Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Győrben és Sopronban drágábban vagy olcsóbban buszozunk, mint Bécsben?

Összeállításunkból kiderül, hogy más magyar és külföldi városokhoz viszonyítva mennyibe kerül a helyi buszközlekedés Győrben, Sopronban és Mosonmagyaróváron. Szavazás.

Olvasóink hozzászólásaikban rendszeresen megemlítik - és egyébként sokallják - a megyei városok buszjegy- és bérletárait, más városokhoz viszonyítva.

A tisztánlátás érdekében körbejártuk, hogy tényleg drágábbak-e a buszjegyek Győrben, Sopronban és Mosonmagyaróváron, mint más hazai és külföldi városokban.

Sopronban mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha jegyet vagy bérletet szeretnénk venni, mint Győrben

A kisalföldi megyeszékhelyen 230 forint az elővételben vásárolt jegy ára és 5500 forint az összvonalas havi bérlet ára.

Sopronban az elővételben vásárolt menetjegy ára 300 forint, míg az összvonalas havi bérletért 6470 forintot kell fizetni a Hűség városában.

Ha megyénk két legnagyobb városát összehasonlítjuk, mindenképp meg kell említeni: Sopronban úgy kell többet fizetni a helyi buszközlekedését, hogy az osztrák határ melletti város kisebb, s ezáltal az igénybe vehető szolgáltatás volumene is, mint Győrben.

Az eltérő díjszabás fő oka, hogy a megyeszékhelyen lassan három éve nem volt jelentősebb áremelés - a győri közgyűlési mindig csak korrekciókat szavazott meg -, míg Sopronban erre minden évben sor került.


Győrben három éve csak korrekciós módosításokat szavazott meg a közgyűlés a díjtételeken. Fotó: Kisalföld-archívum.
Győrben három éve csak korrekciós módosításokat szavazott meg a közgyűlés a díjtételeken. Fotó: Kisalföld-archívum.

Mosonmagyaróváron az autóbuszvezetőnél vásárolt buszjegy ára 230 forint, míg a havi összvonalas bérlet 3460 forintba kerül a Lajta-parti városban.


Utasszámlálás a győri buszokon

Az elmúlt hetekben utasszámlálás zajlott a győri helyi közlekedésű buszokon.

Portálunk kérdésére Győr jegyzője, Lipovits Szilárd október közepén megerősítette: a helyi buszközlekedésben jelentős költségcsökkentést kíván elérni a kisalföldi megyeszékhely önkormányzata jövőre.

Az utasszámlálás kiértékelését a győri Széchenyi-egyetem szakemberei készítik el: tudomásunk szerint a tanulmány rövid időn belül elkészül, s az önkormányzat asztalára kerül.


Győrben olcsóbban járnak a buszok, mint Debrecenben vagy Pécsett

Első körben vessük össze megyénk három legjelentősebb településének jegy- és bérlettarifáit más magyar városok díjszabásával.

Budapesten 320, Debrecenben 290, Miskolcon 300, Pécsett 280, Szegeden 295 forintba került egy jegy ára.

Az összvonalas havi bérletért Budapesten 9800, Debrecenben 6400, Miskolcon 7000, Pécsett 6700, míg Szegeden 6565 forintot kell fizetni.

Győrben összességében tehát olcsóbban lehet igénybe venni a helyi buszokat, mint a többi magyar nagyvárosban, Sopronban pedig megközelítőleg hasonló díjtételek vannak érvényben, mint Debrecenben és Pécsett.
















Brnóban tudnak valami titkot az olcsó tömegközlekedésről


Ha közép-európai városokat teszünk meg alapul, akkor a magyar és megyei díjtételek a középmezőnybe sorolhatóak.

Prágában (360 forint) és Varsóban (353 forint) drágább az egy utazásra jogosító jegy ára, mint a magyar nagyvárosokban. Pozsonyban 250, Bukarestben 213, míg Brnóban 180 forintba kerül egyetlen tikett.

Morvaország egykori fővárosában, Brnóban jelenleg több 400 ezren élnek, vagyis mind Győrnél, mind Sopronnál sokkal nagyobb településről beszélünk - ennek ellenére jóval olcsóbban vehetik igénybe a brnóiak a helyi buszközlekedést, mint a győriek vagy a soproniak.

Érdekesség, hogy a brnói összvonalas havi bérletnél (3144 forint) is olcsóbb a hasonló kategóriájú, bukaresti bérlet (3041 forint).

