Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Itt a vége: június 1-től megszűnik Győr és Budapest között a buszközlekedés

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mint megrendelő döntése értelmében június 1-től – szombattól – kezdődően az 1260 Győr-Budapest autóbuszvonalon a járatok közlekedése megszűnik.

Kedd, 13.48

A győri vidéki buszpályaudvaron a 12.45-kor Budapestre induló busz utasait kérdeztük meg a járat megszüntetéséről. "Nem örülök a változásnak: mostanáig havonta 10-12-szer utaztam oda-vissza busszal Győr és Budapest között.

Azért szeretem ezt a járatot, mert gyors, s a Népligetnél - közel az úti célomhoz - le tudok szállni. Júniustól nem lesz választásom, én is vonatra kényszerülök.

A jegyárak között nem számítok jelentős különbségre, viszont a Keletiből a Népligetig metróznom kell, oda-vissza a két vonaljegy 700 forintba került majd" - mondta a dunaszegi Jeremiás Zoltán.

"1981 óta utazunk Budapestről - Győrt érintve - Bükfürdőre busszal; elfogadjuk a minisztériumi döntést, s júniustól vonatra váltunk.

Úti célunkat csak átszállással tudjuk majd elérni, de nem olyan fából faragtak bennünket, aki meghátrálnának kis kellemetlenségtől" - hallottuk két nyugdíjas barátnőtől, Kocsány Lászlónétól és Konczos Zoltánnétől.

9.25

A Győr-Budapest vonal agonizációja évekkel ezelőtt elkezdődött: már 2009-ben felvetődött, hogy a minisztérium megszünteti a kisalföldi megyeszékhely és a főváros között közlekedő buszokat.

2011 végén a járatok erőteljes megritkítása újra előtérbe került, de akkor még megrendelte a szaktárca a változatlan menetrendet.

A buszok megritkítása és a "kényszervonatozás" elrendelése végül tavaly április közepétől lépett életbe: bő egy éve a Budapest–Győr autóbuszvonalon naponta mindössze egyetlen járat közlekedik.

Ezenkívül a fővárosban tanulók igényeit figyelembe véve a hét utolsó tanítási napján, valamint az első tanítási napot megelőző munkaszüneti napon négy járatpárból választhatnak az utasok - június 1-ig.

A soproniak és a csornaiak ennél rosszabbul jártak: 2012. április 15-től ők közvetlenül csak vonattal juthattak el a fővárosba, a Budapest-Győr-Csorna-Sopron útvonalon már több mint egy éve nem közlekednek a távolsági járatok.

Mint arról korábban beszámoltunk, szerdától a menetrendben megjelölt egyes gyors- és sebesvonatok használata esetén kötelező lesz gyorsvonati pótjegyet váltani (gyakorlatilag három viszonylat kivételével az összes gyorsvonatra vonatkozik a pótjegy).

Ez egyben azt is jelenti, hogy a Győr és Budapest között közlekedő vonatokon garantáltan nem lesz olcsóbb az utazás, mint a jelenleg még közlekedő távolsági buszokon.

A két város között egyébként is ritka személyvonatokat nem valószínű, hogy sűrűn igénybe vennék az utasok, mivel ezek a szerelvények egyrészt a Déli pályaudvarra futnak be, másrészt a menetidejük Kelenföldig 117 perc (összehasonlításul: gyorsvonattal Kelenföld 93, IC-vel vagy RailJettel 80 perc).

A kisalfold.hu a Győr-Budapest autóbuszvonal "bezúzásának" okairól megkérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot; amint választ kapunk kérdéseinkre, közöljük azokat.


