpedagógia (Pápa) (ALA) 276 (ALK) 175       
Csecsemő- és gyermeknevelő, -gondozó (FNA) 198 (FNK) n. i.      
Csecsemő- és gyermeknevelő, -gondozó (FEA) 250 (FEK) n. i.      
Csecsemő- és gyermeknevelő, -gondozó (FLA) 170 (FLK) 194       
Gazdasági idegen nyelvű levelező (FLA) n. i. (FLK) n. i.      
Titkárságvezető (FLA) n. i. (FLK) n. i.      

Bölcsészettudományi Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Anglisztika (ANA) 340 (ANK) 160       
Germanisztika, német szakirány (ANA) 233 (ANK) 160       
Kommunikáció és médiatudomány (ANA) 399 (ANK) 160       
Magyar (ANA) 318 (ANK) 160       
Nemzetközi tanulmányok (ANA) 443 (ANK) 160       
Romanisztika, francia szakirány (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Romanisztika, olasz szakirány (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Szabad bölcsészet (ANA) 378 (ANK) 160       
Szlavisztika, horvát szakirány (ANA) n. i. (ANK) 160       
Szlavisztika, orosz szakirány (ANA) 306 (ANK) 160       
Szlavisztika, szlovén szakirány (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Történelem (ANA) 347 (ANK) 160       
Anglisztika (AEA) 358 (AEK) 160       
Germanisztika, német szakirány (AEA) n. i. (AEK) n. i.      
Kommunikáció és médiatudomány (ALK) 160       
Magyar (ALA) 393 (ALK) 160       
Romanisztika,- francia szakirány (ALK) n. i.      
Romanisztika, olasz szakirány (ALA) 364 (ALK) 160       
Szlavisztika, horvát szakirány (ALK) 160       
Szlavisztika, orosz szakirány (ALK) 160       
Szlavisztika, szlovén szakirány (ALK) n. i.      
Történelem (ALK) 160       
Intézményi kommunikátor (FNA) 140 (FNK) 140       

Erdőmérnöki Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Erdőmérnöki (ANA) 274 (ANK) 216       
Környezetmérnöki (ANA) 164 (ANK) n. i.      
Környezettan (ANA) 192 (ANK) n. i.      
Természetvédelmi mérnöki (ANA) 344 (ANK) 198       
Vadgazdamérnöki (ANA) 280 (ANK) 208       
Vadgazdamérnöki (ALA) 316 (ALK) 197       
Természetvédelmi mérnöki (MNA) 70       
Természetvédelmi mérnöki (MNK) n. i.      
Vadgazdamérnöki (MNA) n. i.      
Vadgazdamérnöki (MNK) n. i.      
Természetvédelmi mérnöki (MLK) 60       
Vadgazdamérnöki (MLK) 65       

Faipari Mérnöki Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Andragógia (ANA) 344 (ANK) 254       
Építőművészet (ANA) 380 (ANK) 324       
Faipari mérnöki (ANA) 168 (ANK) 168       
Formatervezés (ANA) 401 (ANK) 356       
Gazdaságinformatikus (ANA) 177 (ANK) n. i.      
Iparitermék- és formatervező mérnöki (ANA) 190 (ANK) n. i.      
Könnyűipari mérnöki (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Műszaki szakoktató (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Tervezőgrafika (ANA) 399 (ANK) 190       
Andragógia (ALA) 358 (ALK) 229       

Geoinformatikai Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Földmérő és földrendező mérnöki (ANA) 234 (ANK) 198       
Igazgatásszervező (ANA) 331 (ANK) 161       
Földmérő és földrendező mérnöki (ALA) 176 (ALK) 176       
Igazgatásszervező (ALK) 171 

Közgazdaság-tudományi Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Gazdálkodási és menedzsment (magyar nyelven) (ANA) 370 (ANK) 223       
Gazdálkodási és menedzsment (német nyelven) (ANA) 370 (ANK) 368       
Kereskedelem és marketing (ANA) 402 (ANK) 165       
Kereskedelem és marketing (Szombathely) (ANA) 402 (ANK) 184       
Közszolgálati (ANA) 346 (ANK) n. i.      
Nemzetközi gazdálkodás (ANA) 409 (ANK) 245       
Nemzetközi gazdálkodás (Szombathely) (ANA) n. i.(ANK) n. i.      
Gazdálkodási és menedzsment (ALA) 366 (ALK) 198       
Kereskedelem és marketing (ALA) 356 (ALK) 236       
Nemzetközi gazdálkodás (ALA) 358 (ALK) 266       
Idegenforgalmi szakmenedzser (FNA) 172 (FNK) 424       
Kereskedelmi szakmenedzser (FNA) 210 (FNK) 258       
Pénzügyi szakügyintéző (FNA) 206 (FNK) n. i.      
Projektmenedzser-asszisztens (FNA) n. i. (FNK) n. i.      
Számviteli szakügyintéző (FNA) 262 (FNK) n. i.      
Közgazdálkodás és közpolitika (MNA) n. i.      
Közgazdálkodás és közpolitika (MNK) n. i.      
Vállalkozásfejlesztés (MNA) n. i.      
Vállalkozásfejlesztés (MNK) n. i.      
Vezetés és szervezés (MNA) n. i.      
Vezetés és szervezés (MNK) n. i.      
Közgazdálkodás és közpolitika (MLA) 56       
Közgazdálkodás és közpolitika (MLK) n. i.      
Vállalkozásfejlesztés (MLA) 48       
Vállalkozásfejlesztés (MLK) 48       
Vezetés és szervezés (MLA) 48       
Vezetés és szervezés (MLK) n. i.      

