Kisalföld logö

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Győr vs. Kisalföld Volán: mennyivel emelkednek a bérlet- és jegyárak jövőre?

A pénteki közgyűlési előterjesztés szerint a Kisalföld Volán három tarifajavaslatot dolgozott ki Győrben a jövő évre, de az önkormányzat számára mindegyik elfogadhatatlan.

Mielőtt rátérnénk a Kisalföld Volán 2012-es tarifajavaslataira, nézzük, milyen számok alapján kalkulálta ki a három koncepciót a busztársaság.

Több mint 83 millió forinttal emelkedhetnek a Kisalföld Volán költségei Győrben

2011-ben jegyfajtánként vizsgálva az eladott darabszámokat megállapítható, hogy várhatóan a menetjegyek forgalma 4,3 százalékkal, az egyvonalas bérletek eladása 6,7 százalékkal, a nyugdíjas bérletek eladása 3,7 százalékkal csökken, míg az összvonalas bérletek eladása 5,1 százalékkal emelkedik, a tanuló bérleteké pedig stagnál 2010-hez viszonyítva.

A pénteki győri közgyűlés elé kerülő előterjesztésből az is kiderül, hogy a Kisalföld Volán Zrt. nettó árbevétele várhatóan megközelíti az előző évit, attól csak minimális értékkel, mintegy 615 ezer marad el idén.

A társaság költségei ugyanakkor várhatóan 3,4 százalékkal, azaz 83,2 millió forinttal emelkednek tavalyhoz képest.


Fotó: Krizsán Csaba.
Fotó: Krizsán Csaba.


Drága, drágább, még drágább gázolaj

Nem lesz meglepetés, amit írunk: a költségek növekedésének hátterében a gázolaj árának - pontosabban adórátájának - drasztikus emelése áll.

Finoman fogalmazva is fejbe üti az embert, amikor látja, hogy nem egészen egy éve, 2010. december végén még 240 forintért szerezte be a Kisalföld Volán a gázolaj literjét, idén október végén már 302 forintért.


Forrás: Győr.hu.
Forrás: Győr.hu.


A 2011. október végi záró gázolaj ár 62,33 forinttal magasabb az egy évvel korábbinál, az első kilenc havi átlagár pedig 42,41 forinttal magasabb a bázis értéknél.

"Mivel az október végi záróár magasabb az első kilenc havi átlagárnál, az átlagár további növekedése várható" - olvasható az előterjesztésben, ami egyébként nagyon finom megfogalmazás is.

Mindez azt jelenti, hogy a győri buszközlekedéshez felhasznált gázolaj költsége 61,2 millió forinttal magasabb az egy évvel korábbihoz képest.

Információnk szerint a táblázatban szereplő gázolajárak azért olcsóbbak, mint a töltőállomásokon, mert a busztársaságok nagyvételben vásárolják a dízelt, s így jelentős kedvezményt kapnak.

A buszsofőrök nem visznek több pénzt haza

"A személyi jellegű ráfordításokon belül a Kisalföld Volán Zrt. keresetfejlesztést nem adott ki, csak az adórendszer változás miatti nettó keresetcsökkenést, kettős számfejtést alkalmazva, havonta kompenzált az érintett munkavállalóknál. (...)

Az adótörvények változása miatti bérköltségek 2,3 százalékkal - mintegy 12,1 millió forinttal lesznek magasabbak a 2010-es értéknél" - olvasható a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság elnöke, Kalmár Ákos nevével jegyzett előterjesztésből.

Összességében a Kisalföld Volán Zrt. számításai szerint Győr helyi közösségi közlekedésének költségei jövőre mintegy 3,9 százalékkal emelkednek 2010-hez képest.



Állami és önkormányzati támogatással is mínusszal zárja az évet a Kisalföld Volán

A Kisalföld Volán Zrt. számításai szerint 2011-ben a győri helyi személyszállítási tevékenységet bevételei és költségei különbözeteként – az állami és önkormányzati támogatások nélkül – várhatóan mintegy nettó mínusz 913,2 millió forintos adózás előtti eredménnyel zárja.

