Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Győri buszok: Teljesen új vonalhálózatot dolgoztak ki

Győr - Megújulás előtt áll a győri buszközlekedés, a február elejétől életbe lépett járatátalakítás ennek mintegy – a mostani helyzetben kényszerű – kezdőlépése. A Kisalföld Volán már kidolgozta egy teljesen új vonalhálózat terveit.
Február 2-tól lépett életbe a Kisalföld Volán új győri menetrendje, amely részben járatösszevonásokat, részben járatelmaradásokat tartalmaz. A változásokról elmondta véleményét a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri tagszervezetének vezetője, Dobronyi Tamás is (Kisalföld, február 10.). Az egyesület észrevételeire Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója válaszolt.


Hat év alatt 18,6 százalékkal kevesebb utas

A VEKE véleményével, mint írja, nem kíván vitatkozni, hiszen az a Kisalföld Volán több elképzelését is pozitívan értékelte. Viszont egy közlekedési hálózat fenntartása nagyon komoly költségekkel jár, amely fedezetének biztosítása egyre nehezebb. A vezérigazgató leszögezi, hogy Győrben az utasszámváltozás (csökkenés) nem a járatritkítások következménye, és az idei év elején nem volt tarifaemelés. A győri, tavaly tavasszal végzett utasszámlálási elemzés kimutatta, hogy a helyi járatokat igénybe vevő utasok száma 2002 óta 18,6 százalékkal csökkent.


Az első lépés volt

A szolgáltatás javítása és a költségek csökkentése érdekében első lépésként most bevezetett menetrendben a 2-es és a 19-es vonalak összekapcsolását sikerült megvalósítani, amellyel közvetlen kapcsolat létesült a József Attila-lakótelep és a Zrínyi utcai kórház, a helyközi autóbusz-pályaudvar, a Virágpiac, a szigeti és újvárosi iskolák, templomok és fürdők, valamint a Széchenyi István Egyetem között. A legtöbb törzsvonalon sikerült elkerülni a valóban drasztikus, sok utast érintő ritkításokat.


Tervek a jövőre

Az egyközpontú forgalomirányítás legkorábban 2010 II. félévében valósítható meg, mivel ezt Győr megyei jogú város és a Kisalföld Volán Zrt. konzorciumban, pályázati forrásból, a tavaly novemberben aláírt szerződés szerint kívánja megvalósítani, ennek átfutási ideje mintegy 2 év. Ettől függetlenül társadalmi egyeztetések és az önkormányzat pozitív döntése esetén a jövőben számos változás lehetséges. Így például a 14-es autóbusz Adyváros helyett Marcalvárosból indulna, még több nagy lakótelep között biztosítana közvetlen kapcsolatot. A 23-as autóbusz érintené a nádorvárosi köztemetőt és Szabadhegyet is. A Kismegyerről induló 5-ös autóbusz továbbközlekedne az egyetem érintésével Sárás felé, valamint átalakulna az iparterületek kiszolgálása. A 7-es autóbusz elláthatná a Munkácsy Mihály utcát, az új köztemetőt, továbbá a Szabadhegyen létesülő új lakóterületeket is. A bácsai gyorsjárat Marcalvárosból indulna és a jelenleginél szélesebb üzemidőben közlekedne. A Ménfőcsanakot kiszolgáló autóbuszjáratok egy része Marcalvároson keresztül, a mainál gyorsabb útvonalon érné el a Belvárost.

A vezérigazgató megjegyzi: a tavaly széles körben (újságokban és interneten) közzétett kérdőívre mindössze 140 válasz érkezett... Az új menetrenddel kapcsolatos visszajelzéseket is figyelemmel kísérik, és a jogos problémákat rövid időn belül orvosolják.