Tavaly óta nem közlekednek buszok Sopron és Budapest között, most ugyanez a sors vár a Győr-Budapest vonalra is. Fotó: Krizsán Csaba
Tavaly óta nem közlekednek buszok Sopron és Budapest között, most ugyanez a sors vár a Győr-Budapest vonalra is. Fotó: Krizsán Csaba

9.10

A menetrend módosítás végrehajtása következtében az 1260 Budapest – Győr országos autóbuszvonal:
49 sz. járatát, amely a hét utolsó tanítási napján 11.00 órakor indul Budapestről Győrbe
51 sz. járatát, amely a hét utolsó tanítási napján 13.30 órakor indul Budapestről Győrbe
71 sz. járatát, amely a hét első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon 13.30 órakor indul Budapestről Győrbe
53 sz. járatát, amely naponta 16.00 órakor indul Budapestről Győrbe
57 sz. járatát, amely a hét utolsó tanítási napján 18.30 órakor indul Budapestről Győrbe
77 sz. járatát, amely a hét első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon 18.30 órakor indul Budapestről Győrbe
79 sz. járatát, amely a hét első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon 20.50 órakor indul Budapestről Győrbe
2 sz. járatát, amely munkanapokon 5.30 órakor indul Győrből Budapestre
50 sz. járatát, amely szabad- és munkaszüneti napokon 8.00 órakor indul Győrből Budapestre
52 sz. járatát, amely a hét utolsó tanítási napján 11.00 órakor indul Győrből Budapestre
54 sz. járatát, mely a hét utolsó tanítási napán 13.45 órakor indul Győrből Budapestre
74 sz. járatát, amely a hét első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon 13.45 órakor indul Győrből Budapestre
56 sz. járatát, amely a hét utolsó tanítási napján 16.15 órakor indul Győrből Budapestre
76 sz. járatát, amely a hét első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon 16.15 órakor indul Győrből Budapestre
78 sz. járatát, amely a hét első tanítási napját megelőző munkaszüneti napon 18.30 órakor indul Győrből Budapestre
nem közlekedtetjük - olvasható a Kisalföld Volán hivatalos oldalán.

Olvasóink írták

77 hozzászólás
  • 77. Dwatson 2013. május 15. 18:24
    „66. tjan 2013.05.15. 00:54
    A veszprémi járatok párhuzamosságát is rossz ötletnek tartod? Ez a kormány hozta létre?
    Vajon a posta miért tért át a közúti szállításra,valami mégiscsak hibádzik,vagy postánál nem tudnak számolni?”
  • 76. Demalgon 2013. május 15. 12:33
    „Ez is azt bizonyítja, hogy semmi ésszerűség nincs egy vezetői döntésben, és aki döntéseket hoz sose ült se vonaton, se buszon ... mindig így van, a döntéseket azok hozzák, akiknek a seggéből nő ki az A8-as Audi”
  • 75. Stirner 2013. május 15. 11:37
    „Jó olvasni itt az észak-koreai mentalitású fidesz-robotnyikokat. A kedves vezetés elvette a buszjáratot (ami már amúgy is megvolt kurtítva) A vonat drágult, az utazási idő tovább tart, de nem baj, a mocskoskommunisták, meg az elmúltnyócév....
    A vár maradványait betemeti Borkai bácsi, az is jó! Minden jó, mocskosbolsevikok haláááál-....”
  • 74. todoer 2013. május 15. 11:30
    „Kedves xverax !

    Nem csak egészséges fiatalok utaznak . Kérdésem : egy idős vagy mozgássérült ember hogy fog eljutni a 2-7 vágányról induló vonathoz ? A hozzátartozók vagy a vasutasok fogják kézben levinni azon a pár 10 lépcsőfokon ? Az akadálymentesítés mintha hiányozna . Ha már a vonatig eljutott valahogy akkor már csak a fel és leszálláshoz kell pár ember segítsége . ( az IC-k akár 1-2 percet is állnak )Vagy az lesz a megoldás hogy akinek ez gondot okoz , az maradjon otthon , ne utazgasson vagy vigye a családja autóval ?”
  • 73. Goldmund 2013. május 15. 09:55
    „Érdeklődve olvastam a vitát.
    Meggyőzőnek tűnik tjan érvelése, de egy kérdés fölmerül bennem:
    Ha ennyivel gazdaságosabb a vonat, mint a busz, ez miért nem tükröződik a jegyek árában? Ha így lenne, akkor az utasok önként és dalolva ülnének át buszról vonatra és a Kisalföld Volán kihasználatlanság maitt, szintén önként redukálná le járatait (ha esetleg egyet-kettőt meg is hagyna).

