Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Hosszútávú forgalomlassítások

Győr-Moson-Sopron - A megye számos útján találkozik az ember sebességkorlátozó táblákkal. Ezek között bizony vannak olyanok, amelyek elgondolkodtatják a volán mögött ülőket, hogy mi indkolja, hogy az adott szakaszon lassítsák a forgalmat.

Amikor vezetni tanultam, azt mondta nekem az oktatóm, Karcsi bácsi, hogy ha ki van téve egy tábla, az utasításait mindig be kell tartani. Soha nem szabad a volán mögött ülve azon gondolkozni, hogy miért tették azt oda. Igyekszem az ő tanácsai szerint vezetni ma is, de néha bizony képtelen vagyok nem gondolkodni azon, hogy egy-egy sebességkorlátozást vajon mi indokol.

A közlekedők különbözőképpen reagálnak a sebességkorlázotásokra. Ha ennek látványos oka van - veszélyes kereszteződés, kanyarodás stb., akkor még csak-csak betartják a korlátozást, de egyéb esetekben sajnos a nagyobbik hányad ügyet sem vet rá. A 30-as, 40-es táblánál valóban 30-cal, 40-nel "vánszorgók" mellett 60-nal, 80-nal húznak el, további balesetveszélyt okozva a szabályosan közlekedők számára is. Csak néhány példát írok, ahol az elmúlt időszakban gondolkodóba estem.

Naponta van szerencsém az 1-es főúton a Rába felett átívelő Béke-hídon közlekedni. 2006 nyara óta 30-as sebességkorlátozás van érvényben a hídon, a kiegészítő tábla szerint a dilatációs elem hibája miatt. A Kisalföld kétszer kérdezte meg az illetékeseket a hídelem cseréjéről, egyszer 2006 őszén, egyszer 2007 őszén. 2006 októberében azt mondták, csak a tél után tudják cserélni az elemet, mert hidegben nem lehet. Némi éllel azt is mondhatnám, hogy egész idáig a telet várhatták (hiába, mert tél tavaly nem nagyon volt), ugyanis látványos változás nem történt. Novemberben újra azt a választ kaptuk: majd tavasszal, mert most jön a tél. Nos, tél már volt azóta - még lesz is egy darabig. Kíváncsian várom tavasszal a beígért javítást.

Több, mint másfél éve várnak cserére a dilatációs elemek. Ennyi ideje kell(ene) 30-cal közlekedni a Rába-hídon Győrben. Kevesen tartják ezt be. Fotó: H. Baranyai Edina

Még mindig 1-es főút, ezúttal a gönyűi kikötő. 2007 júniusában tűnt fel nekem egy 40-es korlátozás, útépítés kiegészítéssel. Munkálatok folytak azon a szakaszon, ennek láttam is nyomát, amikor júliusban újra arra vitt az utam. A tábla viszont ott maradt. Azóta is ott van. Egy augusztusi Kisalföld cikk szerint az épülő vasúti felüljáró miatt van rá szükség. A felüljáró közben épülget, és van egy olyan gyanúm, hogy a hivatalos átadásáig biztosan kint is marad a tábla.

Sajnos több helyen "javítanak" utat sebességkorátozással. A 81-es főúton régen jártam, Mezőörs és Kisbér között 40-es sebességkorlátozás volt érvényben, eléggé hosszú szakaszon. Bár voltak foltozások az útszakaszon, a tábla - úgy tudom - azóta is ott maradt. A hivatalos indoklás szerint az út töredezett, nyomvályús.

Legalább tíz éve 70-es korlátozás van a 86-os főúton Páli és Beled között, több szakaszon. A kiegészítő tábla szerint az út állapota miatt van szükség erre. A következetlenség azonban kikényszeríti belőlem a kérdést: miért csak itt? Az út több helyen legalább ugyanilyen (vagy rosszabb) állapotban van. Két éve volt szerencsém látni alsóbb rendű utakat elképesztő állapotban Markotabödöge mellett, Rábcakapi környékén: sehol egy tábla. Azóta ott is foltozgattak, ha jól emlékszem, de még mindig rosszabb az út, mint a 86-os említett szakasza.

A kedvencem az, amikor két éve Mosonszentmiklós és Lébény között újrafesették az út közepére a szaggatott vonalat és egy szakaszon belefestették a vonalat egy körülbelül 80x40 centiméteres kiterjedésű, legalább 20 centi mély gödörbe. Persze itt sem korlátozták a sebességet sem festés előtt, sem festés után, pedig itt lett volna értelme. Az említett vonal azóta már eltűnt, ugyanis befoltozták a lyukat.

Capr egy másik cikk kapcsán hívta fel a figyelmet a következő útra: Nekem a legjobban 86-oson Jánossomorja előtti több km hosszan tartó 60-as táblával van a bajom. Az, hogy a cégek (AMB, Leier stb.) előtt 60-as tábla van értem, sőt - lásd decemberi halálos baleset - lehetne 40-es is. De az AMB után Mosonmagyaróvár felé mi indokolja? Az hogy télen folyamatosan felfagy az út és kátyús lesz? Hát kérem szépen már évekkel ezelőtt is a fülénél fogva rángattam volna oda az aszfaltozó céget, hogy saját költségén tegye vissza bele a kilopott anyagot. Ez nem indok a 60-ra.

