Kisalföld logö

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

Gyorsan romlanak a hidak

Győrben a nyilvántartás szerint 25 műtárgy (22 önálló építmény, híd, aluljáró) van a város kezelésében.
Győrben a nyilvántartás szerint 25 műtárgy (22 önálló építmény, híd, aluljáró) van a város kezelésében. Összes felületük több mint 20 ezer négyzetméter. Ebből 16 ezer négyzetméter közúti, 1500 négyzetméter gyalogoshíd és 3800 négyzetméter aluljáró.

Legalább évi öt százalék

Rendszeres, éves felülvizsgálatuk törvényi kötelezettség. Az önkormányzat erre kiírt pályázatát idén nyáron a győri Konstrukció Építőmérnöki Kkt. nyerte – s szeptember végére már el is készítette a terjedelmes vizsgálati anyagot. A cégvezető, Vasvári Pál építőmérnök a szakvéleményt legrövidebben úgy tudja összegezni: a győri hidak az országos átlagnál valamivel jobb állapotban vannak, de rohamosan „leépülhetnek", ha legalább a karbantartásukra nem jut pénz.
Mennyi? Nos, úgy évi 250–260 millió forint. De a romlás lefékezéséhez legalább 110–130 millió forint. Az önkormányzati kezelésben lévő műtárgyak fajlagos értékben 5,1–6,3 milliárd forintnyi vagyont jelentenek. Szakmailag az lenne indokolt, ha a hidak karbantartására évente értékük 5 százalékát költenék, ennyi a már említett kétszáz-egynéhány millió forint. Ha nem csak „szinten tartásról", hanem korszerűsítésről is akarunk beszélni, az összeget minimum meg kellene duplázni.

Alulról másnak látszik

A győri hidak mint építmények is igen vegyesek. Van köztük szegecselt és vasbeton, van nagyon régi, 115 éves (a pinnyédi híd), s van hároméves is (Hecsepusztán, az ipari park felé). Nézzünk csak egyetlen példát, a Radó-szigeti Rába kettős hidat. Építése, 1952 óta volt rajta több beavatkozás is, ám az idő jól megette. Aszfaltburkolata a nagy forgalomtól, főleg a buszoktól felgyűrődött, szigetelése tönkrement, az esővíz beeszi magát alája. Aki lemerészkedik a holtág alatti híd alá, megdöbbenhet: valóságos cseppkövek lógnak mindenfelé! Az elektromos kábelek csöveit vastag rozsda eszi-marja. Nem túl nagy munka lenne legalább ezeket rendbe rakni, akár még közmunkások is megtehetnék.

Új is kellene

Jó, hogy a város bátran belevágott egy nagy összegű hitel felvételébe az utak rendbetétele érdekében, mondja Vasvári Pál. De jó lenne egy hosszabb távra szóló program legalább a legforgalmasabb, legrosszabb állapotban lévő hidak rendbetételére is. És persze új hidakra is szüksége lenne a városnak, mondjuk Révfalu és Sziget között. Most jön el az ideje, hogy az építőmérnök megvalósítsa korábbi tervét, egy nyílt alapítvány létrehozását az új híd építéséért.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Százmilliárdos lehetőség

Régióközpontként mintegy 100 milliárd forint forráshoz juthat Győr, de együtt kell dolgoznia… Tovább olvasom