Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Havi 1500 forint segít(ene) a bajban

Győr-Moson-Sopron - A múlt hétvégi vihar után sokan „verték a fejüket a falba", amiért nem kötöttek lakásukra biztosítást. Ha az országos átlagot vesszük alapul, akkor több mint a fele nem volt biztosítva annak a több száz otthonnak, amelyet megrongált a szombati orkán.
Csak Nagyszentjánoson közel 180-at, többeknek milliós kárt okozva. Utánanéztünk, mennyibe kerül (vagy került volna...) egy hasonló vihar esetén a lakóházak védelme.

A magyar ingatlanok alig 60 százalékára kötnek biztosítást, ami azonban valószínűleg jóval kevesebb lenne, ha a pénzintézetek a hitelből vásárolt ingatlanoknál ezt nem követelnék meg. (Erre utal az is, hogy a cascót fizető autótulajdonosok aránya mindössze 25–30 százalék. A fenti arány évek óta stagnál, ami azt jelenti, hogy a szaporodó orkánok, viharok (és viharkárok) ellenére az emberek nem féltik jobban otthonaikat.

Pedig kellene, hiszen a meteorológusok szerint szaporodnak a szélsőséges időjárási jelenségek, megyénkben utoljára január végén, Sopron térségében volt nagyobb szélvihar. Kiszámoltuk: egy 1980-as építésű, nagyszentjánosi, 110 négyzetméteres családi házat kizárólag elemi károk ellen akár már havi 628(!) forintért biztosíthatunk – Győrben ezért 300 forinttal többet kell fizetnünk –, ha az ingóságokra és betörésre is szeretnénk kiterjeszteni a védelmet, az havonta 2300–3000 forintba kerül.

Egy 50 négyzetméteres győri panellakásra csak elemi kárra havi 293 forintért is találtunk ajánlatot, teljes körű biztosítást ilyen lakásra 1360–4500 forintért köthetünk.

Bár „divat" panaszkodni a biztosítókra, Rácz István, a biztositas.hu internetes szakportál vezetője szerint az olyan elemi csapásoknál, mint a szombati, nem szokott gond lenni a kifizetéssel, hiszen a meteorológiai szolgálat adatai egyértelműen alátámasztják a vihart. Ilyenkor nincsenek olyan megkötések sem az ingatlan védelmére, mint például a betörés elleni biztosításoknál, amikor általában megkövetelik bizonyos védelmi eszközök – zárak, riasztó – felszerelését. A kérdés csak az, mennyit fizet a biztosító...

Ha csak néhány cserepet sodor is le a vihar, az is több tízezer forintos kiadással járhat. Fotó: H. Baranyai Edina

Minden attól függ, mennyire van biztosítva az adott épület, s mennyire gondolkod(t)unk előre, hiába ugyanis a szerződés, kár esetén érhetik meglepetések az embert.

– Nem mindegy, hogy új vagy avult értékre szól a biztosítás. Gyakori, hogy például a tizenöt éve tízmillió forintból felépített – s ennyire is biztosított – háznál senki nem számol azzal, hogy ma már a dupláját éri. Mivel természetesen az építési költségek, az építőanyagárak is jelentősen megnőttek, kár esetén könnyen kiderülhet, hogy a biztosítótól kapott pénz messze nem fedezi a helyreállítás költségeit – mondja Rácz István. A megoldás az úgynevezett indexálás, azaz az értékkövetés, ilyenkor a biztosítók évi 5–8 százalékkal növelik a biztosítási értéket – s ezzel együtt persze a fizetendő díjat is. Az indexálást a biztosítók minden évben felajánlják ugyan, elfogadását azonban mindig írásban kell bejelenteni.

Bár a társaságok egyre inkább erre törekednek, az sem egyértelmű, hogy egy családi házat a valós értékére biztosítanak. Évi néhány ezer forint megspórolásának reményében sokan például a húszmilliós házukat csak tízre biztosítják, aminek akkor isszák meg a levét, amikor – kár esetén – a kifizetett összeg egyenesen arányos lesz a befizetettel... A biztosított magyar ingatlanok 70 százaléka egyébként alulbiztosított, azaz kár esetén nagy az esélye annak, hogy rosszul járunk – ha maga a káresemény nem lenne elég...


