Kisalföld logö

2017. 04. 25. kedd - Márk 10°C | 21°C Még több cikk.

Győri vasút- és buszpályaudvar: mikor szűnnek meg az áldatlan állapotok?

Mikor lesz akadálymentes és korszerű a győri vasúti pályaudvar? Felújulhat-e a buszpályaudvar? Portálunk utánajárt.

Az utóbbi években több felújításra is sor került Győr belvárosában, azonban a városba érkező turistákat és az utazóközönséget évek óta szemet szúró látvány fogadja: a helyközi buszpályaudvar és a vasútállomás főépülete évtizedek óta korszerűsítésre vár.

A felújítás hiánya a Leier City Centrum látványa miatt még szembetűnőbb. Portálunk utánajárt, mikor valósulhatnak meg a több olvasónk által is felvetett rekonstukciók.

Három éven belül felújítanák a győri vasútállomást?

Bel- és külföldi forgalmat is lebonyolít, naponta több mint tízezren fordulnak meg előcsarnokában, a Győrbe érkező vendégek jó részének ez az épület az első élménye a városról, a győri vasúti pályaudvar külcsínyére azonban ennek ellenére évek óta szinte semmit sem költött a vállalat. A kisalföld.hu a felújítással kapcsolatos részletekről a a MÁV-Start Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától kért felvilágosítást.

Ha kerekesszékkel, vagy egyszerűen csak begipszelt lábbal érkezünk, máris nehézségeket okoz a pénztárakhoz való eljutás, ha valaki mégis átsegít bennünket az első néhány lépcsőn, mozgássérültként vagy babakocsival a vágányokhoz jutni is kész tortúra, nem is beszélve a szerelvényekre való beszállásról. Éppen ezért arra voltunk kíváncsiak a vállalat mikor teljesíti az akadálymentesítés Európai Uniós alapkövetelményét. A munkálatok megkezdéséről egyébként 2011 tavaszán már szó esett.

– A győri vasútállomáson a mozgáskorlátozott liftek kialakítása folyamatban van, egy darabot a nagycsarnokba, három darabot a peronokra telepít a vasúttársaság. Jelenleg a liftek kiviteleztetésének közbeszereztetése zajlik. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a létesítési engedélyt megadta" – tájékoztatott Pécsek Imre kommunikációs szakértő.

A peron új, a fogadótér egyelőre felújításra vár

A megyeszékhely állomásán a peronokat az utóbbi években ugyan felújították, azonban a pénztár és az állomás legtöbb embert fogadó része egyre romló állapotban van. A megyeszékhelyen a MÁV állomás szinte az egyetlen olyan középület, amit nem újítottak fel.

– Az állomás felvételi épületének felújítása is szerepel a MÁV Zrt. 2011-2014-es beruházási tervében, aminek költsége mintegy 2,5 milliárd forintot tesz ki, ez magában foglalja az állomás teljes felújítását. A vasúttársaság szándéka az állomás felújítása, s igyekszik előteremteni az ahhoz szükséges forrást" – reagált felvetésünkre a kommunikációs szakértő.

Fotó: Cseh Róbert
Fotó: Cseh Róbert


Megvan a wc az állomáson?

Több olvasónk is felvetette már, hogy az épületben hiányosak a tisztálkodási lehetőségek, illetve hogy elégedetlenek az illemhelyek számával. A vasúttársaság erre a kérdésünkre csak annyit felelt: „ működik az aluljáró szintjén az állomáson illemhely." Ehhez persze lépcsőkön keresztül vezet az út, amit a mozgássérültek jelenleg ugyancsak nem tudnak megközelíteni.











Saját költségből lehetetlen a korszerűsítés

Hasonlóan felújításra érett állapotban van a győri vidéki buszpályaudvar, a megépült Leier mellett könnyen szemet szúrhat az arra járóknak a pályaudvar látványa. Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója szerint az esetleges átalakítás, átépítés kérdése lassan már 20 éve terítéken van.