Az állami normatív támogatással (nettó 126,370 millió Ft) és az önkormányzati üzemeltetési támogatással (nettó 320 millió Ft) a társaság korrigált adózás előtti eredménye várhatóan nettó mínusz 466,8 millió Ft lesz.


A Kisalföld Volán három terve a jövő évre

A közlekedési társaság 2012-re vonatkozó tarifajavaslatát – az előző évek gyakorlatának megfelelően – három változatban terjesztette a képviselők elé.


Forrás: Győr.hu.
Forrás: Győr.hu.

Mindhárom tervezet azonos állami normatív támogatással számol. Az egyes számú terv 4 százalékos emelés esetén bruttó 1158 (nettó 912) millió forint önkormányzati támogatással számol, s ez esetben nem csökkenne a kilométer-kibocsátás mértéke.

A második és harmadik terv jóval alacsonyabb önkormányzati támogatással kalkulál, igaz, ezekben az esetekben jelentősen esne (15-20 százalékkal) a kilométer-kibocsátás mértéke is.

A Kisalföld Volán Zrt. szerint a javasoltnál nagyobb mértékű tarifaemelés önmagában nem jelentene megoldást, mert így a drágább jegyek és bérletek várhatóan még kevesebb utast eredményeznének, azaz a bevételek gyakorlatilag nem növekednek.

Elfogadhatatlan (hadi)tervek Győr számára

A közgyűlési előterjesztésből kiderül: a Kisalföld Volán Zrt. által elkészített Terv1, Terv2 és Terv3 tarifajavaslat-változatok elfogadhatatlanok a győri önkormányzat számára.

A Városháza álláspontja szerint "a korábbi évek számadatai alapján kijelenthető, hogy a tarifaemelés nem vonta maga után a menetdíj bevételek növekedését".

"A tarifaemelés – mértékétől függetlenül – várhatóan utasszám-csökkenést okozna, ami növelné a Kisalföld Volán Zrt. veszteségét, továbbá az utasokat az egyéni közlekedés irányába terelné. (...)

Az önkormányzat véleménye szerint a Kisalföld Volán Zrt-nél kialakult veszteséget elsősorban az állami támogatás nem megfelelő mértékű elosztása és a fogyasztói árkiegészítés nem megfelelő mértéke okozza" - áll az előterjesztésben.

Borkai Zsolt és Kósa Lajos közös törvényjavaslata több pénzt kér a vidéki nagvárosok tömegközlekedésére 

Utóbbi mondatnál bukkan elő az a törvényjavaslat, amelyet hat vidéki nagyváros fideszes polgármestere - köztük Borkai Zsolt és Kósa Lajos - terjesztett a Parlament elé szeptember végén.

A hat polgármester a kedvezményes havi buszbérletek árkiegészítését például 2030-ról 2984 forintra növelné, mivel a helyi közlekedésben teljesített kedvezményes utazások után biztosított fogyasztói árkiegészítési tételek mértéke 2006. január 1-je óta változatlan, miközben a működtetési, üzemeltetési költségek és a menetdíjak folyamatosan emelkednek.


Borkai Zsolt a kormánykeréknél - fotó: Kisalföld-archívum.
Borkai Zsolt a kormánykeréknél - fotó: Kisalföld-archívum.

A szóban forgó parlamenti javaslat kimondva-kimondatlanul az aránytalanul magas fővárosi tömegközlekedési támogatást veszi célba; jelenleg a közösségi közlekedés állami finanszírozásának több mint 91 százalékát Budapest "szívja el".

Azt, hogy tervezetről mikor születhet döntés, egyelőre nem tudni, de az tény, hogy az Országgyűlés elé terjesztése folyamatban van.

Csupán korrekciós tarifaemelés várható Győrben

A győri városházsa a pénteki közgyűlésen azt javasolja, hogy elviekben 0 százalékos (legfeljebb korrekciós) tarifaemelés lépjen életbe - változatlan teljesítmény-kibocsátás mellett.

Egyedül a buszsofőröknél váltható menetjegyek árát emelnék meg 305 forintról 400 forintra, hogy ennek köszönhetően az utasok elővételben vegyék meg a tikettet, s a jegyvásárlással ne hosszabbítsák az autóbusz menetidejét.