Komplett tetőhöz: cserép ajándékba

Komplett tetőhöz szükséges cserepet ajándékoz a legrászorulóbb családnak a Leier Hungária Kft. Nagyszentjánoson. Komlós Andor, a cég ügyvezető igazgatója személyesen tájékozódott a települést ért károkról, s egyeztetett Unger Vilmos polgármesterrel. Az adomány az egyik Attila utcai családhoz kerül, amelynek a minitornádó teljesen levitte a tetőt a feje fölül.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. biztos-ító 2008. március 06. 09:38
    „Kedves latakacs!
    Köszi a részletes útbaigazítást!
    Azt azonban elfelejtetted közölni, amire mindjárt a bevezetődben utaltál, történetesen, milyen biztosítási esemény lesz vasárnap?
    Talán cunami várható?
    Köszi a figyelmeztetést,én tudok olvasni a sorok között, vasárnap ki sem teszem a lábam otthonról, okos leszek.:-)”
  • 21. szivike 2008. március 05. 23:23
    „Szerintem mindenki kössön bíztosítást,hiszen így biztos hogy kifizetnek mindent ha baj van.Én is kötöttem havi 2900Ft-ot kell fizetnem.Az meg szerintem nem sok,és az ember kibírja ezt havonta!Akinek nem fontos a háza,hogyha baj van az meg ne sírjon inkább vessen magára!Sajnálom a nagyszentjánosi embereket,nekik egy élet munkája ment tönkre 5 perc alatt.Szerintem össze kellenne fogni és segíteni nekik!
    Üdvözlettel!”
  • 20. latakacs 2008. március 05. 22:06
    „Kedves Mindenki!
    Most, többek közt én is, olyan okos. Majd meglátjuk vasárnap is ilyenek leszünk vagy nem?
    Én egy biztosítónál dolgozom, az egyik területem a lakásbiztosítás. Találkoztam már olyan esettel, hogy a tulaj fia azt mondta, azért nem fog lakásbiztosítást kötni, mert az állam majd úgyis segít, ha baj van. Erre nem tudtam semmi okosat mondani, csak elpakoltam a laptop-om, és tovább mentem.
    A cikk írója jobban tenné, ha igazi szakembereket (nem engem) keresne meg, nem pedig egy internetes brókert. A portál vezetője több hülyeséget is mond:
    1; A biztosítás egy magán háznál minden esetben már új értékre szól, ezt a tarifáló rendszer a nm alapján adja meg.
    2; Az indexálását a biztosításnak írásban kapja meg az Ügyfél, de azt nem kell írásban bejelenteni, hogy elfogadtuk, csak akkor, ha nem. Ebben az esetben viszont már alulbiztosításról is beszélhetünk.
    3; Az, hogy egy 20 m-ás házat a biztosító 10-re biztosít, megint hülyeség, mert nem a biztosító tesz ajánlatot, hanem a szerződő Ügyfél, a biztosító csak ajánlja az összeget. Ha azt nem fogadjuk el, hanem kevesebbet, akkor szintén alulbiztosításról kell beszélnünk, ekkor előfordulhat, hogy arányosan kevesebbet kapunk, mint a tényleges kár.

    Érdemes 2-3 évente átnézni a biztosítást, a piacon kb. ennyi évente új módozatok, új lehetőségek jelennek meg. Az utolsó észrevételem, hogy neten SOHASE kössetek biztosítást! Ha kár van, kihez fordultok? A monitorhoz? Minden esetben a biztosító emberével kössetek, akit kár esetén is meg lehet keresni. Kárt csak rajta keresztül jelentsetek, mert előfordulhat, hogy úgy jelentitek azt be, hogy arra a biztosító nem térítene.

