Kisalföld logö

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -6°C | 1°C

Indulnak a Vasárnapi túrák!

Tavaly tíz túrát szerveztünk, s közel 1500 ember tartott velünk. Barangoltunk az Alpokalján, a Bakonyban, a Szigetközben, eláztunk a Pannonhalmi Apátság tövében, s hógolyóztunk a Somló-hegy tetején.
Mindeközben a Kisalföld egyik legjelentősebb természetjáró mozgalma lettünk. Nos jelentjük, idén sem adjuk alább, sőt, terveink szerint 2008-ban még színesebbé, változatosabbá alakítjuk a túrák kínálatát! A túrák vezetője ismét Béli László lesz.

Ebben az esztendőben próbáljuk eddig még meg nem hódított útvonalakra elkalauzolni a természetszerető embereket, a pontos menetrend azonban egyelőre maradjon a mi titkunk. Ugyanakkor annyit elárulhatunk, hogy a Vasárnapi túrák mellett Béli László magántúráit is folyamatosan közölni fogjuk a Kisalföldben. Ezeket a kirándulásokat főként azoknak a túrázóknak ajánljuk, akik hosszabb és strapásabb utakra is szívesen vállalkoznak, vagy élvezik, ha egy szép hely viszonylag nehezebben megközelíthető.

Turul szárnyain

S most lássuk, mit tartogat az évad első túrája számunkra! Jövő vasárnap Tatabányát és környékét vesszük célba. Vonatunk 6 óra 31 perckor indul a győri központi vasútállomásról, mely 7 óra 30 perckor fut be Tatabányára. A menettérti teljes árú vonatjegy 2180 forintba kerül.

Útvonalunk: Tatabánya vasútállomás - Turul - Szelim-barlang - Csúcsos-hegy - Vértes László-barlang - Baji vadászház - Baj - Tóvároskert - Öreg-tó - Tata vasútállomás. Aki Tóvároskert megállóig tart velünk, 15 km, aki pedig Tatáig is bírja, 19 km-nyi távval számoljon. A szintemelkedés 500 m körül lesz.

A túra elején elhaladunk Európa legnagyobb ércmadara - szárnyainak fesztávolsága 15 méter -, a Turul-emlékmű mellett. A jelenlegi helyén 1992-ben állították fel. Az emlékmű legendáját az szolgáltatja, hogy Árpád honfoglaló hadai a bánhidai síkon győzelmet arattak Szvatopluk morva fejedelem fölött.

Vértes-barlang

A Vértes László-barlangot a teljes ismeretlenségből bontották ki a kutatók az elmúlt évek kitartó munkájával. A Nagy-teremben találhatók a legszebb cseppkőképződmények. Itt találjuk a barlang különlegességét, a Teknősbéka nevű "lebegő" cseppkőkérget, amely mintegy két négyzetméter felületű. Ugyanitt látványos, 25-30 cm hosszú szalmacseppkövek is megtekinthetők.

Következő állomásunk az Árpád-kori körtemplom lesz az Öreg-kovács hegyen. Az épület romjai a múlt század végén még láthatók voltak, napjainkra azonban már egészen benőtte őket az erdő. Pedig a templom szentélyében a kutatók megtalálták a falon az eredeti festést is. A feltárás során számos érdekes lelet került napvilágra, közülük a legszebb egy Franciaországból származó 13. századi, drágakőfoglalatokkal ellátott aranyozott kereszt. Három éve folyik a templom körüli temető feltárása, eddig 137 sírt sikerült feltárni.

Öregvár és Öreg-tó

Ha túrával kapcsolatban bármilyen felmerülő kérdésük lenne, a 30/276-26-29-es telefonszámon vagy a szeghalmi.balazs@kisalfold.hu címen szívesen válaszolunk.
Végül Tatára érkezünk. A tatai vár Luxemburgi Zsigmond és Hunyadi Mátyás királyok idején élte fénykorát. Mátyás idején a reneszánsz palotát az ország legszebb épületei közé sorolták. A vár területére Fellner Jakab építette hídon jutunk. A kapun túl, a romterület mögött a palotaszárny impozáns látványt nyújt. A tó a világ legfontosabb vízi élőhelyeinek védelmére született nemzetközi Ramsari-egyezmény hatálya alá tartozik: a félénk vadludak Európában sehol másutt nem éjszakáznak ilyen tömegben egy város közepén. Az őszi-tavaszi madárvonulási időszakban 10-15 ezer vadlúd gágogásától hangos a környék.

Olvasóink írták

• 3. Oldal János 2008. május 11. 20:56
    „2008. május 22.
    Természet Turista Egyesület
    Vegyék meghívónak!”
  • 2. Vér István 2008. február 25. 21:58
    „Már”
  • 1. Oldal János 2008. február 24. 22:01
    „Mindig örömmel tölt el, ha a túrázásról látok cikkeket. Nemrég a Téti kistérséget mutatták be és ott említette meg Tompa Krisztián, hogy egy magánvállalkozás is foglalkozik gps-es vezetéssel. Nos ez én lennék, csak annyi a változás, hogy egyesületet alapítunk.. polgármesterünk és a térségben lévő emberek segítségével. Mivel jelentősége egy ilyen kezdeményezésnek óriási, szívesen megosztanám Önökkel elképzeléseimet, és egyben meg is hívnám majd az alakuló ülésünkre. Amennyiben megtekintik webblogomat ott folyamatosan tájékoztatom a még kislétszámú érdeklődőimet, persze tudom egy igazi legalább háromnyelvű egyesületi honlap mihamarabbi megteremtése a célom. Csak előzetes érdekesség, a szervezésért nem kérünk díjazást.... szeretnénk a későbbiekben pályázati pénzekből fenntartani az egyesületet, addig egyesületi tagdíjből indítjuk útjára a kezdeményezést.
    Tisztelettel: Oldal János Győrszemere Vendel sor 4.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mennyire reális, hogy Győrbe jön a REAL?

"Az Audi érdekeltségeit ismerve bízunk benne, hogy az avatásra a Real Madrid vagy a Manchester United érkezik Győrbe" - nyilatkozta nemrég Tarsoly Csaba. Nagyító alá vettük, mennyi esély van a Manchester United vagy a Real Madrid győri látogatására idén? Tovább olvasom