Kisalföld logö

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 0°C | 13°C Még több cikk.

Három (vagy négy) jachtkikötő a tervek között

Győr - Egy „igazi” jachtkikötő és három úgynevezett lekötő szerepel a győri tervekben. A szándék mellett most állítólag pénz és víz is lesz, így akár 2009-től elkezdődhet az építkezés.
„Jachtkikötő" címszó alatt a Kisalföld archívuma tizenhat tervet (és megjelent cikket) dobott ki – ezekről az elmúlt nyolc évben mind azt állították a megálmodói, hogy hamarosan megépülnek. Mostanáig egyről sem tudunk, így mi magunk is fenntartással álltunk a legfrissebb tervek elé. Révi Zsolt győri főépítész azonban azt mondja: ezek az elképzelések nem álmok, megvalósításukra valós esély kínálkozik, mégpedig akár egy-két éven belül.

Lássuk hát: a város tervei szerint jachtkikötő (és új lakónegyed) épülhet az Iparcsatornán, a Mosoni-Duna torkolatánál, az Audi-gyár mellett. Ez a kikötő alkalmas lesz nagyobb hajók, jachtok hosszú távú tárolására: ez a klasszikus jachtkikötő kategória.

Látványterv: Sok-sok jacht a felújított Iparcsatornán – ezt a képet állítólag nem fogjuk a fiók mélyére süllyeszteni.
Látványterv: Sok-sok jacht a felújított Iparcsatornán – ezt a képet állítólag nem fogjuk a fiók mélyére süllyeszteni.


Szakmailag más kategóriába sorolhatók az úgynevezett lekötők, amelyek annyiban különböznek a jachtkikötőktől, hogy kisebb hajók tárolása alkalmasak, s nem hosszú hetekig, hónapokig, hanem csak rövidebb időre köthetnek ki a jachtok, motorcsónakok tulajdonosai. A köznyelvben persze ezek is jachtkikötők – ezekből kettőt vagy hármat tervez Győr – mondja a főépítész.

A két biztos közül az egyik a Holt-Rábca végén (a Mosoni-Duna torkolatánál) lehet, mégpedig a pinnyédi híd lábánál; a másik pedig a Mosoni-Duna Kossuth és Petőfi híd közötti szakaszán. Ez utóbbinál a Dunakapu tér és/vagy a Dunapart rezidencia környékét tartják a leginkább alkalmasnak erre, de ehhez még a Duna vízszintjét is rendezni kell. Erről hamarosan, előtte szólunk kell még a harmadik, egyelőre kérdőjeles lekötőről is, amely a Mosoni-Duna Széchenyi híd utáni szakaszán épülhet meg – addig, amíg az Iparcsatorna nem üzemel.

S akkor most a vízről, amelyről Révi Zsolt azt mondta: a vízügy előtt olyan pályázati lehetőségek nyíltak meg, amelyekből át lehet építeni a győri vízpartokat és védműveket, továbbá tervezik megépíteni a gönyűi torkolati művet, amely a Mosoni-Duna vízszintjét szabályozza és stabilizálja is; az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság szakemberei pedig már készítik annak az árvízi kapunak a terveit, amely az Iparcsatorna biztonságát biztosítja.

Ez a terület az Audi tőszomszédságában van, nem véletlen hát, hogy a tervezett fejlesztést már most összehozták a multinacionális cég nevével. Arról, hogy az Audinak milyen tervei vannak ezzel a területtel, illetve részt vesz-e a beruházásban, ígéretük szerint ma nyilatkoznak lapunknak, így a holnapi számukban olvashatnak erről.

Motel, étterem várhatja a hajósokat
A legjelentősebb elképzelések az Iparcsatorna környékére fókuszálnak: a jachtkikötő mellé éttermet, motelt képzelnek el, a folyótorkolat körüli tíz hektáron exkluzív lakóházak épülhetnek. Ha a vizet szabályozzák – márpedig szabályozni kell –, akkor a mélysége és minősége alkalmas lesz fürdésre, vízisíelésre, csónakázásra. 


Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. {gli} 2008. július 21. 07:33
    „A belterületi vízpart rendezés ellen nem szólt senki. Sőt...
    Az Iparcsatorna az más. A "terv" meg sem említi, milyen struktúrát bolygatna meg a megvalósítás, mit tenne elkerülhetetlenül átépítendővé -szennyvízkezelő és környéke-, minek a működését akadályozná véglegesen -ÁTI raktár-.
    Az Iparcsatornán hajdan volt egy szabadstrand. Megszüntetését az ipari szennyezéssel indokolták -jogosan-, nem a vízszinttel. Ez utóbbi ugyan emelkedhet, de a csatornában továbbra sem lesz öblítő jellegű vízmozgás.
    Egyszóval ez itt csak álom, s jobb, ha ezt is elfelejtjük. Meg különben is, nem lenne elég hely a cirkálóm megfordulásához.”
  • 26. load 2008. július 20. 22:31
    „Goldmund
    Tisztelem a magánvéleményedet.
    Mindazonáltal a 7-es hozzászólást egy marhaságnak tartom. A vizi közlekedésnek, ugyan úgy ahogy a KRESZ-nek megvannak a szabályai.
    Ha arra alapozunk, hogy a forgalomba helyezendő jármű megszegi-e majdan a közlekedési szabályokat,akkor egyetlen járművet nem lehetne forgalmi engedéllyel ellátni.
    Hogy felborítja-e majd a gyereket?
    Lehet, hogy igen. De akkor majd eljárnak ellene.
    Csak nehogy ezen a szempont alapján ítéljenek meg egy több százmilliós beruházást - ami a városnak nagyon sok szempontból előnyös - mert akkor, valami hihetetlen aránytévesztés befolyásolja a döntést.
    Olyan, ami már nem a józan ész kategóriája.”
  • 25. Goldmund 2008. július 20. 18:38
    „Vajon jó lenne-e?
    A 7. hsz-t elgondolkodtatónak tartom. Röviden: attól tart egy anya, hogy az egyszerű kajakos, kenus srácok még veszélyesebb helyzetben lesznek (mint írja: a motorcsónakosok most is nagy problémát jelentenek, mert úgy közlekednek, mintha csak ők lennének ott).
    Ismerve, mi folyik a közutakon közlekedés címén, osztom a félelmeit!
    Ettől függetlenül nekem eleve szimpatikusabb az, amit Attila a 17. hsz-ban felvázolt. Jachtja kevés embernek van, de ha az átlagmagyar/szlovák ember is talál pénztárcájához való szórakozási lehetőséget (pl. sétahajózás vasárnap délután: a gyerekek biztos élveznék), azt életképesebb ötletnek tartanám.
    Tkp. az Achilles-park is így működik kicsiben: nem az újgazdagokra épít, hanem az átlagemberre, és működik a vállalkozás!
    De természetesen tudom, hogy nincs nálam a bölcsek köve, csak a privát véleményemet mondom. :-)”
  • 24. load 2008. július 20. 00:23
    „23. Goldmund
    Az utolsó utáni változatok mindíg a remény jegyében születnek.
    Jó lenne, ha sikerülne.
    Mondom én.
    Te mit mondasz?”
  • 23. Goldmund 2008. július 19. 13:24
    „Én csak abból indulok ki, hogy a cikk szerint (ha azt is el nem írta S.Á.) 16 terv volt, amiből semmi nem lett.
    Ez olyan nekem, mintha a 17-dik üzelti ajánlattal kopogtatna be egy ismerősöm, mikor tudom, hogy az előző 16-ot sem tudta megvalósítani.
    De ezt itt most biztosan meg fogja, csak higgyek neki!
    Nem akarok ellendruker lenni, de ez a légvárak országa. Nagyot álmodni, nagyot ígérni tudnak a vezetőink. A gond csak a megvalósítással van.”
  • 22. bbla 2008. július 19. 13:16
    „Sziasztok! Mint egy budapesti magánkikötő üzemeltetője, úgy érzem, muszáj véleményt nyilvánítanom a témában, gyakorlati tapasztalataim alapján. Csatlakozva az előttem szólókhoz, egyet kell értenem a kikötő(k) mielőbbi megépítését szorgalmazók táborával. A nálunk lényegesebben fejlettebb hajózási kultúrákkal bíró országokban, évtizedek óta bizonyított tény a hajós turizmus gazdaság generáló hatása. Valóban a komoly méretű hajók fenntartása nem olcsó mulatság, s nálunk messze nem a tömegek szabadidős programja a jachtturizmus. De ne a ,,savanyú a szőlő" érzés érvényesüljön, fogadjuk el őket, és gondoljunk arra, hogy nyomukban tényleg a köz haszna jár. Turisztikai szakemberek szerint a jachtturisták, az utazók közül a kimagaslóan legtöbbet költők kategóriáját képviselik, és hazánk rendkívül jó lehetőségeket biztosíthatna számukra utazási célpontként. Azért a feltételes mód, mert a dolgok jelenlegi állása szerint a sokat költő nyugat-európai hajósok, bármennyire is szépnek találják a Duna és Tisza vízi útjait, nem nagyon jönnek tovább Pozsonynál, s ennek elsődleges oka a hazai hajózási infrastruktúra hiánya.