    Azt, hogy egy kidőlt fa összenyomott egy autót a PSZÁF nem fogja megoldani, arra az egyetlenegy megoldás a casco. (Ja, hogy az drága?!) Akkor tessék fére tenni ugyanolyan összeget, mint az autó értéke, akkor nem érhet minket baj. (Ja, hogy annyi nincs!?) Na, itt jön be megint a casco. Ördögi kör...

    Kedves H. Béla!
    A PSZÁF is tud valamit. A feltételeket nem mi választjuk meg, hogy megmondjuk, kell-e a földrengés kár vagy nem. Mondja már meg a Tisztelt PSZÁF, melyik hazai biztosító társaság az, ahol eldöntheted, milyen alapbiztosítási eseményre terjedjen ki a védelmed?

    Na, erről ennyit.”
  • 19. soproni hozzászóló 2008. március 05. 20:12
    „előrelátó!Nekünk közel 3000 ft-ért az ingatlan 25 millióra,ingóságok 5 millióra vannak biztositva.Ez is teljeskörű,sőt még valami felelősségbiztositás is van benne,amit még nem néztem át,de nagyjából tudom mit takar.Szerintem teljesen elfogadható ez az ár,ennyit bőven megér hogy ne kelljen aggódni.
    Gab2000!Szerintem teljesen igazad van.”
  • 18. Gab2000 2008. március 05. 19:46
    „Tipikus magyar eset. Fizetni nem akarunk de ha baj van segítsen az állam bácsi az én adómból. Jó segítsünk de akkor jegyezzen be az állam rá jelzálog jogot és kész mint a Tiszai árvizeknél.
    Na ez biztosan nem tetszene a tulajdonosoknak.
    Egyet nem szabad elfelejteni nem a szocializmusban vagyunk.
    Még a bérlakásomra is volt biztosításom nem hogy a sajátomra ne legyen. Közröhej az emberek nem törődömsége.
    Tisztelen a nagyszentjánmosi beírót is, de már évek őta hallani hasonló esetekről. Sajnos ezzel kell élni az elkövetkező időkbe és nekünk is kell változni.
    Sokan meg azt mondják azért nem fizetnek, mert gazdagítják a biztosítókat, de amikor meg történik a baj akkor meg sírnak. Nézzenek már tükörbe ezek az emberek.
    Nekem magyarul abból van elegem, hogy az én adómból más saját tulajdonát csinálják meg.
    A vis major keret meg a közvagyonra szól és nem a magán tulajdonra.
    Én az állam helyébe meg bevezetném a lakás felelősség biztosítást ugyanúgy mint a gépjárművekre.
    Egyből biztosítva lenne minden vagyon, illetve a nagyszámok törvényéből adódna, hogy olcsóbb is lenne és nem lenne az, hogy a felelőtlen emberek kárát nekünk kelljen kifizetni.