Olvasóink írták

45 hozzászólás
  • 45. ácsi 2009. február 23. 18:46
    „HÁT MIKOR VESZIK ÉSZRE HOGY REGGEL ÁLLANDOAN KÉSIK A KETTES, MEG MOZDULNI NEM LEHET RAJTA PEDIG REGGEL 10PERCES A JÁRAT VAN UGY 7.10 TOL 7.40IG NINCS KETTES UTÁNNA MEG EGYSZERE NÉGY BUSZ JÖN”
  • 44. Irwine 2009. február 19. 14:42
    „Freehill #43:
    Tényleg, a hidat el is felejtettem. Úgy már a 23as tényleg jobb útvonal lenne, mint az "új félkör".
    A Teleki utcánál tényleg gondok vannak, de nem hiszem, hogy valaha is kitiltják az átmenő forgalmat. Talán a híd ezen a helyzeten is javít majd.
    Viszont szerintem, hogy a 11R Árkádot érinti, az nem zárja ki azt, hogy az Egyetemhez is betérjen. (Az Árkád után befordulna a Kiss János utcába) Ez szerintem javítani az egyetem méltánytalanul alacsony kiszolgálásán.
    Még azt nem értem, hogy ezeket a bővítéseket hogyan lehet úgy kivitelezni, hogy ne növekedjen az össz.km?”
  • 43. Freehill 2009. február 18. 20:45
    „Irwine #40: a tanulmányból még a szentiváni, ménfőcsanaki ráhordás az, amely különösen igényelné a központi forgalomirányítást. A 11-22 összevonás addig szerintem nem vállalható, amíg a Teleki utcában olyan torlódások vannak, mint manapság. Ki kellene tiltani az egyéni átmenő forgalmat, enélkül a 11-es zavarérzékenysége kiterjedne a Belváros-Marcalváros szakaszra is! A gyorsjárat ugye az Árkád felé menne, így azt nem érinti ez a probléma (de sajnos - ugyanebből következően - az egyetemet is elkerüli). Az "új félkör járat"-ban nekem az nem tetszett, hogy a Lajta utca helyett a lakatlan 821-esen haladna, a belvárost csak érintené (a központba igazából nem is menne be, ugyanakkor bizonyos lakóterületeket csak ez látna el, így a városközponti kapcsolata szerintem nem nélkülözhető), és azért az is elég rendesen kanyarogna :). A 23-as elvitele a Virágpiac környékéről és Szigetből szintén sérelmeket váltana ki, így viszont a bővítéssel összekötné Szabadhegyet és Marcalvárost is, ami régi igény több okból is (Veres Péter iskola, Szabadhegy vasútállomás, marcalvárosi posta - ahová a szabadhegyiek tartoznak). Marcalváros és Adyváros között továbbra is rövid úton lehetne utazni a meghosszabbítandó 14-essel. Ha pedig megépül a sziget-révfalusi híd, a 23-ast azonnal át lehet vinni a Korányi tér helyett oda, így még közelebb állna meg az egyetemhez.”
  • 42. Freehill 2009. február 18. 20:33
    „tyvi #39: a délutáni homoksori probléma várhatóan még februárban megoldódik, és remélhetőleg a hajnali zsúfoltság is valamennyire enyhülni fog. De sajnos ilyen teljesítménykeret mellett csodát tenni nem lehet.”
  • 41. bussz 2009. február 18. 12:03
    „De mit értünk gyorsjárat alatt???hogy nem minden megállóban áll meg,vagy hogy a 22es,és a 11R-es útvonalán járna???kicsit hosszú lenne a menetidő...a 11esnél így is az!”
  • 40. Irwine 2009. február 17. 23:49
    „Üdv!

    Freehill #37: Ahhaaam, értem. Viszont akkor a tanulmányban lévő elképzelések jó részét is meg lehetne valósítani.

