Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Győrött sem könnyű bringásnak lenni

Győr - Győrött hagyományosan sok a kerékpáros, és örömteli, hogy a tapasztalatok szerint az autósok vigyáznak rájuk - hangzott el egyebek között az Európai Mobilitási Hét városi rendezvényeinek sorában tartott csütörtöki közlekedési szakmai konferencián.
A Magyar Kerékpárosklub (MK) két munkatársa, Bencze-Kovács Virág és Kobrizsa Ádám (aki korábban a győri KERET Kulturális és Szabadidős Egyesület elnöke volt) meggyőző módon érveltek a kerékpáros közlekedés fontossága mellett, s hogy mit kell, kellene tenni ezügyben. Az MK egyébként 2006 óta aktív civil szervezet, az országban tíz területi szervezete működik, legfrissebben Győrött is. A KERET-tel szoros az együttműködés, a 2006-os Bringapolisz óta hat közös rendezvényük volt, tavaly például kerékpártárolókat adtak át a városnak (ezeket a vasútállomás előtt állították fel).

Az MK azt igyekszik tudatosítani, hogy a kerékpár jármű, vezetője járművezető, s ennek megfelelő képzésben is kellene részesülnie. Különösen fontosnak tartják a különböző közlekedési módok összehangolását, a kerékpárosok és a gyalogosok, illetve autósok közti konfliktusok elkerülési lehetőségeinek keresését. Sebességcsökkentés, forgalomcsillapítás, a széles útpályák "újrafelosztása" és atermészetesen a kerékpárút építés, lehetőleg a gyalogos forgalomtól külön választva - ezek a kulcsszavak.

A szakmai konferencián bőséges fotóillusztrációval mutatták be, milyen a közlekedés Győrött kerékpáros szemmel. Bizony, jócskán vannak a városban elhibázott megoldások, olyan kialakítású kerékpárút-szakaszok, amelyek inkább veszélyesek, semmint biztonságot adók.

Hamarosan megalakul a Magyar kerékpárosklub győri területi szervezete, akik szakmailag fogják kritizálni és reményeik szerint ezzel segíteni is Győr város kerékpáros közlekedésének fejlesztését. Céljuk, hogy kerékpárosbarát város jöjjön létre, de ne csak szavak szintjén, hanem a bringások mondhassák rá, hogy igen, ez nekünk való, ez működik. Ha a város kifejezi akaratát, hogy a kerékpárosok prioritást élveznek a közlekedésben, akkor az minden kereszteződésben érzékelhető legyen." - tájékoztatta a kisalfold.hu-t Kobrizsa Ádám, a mozgalom egyik szervezője.
Részletek >>