    Na gondolom sok embernek nem fog tetszeni amit most írtam.”
  • 17. előrelátó 2008. március 05. 19:37
    „Látom, azért a hozzászólások többsége jól rögzíti a keserű igazságot! Van még mit tanulni az embereknek. Hogy az autót casco biztosítás nélkül hagyjuk, ez bizonyos esetekben érthető. De sok millios ingatlant? Ez számomra teljesen elfogadhatatlan. 1500 ért alap biztosítás jár, 3000 ft ért teljeskörű biztosítás jár, betörésre, üvegre, viharra, ingóságra 2 millioig, ingatlanra 15 millioig.....
    Az ilyenek ilenkor huzzák meg magukat, és szégyenkezzenek, ne a sajnálatot meg az állambácsi segítségét kérjék!!!!!”
  • 16. Korrekt 2008. március 05. 18:00
    „.....egyszerüen érthetetlen, hogy egyesek mennyire korlátóltak-rövidlátók.
    A dolog nagyon egyszerü, elö se sabadna fordúlni, hogy valaki ne biztositja az értékesebb vagyonát, söt az ingatlanát.
    Azt, hogy ilyen primitiv történelmi személet van magyarországon, az nem mnet fel senkit és semmit.”
  • 15. pan.cser 2008. március 05. 17:40
    „Ha az állam komoly segítséget ad a bajbajutottaknak azokkal tol ki akik biztosították a házukat. Sajnos főleg az idősebbek nem szeretik a biztosítókat és nem is lehet őket meggyőzni. Ezért aztán úgy döntöttem, hogy anyósom házának biztosítását vita helyett fizetem, így legalább az örökség is biztos. A mondat második fel ugyan nem hangzik szépen de inkább így legyen minthogy hajléktalan maradjon és a bánatba haljon bele.”
  • 14. kiutat kereső 2008. március 05. 17:27
    „Íme itt a példa, ma Magyarországon még mindig sokan nem kötnek biztosítást. Most meg főhet a fejük a károsúltaknak, hogy mi lesz a romokban hevert házukkal. Igaz kevés a kereset, de havi párezer igazán nem sok a biztosításra. Mert kár esetén, azért csurran csöppen valami, ha biztosítva van az ingatlan. Aki még nem kötött az haladéktalanul tegye meg, mert ennél csak rosszabb lehet a helyzet és akkor, ha már az állam bácsi sem tud fizetni, mihez fognak kezdeni.Az időjárás nagyon szeszélyes mostanában. Akár csak az emberek.”
  • 13. mirror 2008. március 05. 12:15
    „az nem megoldás, hogy majd az állam úgyis fizet...
    de én még biztosítótól nem kaptam egy árva fillért sem”
  • 12. H.Béla 2008. március 05. 11:54
    „kedves gumimacc!
    nem büntetik, de valóban nem lehet két biztosítás alapján ugyan azt a kárt kifizettetni. fizetni persze lehet, illetve meg lehet osztani a különböző káreseményeket biztosítók között, egyikkel a villámkárt, másikkal a földrengést, bár ez sem lesz olcsóbb. szerintem. a fenti infók a pszáf 40/203-776, zöld számáról vannak.

    üdv”
  • 11. Rumcájsz 2008. március 05. 11:38
    „Szerintem most már ideje lesz elgondolkodni a biztosításon, mert ennél már csak kutyább idők jönnek! A környezet szennyezése nem marad büntetlen!”
  • 10. frederik 2008. március 05. 11:27
    „Krisztike! A megoldás neve CASCO! Nem az első eset, hogy a sajtó személygépkocsira dőlt fával foglalkozott!
    Az említett két biztosítás feltételei között bizonyára nem találod ezt a tételt.
    Bizony eső után köpönyeg,de hidd el, ha itt mindenki csak sajnálkozik,az sem segít többet, mint aki felhívja a figyelmet a következményekre és esetleges egyéni felelősséget emleget.Mert bizony bármily kellemetlen , ez is a történet része. Bizony igaza van mérsékeltnek abban,mikor azt mondja, hogy az okos ember más kárán tanul, és neked is,mikor azt mondod :eső után köpönyeg.Ezek bölcs dolgok, és én nagyon kíváncsi lennék egy olyan megyei statisztikára,ami kimutatná,hogy március hónapban hány százalákkal nőtt a a biztosítás kötések száma.... érdekes,és tanulságos lenne. A felelősségérzet mutatószáma.”
  • 9. H.Béla 2008. március 05. 11:26
    „kedves btkriszti!

    www.pszaf.hu

    először levelet kell írni a biztosítónak, aztán a pszafnak. a honlaopn telefonszámok és elérhetőségek is vannak. nem szabad hagyni, de azért biztos, ami biztos jól el kell olvasni a kötvény szövegét, ami persze úgy van megírva, ahogyan meg van írva!!
    :..(”
  • 8. gumimaccc 2008. március 05. 11:14
    „Kedves Mindenki!