Az osztrák fővárosban 279 forint egy jegy ára, míg Bécsben az összvonalas havi bérletért 12550 forintot kell fizetni. Az átlagbérekhez viszonyítva persze így sem jönnek ki rosszul a Császárvárosban élők. (Jövő hétre tervezett írásunkban a magyar és külföldi városi tömegközlekedési díjakat az átlagfizetésekhez fogjuk viszonyítani.)

A világvárosokban a tömegközlekedést sem ússzák meg olcsón a turisták

Végezetül, kalandozzunk kicsit Nyugat- és Dél-Európában egy képzeletbeli buszon.

Rómában 418, Párizsban 474, Londonban 686 forint egy-egy jegy ára.

Igaz, ezek a jegyek általában átszállásra is érvényesek, így akinek néhány megálló erejéig át kell szállnia, nem kell többszörös viteldíjat fizetnie.

Az Örök városban 9761 forint, a francia fővárosban 17542 forint, míg az idei olimpiai játékoknak otthont adó Cityben 38472 forint a minden vonalon használható bérletek ára.


Csúcsidőn kívüli kedvezményes jegy bevezetéséről

Mind a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) 2007-es tanulmányában, mind a Kisalföld Volán szintén 2007-es fejlesztési koncepciójában is szerepelt a jegy- és bérletválaszték bővítése, rugalmasabbá tétele, hogy ezzel is vonzóbb legyen a kínálat a helyi buszközlekedésben.

Ezekben a dokumentumokban többek közt szó esett a napijegy bevezetéséről (alkalmi utasoknak, turistáknak Győrben, ahol még nincs ilyen típusú jegy, ellentétben Sopronnal), csúcsidőn kívüli kedvezményes jegy bevezetéséről (akinek nem muszáj, ne a legnagyobb csúcsforgalomban utazzon), átszálló vagy időalapú jegy bevezetéséről, távolságfüggő jegyekről (aki csak a város belső részén, 2-3 megállót utazik, ne kelljen annyit fizetnie, mint aki keresztül szeli az egész várost), illetve kedvezményes jegytömbről.

Tekintettel, hogy már jegykiadó automaták is "csatasorba" álltak Győrben és Sopronban, így az utasok könnyen hozzá is tudnának jutni az említett szolgáltatásokhoz.

Más kérdés, hogy a szóban forgó ötleteket mostanáig "nem fenyegette komolyan az a veszély", hogy a gyakorlatban is megvalósuljanak, bár talán a következő évi tarifatervezetben a fenti fejlesztések egy része is napirendre kerülhet.


A cikkben szereplő adatokat az EU statisztikai hivatala, az Eurostat statisztikái alapján a Privátbankár.hu gyűjtötte össze.

Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. dezső54 2012. november 18. 17:33
    „Érdekes,a jegyek és bérletek árát sokallják,ami 230 és a havi bérlet 5500,de az üzemanagy árakat ami 420-450,havonta átlagos munkába járásra használva minimum 15-17 ezer Forint azt nem sokalják.mert a forgalom erre ad utalást. Elég érdekes.
    Jó lenne ha már mással is lenne foglalkozva,nem csak a tömegközlekedésel minden héten. Túlzás enyit a tömegközlekedésel foglalkozni.”
  • 40. kisgy83 2012. november 16. 22:20
    „Én ehhez csak annyit szeretnék leírni, hogy pl. Bp-Győr útvonalon a teljes árú vonatjegy ára (csak a mezei fapados személy vagy gyorsvonat) 2520 Ft, s vissza is 2520 Ft. Én senkitől nem sajnálom az ingyenes utazást, azonban az felháborít, hogy más nem fizet, s én meg 5040 Ft-ot fizetek egy oda-vissza útért, amikor más ingyen teszi ezt. Ne gondoljuk már, valamit ingyen lehet osztogatni anélkül, hogy azt más ne fizetné meg. Ha én is ingyen utazhatnék, én is kihasználnám a lehetőséget, mert arról nem tehet a 65 éven felüli, hogy ingyen megteheti, s ezért nem is szabad hibáztatni őket. A populista politikusok a bűnösök, illetve a kormányok, hogy egymás ellen hangolják a korosztályokat, viszályt szívta köztük. Egyet kéne figyelembe venni: mindenki fizessen az igénybe vett szolgáltatásért, s kapjanak egyes csoportok kedvezményt.”
  • 39. Mankapunka 2012. november 16. 00:40
    „vera,nem mindenki annyira ostoba,hogy fizet valamiért,és még jótékonykodjon is mellette.

