Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Győr-Moson-Sopron - kisalfold.hu

2014. 08. 29. péntek - Beatrix, Erna

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Győr hírei, győri hírek > Ha jönnek a hibrid buszok Győrbe, a személyautók akkor is maradhatnak belvárosban

Ha jönnek a hibrid buszok Győrbe, a személyautók akkor is maradhatnak belvárosban

Győr hasonló pályázattal szeretné a helyi buszállományt korszerűsíteni, mint Kecskemét. Az alföldi városban a zéró emissziós zóna kialakítása csak a buszokat érinti a belvárosban.

Szeghalmi Balázs - 2013.10.29. 00:01
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Mint arról portálunk beszámolt, az októberi győri közgyűlésen döntés született arról, hogy a városháza harminc hibrid buszra adja be pályázatát.

Új telephelyet építenének a hibrid buszoknak Győrben 

A döntően uniós forrásokra támaszkodó projekt során Győrben kijelölnék a zéró emissziós zónát - ez a negyed nyilvánvalóan a Belváros és környéke lenne -, s harminc, környezettudatos hibrid buszt állítanának csatasorba a kisalföldi megyeszékhelyen.

A tervek szerint a harminc buszból 28-29 szállítaná az utasokat, míg 1-2 tartalék jármű a Kisalföld Volán új telephelyén várná, hogy szükség esetén "bevessék".

A rendszert intelligens városirányítási döntéstámogatás, eszköz- és helynyilvántartás, kamerás érzékelés, incidenskezelés, lakossági bejelentésekre alkalmas okostelefon-alkalmazások segítenék.

A Kisalföld Volán új telephelye nem elírás cikkünkben: a hibrid buszoknak ugyanis új területen létesítenének telephelyet, mint ahogy az is tényként olvasható az előterjesztésben, miszerint a győri önkormányzat egyik partnere a Kisalföld Volán.

"A terv komoly, bár a megvalósítása cseppet sem tűnik egyszerűnek"

Utóbbi azért "érdekes" párosítás, mivel a szeptemberi győri közgyűlésen az önkormányzat ismételten sokallta a busztársaság jövő évi utas-szállításért készített árajánlatát.

Bár a közgyűlési vita során Borkai Zsolt polgármester úgy fogalmazott, hogy `vetélytársa lehet a Kisalföld Volánnak Győrben´, a realitásokat tekintve aligha valószínű, hogy bármelyik magánszolgáltató képes volna olyan több mint nyolcvan járműves buszflottát felállítani, mely képes lenne Győr helyi buszközlekedését ellátni. A Győribuszok.hu portál szerint jelenleg 83 busz rója a köröket a városban.

Visszatérve a hibrid buszokhoz: a kisalfold.hu információi szerint "a terv komoly, bár a megvalósítása cseppet sem tűnik egyszerűnek". Többek közt azért is támogathatja a győri Városháza a hibrid buszok pályázatát, mert sikeres elbírálás esetén nem kellene új buszokat a saját költségén beszereznie.

A már idézett szeptemberi Győr-Kisalföld Volán vita során ugyanis az is kiderült: 2023-ig összesen ötven buszt vásárolna Győr, s ezek közül az első kilenc már 2014-ben megérkezne a városba.

A pályázat összköltsége 7,4 milliárd forint, a pályázat támogatása 92 százalékos, vagyis a győri Városházának 596,6 millió forint önrészt kellene fizetnie a hibrid buszok projektjébe.

Miskolcon másfél évig tesztelték a Volvo hibrid buszát, de elégedetlenek voltak vele

Magyarországon egyelőre elvétve közlekednek hibrid buszok. Miskolcon tavaly április óta tesztüzemben közlekedett a Volvo "7700 Hybrid" jelzésű busza, de portálunk információi szerint a kocsit a város pár hete visszaadta, mert elégedetlen volt vele. Miskolcon a szóban forgó típus helyett 75 darab gázhajtású busz beszerzésére írtak ki tendert.

A hivatalos statisztikák szerint Európában több, mint 400 Volvo Hybrid járja az utakat. A svéd cég járműve szintén hivatalos adatok szerint 40 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel, s 40 százalékkal kevesebb üvegházhatást keltő gázt bocsát ki, mint a napjainkban közlekedő autóbuszok, amihez alacsony zajszint is társul.


A képen látható Volvo hibrid szállította az utasokat Miskolcon több, mint másfél évig - fotó: Boon.hu
A képen látható Volvo hibrid szállította az utasokat Miskolcon több, mint másfél évig - fotó: Boon.hu


A jármű párhuzamos hibrid kialakítást alkalmaz, vagyis a hajtáslánc egy dízel- és egy elektromos motort is tartalmaz. A modell 95 fő szállítására alkalmas.