Mezőgazdaság- és Élelmiszer-tudományi Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Állattenyésztő mérnöki (ANA) 293 (ANK) 216       
Élelmiszer-mérnöki (ANA) 297 (ANK) 192       
Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki (ANA) 262 (ANK) 174       
Környezetgazdálkodási agrármérnöki (ANA) 272 (ANK) 266       
Mezőgazdasági és élelmiszer-ipari gépészmérnöki (ANA) 169 (ANK) n. i.      
Mezőgazdasági mérnöki (ANA) 209 (ANK) 179       
Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki (ALK) 167       
Környezetgazdálkodási agrármérnöki (ALK) 202       
Mezőgazdasági mérnöki (ALA) 280 (ALK) 177       
Mezőgazdasági szakoktató (ALK) n. i.      
Élelmiszer-biztonsági és -minőségi mérnöki (MNA) 64       
Élelmiszer-biztonsági és -minőségi mérnöki (MNK) n. i.      
Növényorvosi (MNA) 64       
Növényorvosi (MNK) n. i.      
Élelmiszer-biztonsági és -minőségi mérnöki (MLK) 32       

Nevelés- és Sporttudományi Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Andragógia (ANA) 344 (ANK) 160       
Ének-zene (ANA) 386 (ANK) 160       
Képi ábrázolás (ANA) 401 (ANK) 160       
Kézműves (ANA) 401 (ANK) 160       
Pedagógia (ANA) 299 (ANK) 160       
Rekreációszervezés és egészségfejlesztés (ANA) 296 (ANK) 160       
Tanító (ANA) 178  (ANK) 160       
Testnevelő-edző (ANA) 304 (ANK) 160       
Andragógia (ALK) 160       
Ének-zene (ALK) n. i.      
Képi ábrázolás (ALK) 160       
Kézműves (ALK) 160       
Pedagógia (ALK) n. i.      
Rekreációszervezés és egészségfejlesztés (ALK) 160       
Tanító (ALK) n. i.      
Testnevelő-edző (ALK) 160       
Ifjúságsegítő (FNA) 140 (FNK) 140       

Természettudományi és Műszaki Kar

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár      
Biológia (ANA) 216 (ANK) 160       
Fizika (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Földrajz (ANA) 228 (ANK) 160       
Gazdálkodási és menedzsment (ANA) 370 (ANK) 160       
Informatikus könyvtáros (ANA) 288 (ANK) 160       
Iparitermék- és formatervező mérnöki (ANA) 185 (ANK) 160       
Kémia (ANA) n. i. (ANK) n. i.      
Környezettan (ANA) 182 (ANK) 160       
Műszaki menedzser (ANA) 168 (ANK) 160       
Biológia (ALK) 160       
Fizika (ALK) n. i.      
Földrajz (ALK) 160       
Gazdálkodási és menedzsment (ALK) 160       