    Ha jól értem, akkor a terv szerint a 7es a Virágpiac után továbbmenne a Munkácsy utcába, ott lenne a végállomása és onnan indulna a Honvéd liget felé?
    A Bácsi gyorsjáratot Marcalvárosból jó ötletnek tartom, de azt nem írja a cikk, hogy a 11-22 viszonylat is összevonásra kerülne-e, mint a tanulmányban. Ez sztem azért lenne szerencsés, mert a gyorsjárat beépülhetne ebbe a viszonylatba. Viszont a 11-22Rnek akkor lenne a legnagyobb értelme, ha érintené az Árkádot és az Egyetemet is.
    A 23as módosítását nem igazán értem. Így is össze-vissza kanyarog, most még jobban megbonyolítanák. Ráadásul az Egyetemtől is messze áll meg. Helyette sztem nagyon jó ötlet a tanulmányban található "új félkör járat".”
  • 39. tyvi 2009. február 17. 19:31
    „Freehill #29: "Kétszer annyi járat érinit Homoksort" - Igen, valóban fél óránként indulnak a belvárosból buszok Szentivánra. Ám míg például a 15:16-os járat kb 22 perc alatt ér a Homoksori részre, addig a 15:46-osnak a menetideje kb dupla ennyi. Ez szerintem nem javítja a helyzetet, mert azért az utazási idő sem mindegy.
    Továbbá legalább reggel lehetnének a régi mintára nem körjáratok, hogy ne legyen akkora zsúfoltság ( pl. amelyik 6:18-kor indul a Homoksori megállóból, de előtte a Kálmán Imre úti végállomásról indul .)”
  • 38. Goldmund 2009. február 16. 22:18
    „Sokan a 19-es megszüntetése miatt a Vásárcsarnok megközleíthetőségét nehezményezik. Ez nyilván igaz, de aki pl. a József Attila Ltp-ről a Zrínyi utcai kórházba akart menni, az eddig át kellett, hogy szálljon, most meg nem kell neki. Szóval ami az egyiknek jó, a másiknak rossz változtatás.

    A közlekedési társaságok (Volán vállalatok, MÁV, BKV stb.) nem igazi vállalkozások. Ui. nem ők határozzák meg a jegy- és bérletárakat, hanem az a hatóságok joga (pl. MÁVnál az állam, győri helyijáratoknál a győri önkorm.). Ezért alapvetően a győri önkormányzaton múlik a győri tömegközlekedés színvonala. A Kisalföld Volán azért felelős, hogy a rendelkezésre álló szűkös keretből a lehető legjobbat (=legkisebb rosszat) hozza ki. Ezzel együtt is érdemes vitázni, kérdezni és javaslatokat tenni, de mindenért a Volánt felelőssé tenni hülyeség.

    Amire viszont ügyelni kéne: sok olyan hely és időpont van, ahol akkor és csakis akkor lehet normálisan utazni az adott menetrend esetén, ha MINDIG csuklós buszt küldenek (legalábbis iskolaidőben). Ilyen pl. az Adyvárosból 6.52-kor induló 14-es Gyárváros-Belváros közti szakasza (ezen utazom reggelenként, ezért ezt ismerem). Múlt héten két alkalommal szóló busz jött, volt is cifra világ a buszon. Azóta szerencsére ismét csuklós jár, így normálisan utazunk (ülőhelyek kb. foglaltak és 25-30 álló utas van). Ügyelni kellene arra, hogy ahol a csuklós ki van használva, ott mindig az menjen az adott időben!”
  • 37. Freehill 2009. február 16. 07:28
    „Irwine #35: abban a tanulmányban több átmérős vonal volt, konkrétan annak a hálózatnak a megvalósításához valóban fontos lenne a központi forgalomirányítás. De a fenti cikkben lévőhöz pl. szerintem nem alapfeltétel, a korábban írtak miatt.”
  • 36. buggyant 2009. február 16. 06:15
    „Freehill, köszönöm higgadt tájékoztató válaszodat. Bizakodjunk akkor, hogy hamarosan valóban az utasok kiszolgálása lesz a fő cél, mert meg kell hagyni hogy jelen esetben a közlekedés színvonala ettől messze van. Ha a Volán meg akarja tartani az utasközönséget (bár a kerékpározás nagyon egészséges) akkor tényleges párbeszédre van szükség és a lehetőségeken belül az utasok legjobb színvonalú kiszolgálása.