Ha egy utat felújítanak, vagy ott valamilyen munkát végeznek (csatornázás, útfestés, aszfaltozás stb.), akkor a munkások és a munkálatok védelme érdekében sebességkorlátozást alkalmaznak. Ez így rendjén is van. Viszont amikor befejezik a munkát a melósok, elő-előfordul, hogy a tábla még hosszú hetekig kint marad az úton.

Van, hogy teljes települést érint a sebességkorlátozás. Ilyen például Darnózseli. Több település vagy településrész viszont úgy próbál tenni a hatalmas gépjárműforgalom ellen, hogy hosszabb szakaszokra maga vezetteti be sebességkorlátozást. Harminccal lehet csak végigmenni például a 86-os úton Szilsárkányon, párszáz méteren pedig Győrújfalun korlátozzák a sebességet 30-ra. Talán a kerékpárosokat védi az 1-es főúton Abda és Győr között a Rábca-hídnál a 70-es tábla - már lakott területen kívül. Lehet vitatkozni arról, hogy hatásosak-e az ilyen korlátozások, de tény, hogy elkerülőút vagy kerékpárút hiányában a helyi önkormányzatnak sok más lehetősége a helyi lakosság biztonságának érdekében nincs. A lakosság pedig elvárja, hogy tegyenek is valamit.

Ha szabad általánosítanom, akkor azt mondom, hogy mi, autósok pedig azt várjuk, hogy a gyorsabban kezeljék az egyes korlázotások ügyét az illetékesek - akkor is, ha ki kell tenni egy korlátozást és akkor is, ha le kell venni azt egy útszakaszról.

Olvasóink írták

  • 12. macijaj 2008. január 18. 13:41
    „Hello!

    Én sem éertem azt a sok táblát. Tök felesleges, aki rohan az úgyis rohan. Mellesleg miért nem lehet ezt úgy megoldani, mint Pesten? : A teherautó, a tanuló vezető, meg a nyugdíjas húzzon ki a külső sávba. Minek vannak "állítólag" gyorsforgalmi útjaink? Mellesleg a lámpák 70km/órára vannak beállítva! Én tuti ezt fogom mondani a rendőrnek, ha megállít! Aztán döntse el.

    Kedves 10. hozzászóló!
    Nyugatot szánalmas hozzánk hasonlítani. Nekik épkézláb munkahelyük van emberi beosztással, jól is keresnek...stb. A "kultúráltságukról" meg én inkább nem nyilatkoznék! Persze lehet többet jártam nyugaton.....”
  • 11. ToMika 2008. január 16. 10:20
    „Igen, ez lenne a cél, nem kellene mindenhova sietni, ha tdná a győri biztosan h mindenhova odaér időben ha betartja az 50-et.
    Ehhez nem csak az kell, hogy a forgalomszabályozást megoldják, hanem az is, hogy szigorítják a jogosítvány megszerzésének feltételeit. Mert valljuk be, nagyon sok a remegőkezű ámokfutó 4 keréken, akiknek egyszerűen nem szabadna jogosítványt adni, mert nem rendelkeznek alapvető emberi képességekkel, amik az autóvezetéshez és a közlekedéshez!! szükségesek!”
  • 10. továbbgondolva... 2008. január 16. 09:44
    „Sziasztok!

    Függetlenül attól, hogy a cikkben is említett sebességkorlátozást jelző táblák jogosan állnak-e ott, ahol, vagy nem, egyvalami jut eszembe. Tehát kicsit továbbgondolva a cikket, ill. a lenti reagálásokat:
    A helyzet az, hogy állandóan sietni akarunk. "Menj, menj, menj már!!! Hova lassítasz? Minek ez a tábla, mikor baromság?" és társaik...
    Hiába a zebra, 100-ból talán 3 autós megadja a gyalogosnak az elsőbbséget. Ha vki járt tőlünk nyugatabbra, észrevehette, hogy sokkal kevésbé sietnek ott a közlekedők, mint nálunk. MINDIG van 5-6 másodperce az autósnak, hogy pl. átengedje a gyalogost a zebrán, vagy megálljon, ha már sárga a lámpa. Valamint akkor sem dudál eszementől, ha az előtte álló 1,5 mp-el később indul csak el a sorban.
    Ha a nyugodt, kiegyensúlyozott, stresszmentes élet a cél, azt bizony a közlekedésünkre éppúgy alkalmazni kéne.”
  • 9. csak lassan, nyugisan 2008. január 16. 09:31
    „Kedves 621, tisztelt közlekedők!

    A biztonság nem vmi varázsos, külső erőtől keletkezik, hanem mi magunk vagyunk érte felelősek, akik a volánnál ülünk, akik a járdán gyalogolunk, stb.
    Mi saját magunk tehetőnk csak azért, egyesével, személyenként külön-külön, hogy javuljon az elkeserítően szörnyű magyar közlekedési morál.”
  • 8. ToMika 2008. január 16. 08:17
    „A cikkben szereplő dolgokkal egyetértek!