Széchenyi István Egyetem

Szak (forma, munkarend, finanszírozás) Ponthatár
Ápolási és betegellátási BA ANA 260
Ápolási és betegellátási BA ANK 160
Ápolási és betegellátási BA ALK 160
Egészségügyi szervező BA ANÁ 200
Egészségügyi szervező BA ANK 160
Egészségügyi szervező BA ALK 160
Előadóművész-klasszikus ének ANA 380
Előadóművész-klasszikus ének ANK 380
Előadóművész-klasszikus fuvola ANA 380
Előadóművész-klasszikus fuvola ANK 385
Előadóművész-klasszikus gitár ANA 380
Előadóművész-klasszikus gitár ANK 320
Előadóművész-klasszikus gordon ANA 380
Előadóművész-klasszikus gordonka ANA 380
Előadóművész-klasszikus harsona ANA 380
Előadóművész-klasszikus hegedű ANA 380
Előadóművész-klasszikus hegedű ANK 375
Előadóművész-klasszikus klarinét ANA 380
Előadóművész-klasszikus kürt ANA 380
Előadóművész-klasszikus mélyhegedű ANA 380
Előadóművész-klasszikus orgona ANA 380
Előadóművész-klasszikus trombita ANA 380
Előadóművész-klasszikus ütőhangszer ANA 380
Előadóművész-klasszikus ütőhangszer ANK 160
Előadóművész-klasszikus zongora ANA 381
Előadóművész-klasszikus zongora ANK 375
Építészmérnöki BSc ANÁ 232
Építészmérnöki BSc ANK 212
Építész, osztatlan ONÁ 410
Építőmérnöki BSc ANÁ 170
Építőmérnöki BSc ANK 160
Építőmérnöki BSc ALK 160
Gazdaságinformatikus BSc ANÁ 187
Gazdaságinformatikus BSc ANK 160
Gazdálkodási és menedzsment BA ANÁ 370
Gazdálkodási és menedzsment BA ANK 160
Gazdálkodási és menedzsment BA ATK 160
Gazdálkodási menedzserasszisztens FNÁ 140
Gépészmérnöki BSc ANÁ 160
Gépészmérnöki BSc ANK 160
Gépészmérnöki BSc ALK 160
Gépipari mérnökasszisztens FNÁ 140
Gépipari mérnökasszisztens FNK 140
Jogász, osztatlan ONÁ 384
Jogász, osztatlan ONK 171
Jogász, osztatlan OLK 172
Jogi asszisztens FNÁ 140
Képi diagnosztikai és intervenciós asszisztens FNA 140
Kereskedelem és marketing BA ANÁ 402
Kereskedelem és marketing BA ANK 160
Kereskedelem és marketing BA ALK 160
Környezetmérnöki BSc ANÁ 164
Környezetmérnöki BSc ANK 174
Környezetmérnöki BSc ALK 160
Közlekedésmérnöki BSc ANÁ 162
Közlekedésmérnöki BSc ANK 160
Közlekedésmérnöki BSc ATK 160
Közszolgálati BA ANÁ 351
Közszolgálati BA ANK 160
Közszolgálati BA ALK 160
Marketing  MNÁ 59
Marketing  MLK 57
Mechatronikai mérnöki BSc ANÁ 172
Mechatronikai mérnöki BSc ANK 160
Mechatronikai mérnöki BSc MNA 53
Mechatronikai mérnöki BSc MLK 51
Mérnök-informatikus BSc ANÁ 164
Mérnök-informatikus BSc ANK 160
Mérnök-informatikus BSc ALK 160
Mérnök-tanár-gépészmérnök MLK 65
Mérnök-tanár-mérnök-informatikus MLK 65
Műszaki menedzser BSc ANÁ 160
Műszaki menedzser BSc ANK 160
Műszaki menedzser BSc ATK 160
Műszaki szakoktató BSc ANÁ 193
Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás MNÁ 60
Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás MLK 57
Nemzetközi igazgatási BA ANÁ 175
Nemzetközi igazgatási BA ANK 160
Nemzetközi igazgatási BA ALK 160
Nemzetközi tanulmányok BA ANÁ 443
Nemzetközi tanulmányok BA ANK 160
Nemzetközi tanulmányok BA ALK 160
Regionális és környezeti gazdaságtan MNÁ 59
Szociális munka BA ANÁ 214
Szociális munka BA ANK 160
Villamosmérnöki BSc ANÁ 162
Villamosmérnöki BSc ALK 160


A Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) munkatársai csütörtökön különleges éjszakai ügyeletet tartanak. A ponthatárok alakulásáról és pótfelvételi lehetőségekről a 06 1 266-7601 illetve a 473-0770-es telefonszámokon adnak tájékoztatást, és a http://www.fisz.hu/ujfisz/ és a www.felvi.hu oldalon is elérhetőek lesznek a legfrissebb országos információk.

Aki a jelentkezési lapján ezt kérte, azt SMS-ben is értesítik az eredményekről, az Oktatási Hivatal pedig később levélben is tájékoztatja a felvételizőt arról, hogy hány pontot ért el, és mennyi volt a ponthatár ott, ahová jelentkezett. A felvételről szóló határozatot és a beiratkozással kapcsolatos információkat az egyetem és főiskola postázza, ahová felvették az illetőt.


Rövidítések

A: alapképzés
O: osztatlan, egyciklusú 5 éves képzés
F: felsőfokú szakképzés
M: mesterszak
N: nappali
L: levelező
T: távoktatás
A (a finanszírozási rovatban): államilag finanszírozott képzés
K (a finanszírozási rovatban): költségtérítéses képzés
Régi slágerszakok új pontozással

A négyszáz ponttal máris rátérhetünk az idei legnagyobb változásra: a diákok felvételi összpontszámát – vagyis a rangsorolás alapjául  szolgáló eredményt – mostantól 400+80 pontos rendszerben számítják ki. Ennek alapját a tanulmányi pontok (maximum  200), az érettségi pontok (maximum 200), valamint a  többletpontok (maximum 80) képezik. Alapképzésre csak azt a legalább  középfokú végzettséggel rendelkező jelentkezőt vehették fel, akinek az emelt szintű érettségiért járó többletpontokkal együtt, de más jogcímen adható többletpontok nélküli eredménye elérte a 160 pontot – ez az idei minimumponthatár. Sok helyen ennyi elég volt a bejutáshoz.