Fotó: Cseh Róbert
Fotó: Cseh Róbert

– Ez egy nagyon összetett dolog. Jelenleg több terv is van a teljes átépítésre. Ezek különböző befektetők tervei. Volt olyan elképzelés, hogy multifunkcionális központ, bevásárlóközpont épülne ezen a területen, és alatta helyezkedne el a buszpályaudvar.

Hangsúlyozom, ezek nem a mi terveink. Ehhez nagyon komoly közlekedési infrastruktúra fejlesztés is kellene, hogy kapcsolódjon, ami viszont a város döntési kompetenciájába tartozik és a város költségvetésének a függvénye. Egy biztos a Kisalföld Volán jelenlegi költségvetéséből nem tudja finanszírozni a vidéki buszpályaudvar teljes felújítását –mondta el kérésünkre Pócza Mihály.

Akadálymentes lett a pályaudvar

Az utóbbi időben kisebb felújítás ugyan volt, a felszálló peronok akadálymentesítését végezték el a buszpályaudvaron.

Akadálymentes peronok. Fotó: Cseh Róbert
Akadálymentes peronok. Fotó: Cseh Róbert

– A pályaudvar korszerűsítését lehetőségeink szerint folyamatosan végezzük. Az utóbbi hetekben csaknem teljesen elkészült a buszpályaudvar akadálymentesítése. A szegélykövek helyreállításával együtt a munkálatok körülbelül 2 millió forintba kerültek – tette hozzá végezetül Pócza Mihály.