    Ehhez képest a tény az, hogy a jegyárak kb. hasonló szinten vannak és csúcsidőben (péntek du. és vasárnap du.) a busz és a vonat is tömve van.”
  • 72. xverax 2013. május 15. 08:50
    „beleugattok, de sosem ültetek buszon... akkor
    miért zavar benneteket hogy nem megy több busz
    Budapestre? Ott a vonat, lehet menni....”
  • 71. Demalgon 2013. május 15. 08:42
    „tjan, megoldható a párhuzamos szolgáltatás, ha az összehangolás adva lenne. De amíg minden különböző okokra hivatkozva, legtöbbször indok nélkül késik akár a busz, akár a vonat, akár mindkettő, addig nem érthető meg senki ebben a témában. És döntő rész függ az emberi tényezőtől. Az, hogy mindenki rá van kényszerítve ezáltal a vonatra? Hm, igaz a kocsik nagyobbak, de ha összenézzük a buszokkal, akkor inkább busz, mint mávos vonat. A RJ pótdíjas, a gyorsvonat megint feláras lesz, a szándékos rátereléssel a fogyasztó szabad döntését korlátozzák le, ami nem demokrácia kérdés, legalábbis nem teljesen az. A vonat kötöttebb, és ismervén a máv felkészültségét, ha leesik egy hópihe, akkor már megáll az élet. Előbb, mint a busznál. Nekem spec mindegy, mert ha utazom itt is alszom, ott is alszom, de a saját zseb tömése, és irracionális zsebes kifizetésekért hadd ne kényszerítsen már egy ilyen állam senkit arra, hogy mivel utazzon. És hol láttak már előre elkérni összeget elkérni a fejlesztésekre az utasoktól? Csak hogy az egyik felhozott okot említsem a pótjegynek .... a régi végkielégítésekből a kezdő tőke meglenne.”
  • 70. okostojas007 2013. május 15. 07:59
    „ja ..!
    nemzeti volán és a nemzeti dohány összevonása révén ...
    javasolnám a TRAFFIC nevet ....”
  • 69. okostojas007 2013. május 15. 07:45
    „talán ha cigit árulhatnának a buszsofőrök , nyereséges lenne a volán......”
  • 68. gte325 2013. május 15. 07:27
    „24. ildancs20 vsz te már a korrigált szöveget olvashattad, a <moderálva> kijavította az összehordott zagyvaságait, de javaslom olvasd el "8. gte325 2013.05.14. 11:17" kommentemben az eredeti szövegrészt, amit ide bemásoltam. (lehet, hogy ezek után ki is moderálják?)”
  • 67. tjan 2013. május 15. 00:57
    „Dacista, nem az a kérdés, hogy megéri-e a busz, mert a Bp-Győr útvonalon mind a busz, mind a vonat üzemeltetése megéri (ld. az előbbi fejtegetésemet). A kérdés az, hogy mi a leghatékonyabb. Ugyanis az éri meg a legjobban.”
  • 66. tjan 2013. május 15. 00:54
    „Hyppolit, nem is vettem volna a "vasutast" sértésnek, csak a részrehajlás kérdése miatt írtam, hogy nem vagyok vasutas. A vasutas barátaimra vagyok egyébként a legbüszkébb, de ez megint más tészta. Nemcsak dr. van a nevem előtt, hanem PhD is utána. Ezt csak azért írom, mert az évek alatt végzett tudományos munka épp arra tanított meg, hogy egy kérdést több oldalról, objektíven, és rendszerbe helyezve vizsgáljak. Ha megfigyelted, nem a busz ellen érveltem, és nem a vasútért, hanem a párhuzamosság ellen, és a legnagyobb hatékonyságú vonat-busz rendszerért. Ha valaki a 160 km/h-re alkalmas vasútvonal mellett busszal akar menni, menjen. Tényleg joga van hozzá, meg a szabad választáshoz is. Vegyen egy buszt, tegye le hozzá a jogsit, és senki nem fogja megakadályozni a buszozásban. De ne várja el a párhuzamos szolgáltatást az államkasszától, és főleg ne mondja, hogy joga van hozzá a szabad választás meg a demokrácia címén. Ezek a demagóg szólamok mind az amerikai típusú néphülyítésnek köszönhetők, a nép meg kajálja úgy, hogy halvány lila flátusza nincs ezeknek a fogalmaknak a történelméről és tartalmáról. Ezért írtam dühömben a böfögős megjegyzést, amiért utólag elnézést kérek.