Nyilatkozatok

A Győr-Moson-Sopron megyei egyetemek – a soproni székhelyű Nyugat-magyarországi és a győri Széchenyi István – rektorai elégedettek az idei eredményekkel.

Prof. Faragó Sándor soproni rektor a legnagyobb eredménynek azt tartja, hogy tizenöt százalékkal több hallgatót vehettek fel idén, mint tavaly, ami a költségtérítéses helyekkel együtt azt jelenti, hogy
szeptemberben összesen 3300 gólyát köszönthetnek a soproni, a győri, a mosonmagyaróvári, a székesfehérvári s most már  a szombathelyi karokon is.

Faragó Sándor elmondta azonban azt is, hogy  agrárvonalon, illetve a tanárképző szakokon alacsony a jelentkezés, az előbbi évek óta ismert tendencia, az utóbbival először szembesült az egyetem, hiszen a volt Berzsenyi tanárképző főiskola csak a közelmúltban csatlakozott a Nyugat-magyarországi Egyetemhez. Az ok nyilvánvaló: az iskolabezárások után ez a szak kevésbé népszerű, mint volt öt-tíz éve.

Nagyon jó statisztikát mutat viszont  a székesfehérvári kar, ahol 60 százalékkal több hallgatót vehettek fel, mint tavaly ilyenkor – tette hozzá a rektor. A győri „tanítóképző" kar is kiválóan teljesített (plusz 40 százalékos mutatóval), de itt nem a korábban az intézménynek nevet is adó klasszikus szak a sláger, hanem a turizmus-vendéglátás, illetve a gyógypedagógia, rekreációszervezés. 

Dr. Szekeres Tamás győri rektor is azt hangsúlyozta, miközben országosan 10 százalékkal csökkent a jelentkezők száma, a győri egyetem megőrizte s több területen tovább erősítette képzési pozícióját. Az első felvételi döntés során több mint két és fél ezer – ezen belül a nappali tagozatra ezernyolcszáz hallgató – kap „felvételt nyert" értesítést. (A pótfelvételi eljárás után a számok mindkét egyetemen tovább  nőnek.) A nappalisok 90 százaléka államilag támogatott képzéseken tanulhat.
„A jelentkezők – tapasztalataink szerint – most is a munkaerőpiacról szerzett ismeretek és saját jövőképük alapján választottak a felsőoktatási kínálatból.

Az idei jelentkezési statisz- tikánk egyrészt az érettsé- giző korosztály értékíté- letét, másrészt Széchenyi István Egyetem versenyké- pességének elismerését jelenti" – fogalmazott dr. Szekeres Tamás rektor.

Egy most nyilvánosságra  hozott felmérés szerint a diákok többsége, 68 százaléka bízott abban, hogy az érettségi évében felveszik az egyetemre.

Nyilvánvalóan  idén is előfordult, hogy valakit nem vettek fel egyetlen, általa megjelölt képzésre sem. Ez esetben lehetősége van a  pótfelvételi eljárásba való jelentkezésre. A pótfelvételi  lehetőségek előreláthatólag most szombaton jelennek meg,  ezekre augusztus 13-ig lehet jelentkezni. A pótfelvételin azok is  részt vehetnek, akik nem felvételiztek még 2008-ban.

Nézzük akkor a megyei egyetemek slágerszakjait s a csúcsponthatárokat

A Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán 438 ponttal a rekreációszervezés és egészségfejlesztés szak idén a „nyerő", de a turizmus-vendéglátás szakra sem volt egyszerű bejutni: nappali, államilag finanszírozott képzésben ugyanis 361 pont kell idén a bejutáshoz. A gyógypedagógia 369 ponttal ért csúcsközelbe.

A Benedek Elek Pedagógiai Karon nincsenek kiugró számok, az új „gyermek", a szombathelyi bölcsészettudományi kar (ezt korábban Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolaként ismerhették) azonban tartogat néhányat ebből. A kommunikáció és médiatudomány szakra nappalin 399 pont kellett, levelezőn pedig 393; a nemzetközi tanulmányokra  államilag finanszírozott nappali szakon pedig 443 pont a bejutás feltétele. A soproni faipari mérnöki karon is 400 fölötti a ponthatár a formatervezés szakon (401 pont), a műszaki szakoktatói pedig épp eggyel kevesebb, vagyis 399 pont.