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. feledékeny 2008. szeptember 19. 18:39
    „Kedves elferdülttének:
    Sajnos nekem is az a tapasztalatom, hogy kevés bringás használ valamilyen elfogadható jelzőfényt. Itt-ott (nem csökkentve a biciklis felelősségét) dohogok: soha még engem nem állított meg rendőr, hogy megnézze, van-e világításom, jók-e a fékek a biciklin, egyáltalán, tudom-e igazolni, hogy nem loptam. Állítsuk emellé az autós tapasztalataimat: műszaki vizsga kötelező, úton háromszög-elsősegélycsomag-izzőkészlet ellenőrzésre is számítania kell mindenkinek, és mégis: szoktad figyelni, mennyi félvak-vak gépjármű közlekedik? Pedig őket elvileg szorongatja a rendőrség. Képzeld, a őket sem ellenőrizné kutya sem.
    Ráadásul K.J. nyuszifogú miniszter bevezette a kukásmellény intézményét.
    Nézd meg ezt a kis filmet: a lámpához képest mennyit ér az agyszüleménye.
    (http://www.youtube.com/watch?v=zy4oYOkHV0w)
    Sajnos láttam már kerékpárost, mellényben, lámpa nélkül közlekedett főúton, tilosban, esőben. Nem sokon múlott, hogy el nem gázoltam. Szerintem azt hitte, a mellény láthatóvá teszi.
    Amit az irányjelzés elmaradásáról írsz... nos, mindegy, hogy az autósok, vagy a bringások, vagy mittoménki kezdte, az biztos, az autósok, akiknél csak egy kicsi ujjmozdulat az irányjelzés, bizony gyakran kihagyják. Pedig nekik elvileg van gépjárművezetői képzettségük....”
  • 27. elferdülttények 2008. szeptember 19. 15:32
    „Sajnos ebben a témakörben is az a probléma, mint egyes kisebbségeknél...
    Mert maradjunk annyiban, hogy a bringások 70-80%-a még a kezét sem képes felemelni merre megy...az meg hogy vegyenek 600ft-ért jelzőfényt...ugyan kérem...”
  • 26. mbácsi 2008. szeptember 19. 14:37
    „itt is van 40 értelmes komment a témában:
    http://alternativa.blog.hu/2008/09/18/minden_ut_bringaut_elkezdodott_a_gyori_mobilitasi_het”
  • 25. Sally 2008. szeptember 19. 13:04
    „Ennek a máthétóthnak lehet gyereke? Csak mert nekem van, és rohadtul nem szeretném, ha valamelyik "konfrontálódna" .Sőt, hogy őszinte legyek, én sem szeretnék.”
  • 24. bubi 2008. szeptember 19. 10:48
    „Kerékpárral, és autóval is szoktam közlekedni.........
    Attól áll autósként égnek a hajam, amikor a szentiváni úton a reggeli sötétségben feltűnik a lámpa és világító mellény nélküli biciklis, pláne ha "biztonsági őr" formaruha van rajta, ami ugye fekete...
    Aztán a Kandó úton, szépen sorban mennek a bicikliúton, de két-három öngyilkosjelölt nem, ők az úttesten...
    Sokat látni a Baross hídról lefelé, nagy sebességgel, nem kanyarodik be a vidéki buszok felé, teker egyenesen, sokszor az ülőkében kisgyerekkel, egészen a szigeti útig. A rendőrkocsi pedig szépen kíséri, várja, hogy mikor előzheti le...
    Aztán amikor a zebránál leugrat, és még őneki áll feljebb, mutogat, hogy zebra. holott semi keresnivalója, mert ő is járművezető, ha tolja, akkor gyalogos....
    Kerékpárosként sokszor súrolják a vállamat, az úttesten, ha tehetem bicikliúton megyek, sokszor leszállok, úgy tolom át a bicajt, a saját biztonságom miatt, mert a kerékpáros sérülékenyebb.
    Nyitottak már ki elém autóajtót... nem is egyszer..
    egy a lényeg, figyelni, és vigyázni kell egymásra!”
  • 23. Túrabakancs 2008. szeptember 19. 10:34
    „Kíváncsi vagyok azoknak az autósoknak a véleményére, akik
    majd az eljövendő horroristikus benzinárak miatt kerékpárra
    kényszerülnek. Akkor is a bicósokat fogják támadni? Egyébként
    mostanában szerencsére jobban segítik az autósok a kerekező-
    ket, nekem legalábbis ez a tapasztalatom. A "puntóautóst"
    pedig nem szabad megvetni, ő bal lábbal kelhetett fel, inkább
    sajnáljuk együtt!”
  • 22. feledékeny 2008. szeptember 19. 08:20
    „eszméletlen :
    Nem érzem, hogy Laci24 rosszat írt volna a körforgalommal kapcsolatban.
    Ha a körforgalmat körülveszi a bringaút, valóban ott a macisajt, be kell tartani.
    Ha viszont nincs bringaút, a körforgalomban is ugyanazok a kerékpárra vonatkozó szabályok, mint a többi járműre.”
  • 21. eszméletlen 2008. szeptember 19. 06:40
    „Laci42!
    A bicikliseknek egy körforgalomban sincs elsőbbsége, csak,hogy tudd!Ha emelt fővel kerékpározól meglátod a háromszöget!”
  • 20. Laci42 2008. szeptember 18. 22:56
    „Tisztelt útkezelők!
    Gyerekkoromban, mikor oktatóim a kerékpáros közlekedést tanították, az első szabályként azt mondták, hogy járdán biciklizni tilos, ott gyalogosok járnak és a kerékpár jármű.
    A mai helyzet azonban az, hogy az utakról megpróbálják teljesen kiszorítani a kerékpárosokat. Ez a hatvanas évekgondolkodása, hanem egy modern mérnök-techno vonal. Amíg az úton csak a kerékpárSÁVok léteztek a 80-as, 90-es években(Baross híd, Kettős híd stb), addig szépen lehetett haladni a bicajokkal is.
    Amióta kijött a körforgalom + akerékpárút-járda kombó a tervezőasztalok forgalommentes világából, azóta megérkeztek a sokkal balesetveszélyesebb helyzetek is.
    Megismertük a jobbhorgokat, a parkolónak használt kerékpárutakat, az elsőbbséget meg nem adásokat és az észre nem vevéseket.
    Azóta a nyílegyenes utak mellett megjelentek a cik-cakkos járhatatlan macskaköves utak (http://picasaweb.google.com/aghlaci/GyR#5209960865196283922). Vagya halálkijáratok: lásd Bartók, éjjel-nappali előtt(http://picasaweb.google.hu/kobrizsa/MKGyRFelmRS#5245577549920716738)
    Tipikus modern mérnöki agyszülemények: veszélyesek a gyalogosokra, a kerékpárosokra és az autósokra is...(nem véletlen, hogy jópáran elküldik az ilyen ötletek kitervelőit, engedélyezőit és kivitelezőit melegebb éghajlatra)