    Tudod,hogyha hallanád tőlük,hogy nem azért van a buszon,mert ügyet intéz,hanem azért mert naponta 2-szer elmegy valahova sétálgatni nézgelődni. Többség ezt tesz.

    Tudnád,hogy hány nyugdíjas télen csak azért ül a vonaton,hazafelé a buszon,mert nem akar otthon fűteni,meg tök jó időtöltés,hogy elmegy Kecskemétre,elbuszozik Pestre,aztán vonattal újra GYőrbe.

    Egy-kettőről nem is beszélve,eléggé áporodott szaguk van.”
  • 38. kmmk 2012. november 16. 00:04
    „vera2012!
    Szerintem inkabb te vagy az aki nem normalis. Fogj kezed a Madarsz elvtarssal. Sok ember van, aki nem tud etelt adni a gyerekeinek, nincs munkaja, tele van hitellel stb. Tehat rossz anyagi korulmenyek kozott el. Nekik ki kell fizetni a 100%-os jegyet, a munkanelkulieknek maguk utan kell fizetn ia tb-t, az allamtol szinte semmilyen segitseget nem kapnak. Ok nem tartoznak a szerencses nyugdijasokhoz, akiket az allam sokkal jobban tamogat, mert ezek az emberek nem valasztasi tenyezok. Freehill is irta, aranyokrol van szo. Aztan azokrol a szent es serthetetlen nyugdijasokrol is emlitsunk szot, akik a 90-es evek elejen 50 evkoruliek voltak, azoknak egy jelentos resze ment el nyugdijba. Sokan meg lerokantositottak magukat, csak ne kelljen dolgozni. Ez is normalis ugye? En meg dolgozzak 70es koromig. Tudod mit jelent ez? Fel tudod egyaltalan fogni? Kotve hiszem. Tehat lehet begyoposodott agyunak, meg mindenfelelnek nevezni, csak kivanom neked, hogy egyszer legyel olyan helyzetbe, hogy meg kajara se legyen penzed. Aztan amikor mesz az allamhoz segitsegert, akkor majd gondolj bele, hogy a nyugdijasok miket kapnak.”
  • 37. oPTiKa 2012. november 15. 22:35
    „Mindenhol más a rendszer, nem nagyon lehet összehasonlítani...”
  • 36. macizoli 2012. november 15. 18:58
    „Azért a budapesti összvonalas bérletnél vegyük figyelembe,hogy még söprűnyélre is jó!”
  • 35. paxpace 2012. november 15. 18:48
    „Nemrégiben ennél jobb összeállítást lehetett olvasni a közlekedési tarifák összehasonlításáról Abban azt mutatták be,hogy az átlagkeresetből hány jegyet lehet vásárolni a különböző európai nagyvárosokban
    Budapest a legdrágább.”
  • 34. vera2012 2012. november 15. 18:32
    „6. kmmk
    Te nem vagy normális. Ha te megéred a nyugdíjas korhatárt, te is megkapod a nyugdíjadat, kifizetik a kórházi számládat, ingyen utazhatsz! Te is az "ingyenélö" bandához fogsz tartozni, hát most mit nyavajogsz? Összeteheted magad Mankapunkával, mert ö is olyan begyöpösödött agyu, hogy a nyugdíjasoknak nem adná át a helyét, mert ingyen utaznak.”
  • 33. Freehill 2012. november 15. 18:05
    „Nem tudom, hogy aki kritizálja a 65 év felettiek 100%-os (!!!) díjmentességét, az miért "szidja a nyugdíjasokat"... Szó sincs szidásról, egyszerűen egy minimális arányosságra lenne szükség. Ha más kifizeti a 100%-ot, akkor legalább 10%-ot a nyugdíjasnak is fizetnie kellene. Ahogy az élelmiszerért, a gázért és az áramért is fizet, az senkit sem zavar? Miért pont a közlekedést kell tönkretenni ilyen irreális mértékű jótékonykodással? Ha jobb lesz a gazdasági helyzet, akkor oké! De most szó sincs erről: a dolgozók, iskolások utazása egyre inkább ellehetetlenül, viszont az nem érdekes. Több 65 év feletti rokonom van, ők is kínosnak érzik ezt az aránytalanságot.”
  • 32. Freehill 2012. november 15. 17:59
    „titokgyula: inkább vannak olyan országok, ahol megtérítik a szolgáltatás ellenértékét. Anélkül semmilyen szakember nem lesz eredményes.
    nbalint91: a "városnéző buszok"-nak nem az a céljuk, hogy kiindulási állomástól a célállomásig menjen vele valaki! Hanem hogy a többi városrészt összekössék. Vannak közvetlen útvonalak is! Csúcsidőn kívül sok minden össze van hangolva, de mindent mindennel sajnos nem lehet (próbáld ki, logikailag lehetetlen).
    Pepe9111: "a 11-es busznak Bácsáról a belvárosig elég volna járni" Miért??? Neked talán elég lenne, de másnak nem! Az utóbbi években pont az volt a koncepció, hogy ne kelljen átszállni, mert annál utasriasztóbb dolog kevés van!”
  • 31. titokgyula 2012. november 15. 17:15
    „Vannak ahol szakemberek vezetik a cégeket. Ott sokkal olcsóbb az utazás.”
  • 30. Mankapunka 2012. november 15. 16:17
    „Madarász