A közgazdaság-tudományi kar idén is népszerű Sopronban, bár a rektor szerint itt is csökkent valamelyest a jelentkezés. Ezzel együtt 402 pont kell a kereskedelem–marketing szakra – a szombathelyi képzésnél is. A nemzetközi gazdálkodás itt is csúcs 409 ponttal.

Kiugróan magas számot még egy helyen találtunk: a nevelés- és sporttudományi kar (ez is Szombathely) kézműves szakán, ahol 401 pont a nappali alapképzésen a bejutási küszöb.

A győri Széchenyi István Egyetemen a „nemzetközi tanulmányok" viszik a prímet 443 ponttal. Érdekesség, hogy ugyanennyi kellett a Nyugat-magyarországi Egyetemen is a bejutáshoz. Az osztatlan (egyciklusú, ötéves képzéses) építész szakon is több kellett 400 pontnál: pontosan 410. A kereskedelem és marketing BA képzés még felsorakozik a négyszázasok klubjához: 402 pont kell itt a bejutáshoz.

A jogászoknál a 384 pont nem tűnik elérhetetlennek, emellett tudni kell, hogy a jogi kar nemzetközi igazgatási képzése többpillérűvé tette a kari kínálatot. Ennek köszönhető, hogy a kar képzéseire felvettek létszáma emelkedett. A győri egyetem a kormányzati stratégiának köszönhetően több hallgatót vehet fel a mérnökképzésre is, ami egyben azt is jelenti, hogy nem kellenek 400-as számok a bejutáshoz, jóval kevesebb is elegendő a sikeres felvételihez.

A ponthatároknál (mindkét egyetemen) azt is látni kell, hogy óriásiak a szakadékok akár egy intézményen  belül is.
Nem kevés helyen a minimumponthatár elérése is elegendő a bejutáshoz: van, ahol  azért, mert utólag emelték a felvehető keretet, máshol viszont azért, mert túl kevés az adott  szakra a jelentkező.

Azzal nyilván nem mondunk újat, hogy a hagyományosan  kedvelt szakokon és intézményekben idén is magasak a  ponthatárok (erre  holnapi számunkban részletesen is visszatérünk). Az országos statisztika már csütörtök előtt jelezte:  a felsőoktatási  intézmények közül első helyen az Eötvös Loránd Tudományegyetem  (ELTE) áll a jelentkezések rangsorában, azt a Szegedi  Tudományegyetem és a Pécsi Tudományegyetem követi. A főiskolák közül  a Budapesti Gazdasági Főiskola volt a legnépszerűbb.   

Végül a felvételi eljárás módjáról, amely – mint írtuk – idén debütál. Az Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK) közlése  szerint központi informatikai rendszer biztosítja, hogy a  felsőoktatási intézmények az ország legjobb képességű diákjait vegyék fel az általuk kiválasztott, preferált intézményekbe,  szakokra. A ponthatárok megállapítását egy összetett számítógépes  algoritmus segíti, amely képes egyszerre vizsgálni a jelentkezők  felvételi összpontszámát, az általuk felállított intézményi  rangsort, a felsőoktatási intézményekbe felvehető államilag  támogatott hallgatók keretszámát és az intézményi kapacitásszámokat  is.

Az algoritmus a jelentkezőket – az általuk elért felvételi  összpontszám alapján – szakonként országos rangsorba állítja, majd a  legjobb teljesítményű jelentkezőtől kezdve elhelyezi őket az általuk  első helyen választott intézménybe és szakra. 

Összegzésként elmondható, hogy a ponthatárok országos jelentkezői rangsor alapján, de intézményenként külön megállapítva születnek, hiszen az egyes intézmények más-más ponthatárnál érik el  kapacitásuk határát.

A rendszer biztosítja, hogy a jelentkező oda jusson be, ahol a felvételi jelentkezési lapon felállított sorrendjében a pontszáma először eléri a megállapított ponthatárt.

Ez a folyamat addig zajlik,  amíg az adott képzési területen, illetve szakon felvettek száma el  nem éri az országosan felvehető államilag támogatott keretszámot. Az  algoritmus ezután a költségtérítés jelentkezők között dolgozik  tovább.

Olvasóink írták

  • 12. 1128 2008. július 27. 09:57
    „Egyetértek Pannnával!! Nekem is van egy kedves ismerősöm, akinek jóval 400 feletti pontja volt, egész négy évig a gimibe osztályelső, nyelvizsga, emelt matek, stb. de nem volt önbizalma mégsem megjelölni a műszaki egyetemet (ahova mint kiderült bőven felvették volna), ezért győrbe jelentkezett villamosmérnökire, ahova a bejutási határ röhelyes 160 pont volt! A ponthatár alapján nem szabad azt mondani, hogy hülye, aki oda jelentkezett, hanem azt szabad mondani, hogy jó sok embert vettek fel, ezek közül pedig a leggyengébb csak 160 pontot gyűjtött!
    Én egy olyan statisztikára lennék kiváncsi, hogy - csak ugy mint minden évben - a kb. 70-80.000 felvett diák közül hány maradt meg a 3. év végére... talán 10.000? Vagy ez is sok... én nem tudom, kiváncsi lennék...!”
  • 11. Pannna 2008. július 26. 17:50
    „"Egy volt hallgató"!

