Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Hétszázzal kevesebb parkolóhely a lakótelepeken

Győr kilenc körzetében tárták fel a parkolási helyzetet: eszerint a legrosszabb helyzetben a lakótelepeken élők vannak, a panelházak között ugyanis csaknem hétszázzal több parkolóhelyre lenne szükség, mint amennyi jelenleg van.
A helyzetet jól mutatja, hogy az emberek akár 3 ezer forintot is hajlandók lennének fizetni, csakhogy fix helyük legyen, lehetőleg száz méteren belül a lakásukhoz.

A győri önkormányzat megbízásából a Széchenyi István Egyetem közlekedési és településmérnöki tanszéke készített a megyeszékhely kilenc kijelölt körzetéről parkolási helyzetképet. Ez a kilenc körzet a következő: Marcalváros II-n a Kovács Margit utcától északra eső rész, a Kovács Margit u.–Pátzay Pál u. közötti terület, valamint a Pátzay Pál utcától délre eső terület. A lakótelepi övezetek között vizsgálták a Jereváni utca József Attila u.–Erfurti utca közötti szakaszát, illetve az Erfurti utcának a Jereváni u.–Szőnyi Mihály u. közötti részét.

A társasházas övezetek közül a Dózsa György rakpart térségét vették górcső alá, emellett pedig még a Babits Mihály utca, a Dankó Pista tér és a Temető utca környékét. Családi házas, sorházas beépítésű területként Ménfőcsanakon, a Forráskút utca térségét, Kisbácsán a Kultúrház utca környékét, valamint a Szent-Györgyi Albert utca térségét vizsgálták. A felmérés május 24–28. között készült.

Alacsony a kihasználtság?

FÓRUMTÉMA

Ön szerint hogyan lehetne megoldani Győr parkolási helyzetét?

Fórum >>

A felmérés megállapítja, a lakótelepi és társasházas városrészekben kevés a parkolóhely, a családi házas beépítésű városrészekben viszont nincs ilyen gond. Számszerűen: Marcalváros II-n 336-tal több parkolóhelyre lenne szükség, a Jereváni u.–Erfurti u. környékén pedig 390 parkolóhelyre van még szükség.

Ennek ellentmond – de a tanulmányban szerepel –, hogy ebben a két körzetben a parkolóhelyek kihasználtsága sehol sem éri el még a 70 százalékot sem. A felmérés szerint Marcalváros II-n a parkoló délelőtti kihasználtsága 54 százalékos, az esti 67; a Jereváni–Erfurti utcainál ugyanez a két adat 38, illetve 63 százalék. A szabálytalanul parkoló autósok száma csaknem eléri a 10 százalékot, ami azt jelenti Marcalváros esetében például, hogy 70–90 jármű rossz helyen áll (sokszor persze muszájból).

Általánosságban minden városrészben megállapítható: az esti kihasználtság nagyobb, mint a délelőtti, a lakásoktól távolabbi parkolók csak részben kihasználtak (Marcalváros II-n is.). A szabálytalan parkolás szintén városi általánosság: ugyanaz a helyzet Marcalvárosban és a Dózsa rakparton... A parkolási lehetőségek egyébként – a felmérés szerint – Kisbácsán a legjobbak, ott ugyanis 639-cel több a parkoló az összes igénynél.

300 métert gyalogolnak

Az előbb vázolt helyzettel nyilván összefügg, és azt magyarázza is a háztartásokon belüli gépkocsiszám. Különösebb meglepetést itt már nem találunk: a lakótelepen élő családok 20–25 százalékában nincs autó vagy jellemzően egy gépjárművel közlekednek. A családi házban élők ellenben – a városban több körzetben is – van, hogy három-négy kocsival is rendelkeznek. Az is logikus következtetés, hogy a telken belül elhelyezhető gépkocsik aránya a lakótelepeken a legalacsonyabb (9–25 százalék). A többi körzetben a gépkocsik 60–88 százalékát el tudják a kerten belül (saját garázsban) helyezni, a közterületi parkolókat így az itt élők 12–40 százaléka használja.

A lakótelepeken, illetve a Temető utcában élők már nincsenek ilyen jó helyzetben, a felmérés szerint az otthonuktól számított 100 méteren belül csak 70–80 százalékuk talál helyet, 20–30 százaléknak ennél távolabb jut hely. A panelben élők 5–10 százaléka azt is kijelentette, sokszor 300 métert kell gyalogolniuk autójuktól a lakásukig.

Közterületi parkolási díj

A győrieket megkérdezték arról is, hajlandók lennének-e garázsbérleti díjat fizetni, ami garantálná a biztos parkolási lehetőséget. A nagyobb hajlandóság értelemszerűen azokban a városrészekben volt, ahol valóban nincs garázsuk a lakosoknak, ilyenek voltak a lakótelepek, a Temető és a Babits utca. A valódi igénylők 70–85 százaléka hajlandó lenne 5 ezer forintot, 20–40 százaléka pedig 10 ezer forintot fizetni havonta a garázsért. A 15 ezer forintos díj azonban már jóval kevésbé népszerű gondolat. S mennyit lennének hajlandók fizetni azért, hogy közterületen saját, állandó, foglalt parkolóhelyük legyen?

Ez a kérdés egy egyelőre nem alkalmazott parkolásszabályozási módra irányult, a válaszok azonban érdekesek: a valódi igénylők 60–70 százaléka hajlandó lenne ezer forintot fizetni ezért havonta; 30–40 százalék még megbarátkozna a 2 ezer forinttal. A háromezer forintos felvetésre még mindig 20–25 százalék igent mondott. ( A győri parkolási helyzet a mai közgyűlés fő napirendi pontjai között szerepel. )

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mesés fabirodalom

A frissen munkált fa illata és megannyi aprólékosan megmunkált használati és dísztárgy fogadja a… Tovább olvasom