Olvasóink írták

  • 20. Goldmund 2011. október 11. 14:10
    „10. ombi 2011.09.23. 18:27

    Köszi a képeket Ombi!
    Nem is hittem volna, hogy ez a csúfság valaha ilyen szép volt!
    Ilyenkor elgondolkodom, vajon fejlődik-e ez az ország, vagy csak változik...”
  • 19. Goldmund 2011. október 11. 13:45
    „Aki a buszpályaudvart ki akarja rakni a központból, gondoskodjon éjjel-nappali ingyen taxiról az új buszpályaudvar és a vasútállomás között.”
  • 18. urbaniastapista 2011. szeptember 26. 15:12
    „#17.
    A távolsági buszmenetrend fényévekre van bármilyen ütemességtől. Bbusz-vonat átszállásnál az 1 óra 59 perc is simán összejöhet, meg az 1 perc is, ahogy a volánatyaúristennek éppen jó.”
  • 17. Freehill 2011. szeptember 24. 14:57
    „#5 k-pityerke-k: "lehetne-e inkább abban gondolkodni, hogy a buszpályaudvart elköltöztessék onnan?"
    Ez szerintem nagy hiba lenne, elvágnád a busszal érkezőket a városközponttól, valamint az összes vonatra és helyi buszra biztosított átszállástól. Nagyon jó helyen van a pályaudvar, csak valamit alakítani kellene rajta.
    #16 valaki_mas: "Aki 15 percnél többet vár egy állomáson annak vagy nagyon rossz a csatlakozása vagy valamit nagyon elszámolt."
    Azért simán előfordulhat hosszabb várakozás... A menetrend még mindig NEM teljesen ütemes, csak ütemes JELLEGŰ. Nem minden csatlakozás biztosított, illetve ha pl. orvoshoz mész, akkor az orvos nem a menetrend alapján fog behívni/elengedni, teljesen véletlenszerű, hogy mikor érsz ki az állomásra.”
  • 16. valaki_mas 2011. szeptember 24. 00:23
    „Aki 15 percnél többet vár egy állomáson annak vagy nagyon rossz a csatlakozása vagy valamit nagyon elszámolt. Ennyi időt meg bármilyen Magyarországon extrémnek is számító időjárási körülmények közt is ki lehet bírni a szabad ég alatt.”
  • 15. urbaniastapista 2011. szeptember 24. 00:16
    „Az állomás elmúlt 50 éves, teljesen megváltozott a világ. Akkor még összevissza jártak a vonatok a hadijátékot játszó vasutasok és nem az utasok igényei szerint. Ezért épültek többek között a tanuló-várótermek az emeletre. Ma már ütemes menetrend van, pl. Csorna felé sem két vonat megy egész délután, hanem tucatnyi, senki nem akar vagy kényszerül órákat várni a következő vonatra vagy egy átszállásra.
    Az is látszik, hogy mióta kapitalizmus van, egyre több kereskedelmi egység szeretne idetelepülni, ahol hétköznap még most is több tízezer ember fordul meg.
    Szerintem a Vasútállomás elférhetne a Baross híd mellé, keresztben a vágányok fölé épített épületben. Mozgólépcső a peronokra, buszmegálló a hídon, a lehető legrövidebb átszállás a városi buszokra. A mostani épület grandiózus tereivel egy múzeumnak lenne ideális, modern gyűjtemények egy helyen és/vagy egy rendes ipartörténeti múzeum az AUDI előtti és annak megalapozó évszázadról. Ez utóbbihoz szervesen kapcsolódhatna a győri vagongyár termékeinek gyűjteménye a fordítókorong környékén, és a felhagyott vasúti erőmű (téglakocka) és óvóhely (téglahenger). Ráadásul ezeket, mivel nem egy épület, nem is kellene egyben megépíteni, hanem akár több ütemben is lehetne, ahogy éppen marad pénz a városkasszában.
    A buszpályaudvarnak elég lenne fele terület is, ha nem itt parkolnának a buszok, hanem mondjuk a Nádor aluljáró meg a Fészek áruház között, az egykori tankgarázsok területén (ha még nem mutyizták el azt a területet). A felszabaduló helyen lehetne egy rendes, vásárcsarnok-szerű piacot építeni, ha már a hivatalos Fidesz program is a háztáji és hazai gazdálkodókat isteníti.
    Egy multifunkci sportcsarnok árából bőven meg is lehetne építeni az egészet.”
  • 14. farvik 2011. szeptember 23. 22:17
    „"A megyeszékhely állomásán a peronokat az utóbbi években ugyan felújították" - ez így nem igaz. A 6-7-es vágányok peronja olyan, mint rég, talán egy-két pad odakerült. A Veszprém és Szombathely felé utazó utasok úgy látszik nem elég fontosak.
    Ma már másképp működik a vasút. Akármit is mondunk, hogy elszegényedés van, sokan járnak autóval, és a célok jobb megközelítése miatt a munkába járó ingázók is elhagyták a vonatot, átszoktak a buszra, ami régen még csak korlátozottan állt rendelkezésre.
    Ma már nem jellemző, ami régen, hogy utazás előtt megebédelt vagy eliszogatott az utas az állomáson, rohan a világ és sietnek az utasok is. A következmény - a valaha otthonos, ápolt, tiszta, virággal teli állomások, pályaudvarok ridegebbé lettek. Azért a tisztaság megkövetelhető volna, ne kelljen az átható húgyszagon keresztülvágni a nagycsarnok és a peronok közötti úton.”
  • 13. McFly 2011. szeptember 23. 19:49