    Ha nekem maximális pontom van, és az NYME-t jelölöm be elsőnek, akkor ide fognak felvenni.
    Mert még mindig úgy gondolom, h van aki azért jelentkezik ebbe az iskolába, mert az akar lenni, amilyen szakra jelentkezett.
    Nem azért, mert ostoba.....”
  • 10. vaek 2008. július 25. 12:26
    „ELTE és a nívó?

    Már nem lehet egy lapon említeni őket.”
  • 9. Peti villamos 2008. július 25. 12:00
    „Nekem annak idején 178 ponttal nem sikerült a SZIE-re bekerülnöm.
    Kénytelen voltam a Kandón végezni. Kitűnővel.... Oda jó voltam....”
  • 8. Egy volt hallgató 2008. július 25. 11:49
    „PANNA!

    igen egy szakmunkás is lehet nagyon okos!!!!

    DE AKIT MOST CSAK AZ NYME-RE VESZNEK FEL AZ NAGYON OKOS NEM LEHET-LEGALÁBBIS AZ IDEI FELVÉTELI PONTOK ALAPJÁN!!!”
  • 7. Pannna 2008. július 25. 10:54
    „Kedves "Egy volt hallgató"!

    Attól, hogy valaki az NYME-re jelentkezik, nem azt jelenti hogy nagyon hülye. Persze vannak olyan hallgatók, akiknek csak a diploma kell, de vannak olyanok is, akik pedagógusok szeretnének lenni.
    Egyáltalán nem kell itt senkit minősíteni a felvételi pontok alapján, hiszen pl. egy szakmunkás is lehet nagyon okos, illetve az ellenkezője.”
  • 6. 1128 2008. július 25. 10:26
    „Kedves Hozzászólók!
    Szeretnék elmondani egy nagyon fontos dolgot! A felvételi eljárás nem ugy zajlik, hogy az intézményben a hasukra csapnak és húznak egy ponthatárt, aztán, aki e fölött van, az jöhet, aki alatta, annak a jelentkezését elutasítják.
    Biztosan a legtöbben tudják, de azért elmondom: egy számítógépes program végzi a ponthatárok megállapítását, ugy, hogy - ez egy PÉLDA lesz - az iskola azt mondja: fel tudok venni 150 tanulót, a számítógép az oda jelentkezőket pontszám alapján csökkenő sorrendbe állítja és az első 150 tanulót kiválasztja - mivel ez a limit, így a ponthatár a százötveneDIK tanuló pontszáma lesz. Így, ha valahova csak 160 pont kellett, az azt jelenti, hogy elég sok tanulót fel tud venni az iskola, és emiatt romlik a bekerülés "minősége". (Sokan ezekre a szakokra bekerülve aggódnak, feltehetőleg jogosan, hogy az első években nagyon nagy lesz a szanálás.)
    Mindenesetre örülök, hogy az ELTE megtartótta a nívóját, 450 pont nagyon sok, és azt tényleg csak a legek érhették el!
    Tisztelettel, további jó olvasgatást kíván:
    idén érettségiző, felvételiző lány”
  • 5. Egy Vélemény 2008. július 25. 07:58
    „Az első helyen jelentkezők száma alapján a legnépszerűbb szak a Turizmus és vendéglátás szak, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolai Karán (BGF-KVIFK) ehhez 427 pontot kellett elérni a felvételizőknek. Szintén népszerű a BGF gazdálkodási és menedzsment szakja, ide azonban elég volt 371 pont is.

    A slágerszakok közé tartozik még a BME Mérnök-informatikus szakja is, ahol 366 pontra volt szükség a sikerhez, illetve a Kommunikáció- és médiatudomány szak, az ELTE-n a bekerüléshez a tavalyihoz hasonlóan szintén magas, 451 pont kellett. Szintén sokan érdeklődtek a kereskedelem és marketing szakok iránt, a BGF-en itt 402 pont kellett az angol nyelvű képzésre való bejutáshoz.