    Nagyon tetszett a " Győrben 26 km hosszú a kerékpárút hálózat hossza" c. okfejtés. Az már más kérdés, hogy ebből sehol nincs 50-100 méternél hosszabb szakasz EGYBEN, max a külterületeken.
    De ezt nem kell beírni a jelentésekbe. A kerékpárutak ott érnek véget, ameddig a térkép/megrendelés/maradék anyag/ tartott (a nem kívánt rész törlendő).
    Kedvencem a Gárdonyi Géa, Árpád út kerszteződésének kerékpárútja, és tipikusan látszik rajta, hogy soha nem járt arra a tervező/műszaki ellenőr, vagy közlekedésmérnök: a kerékpárút a forgalom bal oldalán egy stop táblával véget ér, sehol egy átjáró, sehol egy zebra, ahol átvihető a bicaj a jobboldalra. (persze balra kanyarodni meg tilos) a pógár meg szlalomozthat a kocsik között forgalommal szemben.
    Vagy a 10 cemtis padkák, ahová jobb esetben BMX mutatvánnyal, nyolcassal, vagy felnitöréssel lehet felugratni. Elképesztő dolgok, csak arra tudok gondolni, hogy ezt vagy hozzá nem értésből, vagy direkt kicseszésből teszik!

    Javaslok az olvasóknak egy polgári engedetlenségi mozgalmat, amelyben felhívom a tisztelt győri bicajosokat a kerékpárutak bojkottjára. (a sárga csíkos járdát úgysem kötelező használni a KRESZ szerint, úgyis mindig ott akad egy-két kósza gyalogos, nem kell őket zavarni a korzózásban)
    Úgyis mobil hét van lehetne rajta rágódni....”
  • 19. feledékeny 2008. szeptember 18. 22:12
    „A gyalogos, ha akar, gondtalanul sétálgathat, semmi nem kényszerítheti fokozott figyelemre a járdán, egészen addig, amíg útkereszteződéshez nem ér. A járdán jogosan haladhatnak gyerekek, sőt, játszhatnak is. Ebbe, a gondtalan közösségbe ereszti a csikfestős kerékpárútépítő azt a járművet, aminek megengedett legnagyobb sebessége 40 km/ó!
    Kíváncs vagyok, Máté-Tóth úrnak mi a véleménye a külön épített kerékpárutak és az azt keresztező alsóbbrendű utak, kapukijárók találkozási pontjaiban fennálló sokszoros balesetveszélyről?
    Minél inkább el van különítve az autós és a kerékpáros forgalom, az abban résztvevők egyre kevésbé tudnak együttműködni a másikkal, pedig az ellenkezőjére van szükség.