    „Elég lenne csak megtisztítani mindkettőt. Kezdve a hajléktalanok és a nem hiába születettek kirakásával. Aztán ezzel együtt a terjengő húgyszag is megszűnne. Utána már csak pár vödör domestos és minden szép és jó lenne.”
  • 12. Loich 2011. szeptember 23. 19:27
    „ablakmosással még mindig sokat el lehetne érni”
  • 11. gig-big 2011. szeptember 23. 18:52
    „SZIA ANCSA!!!”
  • 10. ombi 2011. szeptember 23. 18:27
    „Évtizedek óta csak kivesznek, de semmit nem raknak a pályaudvar épületéhez.
    Fals gondolkodás, ha valaki a másfél éve kormányzótól várja az elvtársak több évtizedes pusztításának azonnali eltüntetését.
    Még emlékszem, a nagycsarnoktól jobbra, a mostani nemzetközi pénztár helyén gyermekváróterem volt. Tisztaság, nyugalom, kellemes meleg, sőt, pelelnkázóasztal is volt benne. Talán mintha játékok is lettek volna, de ebben nem vagyok biztos.
    Diákvárók az emeleten, ahol a vonatra várva tanulhattunk, hová lettek?
    Néhány kép az építés utáni időből:
    http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_2939.jpg
    http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_2941.jpg
    http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_2943.jpg
    http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_2945.jpg
    http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_6101.jpg
    Nem volt ez olyan igen <moderálva> épület, csak a gazdái azok.”
  • 9. embertelen 2011. szeptember 23. 18:05
    „Orbán azt ígérte, hogy rendbe teszik a MÁV-ot és a Volánokat, összevonva egy nagy állami cégbe. Fura ötlet, mert ilyen nagyfokú összevonás állami szinten még a Kádár alatt sem volt. Nem tudni, hogy áll ez az agyrémes ötletük, de ebben is, mint mindenben hazudtak, nem csináltak semmit.”
  • 8. samsungi 2011. szeptember 23. 16:33
    „Mikor?
    SOHA!”
  • 7. BigDawe 2011. szeptember 23. 15:36
    „a vasútállomást kb akkor fogják "felújítani" ha magától összedől...akkor már nem kell a bontással foglalkozni. ahhoz képest a vidéki még jó állapotban van”
  • 6. Loich 2011. szeptember 23. 14:55
    „A vasútállomás egy ordenáré szocreál büdös koszos monumentum.
    Iszonyat az egész. A vonatok egy része már kulturált, komfortos, az épület marad olyan amilyen volt.
    Legalább a főépület fő csarnokával foglalkoznának egy kicsit, sötét, büdös és koszos. És egyetlen ülőhely sem található benne. A 10 pénztárból 2 működik.”
  • 5. k-pityerke-k 2011. szeptember 23. 14:54
    „Az biztos, hogy a helyzet tarthatatlan. De kérdem én: nem lehetne-e inkább abban gondolkodni, hogy a buszpályaudvart elköltöztessék onnan? A probléma ugyanis az, hogy az a terület mára a belváros szerves részévé vált, ráadásul szerintem sem az egykori laktanyaépületekhez (amiket Leier mára nagyon szépen felújított), sem a Schlichter-villához nem biztosít méltó környezetet. Egyébként arról mindenki mélyen hallgat, hogy annak a gyönyörű épület(együttes)nek mi lesz a sorsa. Arról miért nem esik soha szó?? Már csak remélni merem, hogy nem a lebontás mellett döntenek, mint olyan sok esetben...”
  • 4. schumy77 2011. szeptember 23. 14:42
    „Modnjuk ráférne mindkettőre ez igaz, de amíg az Orbán kormány tönkre...<moderálva> az országot, addig senkinek se lesz erre forrása.”
  • 3. bojtár 2011. szeptember 23. 14:29
    „akkor lesz felújítva ha építik a mágnesvasutat:)”
  • 2. medwe 2011. szeptember 23. 14:21
    „Most vonatoztam egyet 22.-én, mert ugye forgalmival ingyen lehetett. Láttam pár állomás. Sajnos a győri siralmas. Utazóbaráttá kellene tenni! A buszpályaudvaron megfordulok párszor, de szerintem életveszélyes a gyalogosok, főleg az idősek közlekedése. A világon létezik szerintem pár remek megoldás. A buszok talán 45°-os szögben állnak be, akár sugárirányban, akár nem. Mindig van egy központi fedett váró mindenkinek. Ha busz megtelt, kitolat és hajrá. Most néha az a gond (vagy gyakran), hogy álldogálok a peronon, mire észreveszem, hogy a buszom nem állt be a peronhoz, át kell gyalogolni. S visszatérve a buszhoz és a vonathoz. Azért fontos, hogy legyen szép, kényelmes, élhető a pályaudvar, mert az emberekkel meg kell szerettetni ezt az utazást. Csak gondoljunk bele! Siker volt a bagolybusz (jól írom?) Az Ikarus faros. Az ilyen élvezetekhez miért kell autómentes napot tartani? S még egy érdekesség: tessenek rákeresni a jútyúbon a magyar dal napja villamos szavakkal.”
  • 1. pappe 2011. szeptember 23. 14:14
    „Csak kérdezem: a buszok és vonatok is akadálymentesek?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyalogost gázolt motorral Győrben - Elhajtott a tettes

A Gerence és Mécs László út közötti füves területen történt balesetben egy nő súlyosan megsérült. Tovább olvasom