Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Induló busz, zebra, index - elfelejtett KRESZ-szabályok

Győr-Moson-Sopron - Vajon hányan tudják az utakon közlekedők közül, hogy a zebrán át kell engedni a gyalogost? És hogy az autóbuszoknak lakott területen belül elsőbbséget kell adni, amikor a megállóból elindul?
Az objektív felelősség elve kapcsán reflektorfénybe került a gyorshajtásért, a vasúti átjárókon való szabálytalan áthaladásért, a behajtási tilalmak és a jelzőlámpák jelzéseinek megsértéséért kiszabható szankciók változása. Vannak olyan szabályok, amelyeknél nem szigorítottak ugyan, de a megsértésükért ezután is bírság szabható ki (3000-20000 forintig), szabálysértési eljárás indíthat a szabályok megszegői ellen, mégis gyakran figyelmen kívül hagyják ezeket a közlekedők. Tipikusan olyan szabályok ezek, amik csak akkor jönnek felszínre, ha rendőrt lát a sofőr, rosszabb esetben még akkor se.


Gyalogosok: mindig övék az elsőbbség

43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg.
(3) A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.
 

A gyalogos közlekedéshez nem kell jogosítvány, így nem várható el a gyalogosoktól a KRESZ ismerete. Ráadásul a gyalogost nem védi légzsák, lehet figyelmetlen kisgyerek vagy bizonytalanul közlekedő idős ember. Logikus, hogy a gyalogosé legyen az elsőbbség minden esetben. A gyalogosok biztonsága érdekében a kijelölt átkelőkön (zebrákon) és azok előtt előzni még az úton haladó kerékpárost sem szabad. A jelzőlámpa segít a közlekedőknek, de sok helyen nincs lámpa. Ilyenkor a KRESZ szerint a gyalogosnak van elsőbbsége – kereszteződésben akkor is, ha nincs felfestve a zebra. Mégis gyakori, hogy a gyalogosoknak hosszan kell várniuk az átkelésre, míg valaki végül megszánja őket és megadja az elsőbbséget.

A jelzőlámpás gyalogátkelők között sok olyan is van, ahol egyszerre kap zöldet a gyalogos és az ő útját keresztező, kanyarodó jármű.  Szerencsére ilyen esetekben ritkább az, hogy az autós nem adja meg az elsőbbséget. Az már sokkal gyakoribb, hogy úgy indul el és gyorsít fel a gyalogos után, hogy szinte ráhajt a cipősarkára.

A városokban sem mindig egyszerű átjutni a túloldalra, de a főúttal átszelt falvakban gyakran érzik úgy, a túloldalra születni kell.
A városokban sem mindig egyszerű átjutni a túloldalra, de a főúttal átszelt falvakban sokan érzik úgy: a túloldalra születni kell. A szilsárkányiak nemrég panaszkodtak erre.


A busz hiába indexel?

24. § (3) Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) - ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, illetőleg a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. 

Tipikusan olyan szabály, amit a közlekedők nagyon csekély része tart be, holott egy ilyen hibáért a forgalmi vizsgán buktatás jár. A szabály be nem tartásához az is hozzájárulhat, hogy az általunk megkérdezett rendőrök szerint viszonylag ritkán szoktak fellépni e szabály megszegőivel szemben.

Bár a "hirtelen fékezés nélkül megtehető" kitétel megítélése nem mindenki számára egyértelmű, az valószínűleg már nem szabályos, ha a nyolcadik jármű húz el az indexelő busz mellett. Mivel Győr-Moson-Sopron megyében egyetlen kijelölt buszsáv sincs az utakon, az induló buszok számára adandó elsőbbség fontos lenne, hogy a forgalomban előnyben részesüljön a tömegközlekedési jármű az egyéni közlekedőkkel (autósokkal) szemben.

Ez a ritkábbik eset: az autós megadta az elinduló busznak az elsőbbséget.
Ez a ritkábbik eset: az autós megadta az elinduló busznak az elsőbbséget.

Merre az arra?

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.

