Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 19°C Még több cikk.

Intelligens állomást fejleszt a győri Széchenyi-egyetem és a MÁV

A győri egyetemisták rendszerében végre nem kellene feleslegesen papírokat nyomtatni. A wifivel felszerelt váróba csak az utasok mehetnének.

A MÁV és a Széchenyi István Egyetem tudományos erőforrásait összefogó Universitas-Győr Nonprofit Kft. együttműködésével tavaly indult útjára el magyar vasúttársaság "Intelligens Állomási Infrastruktúra" projektje.

A tikettel személyre szabott információkat kapnak az utasok, s akkor nem is beszéltünk az okostelefonokról

A jövőbe mutató terv legfontosabb célja, hogy létrehozzon olyan termet, mely működés közben szimulálja a modern intelligens állomás szolgáltatásait. A hétfői bemutató során a rendszer több elemet is megfigyelhették az érdeklődők a győri Mobilisben.

Fény derült többek közt arra, hogy az utasok jegye beléptető kártyaként funkcionál az állomás területére. A tikettel személyre szabott információkat kapnak az utasok a számítógépes terminál segítségével, vagyis a mostani állapotokkal szemben nem a menetrendből kell kibogarászniuk a lényeges adatokat.

Az egyik legkorszerűbb elem az intelligens állomások projektjében, hogy a jegyet ki sem kell nyomtatni, hanem mind a beléptető rendszer, mind a terminál az okostelefonre kapott vonalkódot "képes megfejteni".

Utóbbi elképzelés azért is kiváló, mert napjainkban hiába vásárol valaki vonatjegyet az interneten, azt ki kell nyomtatnia - azaz így is, úgy is papírpocsékolás történik.

Az okostelefonon használható utasfiókot további Web 2-es megoldásokkal lehetséges bővíteni: Facebookkal, Gmail-fiókkal minden további nélkül összeköthető, s ez még biztosabbá teszi, könnyíti az információáramlást.


Íme, a győri intelligens állomás tesztüzemmódban. A kép bal oldalán a jegyeket `olvasni tudó´ terminál
Íme, a győri intelligens állomás tesztüzemmódban. A kép bal oldalán a jegyeket `olvasni tudó´ terminál


A megemelt szintű váróterembe csak az utasok foglalhatnának helyet

A Széchenyi-egyetem hallgatói a jövő nagyobb vasútállomásait közösségi térként képzelik el; olyan helyként, amely bevásárlóközpont is egyben. Nyugat-Európában számos példát találunk erre: Berlin újonnan épített központi állomása gyakorlatilag egy hatalmas pláza.



A berlini központi állomás kivilágítva
A berlini központi állomás kivilágítva


A győri tanárok és egyetemisták zónákra osztanák az új állomásokat: a megemelt szintű váróterembe csak az utasok foglalhatnának helyet, s használhatnák a wifit.

A rendszer arra is alkalmas, hogy az összes utas vasútállomási mozgását nyomon kövesse, melyet arcfelismerő programok is támogatnának igény esetén.

Mindez nem csupán a biztonsági személyzet számára szolgálna hasznos információkkal, de rosszullét esetén is értékes perceket jelentene.

Ha ugyanis az utas vonata már másfél órája elrobogott, de menetjegyét még nem "csekkolta" a kocsiban, akkor jó eséllyel vagy bajba került, vagy rosszban sántikál.

Hogy a szép tervekből, mi valósul meg, egyelőre a jövő titka. Kisalföldi Olvasóink mindez bizonnyal azzal is elégedettek lennének, ha a győri központi állomás év(tized)ek óta halogatott felújítása és akadálymentesítése megvalósulna.



"Még mindig az ország egyik legnagyobb munkaadója vagyunk 37 ezer munkatárssal"

Az intelligens állomás bemutatása után a MÁV Zrt. és a Széchenyi István Egyetem között elvi együttműködési megállapodást írtak alá.

"A vonatozás reneszánszát éljük; a logisztika egyre jobban újra felfedezi a vasúti szállításban rejlő kiaknázatlan lehetőségeket. Mi a magunkról részéről gyakorlatorientált képzést kínálunk a közlekedési mérnökhallgatóknak.

Biztos vagyok benne, hogyha frissen végzett hallgatóinkat rögtön a mélyvízbe dobják, akkor is megállják a helyüket mind a MÁV-nál, mind más közlekedési társaságoknál" - mondta Földesi Péter, a Széchenyi-egyetem rektora.

"Még mindig az ország egyik legnagyobb munkaadója vagyunk 37 ezer munkatárssal. Olyan fiatalok jelentkezésére számítunk, akik korszerű tudással felvértezve szeretnék elkezdeni szakmai pályafutásukat.

