Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 8°C

Hogyan használjuk majd a Nádor aluljárót?

Olvasóink arra voltak kíváncsiak, ha elkészül a Nádor aluljáró hogyan lehet majd közlekedni a környékén.
A Nádor aluljáró közlekedési, forgalomtechnikai szempontból nagy területet érint, számos kapcsolódó beruházással. Idetartozik például a legújabban épített Bartók Béla úti körforgalmi csomópont is, amiről talán kevesen gondolnák, hogy köze lenne a Tihanyi út megváltozó forgalmához...

A közlekedési szabályozástechnikai tervek nagyon aprólékosan kidolgozottak, ezeket meg sem kíséreljük ismertetni, sok oldalt vennének igénybe. A beruházás menetétől függően természetesen megfelelő időben adunk tájékoztatás az aktuális részletekről, most olvasóink kérésére leegyszerűsítve vázoljuk: hogyan is lehet majd közlekedni az aluljáróban, illetve a környékén.

Több sáv a kanyarodásra

Látványterv.
Kattintson a képre >>
A látványrajzok, amelyek megtekinthetők Baross úti pavilonunk mellett is, a gyakorlott közlekedők számára viszonylag jó eligazodást adnak. Nézzük most a legfontosabbakat. Maga az aluljáró kétszer kétsávos, ám északi oldalán bővül. Az aluljáróból kijövet itt (a kamarai székház mellett) két sávban lehet balra, és két sávban jobbra kanyarodni a Szent István útra. Lehetőség lesz azonban a jobbra kanyarodásra a jelzőlámpás csomópont előtt is egy felhajtón.

Ez a kamarai székház mögötti szervizútra vezet, illetve onnan a híddal meghosszabbított Révai utcára. Megjegyezzük, hogy az elképzelések szerint (ez még a vasúttársasággal való tárgyalásoktól is függ) a Révai utcát a teherpályaudvaron keresztül meghosszabbítanák az Interspar Áruházig, átépített csomóponttal a Fehérvári úton. Ezzel a Szent István útnak az aluljáró környéki szakasza nagy forgalomtól tehermentesülhetne.

A Szent István útról az aluljáróba kanyarodni természetesen jelzőlámpás irányítással lehet. Erről most csupán annyit jegyzünk meg, a szabályozástechnika szerint kanyarodó jármű nem kerül konfliktusba az azonos zöldidőben haladó gyalogossal. A szabályozás a lehető legteljesebb biztonságra törekszik. A kis forgalmú Gárdonyi utca torkolata csak jármű-bejelentkezés (burkolatba épített detektor jelzése) esetén kap szabad jelzést. Ezzel is gyorsabb a főút forgalma.

Gyalogosok elválasztva

A csomópontban a Szent István útról nem csupán az aluljáróba lehet kanyarodni, hanem két sávra a Révai utca felé is. (Az autóbuszok ugyanúgy a kézilabdapálya mellett közlekednek, illetve állnak meg, mint most.) Az erre haladók a Révai utcán vagy a városháza felé, vagy a hídon át keleti irányba mehetnek tovább.

Maradva még az északi oldalnál: több olvasónk kérdezi, mi lesz a kamarai székház mögötti területtel, amelyet most részben az építkezés foglal el. Nos, rövidesen megkezdődik egy szálloda építése. Emellett még mindig marad kellő hely egy parkolóháznak vagy mélygarázsnak, amely a környék lakóinak parkolási gondjain is segíthet. Elképzelések vannak, konkrét döntés még tudtunkkal nincs.

Az aluljáró nem lesz elzárva a kerékpáros-, illetve gyalogosforgalom elől sem. A lebontott „repülőhidat" az aluljáróban emelt szintű sáv pótolja: a gyalogosok, kerékpárosok a járműveknél lényegesen magasabban közlekedhetnek, plexifallal elválasztva, így nem kell nyelniük a kipufogógázokat.

Új csomópontok

Kattintson a képre >>
A vasúttól délre eső részen az aluljáró teljesen befolyásolja a Tihanyi út közlekedését, egészen az átépítendő Szigethy Attila úti csomópontig. Menjünk sorjában. Ha valaki a Szent István út felől lehajt az aluljáróba, először a Révai utcai híd, majd egy üvegkupolás, világos rész, utána a vasút alatt halad át. Ám ezzel még nem jut a felszínre, mert van egy harmadik híd is az Eszperantó utca folytatásában. Az Eszperantó utca ugyanis nem csupán a Tihanyi útra kanyarodik a Szintézis-ház mellett, hanem egyenesen is folytatódik, a Fészek Áruház környékén „köt rá" a Mészáros Lőrinc utcára.

A Tihanyi Árpád úton több jelzőlámpás csomópont is gondoskodik a forgalom megfelelő „tereléséről". A Csaba, Buda és az Attila utcai csomópont jelzőlámpás rendszere a Szent István úti (Gárdonyi utcánál lévő) rendszerhez lesz szinkronizálva. A Tihanyi Árpád–Szigethy Attila úti csomópont a Szigethy úti összehangolás része.

Ha valaki a Tihanyi Árpád úton délről érkezik a város felé, és nem akar átmenni az aluljárón, jobboldalt két sávon felhajtón juthat az Eszperantó utcára. Ott aztán eldöntheti, hogy balra kanyarodva a hídon át a vidéki buszpályaudvar felé, vagy jobbra, a Fészek Áruház felé megy tovább (ha már előbb, a Buda utcánál elfelejtett lekanyarodni).

Valójában tehát nem lesz olyan ördöngösség a közlekedés az aluljáró érintette területen, mint amit a nagyberuházás a laikus számára feltételezne. Persze, mint minden újat, ezt is szokni kell majd.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Milliárdok a győri vasútállomásra

Nyolc–kilenc milliárd forintot költ idén novembertől 2007 végéig az Európai Unió és a magyar állam a győri vasútállomás rekonstrukciójára. A hatalmas fejlesztés nemcsak a felsővezetékeket, a vágányokat és a biztosítóberendezéseket érinti, hanem a peronokat is. A tervek már elkészültek, így nincs akadálya annak, hogy megkezdődjenek a munkálatok. Tovább olvasom