Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Győri bevásárlóutca bécsi mintára

A megyei kereskedelmi és iparkamara Győrben a Baross uton bécsi mintára összefogná az üzleteket.
A győri belvárosban, a Baross úton és környékén tapasztalható forgalomcsökkenés nem egyedi jelenség. A hipermarketek, a plázák térnyerése világszerte veszélyezteti a városközpontok hagyományos bevásárlóutcáit. A hozzáértők szerint ennek leglátványosabb példái Amerikában találhatók, ahol többnyire meg is szűntek. Európában azonban sikerrel vették fel a versenyt a multikkal a kiskereskedők. A legelismertebb megoldást tőlünk nem is olyan messze, Bécsben dolgozták ki.

Vevők visszacsalogatása

– Egy éve a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara fővárosi rendezvényén hallottam először a bécsi citymarketingről. El is hívtam az osztrák szakembereket megyénkbe: itt is mondják el, hogyan csalogatták vissza a vevőket a belvárosba. Rögtön megtetszett a programjuk, mert azt városunkba átültetve megmenthetnénk a Baross utat. A kamara szeretné, ha hagyományos kereskedelme megmaradna, ráadásul kiderült, hogy a bécsi kamara szívesen átadja projektjét, tapasztalatait – mondta el lapunknak Czizmazia Ferenc, a kamara kereskedelmi tagozatának elnöke. Úgy véli, ha semmi nem történik, akkor kiürül a Baross út, ezért a kereskedők nem várhatnak tovább, össze kell fogniuk.

Eurómilliók helyett

Épp ez a bécsi bevásárlóutca-projekt lényege: a vállalkozások egyesületbe szervezése. A kamara – akárcsak osztrák társszerve – szeretné megnyerni támogatónak az önkormányzatot és addig segítené az egyesületet, amíg az nem önállósodik. Csizmazia szerint egyenként nem sokra mennek a kereskedők, de együtt megsokszorozhatják erejüket. Például meg tudnak fizetni olyan reklámokat, amiket egyesével nem, sőt, kedvezményeket is elérhetnek. A minőséget, professzionalitást és partnerséget hirdető program alapja lehet a közös marketing és minőségfejlesztés, a közös lobbi, a közös kampányok szervezése. Igaz, a bécsiek 1992 óta több millió eurót költöttek programjukra, de a tagozati elnök szerint az számos olyan ötletet tartalmaz, ami nem jelent pluszkiadást. Például kölcsönösen engedményeket, vásárlási bonokat adhatnának az üzletek törzsvevőiknek.

Utánozhatatlan hangulat

A stratégia kidolgozásához a belvárosi bevásárlóutcákat és az egyre szaporodó bevásárlóközpontokat megkülönböztető előnyöket, hátrányokat kell elemezni. A mérleget maga a vevő is könnyen megvonhatja: a hipermarket, a pláza mellett szól, hogy van hol parkolni, fedett helyen lehet egyik üzletből a másikba menni és szinte nonstop a nyitva tartás. A győri barokk belváros utcáinak viszont utánozhatatlan a hangulata.

Obertolné Horváth Tímea is úgy véli, hogy a fő gondot a parkolási nehézségek jelentik. A Baross út közelében több helyen volt már és most is van egy üzlete. Szerinte is nagy a veszélye annak, hogy ez a környék kiürül, mert a hozzá hasonlók mind rákényszerülnek, hogy valamelyik bevásárlóközpontba költözzenek és egy multinak fizessenek bérleti díjat. Egyelőre szerinte csak ezeken a helyeken élhető a környezet a kereskedők számára. Persze azért a belvárosban is küzd a fennmaradásért, ezért is örülne egy, a helyzeten változtató koncepció kidolgozásának.

Osztrák ötlet honosítása

A kamara az elkövetkező napokban felkeresi a belvárosi kereskedőket, hogy összefogásra szólítsa őket. Várja az érintettek – akár vállalkozók, akár vevők – jelentkezését a 96/520-223-as, a 30/272-3460-as és a 20/565-9899-es számon. Május 9-én délelőtt tíz órára ötletelő fórumra hívja őket a bevásárlóutca megmentése érdekében székházába (Győr, Szent István út 10/A). Az Aranyháromszög Konferencián május 15-én és 16-án a kamarában az osztrák szakemberek újból tájékoztatást tartanak a bécsi citymarketingről. A belvárosi kereskedőknek érdemes részt venniük a rendezvényen, mert az előadók kérdéseikre is válaszolnak. (A konferenciáról bővebb tájékoztatás a 96/520-222-es számon kérhető.)

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felgyújtották a gyirmóti reklámbálákat

Felgyújtották a gyirmóti Rodeo Ranch hétvégi rendezvényének több, szalmabálára erősített reklámját. Tovább olvasom