    Örülük,hogy a biciklisek újra előkerültek a tömegközlekedési cikknél.

    Remélem a kollégiád karácsonyra összedobnak egy biciklire neked,2 kampóval és lánncal,hogy a plafonra fellógathasd,hogy a frusztrációd csökkenjen.
    Remélem álmodban nem arra szoktál riadni,hogy egy biciklis éppen el akar ütni.

    Ez olyan,mint a terápiáskutya gyerekeknél.”
  • 29. szekelyse50 2012. november 15. 15:26
    „Sajnos nekünk még pluszban kell fizetni a légszennyezés díjat is ,meg a bűzös társaink szagét.”
  • 28. nbalint91 2012. november 15. 14:34
    „Üdv. Leírnám én is a véleményemet (mint minden nap többször buszozó) a győri közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Ugyanakkor ezek előtt, bár már valaki említette, Bécsben nem 1 Euró a menetjegy, hanem 2. Illetve érdemes lenne kiemelni az elérhető diákbérleteket is (pl. Top-Jugendticket érvényes Bécsbe, Burgenlandba, és Nieder-Österreichbe, és ez szemeszterenként (egész tanévenként) 60 euró tanulóknak). Így már mindjárt más az összehasonlítás. De ne hasonlítsuk össze az osztrák (és nem csak a bécsi) közlekedést a magyarral. Rengeteget volt szerencsém kinn utazni, és mondhatom, hogy ég, és föld, és a plusz pénzt is jócskán megéri; arról nem is beszélve, hogy az ottani fizetéshez képest több, mint korrekt. De térjünk vissza a "magyar" valóságba. Véleményem:
    1. A győri közlekedés színvonala valóban az országos átlag fölött van valamennyivel.
    2. Nagyon sok a "városnéző" busz, és ez által aki a kiindulási állomástól a célállomásig akar menni, annak ez hatalmas időkiesés.
    3. Összehngolatlan: Csúcsidőn kívül nincsenek összehangolva a járatok, rengeteget kell várni, sokszor épphogy nem érem el az átszállást. Csúcsidőn belül ilyen probléma nincs.
    4. Átgondolatlan: Csúcsidőben elmegy Ménfőcsanakra egy 22 -es "kisbusz", a csanakiak alig férnek fel rá. Utána indul egy 22A, ami csuklós, marcalig megy, és alig vannak rajta. Ez csak egy példa, rengeteg mást is fel tudnék sorolni.
    5. Zsúfolt: Reggelenként a Széchenyi István Egyetem megközelíthetetlen a 2B,6,11,CITY járatokkal, mert rendszerint annyian vannak rajta, hogy a belvárosban már nem lehet felférni. Bár igaz, a séta jót tesz. :) Ez egy nem mindennapos példa, de jópárszor előfordult már.
    6. Megbízhatatlan: Reggelenként Ménfőcsanakról vannak járatkimaradások (vagy csak többet késik a busz 10-15 percnél, mindenesetre egyik se jó, főleg, ha időbe jönnék be).
    7. "Support": Annó írtam a Volánnak a járatkimaradásokkal kapcsolatban, pontos időpontokat megnevezve, pontos buszokra. Erre érdembeli választ nem kaptam, arra hívták fel a figyelmemet, hogy az említett busz egyike csak iskolai előadások napján közlekedik. Megjegyezném, azzal a busszal csak iskolai előadások napján járok.
    8. Sofőrök, ellenőrök: Elég sok a modortalan, bunkó dolgozó. Itt jegyezném meg, hogy az ellenkezőjéből is rengeteg van. Van nagyon segítőkész, kedves dolgozó is. Csak ez utóbbi ritkább sajnos.