Nyitottak vagyunk az újdonságokra, ezért támogatjuk többek közt az intelligens állomás győri kutatását" - közölte Pál László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese.
  




Olvasóink írták

  • 16. prandesz 2013. november 19. 14:10
    „Düsseldorfból Hollandiába szerettem volna menni vonattal kb 3 éve. Fejben már előre köszörültem fehér foltokkal teli német tudásom amivel a "néni" elé járulok, de a vasútállomásra érkezve azzal kellett szembesülnöm hogy nincs néni. Automata van. Sok. Esztétikus, vandálbiztos, több nyelven beszélő stb. célállomás megadása(Venray) után jegy nyomtat. Vágányszámok, időpontok és minden fontos info egy "söralátéten". Anonim, egyszerű, nagyszerű.

    A vonatok kényelmesek és pontosak voltak, másod harmad vagy negyedosztály volt-e azt nem tudom csak azt hogy a legolcsóbb.

    Ja és mégvalami: mivel céges út volt ezért hazatérve leadtam és elszámolták. Ezt virtuálisan hogy is fogjuk megoldani?
    Bejelentkezek cégnél gmailre vagy facbukra? csodás...”
  • 15. prandesz 2013. november 19. 10:39
    „"Ha ugyanis az utas vonata már másfél órája elrobogott, de menetjegyét még nem "csekkolta" a kocsiban, akkor jó eséllyel vagy bajba került, vagy rosszban sántikál."

    Vagy hasmenése van.”
  • 14. prandesz 2013. november 19. 10:37
    „12. bn 2013.11.19. 08:54
    Egyetértek.

    Javaslom a villamosmérnök és a programozó meséjét az esettel kapcsolatban. gugli vagy itt:
    http://ali.grafoman.hu/szgyt/people/piritos.htm

    haligali”
  • 13. oPTiKa 2013. november 19. 10:34
    „Remek. Egy rendszert a facebookra és a google mailra építeni egész okos dolog - ha azt akarjuk, hogy még amerikában is tudják, ki melyik vonaton utazik. Igaz, a nagymamámat nem tudom majd bekísérni a vonatig (ill. valami fapadon ülhetünk, mert a rendszer nem enged be a "magasszintü" váróba. Feltehetöen WC-re is csak érvényes jeggyel lehet majd menni - ha épp nyitva lesz.

    Az szintén rejtély, miért pont vonalkódot akarnak használni, amikor már sokkal jobb technológiák is léteznek?

    Viszont azt még nem tudom, a rendszer használatával lehet-e majd mondjuk Györ-Bécs viszonylatra jegyet venni hétvégén? Talán inkább erre kellene megoldást találni.”
  • 12. bn 2013. november 19. 08:54
    „Nekem kicsit az igényeim: első körben pontosan induló, és időben érkező vonatokat szeretnék. Ha ez megvan, akkor rámehetünk a tisztaság kérdésére, azon belül is pl. a wc-re. Ha ezzel is megvagyunk, akkor jöhetnek a webes/okostelefonos jegyek. Ha ezzel is megvagyunk, akkor jöhetnek a pályaudvari pénztáros nénik kedvessé képzése, nadjisten idegennyelvi képzése, hogy elkerüljük a "go tu dö ádörszáj" (sic!) feliratokat. Ha mind ezzel megvagyunk, akkor jöhet a pályaudvar csinosítás, okosítás. De addig kár minden forint, mert kocsival megyünk inkább.”
  • 11. acsali 2013. november 19. 08:45
    „Álmodik a nyomor.”
  • 10. superbike1972 2013. november 19. 02:33
    „9. háté 2013.11.18. 22:06

    Inkább a fejlesztő tanárok. Nézd meg az intelligensallomas.hu weboldalt. Én ott egy névnél sem látom azt, hogy "hallgató". De attól eltekintve ez az egész egy vicc. Olyan tipikus "van most egy kis EU-s pénz, nem akarja kedves Egyetem elkölteni?" projekt, amiből 99%-ban nem lesz semmi. A koncepció/felhasználói esetek részben le is írták a projektet. amiben a MÁV elköltött 80 millió forintot, támogatandó a "kutatást-fejlesztést". Idézőjelben azért, mert ezeket az "innovatív megoldásokat" egy elsőéves informatikus főiskolás is kirázza a kisujjából. Azt már leírni sem merem, hogy tele van ordító butaságokkal, elég ha megnézzük a 19-21. oldalt, ahol az utasok ki/becsekkolását részletezik. Ez még nekem is durva (biztonságtechnikai mérnöki tanulmányok és tapasztalat után), de "józan paraszti ésszel" is belátható, hogy annyi fals riasztást fognak kapni, hogy belezöldülnek. A jövő hackerei pedig nem weboldalakat fognak megváltoztatni, hanem állomásokon fogják ott hagyni a motyójukat, majd 5 perc (vagy az ismert riasztási küszöb) után felvenni.

