Kisalföld logö

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda 0°C | 7°C Még több cikk.

Ingyendiákbérlet: rátett egy lapáttal

Ismét buszra ültünk. A megyeszékhely tömegközlekedési káosza nem szűnt meg, az okok között legelöl a buszhiány és a térítésmentes tanulóbérletek bevezetése áll. Az ingyenes diákutazást ugyanis már
27 ezren veszik igénybe – januártól emiatt 12 ezerrel több az utas.
Mikor februárban foglalkoztunk a győri tömegközlekedésben – a reggeli és a déli csúcs idején – kialakult káosszal, a Kisalföld Volán és a győri önkormányzat közösen lépett. Bejelentették, öt járatot, a 14-est, a 22-est, a 23-ast, a 40-est és a 11/A-t, melyeken a legnagyobb a tumultus, sűrítik a csúcs idején. Két hónap telt el, mi pedig ismét buszra ültünk, hogy megnézzük, mennyit ért ez a változás. Röviden: nem sokat. Hosszabban: az okok mellett a megoldást is meg kellene találni, mert csúcsidőben sokszor csak a szerencsén múlik, hogy eljussunk a kívánt busszal az egyik helyről a másikra.

„A reggeli csúcsban még komolyabb a baj, mint délután" – ismerte el Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Rt. vezérigazgatója. A megoldás egyszerű lenne: buszokat kellene vásárolni. Egy csuklós busz 70–80 millió forintba kerül, erre jelenleg sem a Volánnak, sem az önkormányzatnak nincs pénze. Márpedig reggel így is valamennyi mozdítható busz úton van, több pedig nincs. A kör bezárult. Az igazgatótól annyit azért még megkérdeztünk, hogy az áprilisig ígért járatsűrítést – az említett öt járaton – meddig tartják fenn, s a pluszkilométereket ki finanszírozza. Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Rt. vezérigazgatója mindkét választ az önkormányzatra hárította, mondván, a helyhatóság a megrendelő.

A tanév végéig marad

„ A járatsűrítés a tanév végéig, tehát június 15-ig marad, a finanszírozásról pedig tárgyalunk a Volánnal. Nyáron elszámolunk egymással" – válaszolta dr. Kovács Lajos győri jegyző. Az önkormányzat képviselője pontosan ismeri a helyzetet, kicsit vitatkoztunk ugyan arról, hogy a reggeli vagy a kora délutáni csúcs a rosszabb (erre később még kitérünk), de az okok között ugyanazt mondta, mint a szakemberek. Holtversenyben az első helyen a Pócza Mihály által említett buszhiány és az ingyenes diákbérletek bevezetése áll. Az előbbiről dr. Kovács Lajos azt mondta, a városi büdzsé most nem bírná el az újabb százmilliós kiadást (vagyis a buszvásárlást), ezen addig nem is gondolkodnak, míg nem derül ki, hogy a város tulajdonosa lesz-e a Volán-társaságnak vagy sem. A Kisalföld Volán most még 76 százalékban állami tulajdon, de Győr legutóbb bejelentette szándékát: ingyenesen átvenné azt az ÁPV Rt.-től.

A tanítás utáni roham

A másik fő ok az ingyenes diákbérletek bevezetése, s ide kapcsolódik a délutáni csúcs is. Január előtt 15–16 ezer diákbérletet vásároltak havonta Győrben, ennek ingyenessé tételével viszont már 27 ezer tanuló használhatja a tömegközlekedést. S ők használják is. A tanítás végén – legtöbbször fél kettőkor – a buszok az iskolák előtt megtelnek. Próbaképp most Marcalvárosba mentünk, ahol megbizonyosodtunk arról: a legsűrűbben járó 22-es csuklós buszok félig telnek meg a decentrumnál a krúdys és aporos diákokkal, a 3-as és a 23-as háromnegyedig, de hátravolt még egy, többtucatnyi iskolással teli megálló a lakótelepen. A belvárosnál ugyanaz a kép fogadott, mint februárban: a Révai utcában ismét voltak, akik már a második megállónál nem fértek fel a járatra. Hogy számoltak-e ennyi diákkal az ingyenbérletek bevezetésénél? Kovács Lajos azt mondta, igen, kalkuláltak utasszám-növekedéssel, de ilyen arányúval nem.

A sofőrök rémálma

A tegnapi olvasói levelek között (Veszély a buszon – Kisalföld, 4. oldal) olvashattak a 14-es buszon történt atrocitásról. Mint kiderült, a másik újvárosi járaton, a 1-esen is hasonló problémákkal szembesülnek az utasok és a sofőr is. A helyi fiatalok sokszor leköpködik az utazókat, leszerelik a mozdítható alkatrészeket, kinyitják az ajtót, amikor pedig a sofőr szól ezért vagy leszállíttatja őket, akkor a végállomáson várják a hozzátartozók a vezetőt. A sofőrök lassan ott tartanak, hogy nem vállalják az újvárosi járatok vezetését. Azt mondják, ez is az ingyenbérletek bevezetése óta probléma.

Kapcsolódó cikkek:

Tíz perc két levegővel a 22-esen (2004-02-10) >>
Bosszúság a győri buszokon (2004-02-04) >>
Több járat a csúcsidőben (2004-02-06) >>

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szökőár a győri csatornákban

Győrben, a marcalvárosi Lajta utcán szökőár volt. Pontosabban Szökőár, lévén, hogy így nevezték el… Tovább olvasom