    A fent említettek olyan problémák, melyeket egy tárgyalás, beszélgetés keretében nagyrészt meg lehetne oldani. Győrben minden lehetőség adott egy megfelelő közlekedési rendszer kialakítására, mely, ha nem is éri el egy nyugati város színvonalát, de Magyarországon előkelő lehetne. Sajnálattal vettem tudomásul, hogy az utóbbi időben a színvonal a várt növekedés helyett romlott. Szigorúan magánvélemény hangzott el, senkit sem akartam megbántani vele, a KVRT-t se, és az ott dolgozókat se. Ha így történt, elnézést kérek.
    U.I: A totemoszlopok közül már nem müködnek: Aradi Vértanúk útja, Kórház (ott már 2 nem működik), Zsinagóga (lefagyott), Egyetem, Honvéd Liget. Tudom, hogy most keverés van a vállalatnál, de ezt nem kéne lassan javítani?”
  • 27. bill1978 2012. november 15. 13:57
    „Elég nehéz az összehasonlítás. A tömegközlekedés árát több tényező befolyásolja: a népsűrűség, a település nagysága, domborzata, géppark üzemeltetési költsége, kihasználtságának foka, stb. Néhány település területe az összehasonlítás kedvéért: Sopron 169 km?, Győr 174 km?, Pécs 162 km?, Debrecen 449 km?, Szeged 281 km? (forrás: Wikipedia) Saját véleményem szerint a győri tömegközlekedés ára és színvonala magyar viszonylatban, a lehetőségeket és más hasonló méretű városokkal összehasonlítva elfogadható, az országos átlagnál valamivel jobb.”
  • 26. 1x2=? 2012. november 15. 13:25
    „10
    23
    Nálatok "labda"
    6
    kiváncsi lennék, mikor csak "törtkrumplit" eszel (rántotthús) NÉLKÜL; mert ugye a fogaid.....
    Autód nincs, mert ugye a lábaid....
    Pénzed nincs, mert.....
    AKKOR b****meg örülnél, ha a busz "elvinne ingyen".”
  • 25. bn 2012. november 15. 13:23
    „Én megelégednék kezdésnek a City busz fizetőssé tételével. Nem értem, hogy miért ingyenes...”
  • 24. fulopke 2012. november 15. 12:42
    „15-nek. Szólj a vezérednek , hogy szüntesse be az ingyen utazást.És akkor remélem , hogy megbékélsz.De kivétel nélkül, senki ne utazhasson ingyen. Valamennyire igazad van, de nem kéne mindig kapásból szidni az embereket. Még te is lehetsz nyugdíjas.”
  • 23. Madarász 2012. november 15. 12:41
    „6. Ingyenélő banda?! Ők kifizették a te orvosi ellátásodat, iskoláztatásodat és mindazt a juttatást, amit a szüleid felvettek utánad.
    Amúgy meg a biciklisek Győrben életveszélyesek a forgalomban, pontosabban az autókkal szemben önveszélyesek, a gyalogosokkal és a társaikkal szemben közveszélyesek, ilyenekből az is sok, ami van.”
  • 22. Pepe9111 2012. november 15. 12:35
    „A buszjegy nem drága Győrben.

    Ugyanakkor nem is szolgáltatnak sokat érte!
    Csupa városkerülő járat, ami ráadásul 20-30 percenként járnak, vagy még ritkábban.
    Ráadásul akkor se pontosak * ha késnek, még csak rendben, de többszöri volt hogy percekkel korában érkeztek, így aki időre ment a megállóba, már csak a busz távolodó hátulját láthatta.*
    Hajlandó lennék többet is fizetni, ha pl. rövidebb, célirányosabb vonalak lennének. Csak egy példa! a 11-es busznak Bácsáról a belvárosig elég volna járni! Vagy kérem vissza a régi 2-es vonalat...”
41 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Végső búcsú a fiatalon elhunyt győri egyetemistától

Életének 23. évében elhunyt Paár Barbara, a győri Széchenyi István Egyetem közszolgálati BA szakos… Tovább olvasom