Győrben az Eszperantó u. és Zrínyi u. kereszteződésében az egyenesen haladóknak jelezniük kell a továbbhaladás irányát. Ottjártunkkor hét autós közül mindössze egy járt el helyesen.
Győrben az Eszperantó u. és Zrínyi u. kereszteződésében az egyenesen haladóknak jelezniük kell a továbbhaladás irányát. Ottjártunkkor hét autós közül mindössze egy járt el helyesen.

Adott egy út, amely jobbra kanyarodik, ehhez pontosan a kanyarodásnál kapcsolódik egy alsóbb rendű út balról. Ha nem a főúton kívánunk tovább menni, lekanyarodunk az útról (még ha ténylegesen kormánymozdulatot nem is teszünk), ekkor átlépjük a felezővonalat, ezért balra irányjelzés dukál és elsőbbség a szemből érkezőknek. Ha egy balra kanyarodó főútról egyenesen megyünk tovább egy alsóbb rendű úton, jobbra indexelni kell. Ennek elmaradása szintén feljelentést, szabálysértési eljárást vonhat maga után. Ugyanúgy, ahogy a körforgalomban összevissza indexelés is.

A legfurcsább példákat lehet látni a körforgalmakban – van vezető, aki nem használja az irányjelzőt, mert egyenesen halad tovább, vagy balra indexel végig, mert a behajtási helyhez képest balra van a kijárat, ahol majd elhagyná a körforgalmat.

Csomópont a Fehérvári úton. Fotó: Kisalföld-archívum.
Csomópont a Fehérvári úton. Fotó: Kisalföld-archívum.

Győrben a két körforgalom táblával is ellátott, de valójában lámpás körgeometriás csomópontban sem mindenki számára egyértelmű a közlekedés. Bár a sávok felett táblákkal jóval előre jelzik, hogy melyik úton merre mehetünk tovább, mégis láttunk már itt furcsa eseteket. A kötelező irányjelzés elmaradása azonban ezekben a kereszteződésekben is súlyos hiba, amiből számos baleset származott már.


Egyirányú úton

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.
40. § (2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.
 

Egyirányú utakkal sem találkozunk gyakrabban, mint körforgalmakkal, talán ennek tudható be, hogy többen nem ismerik a két fenti szabályt. Ha balra kanyarodunk az egyirányú útról, akkor nem az út közepére kell besorolni, hanem az út bal oldalára. Megállni pedig csak akkor lehet az egyirányú út bal szélén, ha marad elég hely a többi közlekedőnek.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. Tricsi 2010. február 09. 16:31
    „Képzeljétek, ma voltam az eső forgalmi vizsgámon, az első 25 percig minden simán ment az oktatóm csak bólogatott! Erre meg nem megszívom emiatt az elfelejtett buszos jogszabály miatt??? :@
    Fenébe szépen haladtam 40el és a busz meg elkezdett indexelni kb 30 méterre előttem, én meg simán, mivel nem tudtam ilyen szabályról, elmentem mellette, a vizsgabiztos azonnal félreállított és bukta volt egyből :(”
  • 38. knifemaster 2008. december 18. 23:40
    „Nem írok azzal újjat senkinek,ha azt mondom ,mindegy ki mivel közlekedik.Én csak biciklivel közlekedem,
    és úgy látom egyre nő azon kocsival közlekedők száma,akik megadják az elsőbbséget,nem akarnak leszorítani,ismerik a minimum oldaltávolságot előzősnél stb... de még nem elegen.
    Bár ahol én lakom ,ott sokan leszarják a záróvonalat, a kötelező haladási irányt jelző táblát,a forgalomtól elzárt területet.