    Nagy Gábor szavaiból tapasztalat, szakértelem sugárzik.”
  • 18. Peti85 2008. szeptember 18. 21:32
    „No bicikli!!!! Ne is haragudj, de a tiszteletet azért megadhatnád a megszólításban...attól még ha valami nem tetszik nem kell tiszteletlenül irni!

    Amugy meg sok ember okos...pedig ő se tudna jobb megoldásokat találni a szabályok mellett...pl ha máshogy nem fér el a biciklis út mint hogy az indokolatlanul széles járdából veszik el akkor mi van? vagy ne legyen sehol? vagy ha elférne akkor a zöldterületet burkoljuk?...ugy se lesz olyan hogy minden mindenkinek megfelel...ha van az a baj ha nincs az...”
  • 17. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 18. 21:31
    „Üdv!

    Mint kerékpárosklubos, tévedtem ehhez a cikkhez, és mivel az útkezelő hozzászólásából azt hittem, valahol a hetvenes-nyolcvanas években járunk, hozzátennék néhány dolgot a jelen szemléletmódjából:

    "azt gondolom mindig jobb a gyalogossal konfrontálódni, mint egy autóval..."

    Azt gondolom (és ezzel nem vagyok egyedül, hiszen a Magyar Kerékpárosklub is ezen a véleményen van), hogy városban a gyalogosnak és a kerékpárosnak a közlekedéstervezés során előnyt kell biztosítani a gépkocsikkal szemben.

    Az nem szolgálja ezt a célt, ha összeeresztjük őket. És tényleg érdemes lenne megkérdezni a gyalogosokat is, hogy ők is "előnyösnek" gondolják-e a kerékpárossal való konfliktust.

    Másrészt a cikkben idézett kulcsszavakból - nyilván a közkeletű berögződés miatt - a kerékpárutat emelte ki a cikk írója, de azt talán nem tudta, hogy ez így (bár nem teljesen pontos, egy-kettő kimaradt belőle) fontossági és célszerűségi sorrend is, tehát a kerékpárút csak kb. az ötödik helyen van, ha már nincs más lehetőség az úttesten történő kerékpáros forgalomra. Mert az a biztonságosabb, a kerékpárút csak addig, amíg nincs egy kereszteződés, ahol aztán már a gépjárművezetők nem számítanak az úttesten kívül érkező másik járműre, a kerékpárra és a baleset lehetősége sokszorosa lesz annak, mintha a kerékpáros az úttesten menne.

    Szegen van jó 50 km kerékpárút/gyalog- és kerékpárút (ill. mutatóba néhány kerékpársáv). Nem vagyunk elégedettek. KEVESEBBET akarunk, mert látjuk, tapasztaljuk a hátrányait. Amikor az úttesten lehetett haladni és építettek nekünk kerékpárutat, mindig nehézkesebb, körülményesebb és még akár veszélyesebb is lett a haladás! Ez lehet hogy hihetetlenül hangzik elsőre, de mégis igaz!

    ifj. Nagy Gábor
    Magyar Kerékpárosklub
    (Szegedi Alapszervezet)”
  • 16. No bicikli 2008. szeptember 18. 21:20
    „Máthé fiam!
    Ajánlom figyelmedbe a Magyar utca és a Tihanyi út kereszteződésében a Vidra halas bolt sarkánál lévő általad kerékpárútnak hívott közlekedési förmedvényt! Az épület sarka és a "kerékpárút" között k.b 50cm van! Még jó,hogy a tízemeletesek oldalára nem tudtok kerékpár út nyomvonalat felfesteni.........”
  • 15. tricse 2008. szeptember 18. 21:05
    „Tisztelt Máthé-Tóth Péter!