    Normál esetben egy kikötő létrehozása tisztán üzleti vállalkozás, amelyben a magán tőke kerül kockázatra, s nem közpénzeket visz el. Megvalósulása viszont közérdek is. Tény ugyanakkor, hogy szerencsésebb nem egy elit klubot létrehozni, s csak a luxust megfizetni tudókat beengedni, hanem a hétköznapi vízbarátok számára is lehetőséget biztosítani megfizethető árú szolgáltatásokkal, csónak, kajak, kenu és egyéb vízi sport felszerelés kölcsönzésével. Reméljük, hogy ha több kikötő üzemeltetését is engedélyezni fogják, lesz köztük olyan is, ami szívén viseli a hétköznapi hajósok, csónakosok sorsát is.”
  • 21. Freehill - 2008. július 19. 10:47
    „Én Loaddal értek egyet, szomorú, hogy ennyire negatívan áll hozzá mindenki a tervhez. Ha végre rendezik a vízpartokat, élénk vízi élet indul be, ami feldobja a városképet, tehát minden itt élőnek jó lesz. Hasonlóképpen a sok turista jelenléte, akik a szolgáltatóiparban dolgozóknak közvetlenül, a többieknek pedig az adókon keresztül hoznak bevételt, hozzájárulva az olyan közérdekű célok megvalósításához is, mint az útfelújítás, kerékpárút-építés, bölcsőde, óvoda, játszótér stb. Utóbbiakra valószínűleg nem lehetne befektetőt találni, viszont a jactkikötőn keresztül - közvetetten - ezeket a célokat is szolgálhatja a beruházás. Különben nem kötelező mindenkinek jachtot vennie, hogy kihasználhassa a kikötő, és általában a vízi rendezés előnyeit: egy motorcsónakot talán a "kisember" is megengedhet magának (nem hiszem, hogy drágább lenne, mint egy autó fenntartása), de vízi közösségi közlekedésről is lehet szó!”
  • 20. nane 2008. július 19. 08:14
    „A realitást eddig is rábíztuk a bankokra,üzletemberekre,politikusokra.Erdmények????? Attilával értek egyet.Nem hiszem hogy az irigység irányítaná, mint ahogy engem sem. Egyébként az aranycsapból is ugyan az a szennyezett víz folyik mint a simából.Nemtudom érthető?”
  • 19. load 2008. július 18. 23:49
    „T Goldmund,
    Van realitása.
    A dunai yacht-turizmus nagyon jó üzlet.
    A dunakiliti tározó marginalizálódott helyzete miatt a hajók a bősi üzemvízcsatornán jönnek le, és bár kedvük lenne felmenni a Mosoni Dunán, nincs kikötő ahol kikössenek.
    Nincs hely, ahol a hajóikat megtankolják, megjavíttassák, ahol ezek után elmenjenek egy szállodába, vagy étterembe, koncertre, balett előadásra, vagy csak egy kocsmába, ahol elbeszélgethetnének a helyiekkel.
    Néhány éve lebicikliztem a Duna mellett Donaueschingentől Győrig.
    Minden városban, minden Duna menti faluban szeretettel és tárt karokkal várták az idegent, mert szállást, éttermet, bicikli javítást fizetett, és ezzel hozzájárult a helyi közösség megélhetéséhez, gazdagodásához. Nagyon sok helyen lehetett kikötn, letáborozni és eltölteni néhány napot. Falukban és városokban egyaránt.
    A helyiek kedvesek, barátságosak voltak, szivesen társalogtak az idegennel.
    Amikor az elöttem szólók megnyilvánulásait olvasom, elszomorodok.
    Képesek lennénk mi erre?
    Az emberek egyetlen motivációja csupn csak az irigység?
    A semmiből ugyanis csak semmi van.
    A realitást meg rá kellene bízni az üzletemberekre és a bankokra!
    Ők ebben a kérdésben kevésbé tévednek mint az önkormányzatok, vagy a kormány.”
  • 18. Attila. 2008. július 18. 22:44
    „Esetleg ilyenre gondoltam kiegészitve parkokkal:

    http://www.maerchenwald-harz.de”
  • 17. Attila. 2008. július 18. 22:42
    „Még csak annyit, hogy akár lehetne ehelyett egy normális szabadidőparkot létrehozni, normális fákkal, parkkal, esetleg csónakázótóval, ahol mondjuk a vízisportot is meg lehetne szerettetni, kipróbálni. Lehetne benne még mondjuk játszótér a gyerekeknek, kisvasút, padok, és még lehetne sorolni. A Németeknél már jópár ilyenben voltunk, és hadd ne mondjam öröm volt nézni a gyerekeket, családokat, fiatalokat és időseket. Mindenki talált megfelelőt magának. Ha Győr ennyire a turizmusra akar építeni, nem csak bevásárlóközpontokat és lakóparkokat kellene építeni, hanem ilyeneket is. Ahol a turisták és mindenki jól érzi magát, szerintem egy ilyen rengeteg családot fiatalt, időset vonzana. Több bevétel lenne mint a yachtkikötővel a májer milliomosoknak. Jó lenne ha a kisemberekre is gondolnának.”
  • 16. Goldmund 2008. július 18. 22:12
    „Mennyi lehet a realitása a cikkben írtaknak?

    Pontosan annyi, amennyi annak, hogy az AUDI az Iparcsatorna Mosoni-Dunánál levő torkolatánál helyezkedik el, meg hogy a Mosoni-Dunának van "Kossuth híd és Petőfi híd közötti szakasza".

    Talán nagyon fáradt volt S.Á., mikor a cikkét írta, de hát nincs korrektor vagy szerkesztő, aki ezt észrevenné???”
  • 15. Attila. 2008. július 18. 21:48
    „Szerintem ennek a kikötőnek semmi értelme. Jó minőségű kerékpárutakra, amik végigvezetnek a környék nevezetességein, arra lenne inkább szükség. Továbbá a vizek városának szebb és igényesebb strandra, parkolókra, jó minőségű utakra, a balesetet szenvedett idelátogatót tisztességesen ellátó kórházra, (beleértve mindenkit), bölcsödékre, óvodákra, normális kutyakakimentes játszóterekre. Soroljam még? Nem lenne inkább máshol illetve az emlitett helyeken nagyobb szükség a pénzre? Az idősek otthonát kifelejtettem.”
  • 14. and 2008. július 18. 20:42
    „Hajrá!! Így kell "úri virtusból" tovább rombolni a környezetet.
    Emberek! Végiggondolták milesz itt, ha megjelennek a "jaktok"(ha megjelennek) Eredics "Úr" miből gondolja, hogy EZ fogja kihúzni Győrt a sz.....l turistikailag? Uraknak való múlatság, nem más az egész. Kinek a pénzéből? A városban fejre lehet állni bárhol, kocsitengelyt lehet törni, de "jakt" kikötő kell.”
  • 13. Valaki 2008. július 18. 16:55
    „Elég ha ha maszopos képviselő lesz valaki! :)))

    MSZP: Győr is szálljon be a hajóba
    Hozzászólok!
    munkatársunktól
    2008.07.18. 01:00
    Értékelem a cikket!