    Ellenben annál több bajom van a gyalogosokkal,meg az öregekkel,akik azt hiszik még mindig 1970-ben járunk.
    Jó lenne ha a kresz ezen részéről is jelenne meg írás,esetleg propaganda reklám,mert azt mindenki olyan jól tudja szajkózni ,hogy láthatósági mellény,világítás,meg a járda nem kerékpárút.De amikor segédmotorral jön nekem szembe egyirányú kerékpárúton az illetékes attól nekem élből elszáll az agyam.A gyalogosokat jobban vonzza a sárga festék mint a mézes légypapir a legyet.S ha szólok akkor még az én anyámat......hát elég volt a birkákból.”
  • 37. lr 2008. május 21. 20:50
    „Varga Balázsnak!

    az én lányomat éppen a Gárdonyinál ütötték el- alább irtam.
    és nem ő volt az egyetlen!!!
    2 hónap múlva az évfolyamtársát is elütötte egy autó a Gárdonyinál.... és egy anyukát is ugyanott. ill volt még egy gimis kislány.
    Hány balesetnek kell ott történnie, hogy kitegyenek egy sebesség-korlátozó táblát, és ellenörizzék is, hogy hányan tartják be?

    Persze olyan helyeken el tudnak bujni a Rendőr urak, ahol a madár sem jár de gyalogos végképp nem.”
  • 36. zen 2008. május 21. 06:25
    „Útkereszteződésben 5m en belül nem lehet parkolni a szabad kiláthatóság biztosítása végett. E kedves szabályt a rend őrei hagyják folyamatosan figyelmen kívül a Híd és Semmelweis utca sarkán... Jobbról is balról is rendőrautó, kidugom a kocsi orrát, ott meg jön a pinnyédi busz...”
  • 35. Goldmund 2008. május 20. 23:48
    „Visszatérve a zebrás esetekhez. Én autósként, gyalogosként, biciklisként egyaránt közlekedem, úgyhogy mindegyik fél szemszögéből tudom nézni a közlekedést. És bizony sokszor megértem, hogy az autósok nem szívesen állnak meg a járdán zebránál várakozó gyalogosoknak. Mert a gyalogosok nagy része ábrándozik a zebránál, nem figyel, nem veszi a jelzést, hogy őt most elengedik, tehát illő lenne mihamarabb átmenni, hogy ne tartsa fel az autóst. Érdemes megfigyelni, ha pl. buszsofőr közlekedik gyalog (kék zakójáról jól ki lehet szúrni), mennyivel inkább figyel, keresi a szemkontaktust az autóssal és veszi a jelzést, hogy mehet.
    Szerintem ált. isk. első osztályától tanítani kéne a közlekedést. A szabályokat, a közlekedési kultúrát, hogy mire figyeljünk stb. Akkor lehetne javulást várni.”
  • 34. Varga Balázs 2008. május 20. 22:39
    „Érdemes lenne a Baross Gábor úton tanyázni a Gárdonyi iskolánál.
    Na ott lehet érdekes dolgokat látni!
    A hídról lehajtó buszok a zebrán - ahol sok-sok gyerek közlekedik nap, mint nap - 60-70 km/h sebességgel döngetnek.
    Aztán a gyalogosoknak a buszok adják meg a legkevésbé az elsőbbséget.
    A városi útjaink tönkremenetelében is ludasak a buszok, amit egyszerű számolással be lehet bizonyítani - gondoljunk csak a kerekek által az útra közvetített nyomásra.
    Mindenesetre van még hova fejlődnünk.”
  • 33. Cs.Béla 2008. május 20. 19:57
    „Tisztelt X-men! Igazad van!
    Most beszéljünk a köcsög gyalogosokról!
    Sok köcsög gyalogos nem tudja minek van zebra!”
  • 32. andy 2008. május 20. 19:56
    „Köszönöm Atis :)”
  • 31. nem mondom meg 2008. május 20. 19:05
    „Vajon hány buszvezető tudja, hogy az irányjelzőt indulát előtt bekapcsoljuk valamint indulás előtt a tükörbe is belenézünk, ha szükséges hátra tekintünk?
    Vajon tisztában vannak-e vele a buszvezetők, hogy a nyitott ajtókkal a megállóban álló busznál nem számít az autós arra, hogy a busz el fog indulni?
    Nem szép dolog nyitott/félig nyitott ajtókkal, irányjelzés nélkül elindulni, illetve a már a busz mellett lévő autót a szomszéd sávba átszorítani.”
  • 30. viices 2008. május 20. 16:39
    „Azért a buszoknak kéne szerintem elsőbbséget adniuk a kocsiknak. Hisz a busz az menetrend szerint megy.”
  • 29. sokmindenről 2008. május 20. 12:04
    „,,A városokban sem mindig egyszerű átjutni a túloldalra, de a főúttal átszelt falvakban sokan érzik úgy: a túloldalra születni kell. A szilsárkányiak nemrég panaszkodtak erre."