    Mindezekkel szemben a jogászképzés a 9. helyre csúszott vissza idén népszerűségben, az ELTE-n 404, Pécsen pedig 384 pont kellett a bejutáshoz. Továbbra is sok pont kellett az orvosi egyetemekre való bekerüléshez: Pesten 432 pontot kellett elérnie annak, aki általános orvos szeretne lenni, Pécsen a szükséges pontszám idén 416.
    Slágerszakok 2008-ban
    Intézmény/kar Szak Ponthatár államilag finanszírozott alapképzésen, nappali tagozaton
    BGF PSZFK Gazdálkodás és menedzsment 371
    BGF PSZFK Pénzügy és számvitel 364
    BGF KVIFK Kereskedelem és marketing angol nyelven 402
    BGF KVIFK Turizmus-vendéglátás magyar nyelven 427
    ELTE BTK Kommunikáció és médiatudomány 451
    PTE BTK Kommunikáció és médiatudomány 399
    SZTE BTK Kommunikáció és médiatudomány 399
    BME VIK Mérnök-informatikus 366
    ELTE BTK Pszichológia 456
    PTE BTK Pszichológia 454
    SZTE BTK Pszichológia 454

    A legmagasabb pontszám, amivel idáig találkoztunk (Ön pedig itt találkozhat) az ELTE Bölcsészettudományi Karán volt: a Keleti nyelvek és kultúrák japán szakirányához 459 pontot kellett elérni, de nem kellett kevés pont a pszichológia szakokra való bejutáshoz sem: az ELTE-n 456, Pécsen pedig 454 pont kellett ehhez a szakhoz.

    Tavalyi top szakok

    Tavaly 6 szak esetében kellett a maximális, akkor még 144-es ponthatárt teljesítenie a felvételizőknek a bejutáshoz. Ilyenek voltak a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi gazdálkodás szakja magyar és angol nyelven, a Budapesti Műszaki Egyetem Matematika szakja, s három bölcsész szak az ELTE-ről: a Kommunikáció és médiatudomány, a Keleti nyelvek és a Hebraisztika, illetve a Germanisztika-néderlandisztika szakirányok.
    Hiller István oktatási és kulturális miniszter szerint az új pontszámítási rendszer átláthatóbb, a mezőny széthúzottabb, és teljes egészében tükrözi a teljesítményeket.
    Örökzöldek
    Intézmény/kar Szak Ponthatár államilag finanszírozott alapképzésen, nappali tagozaton
    SE-ÁOK Általános orvos 432
    SE-FOK Fogorvos 425
    PTE-ÁOK Általános orvos 416
    PTE-ÁOK Fogorvos 422
    ELTE-ÁJK Jogász 404
    PTE-ÁJK Jogász 384
    BCE-KTK Alkalmazott közgazdaságtan 456

    A felsőoktatási keretlétszám meghatározásakor a kormány idén arra törekedett, hogy növelje a természettudományos, a műszaki, az egészségügyi és az informatikai képzésben részt vevők arányát, illetve csökkentse a társadalomtudományokat tanulók számát.

    A kormány ez irányú törekvése sikeresnek bizonyult, a keretszám meghatározásával párhuzamosan ugyanis jelentősen megnövekedett a célzott területekre jelentkezők száma, ugyanakkor kevesebben választottak bölcsészettudományi, vagy társadalomtudományi képzést.
    A fentieknek megfelelően a tavalyi tendenciához hasonlóan idén is nagyon népszerűek a gazdasági jellegű szakok. 2007-ben és 2008-ban is ezeket a területeket célozta meg a legtöbb felvételiző, idén 30363 diák adta be jelentkezési lapját gazdasági képzésekre, míg tavaly 32181 volt ez a szám. Az ideihez hasonlóan tavaly is a turizmus-vendéglátás, illetve a gazdálkodási és menedzsment szakok végeztek az élen. A gazdaság területéről szintén bekerültek az élbolyba a kereskedelem és marketing, illetve a pénzügy és számvitel szakok is.

    Az orvosi szakma még mindig vonzó

    A gazdasági szakok szárnyalása mellett fontos megjegyezni, hogy osztatlan képzési formában is lehet népszerűnek lenni, ezt bizonyítja az évek óta közkedvelt, és ezreket vonzó általános orvosi szak, ami a tavalyi évben 5. helyen végzett az összesített listán. Ponthatárok tekintetében akkor az orvosi szakok (fogorvos, általános orvos) produkálták a legmagasabb pontokat, mindegyikük 130 és 140 pont körül mozgott.
    Bölcsész-slágerek
    Intézmény/kar Szak Ponthatár államilag finanszírozott alapképzésen, nappali tagozaton
    ELTE-BTK Keleti nyelvek és kultúrák - japán 459
    ELTE-BTK Keleti nyelvek és kultúrák - hebraisztika 447
    ELTE-BTK Keleti nyelvek és kultúrák - kínai 446
    ELTE-BTK Történelem, régészet 434
    PTE-BTK Szociológia 399
    PTE-BTK Történelem, régészet 414

    Az összes jelentkezés számba véve idén 6705 jelentkezővel kell számolnia az orvos- és egészségtudományi területnek, és ha a tavalyi számokból indulunk ki, akkor körülbelül 2000 diák remélheti, hogy felvételt nyer valamely szakra.