    Én a nagy szüleimmel élek idestova 22 éve, nek(ik)ünk is volt mindíg biztosítás a házu(n)kon. Egészen ez év januárjáig. A régi biztosítónk felkeresett hogy megújítsuk a szerződést. Be is mentem hozzájuk (eddig a mamám nevén volt) mivel a negyi nem tudott eljönni, az én nevemre írták, mondván mindegy. A gond csak az volt, hogy nem a régit írták át, hanem újként kezelék. Hosszas telefonálgatások után (mert ugye dupla biztosítás büntetendő) végül két szék közé a padlóra estünk és egy félreértés miatt mindkét biztosításunk megzűnt. Most keresem az új biztosítót, hogy melyiknél érdemes biztosítást kötni.....”
  • 7. H.Béla 2008. március 05. 11:12
    „Nem empátia kérdése a dolog! valyon miből képződik a vismayor alap? valyon miből ad a polgármesteri hivatal? valyon ki fizeti ki a biztosítás nélküli házak rendbetételét? az a néhány millió adófizető, akinek a többsége fizet biztosítást is. nagyon elegem van már abból, hogy mindig emberségre, empátiára stb hivatkoznak az emberek, amikor pedig egyszerűen nem látnak tovább az orruknál! lenne egy tucat hely, ahova szívesebben adna ez ember, olyanoknak, akik tényleg nem tehetnek arról, hogy sérültek, saját hibájukon kívül kerültek segítséget igénylő helyzetbe. a lakásbiztosítás nem ilyen kérdés!
    eső után köpönyeg!
    persze az állam is tehetne érdemben valamit a polgártársaiért! pl állami-igazi állami- biztosítási alap létrehozásával, ahova mindenkinek be kell fizetni valamennyi pénzt, amiből lehet fedezni az ilyen helyzeteket.
    ugyan ez volt a helyzet a tavalyi fagykárnál is! senki sem fizet biztosítást, aztán amikor itt a baj, gondoskodjon az állam.”
  • 6. btkriszti 2008. március 05. 10:38
    „Kedves Előrelátó!

    Már ne is haragudj, de azt hiszem a szociális érzéked egyenlő a nullával, és empátiából is elégtelenre vizsgáztál.
    Nem tűnt fel, hogy ez most már eső után köpönyeg? A baj már megtörtént, most nem az lenne a feladat, hogy még jobban szórjuk az emberekre a sarat, hogy milyen hülyék voltak. A jelenlegi helyzetből a kiutat kell megtalálni, nem csámcsogni rajta.
    És ha annyira okos vagy, arra keress megoldást, hogy nekünk két biztosítóból egyik sem hajlandó kifizetni azt, hogy a vihar rádöntött a kocsira egy gyökerestől kitépett fát.

    Kívánok neked egy kicsit több érzéket mások problémájának megértéséhez.

    Üdv:
    Kriszti Nagyszentjánosról”
  • 5. mérsékelt 2008. március 05. 10:29
    „33 éve van lakásom,házam.Soha nem voltam milliomos, egyszerű, mondhatni átlag melós vagyok. Egy percig nem volt biztosítás nélkül az ingatlanom.Együttérzek a károsultakkal,de megérteni nem tudom őket.Nagyszentjános nem a világ vége, ahol munka és jövedelem nélkül csak tengődnek az emberek, mint a Tisza árterében élő, isten hátamögötti árvízkárosultak! A károkról készült képeken is szép és gondozott házak látszanak, ami arra utal,hogy többűknek biztosítási díjra is futotta volna.Gondolom a biztosítás nélküli élet is egy életforma,megszokás.Ezután bizonyára minden másképpen lesz.
    Talán még a közmondás igazsága is ösztönözni fog: "az okos más kárán tanul..." a második részre nem is merek gondolni!”
  • 4. paintmarker 2008. március 05. 09:58
    „Teljesen igazad van, előrelátó! Három doboz cigi ára, nem több! Ráadásul havonta, nem naponta!”
  • 3. tricseésnemválasztokmásiknevet 2008. március 05. 09:52
    „vannak bizony nem előrelátó emberek és vannak olyanok is kedves előrelátó akik nem engedhetik meg maguknak a havi 1500-at bármennyire előrelátóak

    te örülj csak véreddel verejtékeddel összekapart tulajdonodnak de kuporgassál hozzá egy kis empátiát meg emberséget is

    rád fér”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Piknik a Ten Years Afterrel

Győr - Lekötötték a Ten Years After győri koncertjét. A legendás angol rockcsapat – a… Tovább olvasom