    Talán ha nem 30-50-el mennének az autók libasorban, hanem 60-70-el felszakadozva, vagy érzékelős lámpákat szerelnének fel... De ezt egy értelmes országban lehetne megcsinálni, mert itt mindig csak a leállításban, a lassításban és a sarcolásban látják a kiutat.
    Az értelmes gyalogos - mivel kötetlenebb a mozgástere - ott megy át, ahol tud, belekalkulálva minden közlekedő mozgását a saját szándékába, és ha ez nem megvalósítható a rossz ütem miatt, kénytelen várakozni. Aki erre nem képes, használja a gyalogátkelőhelyet határozottan. Gondolom sok szabályimádónak nem tetszik az ésszerűség szabálya. Pedig a szabály értünk van és nem ellenünk, ha az a szabály jó, illetve ha a szabály megszegése senkit nem késztet hátrányra, akkor nem kéne vele foglalkozni értelmes embereknek. Viszont aki másokban, vagy vagyontárgyukban kárt okoz, vagy jogos előnyüktől fosztja meg őket, azt sokkal szigorúbban kéne szankcionálni. Tehát én nem a megelőzést, hanem az elkövetők sokkal szigorúbb büntetését tartom ésszerűnek, mert a kóros megelőzés megöli a normálisan haladó szelleműeket és birkákat nevel ki.

    A busz elengedésével egyetértek, hiszen tömeget szállít, cserébe elvárom a tisztességes haladást a sofőrtől, amit szerencsére teljesítenek is, de sokszor nem tudnak rendesen beállni a megállóikba, mert a szabálytalanul parkoló önző és lusta gépjárműtulajok elállják az utat. Ezért borul aztán annyi szabály betartása másoknál is.


    ,,Győrben az Eszperantó u. és Zrínyi u. kereszteződésében az egyenesen haladóknak jelezniük kell a továbbhaladás irányát. Ottjártunkkor hét autós közül mindössze egy járt el helyesen."

    Túlzásokba azért ne essünk, mert minden nap ott járok és 5-ből 4 jelezni szokott, de az az egy is sok, aki nem. Viszont ha sehol senki, akkor én sem jelzek, mert én tudom merre fogok menni, más közlekedő meg nincs, beleértve akár a gyalogost is természetesen, tehát az emberi élőlényeket. Pl. szúnyognak és madárnak nem szoktam jelezni indexeléssel.
    Előre látom már, hogy beírják majd nekem, hogy mindig kell jelezni, mert mi van, ha mégsem látom. Csakhogy én valóban figyelek, nem úgy, mint sokan, akik telefonálnak, magasröptű dumát folytatnak az esti vacsoráról, jövőbe és múltba révednek... Őket kéne kiszűrni, és nem hozzájuk méretezni a KRESZ-t, bár valóban nagyon sokan vannak, túl sokan a figyelmetlenek, akik nincsenek is jelen ott, ahol éppen vannak. Ez a balesetveszélyes és nem az, ha 50 helyett 70-el megyek, de figyelek mindenre, és mindent rögzítek magamban ami történik és felfogok. De már a 30-as táblák kezdik ellepni a várost! Haladunk látom! Egyre több a funkcionális analfabéta, akik vezethetnek.