    "azt gondolom mindig jobb a gyalogossal konfrontálódni, mint egy autóval.."
    Ezt majd szíveskedjék annak a kisgyermekes anyukának elmagyarázni aki az egyik kezével a babakocsit tolja a másikkal meg egy apró kezet fog és nem tud közlekedni sok helyen pl.Bartók B.út Álmos utca sarok az újságosnál! De van erre számos példa! Mindig azt tanították nekünk,hogy a járda a gyalogosoké és ott biztonságban vagyunk! Mi is ezt tanítjuk a gyermekeinknek!A sárga csíkkal ezt simán keresztűlhúzták! Egyébként a jelzőért bocsánatot kérek!

    Tisztelettel

    Tricse”
  • 14. puntoautós 2008. szeptember 18. 21:03
    „Máthé Úr!
    Mielőtt elájulna magától, azért a járdára összevissza felfestett sárga csíkot ne hívjuk kerékpárútnak! A babakocsis kismamával már nem férnek el egymás mellett!”
  • 13. Máthé-Tóth Péter 2008. szeptember 18. 20:56
    „Tisztelt kerékpáros (társak)!

    Miint az asztal másik oldalán és a nyeregben is helyet foglalóként megosztanék Önökkel néhány dolgot:
    A kresz parkos kritika jogos, de nincs mit tenni, ha a honi jogszabály autós szintre emelte a kerékpárosok számára előrt jelzésrendszert (kötelező haladási irány, elsőbbségadás kötelező, szembe közlekedő forgalom veszélye...), így hatósági előírás alapján van tábla erdő, legalább van mibe kapaszkodni...
    A sárgacsík festő jelzőt visszautasítanám, Győrben 26 km hosszú a kerékpárút hálózat hossza, azt gondolom mindig jobb a gyalogossal konfrontálódni, mint egy autóval... Az egyirányú kerékpárút szabványos szélessége 80 cm(!) burkolati jellel együtt 1 méter. Sok helyen indokolatlanul széles járda épült anno. így elfér mellette a kerékpárút is. Van néhány szűkös szakasz ugyan, de hangsúlyoznám a gyalogos konfliktus előnyét!
    egyébként sok más városokban töredéke a mi kerékpárút hálózatunknak, Székesfehérváron mindehol az úttesten és a járdán kerékpároznak - kényszerből.

    Máthé-Tóth Péter
    Útkezelő Szervezet”
  • 12. autózó 2008. szeptember 18. 20:39
    „A biciklisek 70%-a nem ismeri a kresszt, a maradék 30 % meg kint van a temetőben, mert azt hitte elsőbbsége van!”
  • 11. puntoautós 2008. szeptember 18. 20:36
    „A bicikliseknek sehol sincs elsőbbségük és kész. Biciklizzenek a kresszparkba. Mivel Győrben nincsenek bicikliutak, így a kerékpárosoknak sincs létjogosultságuk itt kerékpározni. Addig is javaslom a szobakerékpárt!”
  • 10. kitekat 2008. szeptember 18. 20:32
    „Angels: Vannak bunkó emberek sajnos mindenhol...”
  • 9. Fafnír 2008. szeptember 18. 20:32
    „Az autósokkal van a legkevesebb bajom, ha a drótszamárra vetem magam. Lehet azért mert én is gyakran ülök a bádogbozban és nagyjából tudom mi az amit nem kellene csinálni és mi az ami oké.
    A kerékpárutak körüli furcsaságokból ellenben van bőven. Érdekes megoldás az aluljáró nádorvárosi rámpájánál a kerékpárút és a járda keresztbevezetése, a petőfi.híd újvárosi lejárójánál a táblaerdő, vagy a tihanyin 20-30 m-enként az út szélére tűzött jelzőtáblák. A buszmegállón átvezető kerékpárútakról ne is beszéljünk. Beáll a busz és leeseik elém a kedves utas én meg oldjam meg. De a toronnyal szemben már összeakadtam gyalogjárőrrel is ahogy kényelmesen sétálgatott a kerékpárúton :)”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kommandósok a belvárosban

Győr - Nagy feltűnést keltettek a megyei főkapitányság Marcal beavatkozó alosztály munkatársai… Tovább olvasom