    Idén majdnem annyian - körülbelül 5 ezren - jelentkeztek művészeti szakokra is, mint ahányan orvosira. Ezeken a szakokon az átlagéletkor egyébként nem a megszokott 18-19 év, hanem az idősebb, 22-23 éves korosztály vonzódik inkább a művészi pálya iránt. A művészeti szakokra nagy a túljelentkezés, ugyanakkor az egyetemek és főiskolák nagyon alacsony keretszámmal rendelkeznek, ezért jóval nehezebb a bejutás is.

    A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen a legtöbb - 400 pont - a design- és művészetelmélet szakra kellett, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen festőművész szakon államilag finanszírozott képzésen 398, míg költségtérítésesen ennél jóval több, 442 pont kellett a bekerüléshez.

    Ahova a legtöbben...

    Érdemes megfigyelni a 2008-as tavaszi jelentkezések statisztikáit is egyetemi és főiskolai karok lebontásában: a gazdasági szakok töretlen népszerűségét tekintve nem meglepő, hogy 5554 fővel a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolai Kara vezet, majd 5007 jelentkezővel a Budapesti Corvinus Egyetem következik, végül pedig a harmadik helyen 3918 felvételizővel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara áll.

    ÓÓÓÓÓ SZEGÉNY NYME!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 4. Egy Vélemény 2008. július 25. 07:51
    „Faragó Sándor elmondta azonban azt is, hogy agrárvonalon, illetve a tanárképző szakokon alacsony a jelentkezés, az előbbi évek óta ismert tendencia, az utóbbival először szembesült az egyetem, hiszen a volt Berzsenyi tanárképző főiskola csak a közelmúltban csatlakozott a Nyugat-magyarországi Egyetemhez.

    AZ NYME JÖVŐJE!!!!!!!!!!!!!!!!!

    EGYÉBKÉNT ÉRDEMES VOLT HARCOLNI A SZOMBATHELYI FŐISKOLÁÉRT!!!!!!!!!!!!!”
  • 3. Egy volt hallgató 2008. július 25. 07:22
    „A MAXIMÁLIS FELVÉTELI PONTHATÁR: 480 PONT!!!!

    AZ NYME KARAIN A FELVÉTELI PONTHATÁROK AZT JELZIK, HOGY IDE CSAK VAGY NAGYON HÜLYÉK JELENTKEZNEK, VAGY AKI TELJESEN NEM HÜLYE AZ CSAK AZ UTOLSÓ HELYEN JELÖLI MEG AZ NYME-T!

    EZ LETT AZ NYME-AZ AZ NYME-EZ IGEN!!!”
  • 2. Avatar 2008. július 25. 06:53
    „400 + 80, így korrekt a felső határ. Ahol 400 fölött volt a ponthatár, oda jóformán csak a csillagos 5-sök kerülhettek be. A gazdasági területen magam is tapasztalom, hogy gyér a kínálat. Nem akarok nagyon nagyképűsködni: gazdasági szakközépiskolában végeztem, de pl. pénzügyi - számviteli területen mélyebb és alaposabb az ismeretem, mint azoké, akik az egyetemről kikerülnek.

    Egyébként a jegy önmagában semmit sem jelent. Ha valaki a jegy alapján ítél, akkor hülyeséget csinál, mert vannak szélsőséges esetek, amikor valaki nagyon jó koponya, csak történt valami az életében, ami miatt hónapokon át gyéren szerepelt. Nálam is volt ilyen, mikor nagyszüleim meghaltak, úgyhogy nem a levegőbe beszélek. A fő gond az, hogy gyér az egyetemek tanári szintje, nem tanítanak meg alaposan sok dolgot és a gyakorlatot teljesen háttérbe helyezik, csak az elméleti oktatásra hajaznak”
  • 1. talierf 2008. július 25. 00:51
    „Az idei jelentkezési statisz-tikánk egyrészt az érettségiző korosztály értékítéletét, másrészt Széchenyi István Egyetem versenyké- pességének elismerését jelenti" - fogalmazott dr. Szekeres Tamás rektor.
    Csak éppen azt felejti el, hogy a mérnök szakokra 160-180 pont között jutottak be a hallgatók. A minimum pont 160, a maximum - ha jól tudom 480. Elgondolkozhatna a rektor úr, hogy így a színvonal milyen lesz. Bár ezt mindenki tudja, hogy vacak nem csak a mérnöki, hanem a gazdasági területen végzett hallgatók tudását tekintve.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Diákok albérletben: A családi ház nagyobb buli

Győr-Moson-Sopron - Ma mindenki megtudja, felvették-e a vágyott egyetemre vagy főiskolára, s ezzel… Tovább olvasom