    Az említett körforgalomról: a fent említett birkák ugyan mitől tudnák helyesen használni ezt a kissé túlbonyolított körforgalmat? Ahol ennyi a hülye, ott már jóval előbb szét kéne választani a sávokat, de ez biztonságtechnikai és pénz kérdése is, nem pedig mindenkit beterelni egy soksávos körforgalomba ennyi útburkolati jel, ennyi tábla közé, ahol még meglepetésként kifelé is lámpa várja az embert, ami bizonyos kivezetőknél piros jelzésű a korábbi zöldhullám helyett. Ez meglepő tud lenni, ehhez valóban figyelni kell, főleg, aki először lát ilyet, nem is beszélve a faluról érkező 70 éves Pista bácsiról.”
  • 28. Atis :) 2008. május 20. 11:04
    „A nap mondása andy-től származik:
    "Viselkedj úgy mással, mint ahogy szeretnéd, hogy veled is megtegyék" - emberek! eszerint éljetek, és nem lesz gond! De tényleg. Én is így teszek egy ideje és nemcsak szabályos, de örömmel is tölt el az érzés, nem esz az ideg és mindenhova annyi idő alatt érek mint azelőtt, mikor még hajtott a fiatalos lendület.”
  • 27. Dac78 2008. május 20. 10:58
    „Buktor és társai!
    Megnézném melyikőtök olyan bátor, hogy gyalogosként lelép az úttestre a száguldó kamion mellé/elé. Valószínűleg a gyalogosok nem a zebránál, járdaszélen állva akarnak beszélgetni, nézelődni. Vagyis lassítani kéne a zebra előtt, erről szól a szabály!!!”
  • 26. andy 2008. május 20. 09:48
    „Kedves én meg én!
    Gondoltam írok egy jó példát,ha valaki arra jár,talán rájön,hogy ezek az apró figyelmeségek mennyire csak hozzáállásból fakadnak :)Viselkedj úgy mással,mint ahogy szeretnéd,hogy veled is megtegyék :) Ilyen egyszerű lenne megoldás :) Egyébként teljesen jogos véleményed,sajna!”
  • 25. tricse 2008. május 20. 09:47
    „és hogy ne csak szidjuk:)

    a cikk nagyon jó,tetszenek a fotók is!”
  • 24. tricse 2008. május 20. 09:44
    „gold!

    petz baross kereszteződés

    jövök gyalog a bem tér felől,át akarnék menni a zebrán,balról(hídról)senki,jobbról(temető felől senki) szemból a bartók felől jön egy autós de ugye neki tilos balra kanyarodni,nem is indexel okosan

    lelépek ő meg rámkanyarodik

    ha már szabálytalankodik akkor legalább az irányjelzőt használta volna,igaz az felér egy beismeréssel,hogy látom én a balrakanyarodnitilos táblát,de akkor is arra megyek”
  • 23. én meg én 2008. május 20. 09:28
    „Kedves andy!
    Én itt lakom Mosonmagyaróváron, rám itt figyeljenek az autósok. A szabályokat mindenhol be kell (kéne) tartani. Sajnos sok rossz tapasztalatot szereztem gyalogosként és autósként is. Egyébként mindenki figyelmébe ajánlom a Kisalföld honlapján található Kresz tesztet. Kíváncsi vagyok az eredményekre. Közzéteszi valaki?”
  • 22. Tabornok 2008. május 20. 09:18
    „Freehill!
    A buszosokra az az egy mondatom vonatkozott. A többi, a nem hivatásosokra vonazkozott.
    A Szent István útról, amikor lekanyarodok a szökőkútnál, ha nem áll busz a megállóban a jobbszélen haladok, amikor jobbra akarok kanyarodni. Rendszeres az, hogy a középen haladó autós éppen, hogy belém nem jön, mert ő is jobbra jön, csak középről.
    Eddig megúsztam!”
  • 21. andy 2008. május 20. 09:13
    „Ha kíváncsiak vagytok a gyalogos előnyökre,a gyalogosok közlekedését segítő autósokra,akkor irány Várpalota,s talán még Pápa is :)”
  • 20. én meg én 2008. május 20. 08:57
    „Miért van az, ha esik az eső, akkor egyáltalán nem állnak meg az autók? Pedig a zebra kellős közepén vagyok.”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kasuba L. Szilárd: Párválasztásnál a személyiség az első

Kasuba L. Szilárd rutinosnak számít, ha szépségversenyről van szó, hiszen sokszor volt házigazdája… Tovább olvasom