    Győr - A megyeszékhelynek, mint az Alsó-Szigetköz fővárosának ki kell használnia, hogy 11 milliárd forintos keret áll rendelkezésre a Mosoni-Duna és a Szigetköz rehabilitációjára - mondta tegnap sajtótájékoztatón Eredics Imre MSZP-s önkormányzati képviselő.

    Hírlevél feliratkozás

    Értesülni szeretnék a napi friss helyi hírekről!


    Milyen a legutóbbi hírlevél?
    ,,A hajó, amelyen Győrnek is helye van" címmel tartott sajtótájékoztatóján Eredics Imre arról a 11 milliárd forintról beszélt, ami a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretéből a Mosoni-Duna és az Alsó-Szigetköz rehabilitációjára hívható le. Erről már írtunk Folyóparti fejlesztések Rajkától Vénekig címmel.

    A szocialista képviselő tájékoztatása alapján Győr ebből mintegy kétmilliárd forintot használhat fel jó pályázatokkal. Szerinte többek közt folyópartjai rendezésére, jachtkikötők kialakítására, arra, hogy folyószakaszait a vízi sportokra alkalmassá tegye és a Mosoni-Dunán kenuzó, kajakozó turistákat a városba vonzza.
    A politikus leszögezte: számítani lehetett erre a napokban biztossá váló pályázati lehetőségre.

    Ezért szerinte Győrnek már késznek kellene lennie azoknak a terveinek az előkészítésével, kidolgozásával, amelyek megvalósítására ebből a keretből igényelhet pénzt. Sajtótájékoztatójával is fel akarja hívni a városvezetés figyelmét arra, hogy haladéktalanul el kell kezdeni a pályázatok beadásához szükséges munkálatokat.

    Azért tartja páratlan lehetőségnek a most megnyíló forrást, mert támogatásával szerinte a városnak olyan kuriózuma lehet, ami idevonzza a turistákat, akik aztán megnézik Győr többi értékét is. Ezért javasolja, hogy újra kell tárgyalni, gondolni a város idegenforgalmi stratégiáját, abban komolyan venni az említett fejlesztési lehetőséget. Eredics azt hangsúlyozta, hogy az említett pályázati forrás révén új, igazi lendületet kaphat a város idegenforgalma.”
  • 12. nane 2008. július 18. 14:27
    „Jaj, egyszerű polgár vagyok mentsetek ki!”
  • 11. load 2008. július 18. 14:19
    „4. aerodragon
    Próbáld megpályázni ezt az állást:
    http://www.cvonline.hu/new_tp/tp_detail.php/91023.html
    Talán 10 év alatt összejöhet a lakás és a yacht.”
  • 10. tricse 2008. július 18. 12:35
    „hatos asztal,a jacht a magáé:))

    űrdokkoló egységet esetleg valakinek? óccsó!

    :))”
  • 9. Dac78 2008. július 18. 10:36
    „Ezt én nem értem: az Audi mióta van kapcsolatban az Iparcsatornával vagy a közvetlen környezetével? Vagy valamiről lemaradtam?”
  • 8. sv 2008. július 18. 10:25
    „Kíváncsi lennék, melyik lakossági fórumon merült fel hogy kéne egy yachtkikötő? Vagy csak egyszerűen ült a közgyűlés rohadtul nem volt semmi dolga és gondolkodott hogy most már minden szar van ebben a városban milyen marginális privát érdekre lehetne a "Győr kártya" után elszórni egy kis lét?

    Azért az is érdekes hogy az Audi gyári lapjában egyidőben lett ez majd egész oldalas hír. Lehet hogy az egyik placc már ki is van adva?”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lebukott a szlovák tolvaj

Győr - Az ügyész megrovásban részesítette azt a szlovák nőt, aki ellopta egy 16 éves lány… Tovább olvasom