Videó: Borsod Online


Jövőre a Mercedes huszonöt hibrid buszt szállít Kecskemétre

Kecskemétre 2014 első negyedévében érkezik huszonöt hibrid busz. A huszonöt Mercedes-Benz Citaro szintén uniós pályázat keretében érkezik az alföldi megyeszékhelyre.

A projekt összköltsége 6,3 milliárd forint; ebből 5,95 milliárd forintot az unió áll, a fennmaradó 356 millió forint Kecskemét önereje. A Mercedes hibrid modellje maximum 132 főt tud szállítani, s a jármű akár tíz kilométert is képes megtenni dízelmotor használata nélkül. A Mercedes Citaro hibridjét készítik elektromos motorral és gázüzemű változatban is


Ilyen Mercedes hibrid buszok érkeznek Kecskemétre hamarosan - fotó: Baon.hu
Ilyen Mercedes hibrid buszok érkeznek Kecskemétre hamarosan - fotó: Baon.hu


A kecskeméti belvárosban a zéró emissziós zóna kizárólag a buszokra vonatkozik

A kisalfold.hu érdeklődésére Orbán Csaba, a kecskeméti városháza beruházási és városüzemeltetési osztályvezetője leszögezte: "a belvárosban a zéró emissziós zóna kizárólag a buszokra vonatkozik, azaz a személyautók jövőre is közlekedhetnek a centrumban".

"A győri Városháza hasonló pályázattal szeretne nyerni és a kohéziós alapból helyi buszállományt korszerűsíteni, mint Kecskemét városa, de azt mindenképp hangsúlyozni kell, hogy több város is pályázik közlekedési fejlesztésekre, miközben a pénzforrás most már jóval korlátozottabb.

122 milliárd forint van a keretben, melyből Budapest, Debrecen, Pécs, Hódmezővásárhely és Nyíregyháza egyaránt nagy szeletet akar kihasítani különböző projektekkel" - kezdte portálunk érdeklődésére Dorner Lajos, a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elnöke.

"Győr kezében a legjelentősebb `ütőkártya´ - akárcsak Kecskemét esetében volt - a zéró emissziós zóna lehet. Az alföldi városban mindez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a belvárosban kizárólag az elektromos motort használhatják a sofőrök, vagyis csak a centrumon kívül kapcsolhatnak vissza a dízelmotorra jövő évtől" - folytatta Dorner Lajos.

"A jóval drágábban beszerezhető hibrid buszokba az idő múlásával az alkatrészek is több pénzbe fognak kerülni"

"Úgy gondolom, élni kell a hasonló pályázati lehetőségekkel, hisz Győr most európai uniós forrásból újíthatja meg részben autóbusz-flottáját. Sikeres pályázat esetén a hibrid buszok alkalmazása ugyanakkor számos kérdést vet fel.

Nem derül ki a közgyűlési előterjesztésből, hogy Győrbe várhatóan milyen buszok érkeznének. Ennek azért van többek közt jelentősége, mert például a gázhajtású autóbuszok javítása, karbantartása tűzvédelmi okokból csak speciális műhelyben végezhető." - mondta érdeklődésünkre Pócza Mihály, a Kisalföld Volán volt vezérigazgatója.

"Tény, hogy a hibrid autóbuszok jóval kevésbé káros hatásúak a környezetre, mint a hagyományos diesel üzeműek. Azt sem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy Győr belvárosában jelenleg is minimális a helyi autóbuszok közlekedése által okozott környezeti terhelés a belváros teljes közlekedés által okozott környezeti terheléshez képest. Az autóbuszok okozta légszennyeződés az általam ismert adatok alapján nem éri el az 1 százalékos terhelést a városban. Vagyis a zéró emissziós zóna kialakításában bizonyosan kis szerepet fognak csak játszani a hibrid autóbuszok.

A hibrid autóbuszok esetében azonban számolni kell a hosszú távú költségekkel is: ezeknek az autóbuszoknak az amortizációs költsége ugyanis jóval magasabb, mint a hagyományos diesel üzemű autóbuszoké. A jóval drágábban beszerezhető hibrid autóbuszokba az idő múlásával értelemszerűen az alkatrészek is több pénzbe fognak kerülni" - zárta szavait a közlekedési szakember.

Pócza Mihály hozzátette: "Győrben éves szintén 10-12 új autóbusz beszerzésére lenne szükség, de az utóbbi években erre nem kerülhetett sor. Örülök, hogy a város vezetése felismerte a közösségi közlekedés fontosságát és az előterjesztésből arra következtetek, hogy a jövőben biztosítani fogja - a korábban csak részben biztosított -, és várhatóan a korábbinál jóval nagyobb önkormányzati támogatást is, ami elengedhetetlen a tervezett nagy ívű közlekedésfejlesztési elképzelésekhez".

Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

12 következő >> végére >>> 16 hozzászólás
Moderálásra küldöm 16. Pepe9111 2013.11.03. 08:50

Szerintem itt Borkai arra gondolt, ami BP-is van! Nem minden járatot, hanem csak néhányat adnak át más társaságnak. Így be tudnak vonni új buszokat a rendszerbe.
13. A busz miután elhagyta a belvárost, dízel üzembe kapcsol, és közben tölti az akkumulátorokat is!

Moderálásra küldöm 15. Kukac40 2013.10.30. 16:56

Ilyen drágán még az életbe nem vettek buszokat mint Kecskeméten. Soha nem termeli meg az árát. Fenntartás áráról nem is beszélve.

Moderálásra küldöm 14. urbaniastapista 2013.10.30. 13:31

Hiába lesz a Belvároson átjáró buszok fele zéró emissziós, ha közben nagyságrendileg ugyanannyi vidéki busz is megmássza a Baross hidat. Vagyis egy negyedét ha sikerül kiváltani a buszok okozta koromnak, nem kis áron.

Moderálásra küldöm 13. Goldmund 2013.10.30. 08:50

"a jármű akár tíz kilométert is képes megtenni dízelmotor használata nélkül"

És utána? Naponta hány km-t tesz meg egy busz a belvárosban?

Amúgy a belvárosban a buszok általában eléggé tele vannak, tehát szóló buszon 30-40, csuklóson 50-80 ember van. Az autókban legtöbb esetben 1-2 ül. Tehát kb. 20-50 autó környezetterhelésével kéne összevetni egy buszét. Innentől eléggé egyértelmű, hogy ha tisztább belvárost akarnak, nem elsősorban a buszokkal kéne foglalkozni.

Borkainek meg alighanem elgurult a gyógyszere, amikor azt mondta, hogy vetélytársa lehet a KV-nak Győrben. Azt hiszem, a Volánosok is kíváncsian várják melyik magáncég lenne hajlandó ilyen feltételek mellett (nyomott árakon, a lakosság egy részét ingyen utaztatva, ellátási kötelezettséggel a munkába járáshoz és a külső kerületek ellátásához) tömegközlekedést fenntartani.

Moderálásra küldöm 12. macizoli 2013.10.30. 07:02

A város évi 900000 km-el akarja csökkenteni a városi buszok éves futását. Minek ide hibrid!?
Felesleges olyanba pénzt invesztálni aminek nem lesz létjogosultsága.
Nézzék már meg a Marcalvároson átvezető utat. Ezt 2x2 sávosra tervezték. Amiből csak 200 méteren lett az. A városból ki illetve bevezető utak keresztmetszete a város szélén leszűkül 2x1 sávra. Amitől vissza duzzad és szinte leáll a forgalom. Lásd ETO Parktól 2x1 sáv. A város másik végén a benzin kúttól szintén 2x1 sáv. A külföldi (szlovák,magyar és egyéb) kamionok meg büntetlenül dübörögnek át a belvároson!!!
Ezzel kéne valamit kezdeni! Ésszerű város stratégiát kellene fel állítani. Nem csak ötlet szerűen kapkodni.
Hát igen . Ehhez kellene egy normális város vezetés!

Moderálásra küldöm 11. urbaniastapista 2013.10.29. 21:45

Más írta egy másik helyen de sajnos nagyon igaz:
Akkor ezek lesznek az első külföldi gyártású buszok Győrben.
Ami viszont nagyon jó, hogy végre kevesebb koromokádó járja majd a várost.
A légszennyezés 1%-ára becsülni a buszok részét Győrben, egy kicsit erős csúsztatásnak tűnik. A Belvárosban mindenképpen.

Moderálásra küldöm 10. BlueRush 2013.10.29. 21:04

Mindenféle kötözködés nélkül mondom, hogy előbb az utakat kéne rendbe tenni! Nagyon sok helyen még mindig vállalhatatlan az útburkolat minősége!
Amúgy Győrbe miért nincs troli, vagy villamos? Nem vagyunk akkora város? Nem lenne hol kiépíteni? Egyéni vélemény tudom, de szerintem piszok jó volna! :)

Moderálásra küldöm 9. Kukac40 2013.10.29. 17:23

Sopronba nem engedték a hibrid buszokat. :) Nem a Soproni vezetés. :) Nesze neked környezetvédelem. Már nagyon régen hidrogénes buszoknak kellene lenni a helyi járatosoknak minimum.

Moderálásra küldöm 8. zsír.a.buli? 2013.10.29. 16:17

6. njozsi 2013.10.29. 13:25
dízel busz: hálózatépítés=0

Moderálásra küldöm 7. Legs 2013.10.29. 16:11

2006-ban még villamost akart Győr ha jól emlékszem.Ment a vita rendesen.


16 hozzászólás12 következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...