    Dwatson, amit te írsz, az nem energiafogyasztási adat, hanem a maximális teljesítmény. A RJ szerelvény mozdonya az adott terminusokban arra a teljesítményre képes, amit írtál, de az más tészta.
    A vasúti energiafogyasztásra két személyes példát tudok mondni, az egyiket én mértem, a másikat egy mozdonyvezető ismerősöm az orrom előtt számolta ki.
    1.) Saját mérésem: egy 1000 tonnás tehervonatot egy kohóérett, 40 éves szovjet gázolajzabáló (tehát nem túl modern)dízelmozdony 100 kilométeren 400 liter gázolajjal húzott el.
    Ha kiszámoljuk, akkor az 1000 tonna az 25 db 40 tonnás kamionnak felel meg. A vénséges dízelmozdony tehát annyi energiát fogyasztott, mintha egy 40 tonnás kamion 16 liter gázolajat fogyasztana 100 km-en. Megjegyzem: nem annyit fogyaszt. No, a lényeg, hogy a villamos vontatás energiaköltsége a dízelvontatásénak az egyötöde, tehát a 16-ot akár tovább is osztogathatjuk.
    2.) A másik: a mozdonyvezető 4x tette meg a Budapest-Szeged távot (tehát kétszer oda-vissza) egy hétkocsis gyorsvonattal és egy 45 éves ősöreg villanymozdonnyal. A 764 kilométeres út során a mozdony annyi áramot fogyasztott, ami lakossági számlán fizetve 120000 ft lett volna. Ez felfelé kerekítve 16000 ft 100 kilométerre. Egy 6 literes fogyasztású személyautó a jelenlegi árak mellett kb. 2500 forintért teszi meg ugyanezt az utat. Vagyis, 6,4 autó energiaköltségéért gurul 560 ülőhely; illetve 9 teljesárú jeggyel utazó utasnál már rentábilis az energia ára.
    Az már csak hab a tortán, hogy a modern villanymozdonyok és motorvonatok hegynek lefelé és fékezéskor visszatermelik az áramot a felsővezetékbe. Tudom azonban, hogy ez csak az energetikai oldala a dolognak, és emellett rengeteg infrastrukurális és egyéb bérköltség jelentkezik.

    Ami azonban a legfontosabb: kérlek, értsétek meg, amit nagyon sokszor írtam: nem a busz ellen érvelek, hanem a hatékony, komplex közlekedési rendszerért, amiben egymást kiegészítve és együtt érvényesül a vasút és a busz előnye, de sohasem egymás kárára.”
  • 65. kacsib 2013. május 15. 00:53
    „Megrendelő ---- a NEMZETI VisszaFEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM...

    És a kedves utas? Mint megrendelő?
    ...
    Gerő a hídverő.”
  • 64. dpista 2013. május 14. 23:27
    „Hyppolit!