    Az lehet, hogy a 2-19-es problémája a forgalmi körülmények következménye, de létezik. Valós probléma az is, hogy a Bem térnél már nem lehet rá felpréselődni a reggeli csúcsban Szabadhegy felé, de ez várható volt mivel a két legzsúfoltabb járatot vonták össze. Ezt az asztal mellett is tudni kellett. Bízom benne hogy a jelen tapasztalatok újbóli felülvizsgálatával orvoslásra kerül ez is. Reménykedjünk. Minket már nem sokáig érint ez közvetlenül, de ismerek pár olyan idős embert, akinek a vásárcsarnoki bevásárlás tényleg probléma, mert akár ízületi probléma akár műtét akár csak az öregség áldásos állapota miatt erősen meggondolandó Szabadhegyről útnak indulni. Mi is leszünk öregek. Gondoljunk azért rájuk is az irodában.”
  • 35. Irwine 2009. február 15. 22:18
    „Freehill #32:
    Hmm, köszönöm a felvilágosítást, így már sokkal pozitívabb a dolog. :) Csak azért "kenődtem" el kicsit, mert a tanulmány az egyközpontú forgalomirányítást alapfeltételként írja.”
  • 34. Freehill 2009. február 15. 21:41
    „balinkusz: mivel a menetrendet formálisan a jegyző hagyja jóvá, javaslom a jegyzo KUKAC gyor-ph.hu címet (bár gondolom, nem ő fogja kielemezni, de majd eljuttatja az illetékesnek). A Volánnál a kvzrt KUKAC kisalfoldvolan.hu, a VEKÉ-nél a gyor KUKAC veke.hu címre írhatsz. De én is szívesen megnézném a javaslataidat, ha gondolod: freehill KUKAC webmail.hu . Köszi!”
  • 33. balinkusz 2009. február 15. 21:13
    „Freehill!
    Köszi a linket. Most belenéztem csak, de átnézem rendesen is. Nagyon sok jó ötlet van benne.
    Az önkormányzatnál hova lehet küldeni az esetleges tippeket. Készítettem km kimutatást is.
    A jegykiadó és az információs terminálokat viszont sajnálni fogom, mert ismerve a magyar ifjúság kulturmentalitását, biztos, hogy néhány áldozatul esik majd vandalizmusuknak, akárcsak a parkok padjai, vagy a buszmegálló plexik. Ettől kéne megóvni ezeket a korszerű berendezéseket.”
  • 32. Freehill 2009. február 15. 21:10
    „Irwine #27: az a teljes projekt befejezésének legkorábbi időpontja (a másfél év ahhoz képest "hamarosan", hogy ennél már sokkal régebb óta húzódik a dolog, ahogy Te is írod). Egyes fejlesztések korábban is megvalósulhatnak. Sőt, az új hálózat legtöbb eleme egyközpontú forgalomirányítás nélkül is bevezethető: a cikkben említett megoldások közül gyakorlatilag csak a Sárásig hosszabbítandó 5-ös nem végződne decentrumban, de a 2-19-eshez hasonlóan arra is lehetne ideiglenes megoldást találni. Az egyközpontú forgalomirányítás a megbízhatóságot és a tájékoztatást fogja javítani - hálózattól függetlenül -, és persze lehetőséget fog adni még több átmérős vonal kialakítására, illetve egyszerűsíti a meglévők üzemeltetését, viszont igazából nem alapfeltétel.”
  • 31. Primax 2009. február 15. 20:33
    „"Freehill #18"
    Már ez is nagy dolog a mai világban, kettő ember egyetért valamiben.
    Kezd visszatérni a hitem, köszi !
    A közlekedéssel meg úgyis az lesz, amit az okostojások kiagyalnak majd...”
  • 30. Irwine 2009. február 15. 19:34
    „Freehill #27:

    Hamarosan? A cikkben azt írták, hogy LEGKORÁBBAN 2010 2. felében történhet meg. Nem értem... 2007ben rájöttek, hogy új vonalhálózat kell, eltelt 2 év és még mindig nem történt semmi. Most meg azt mondják, hogy még min. 1,5 év? Soha sem lesz ebből semmi... :S”
  • 29. Freehill 2009. február 15. 18:56
    „tyvi #24: az új menetrendben majdnem kétszer annyi járat érinti a Homoksort, mind régen! Délután pedig még várható egy kis korrekció. Viszont az északi rész területe kétszer akkora, mint a délié (a fejlesztések után is), ezért teljesen nem lehet szimmetrikus a két fél kiszolgálása.”
  • 28. Freehill 2009. február 15. 18:49
    „buggyant #25:

    "Márpedig a 2-19-el nem lehet iskolába menni."
    Mondom, ha előfordul ilyen (bár tömegesen szerintem nem jellemző), akkor az nem menetrendi probléma, hanem a forgalmi körülmények okozzák, és a Volán már keresi rá a megoldást, még egy kis türelemre van szükség.

    "Telefonon sem lehet panaszt tenni mert a kompetens személy egyetlen esetben sem volt elérhető, magyarul a tisztelt utas le van rázva a panaszával."

    Mivel az önkormányzat a megrendelő, a legjobb, ha nem is a Volánhoz, hanem a Polgármesteri Hivatalhoz, vagy a választott képviselődhöz fordulsz! Ők majd egyeztetik a Volánnal, és eldöntik, hogy vállalják -e a kérés teljesítését, vagy nem. A Volán azt csinál, amit a város kér, függetlenül attól, hogy gyakran ők készítik elő a javaslatokat is. De ha a város mást akar, akkor más lesz. Ettől függetlenül arra is számos példa volt már, hogy valaki a Volánhoz címezte a kérését, és a Volán a várossal egyeztetve megoldotta a problémát. A Volánnak is az az érdeke, hogy elégedettek legyenek az utasok!

    "Szal az önkormányzat a megrendelő... mint megrendelő mennyit fizet?"

    Sajnos viszonylag keveset. Olvasd el a gyor.hu-n a közgyűlésekről szóló előterjesztéseket, jegyzőkönyveket, látni fogod. Nyugat-Európában sokkal több pénzt szán a város és a régió/állam is a városi közösségi közlekedésre, ezért tudnak ott sokkal vonzóbb kínálatot biztosítani. Persze (ismét visszautalva a Szőnyi Márton utca - vásárcsarnok problémra), ott sincs mindenkinek háztól házig menő járata, csak az ésszerűség határán belül, a teljes hálózatot komplexen tekintve.”
  • 27. Freehill 2009. február 15. 18:29
    „balinkusz: nézd meg, légy szíves, ezt az anyagot:
    http://www.gyor.hu/adatok/kozgyules/helyi_kozlekedesi_koncepcio_-_dokumentum.pdf
    Majdnem minden benne van, amit hiányolsz, és ez hamarosan meg is valósulhat, a város és a Volán félmilliárd forintot nyert rá! (Az anyag végén felvázolt vonalhálózat csak illusztáció, az aktuális elképzelések a fenti cikkben lévők, persze azok is módosulhatnak.)

    "van is egy két ötletem rá, de úgysem érdekelné sajnos a kutyát sem"

    Dehogynem: ha vannak ilyen javaslataid, nyugodtan küldd el az önkormányzatnak, a Volánnak és/vagy a VEKÉ-nek! Persze nem árt, ha előtte készítesz egy teljesítmény-becslést is, mert anélkül ugye nem sokat ér egy elképzelés, bármennyire is szép...”
  • 26. nane 2009. február 15. 18:19
    „Kedves kócoscápalány.Köszönöm a választ,kicsit kioktatónak éreztem,de tudod, nem ülök fel minden járatra,és nem utazom minden busszal a végállomásig hogy ismerjem az összes útvonalat.Ezért bátorkodtam ezt az egyszerű kérdést itt feltenni. ToMMo kösz.”
45 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Filmet forgatnak a régi börtönben

Győr - Tavaly nyáron merült fel annak a kisjátékfilmnek az ötlete, amit a hétvégén győri… Tovább olvasom