    Azonban van még "szépsége" a városunknak:

    Pédául az új Fehérvári úti híd ("ÉPFU Híd"), ahol 2x2 sávban, 50-el lehet csak vánszorogni. Más városban, pl Budapesten az ilyen helyekre kiteszik a 70-es táblát, mert semmi nem indokolja a vánszorgást. (megjegyzem mindenki 70-el megy, csak aztán a híd lábánál meglepődnek amikor leinti a yard....)

    A másik dolog pedig, hogy egyfajta túltáblázottság van Győrben.
    Nem egy olyan szakasz van, ahol 25m-enként váltogatják egymást a 30-40-30-40-30-40.......táblák! Akárhogyan is nézzük, ez elég nevetséges, el kéne dönteni hogy most 30 vagy 40, mert senki nem tartja be, hanem ahogy a "jómagyar mentalitás" szerint szokás, áttép rajta 70-el.

    És ne feledkezzünk meg a lámpák összehangolásáról, ami az én szememben annyit tesz egy hosszabb út esetén, hogy ha mindenki betartja az 50-et, akkor szépen folyamatosan tud haladni, tehát semmi nem indokolná a gyorshajtást. Ezzel szemben ha 50-el mész, rendre nem éred el egyenesen a következő zöldet, hiába te vagy az első autó a sorban, mert így van belőve a lámpa. Ezért nem 50-el közlekedünk hanem 70-90 környékén. És erre költött el a város xx millió forintot, mondhatni meg sem látszik.”
  • 7. valaki 2008. január 15. 19:58
    „Az én kedvenc táblám Csorna és Szilsárkány között van.
    70, majd 50-es sebességkorlátozo tábla, UTHIBÁK :D kiegészitő táblával :D. Indokolt a tábla,csak egy bajom van ezzel.
    10 éve ott van :D
    Példátlan !
    A javtásra szánt pénz, biztosan a vezető urak "joldolgoztunk" jutalmára kelett.
    Mert arra bizony évről évre kerül!”
  • 6. FREDDY/S 2008. január 15. 19:31
    „"2006 nyara óta 30-as sebességkorlátozás van érvényben a hídon, a kiegészítő tábla szerint a dilatációs elem hibája miatt." Ezért valaki azért hibás, hogy ennyi idő alatt nem szünették meg a hibát, nemde...”
  • 5. pancser 2008. január 15. 19:12
    „A cikk minden részével egyetértek. A 30 km-es tábla sokszor a lakók kifejezett kérésére kerül oda. Úgy gondolják azonban, hogy ez rájuk nem kötelező, csak az arra járó idegenekre, meg a kamionokra. Példák vannak arra a városunkban, hogy a 30 km-es tábla eltávolítása után nem lett több baleset, az utca zsúfoltsága, szennyezettsége csökkent. A 86-os út külön fejezet, miért jó az valakinek ha a kamionok áthaladási ideje, az általa kibocsátott kipufogó gázok mennyisége megnő? Az 50 km-es sebesség a mai technika mellett biztonságos, a hangnyomás is kisebb mint 30-nál. Igaz ezt nem tartja be senki, ha meg betartaná könnyen megtolhatja az embert egy kamion. Próbáljatok meg Pásztori felé lekanyarodni Szilsárkányban Csorna felől, nem veszélytelen művelet, nem inkább egy kanyarodó sávot kellene építeni?”
  • 4. 621 2008. január 15. 17:19
    „Mér, mér..???
    Azér, hogy kasszírozni tudjanak, ha már biztonságot, közlekedést stb stb ... nem tudnak csuinálni.
    Ez a mostani új kresz is olyan mintha a dokik megszabnák mit egyek, mit csináljak, büntetés terhe alatt, egyébként meg hátradőlnének a székbe, mondván : akkor most már mi mindent megtettünk, ha valaki még is beteg lesz, horribile dictu meghal, azt meg is büntetjük , mert nem azt tette amit mondtunk...”
  • 3. Agent 2008. január 15. 15:29
    „A Rába hidon a "dilatáció hiba" gyakorlatilag észrevehetetlen, szerintem legalábbis, azt hiszem mindenki tudna mondani olyan méretű dilatáció hibát az országban, vagy akár a városban is, ami sokkal nagyobb ennél mégsincsen sebességkorlátozás. (érdemes megemlíteni pl. az ezze a híddal párhuzamos elkerülő autópálya rába hidat, ahol a dilatáció 130nál is komoly "ugratóként" viselkedik.”
  • 2. no 2008. január 15. 14:43
    „Ezt mondod a rendőrnek is aki a trafival bemér ? Mert a tábla szerinti sebesség a mérvadó . Volt rá példa .”
  • 1. wuki 2008. január 15. 14:11
    „Ugyan már! Azok a táblák csak a gördeszkásoknak vannak kirakva!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fekve mozizás – múzeumban

Torino - A legmagasabb múzeumnak tartják a százhatvanhét méter magas Mole Antonelliana nevű… Tovább olvasom