    "Mert már hallottunk olyat, hogy elakadt vasúti szerelvény utasait buszok szállították tovább, de fordítottját nem." Dehogynem volt! Idén is már háromszor a szomszéd megyéből. :-) Egyébként németektől is tudok hozni példát buszpótló vonatról. :-)”
  • 63. urbaniastapista 2013. május 14. 23:06
    „A nyugdíjas rokonaim nevében kikérem a melegedőnek használt buszjáratok emlegetését. Ők a WC miatt inkább vonattal mennek mindenhova, a hosszú távú buszokat messze elkerülik.
    A piac itt nem old meg semmit. Lehet, hogy nyereséges egy-egy frekventált viszonylat, de ha engedik ezeket kimazsolázni, akkor mondjuk ki és miből fog buszt járatni pl. egy rábaközi, pár száz lelkes zsákfaluba? Vagy oda ne is járjon busz?
    Afrikában van ilyen is.
    Európában elég ritkán.”
  • 62. dacista 2013. május 14. 22:01
    „T.tjan!
    Nyilván magáncég. Én csak hoztam a kért példát. Egyébként ha a magáncégnek megéri, akkor az államinak is meg kellene érje a fuvarzás, csak hát nálunk.....”
  • 61. Hyppolit 2013. május 14. 21:56
    „54. tjan! Nem sértésnek szántam a "vasutas" megszólítást, bár számtalan jogász barátom van, de tárcsafékről, forgóvázról, tuskófékről, stb/kifejezésekről fogalmuk sincs. Szóval egy biztos, még ha neved elé egy "d" és egy "r" betű is került,a vasúti szakterület személyedet hipnotikusan maga alá rendelte. Amiről beszélünk/írunk, az nem vita. Magam részéről sok érdekes kommentet olvastam, mindenki saját habitusának megfelelően leírta, mit is gondol a témáról. Egy biztos, hogy minden közlekedési ágazat egyes paramétereit tekintve az "egész része", egymást és önmagukat kiegészítve. A vasút mindig is az áruszállítás terén volt erős, a buszközlekedés pedig a rugalmas alakíthatósága miatt. A vízi közlekedés is saját ismérvekkel bír, míg a légi is. Ismerjük a lényegüket. Egymást az arányok változtatásával kiegészíthetik, de nem helyettesíthetik, és azt hiszem, ez utóbbi a lényeg. Ha jogász vagy, akkor ennek mélyebb tartalmába láthatsz. Mert már hallottunk olyat, hogy elakadt vasúti szerelvény utasait buszok szállították tovább, de fordítottját nem. Továbbra is állítom, hogy statisztikákból egyes szakterületeket nem lehet megítélni, egy ilyen frekventált buszvonalat, mint Győr-Bp megszüntetni merénylet az utazóközösséggel szemben, elvéve azok döntési jogait.”
  • 60. tjan 2013. május 14. 21:43
    „dacista: A Blauguss állami busz vagy magán? Ha ugyanis magán, akkor nem releváns a példa.
    Mint ahogy én sem a busz ellen érveltem, hanem az állami fentartású komplex busz-vonat rendszerért. Ami ezen kívül van, az mehet, de nem állami fenntartású vállalattól.”
  • 59. Valaki 2013. május 14. 21:41
    „bezony trudike, koszonheted a cocilista pártodnak. :)))”
  • 58. Dwatson 2013. május 14. 21:35
    „38. tjan 2013.05.14. 18:06
    "egy villanymozdony energiafelvétele kb. 2 dízel busz energiafogyasztásának felel meg,"
    Az üzemanyagtól független az energiafogyasztás!Ugyanannyi energia szükséges a dízel és az elektromos üzemhez is,legfeljebb a gázolaj és a villany ára között lehet különbség!
    Railjet 7000 kW indításkor ,6400kW állandó üzemben,busz 176kW padló gázon (credo)!
    6400/176=36,4 ,tehát egy railjet 36 busz energiáját használja el!
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Credo_(busz)
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Railjet”
77 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vaskakas, Vas Laci, vas taps - Kecskeméten járt a győri társulat

Kecskeméten járt a győri Vaskakas Bábszínház társulata, ahol a Ciróka Bábszínház által szervezett… Tovább olvasom