    Vagy hogyan fogják elérni, hogy ha pl. Győrött megépül ez az "intelligens állomás", akkor ha bárhol Európában vesz valaki egy vonatjegyet, és Győrbe akar utazni, akkor hogyan fogja elhagyni az állomást? Majd minden állomáson Európában lehet váltani "győri peronkilépő jegyet" ?
    Az SNCF (francia vasút) 2008 óta kísérletezik RFID technológiás (érintésmentes chipes) vonatjeggyel. A Deutsche Bahn úgyszintén. (Egy kevés Google használattal kideríthető). Valószínűleg ők is kutatják az "intelligens állomásokat". Abba bele se merek gondolni, hogy a Széchenyi kutatói aktív Google használatra kapták ezt a 80 milliót.

    Könyörgöm, ilyenkor hol van az átlátszó.hu ?”
  • 9. háté 2013. november 18. 22:06
    „Szerintem ki kel tiltani az embereket az állomásokról, csak fejlesztő egyetemisták mehetnének be!”
  • 8. taimagic 2013. november 18. 19:59
    „" 4. macizoli 2013.11.18. 17:32 És azokkal mi lesz akinek nem kell az "OKOS TELEFON"! "

    Egyet értek!!! Nekem pl. se facebook-om, se gmail-om sincs, s nem is lesz!!!!! Akkor nem utazhatok??? Idiótaság....
    Az arcomat meg ne ismerje fel semmi software..... Pedig Győrben végeztem én is, de nem ilyen "digitálisan"!”
  • 7. borsmenta 2013. november 18. 19:12
    „A cikkhez: abban a rendszerben nem lehet felsegíteni a gyereket, nagymamát a vonatra?”
  • 6. borsmenta 2013. november 18. 19:11
    „"okostelefonre"
    Ezenkívül: kedves cíkkíró, az idézőjel helyes használatának nem ártana utánanézni.”
  • 5. nága 2013. november 18. 19:03
    „Az egyáltalán nem baj, sőt kívánatos, ha a mostani rossz közbiztonság mellett még több személyzet lesz a vonatokon. Csak legyen valami hatósági jogosítványuk is, hogy leszállíthassák a bliccelőket és a renitenseket, mert sajnos akad belőlük bőven!”
  • 4. macizoli 2013. november 18. 17:32
    „És azokkal mi lesz akinek nem kell az "OKOS TELEFON"!”
  • 3. intar 2013. november 18. 17:15
    „Így segítik elő az emberek totális ellenőrzését!”
  • 2. FB 2013. november 18. 17:00
    „"Utóbbi elképzelés azért is kiváló, mert napjainkban hiába vásárol valaki vonatjegyet az interneten, azt ki kell nyomtatnia"

    Na ez így nem igaz: http://www.mav-start.hu/onyj/index.php

    "Az otthon nyomtatott jegyet az ellenőrzéshez papírra kinyomtatva kell bemutatni, de ha az utazás végig feláras (pótjegyes, helyjegyes, pót- és helyjegyes) vonaton történik, a jegy arra alkalmas készülék képernyőjén is bemutatható."”
  • 1. ferdo 2013. november 18. 16:14
    „Az egyetemisták ügyesek, de szerintem felejtsék el a MÁVot. Egyelőre arra sem képesek, hogy az állomások ne legyenek büdösek, koszosak, sötétek. Be kell nézni a jegypénztárakba, milyen "technológia" van ott. Épphogycsak mátrix nyomtató nem kerreg hátul. Különben is, a technológiai fejlesztés az ellensége a MÁV-nak, hiszen akkor a nagyobb hatékonyság mellett embereket kellene elküldeniük. Jelenleg viszont pont ellentétes az irány. Mai hír, hogy a vasútőrök és a kalauzok mellé felvesznek egy harmadik fajta jogkörű vonaton utazó biorobotot. Ehhez pedig kell plusz pénz, szóval emelik az árakat. A nyugat még nagyon messze van, de a srácoknak javaslom, hogy induljanak el, az országhatáron túl már kevésbé abszurd a világ.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kara Ákos százezer forintot ajánlott fel a helyreállításra

Kara Ákos, a megyei közgyűlés alelnöke, országgyűlési képviselő úgy döntött, hogy műalkotás… Tovább olvasom