Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Igen a győri költségvetésre

Ötórás vita után fogadta el Győr idei költségvetését a városi közgyűlés csütörtök este.
„ Mérsékelt ütemben, de gyarapszik a város" – Balogh József polgármester ezt emelte ki Győr idei költségvetése egyik jellemzőjeként a csütörtöki közgyűlésen. Erre a következtetésre az alapján jutott, hogy az önkormányzat 2006-ban 5 százalékkal nagyobb összegből gazdálkodhat, mint tavaly.

A politikus ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy ennek ellenére a mozgástér szűkebb, mert a minden korábbinál magasabb állami és európai uniós támogatások mellé sok pénzt kell odatenni. A polgármester a város hitelállományát kezelhetőnek nevezte. Kölcsönt csak közlekedési fejlesztésekhez vesznek fel, az intézményhálózat működtetésére nem, bár az előfordulhat, hogy az átmeneti likviditási gondok enyhítésére folyószámlahitel igénybevételére kényszerülnek.

Balogh József megjegyezte, hogy a megyeszékhely 1990 óta nem költött annyit felhalmozási kiadásokra, mint most. A polgármester beszélt arról is, hogy az intézményeknél 150 gazdasági szakember válhat feleslegessé, de hogy pontosan milyen módon történik meg a létszámcsökkentés, még nem tudni. Az átszervezések várhatóan két éven belül zajlanak le.

Széchenyi tér: biztató jövő?

A politikus bejelentette: idén elkezdődik a Hecsei út építése a Fehérvári úttól az ipari parkon át az Audi érintésével az 1-es főútig. A beruházás 2007-ben fejeződik be, és ezzel minden bizonnyal jelentősen csökken a teherforgalom a Fehérvári út belső szakaszain. A városvezető beszámolt arról is: az illetékes hivatalok biztatják Győrt, hogy a Széchenyi tér felújítása jövőre megkezdődhet. Somogyi Tivadar belvárosi képviselő (MKDSZ) arra tett javaslatot, hogy a beruházás indításáig kisebb fejlesztésekkel – például növények telepítésével, padok kihelyezésével – javítsanak a tér állapotán. Balogh József azt mondta, erre nem lát lehetőséget.

Németh Zoltán, a jobboldali frakció vezetője leszögezte: közel sem annyira rózsás a helyzet, ahogy azt a polgármester felvázolta, mert az úgymond „dübörgő gazdaság" ellenére az önkormányzat vagyonfelélésre, hitelfelvételre kényszerül, a beruházások pedig megkésettek. Ő azt kérdezte a polgármestertől, mit értett egy néhány héttel ezelőtti fórumon azon, hogy júniusban újabb megszorítások várhatók. Balogh József kifejtette: a kormány készíti elő az Európai Bizottságnak szeptemberben átadandó programot, amelynek része lesz az olcsóbb közigazgatás is. Szerinte ezzel valamennyi párt, így a Fidesz is egyetért.
Andréka Bertalan (Fidesz) többek között azt tette szóvá, hogy a város nem reklámozza, adja el magát kellőképpen.

Kicsi a kátyúzási keret

Kalmár Ákos, a jobboldal frakcióvezető-helyettese úgy fogalmazott: az MSZP 2002-ben a „több pénzt az embereknek, több pénzt az önkormányzatoknak" szlogennel kampányolt, mégis évről évre csökkenő állami hozzájárulással kell számolni. Szerinte a város az eladósodás útjára lépett. A képviselő hangsúlyozta: a hitelből felújítani tervezett 37 út csak a teljes hálózat 9 százalékát teszi ki, miközben a maradék 91 százalékra borzasztóan kevés jut. Példaként említette a kátyúzási keretet, amelynek 121 millió forintja elmarad a tavalyi 165 milliótól vagy a korábbi években jellemző 300–350 milliótól. Kalmár Ákos nem értette, miért költ a város 200 millió forinttal kevesebbet a gépjárműadóból befolyó pénznél az utakra, saját forrásból. Arra tett javaslatot, hogy ezt az összeget a fair play szellemében fordítsák kátyúzásra.

Eredics Imre alpolgármester azt mondta, erre nincs lehetőség, mert a működési kiadásokra is kell fedezet. Emlékeztetett arra, hogy az állam idén 5 százalékkal többet ad Győrnek, mint tavaly. Balogh József megjegyezte: 1998 és 2002 között 10 milliárd, 2002 és 2006 között 20 milliárd forintnyi fejlesztést vitt-visz véghez a város.
Bárány István, a Pro Urbe frakcióvezetője kijelentette, egyetértenek a beruházásokkal, ugyanakkor szorgalmazta a csapadékvíz-elvezetési problémák megoldását.

Járdákat építenek

A képviselők számos módosító indítványt tettek, amelyek zöme útfelújításokra vonatkozott. A közgyűlés végül 20 igen szavazattal, 13 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett 34,8 milliárd forintos főösszeggel elfogadta a győri önkormányzat idei költségvetését. Az eredeti tervezethez képest csaknem 109 millió 982 ezer forintot csoportosítottak át. Így járdaépítés, -felújítás lesz a Tas vezér, a Kisdobos, a Sárkereki, a Rozgonyi utcában, az Ifjúság körúton, a Bácsai, a Malom és a Koroncói úton. Bővítik vagy kiépítik a közvilágítást a Tatai, a Banai és a Tihanyi Árpád úton. Két-két buszváró kerül Likócsra és Ménfőcsanakra.

A kátyúzási keretet 40 millió forinttal növelték. Valamivel több jut többek között a Műhely folyóiratnak, a civil szolgáltató központnak, a kisebbségi önkormányzatoknak, a városképi, az egyházi és a civil keretnek. Tavaszi nagytakarításra 10 millió forintot tettek félre, az 1956-os megemlékezéssor ozatra pedig 6 milliót.
(A közgyűlés további döntéseire szombati számunkban visszatérünk.)

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több jut járdákra és kátyúzásra

A tél olyan károkat okozott a győri úthálózatban, hogy a város máris növelni kényszerült a kátyúzási keretet. Az év közbeni pluszpénzekből elsősorban az intézmények felújítására, karbantartására költenek.
– Százmillió forintos átcsoportosítást hajtottam végre a győri költségvetés tervezetében – jelentette be Balogh József szerdai városházi sajtótájékoztatóján. Tovább olvasom