A győri tarifaemelési előterjesztés igazi kérdése azonban az, hogy a Parlament elé kerülő árkiegészítés elfogadását ki tudja szavatolni a Volán-vezetőknek, illetve a közlekedési társaságok vezetői építhetnek-e az esetleges ígért, szép szóra, amikor maga Orbán Viktor szerint is "viharos év" elé nézünk jövőre.


A kisalfold.hu online tudósít péntek 16 órától az idei esztendő utolsó győri közgyűléséről.

Tartsanak és kattintsanak velünk folyamatosan!
 


Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. barby24 2012. január 06. 15:39
    „remélem figyelembe veszik a kérésemet nem csak magamért hanem az összes kisgyermekes anyukákért!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 28. barby24 2012. január 06. 15:30
    „Ha drágul a jegy meg a bérlet én azt kérem h. az összes busz lépcsőmentes legyen mert ikerbabakocsival kész katasztrófa felszálni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Értem ezt a helyközi és a helyi buszokra is egyben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Köszönettel egy kétgyermekes anyuka!!!”
  • 27. renata0213 2011. december 15. 17:07
    „Drágulnak a bérletek?
    Hát igen érthető,hogy kell,de milyen szolgáltatásért cserébe adjuk ki a pénzt(24.500,-)!(Mert ugye bár ez szolgáltatás)
    Hosszú időbe telt mire a Győr-Sikátori vonalra kaptunk mi utasok egy normális viszonylag még újnak nevezhető buszt,aminek hátránya ,ha esik az eső vizes ülésre ülünk és nem árt esernyőt tartani magunknál,mert csöpög a fejünkre a víz,továbbá minden második ülés támlájához nem lehet neki dőlni mert akkor a mögöttem ülő utas ölébe fekszem,és nem beszélve arról,hogy szinte minden reggel épphogy elérik az ipari parkban dolgozok a csatlakozó buszukat!És az utunk időhossza kb..1 óra,mely alatt kényelmesen kéne utaznunk ennyi pénzért!
    Szép szolgáltatást kapunk a pénzünkért!
    Köszönjük”
  • 26. Goldmund 2011. december 15. 14:24
    „18. urbaniastapista 2011.12.14. 15:19
    Köszi az információkat!

    "A cikkből kimaradt újabb járatok átalakítása: a 11-23 buszok összevonása, a 2-es Egyetemig meghosszabbítása és a 37-es Pinnyédre járása."

    Jaaaaaj, neeeeeee!
    Meddig fog még tartani eza folytonos változtatási láz???
    A 2-est most rövidítették le!
    Ha a 37-es kimegy Pinnyédre, akkor a 8-assal mit fognak csinálni? Két hónap múlva rájönnek, hogy az meg így fölöslegesen megy ki odáig?”
  • 25. Goldmund 2011. december 15. 13:48
    „21. kurbli 2011.12.14. 18:36
    "Amikor behozták az elismervényt, az ilyen fifikás utasoknál "mindjárt" előkerült az apró is, amikor ezt a lehetőséget említettem.
    De már nincs, hiszen egy nem lett kitöltve, senki nem hagyta úgy ott a nagypénz, én se hagynám ott...."

    Ööööö, tehát már nincs ez a lehetőség? Ha jól értem, "érdeklődés hiányában" szüntették meg?
    Kár!

    Egyébként én simán otthagynám a nagy pénzt, ha tényleg kell a jegy. Kapok elismervényt, méghozzá nem a "Kámforrá Válunk Kft."-től, hanem egy évtizedek óta működő önkormányzati tulajdonú cégtől, a buszsofőr beazonosítható a járat száma és indulási ideje alapján, szóval nem félteném a pénzemet. És akkor egy csattanós választ lehetne adni azoknak, akik arra tartogatják a tíz- és húszezreseiket, hogy a buszvezetőket szórakoztassák vele. ;-) (Akinek nem inge, az utolsó mondatot ne vegye magára.)

    Egy másik megoldás lehetne a bankkártyás fizetés lehetővé tétele. Habár az még hosszabb ideig tart, szóval a késés onnantól garantált.
    Elvileg a többi utast is kérhetné az ember, hátha valaki fel tudja váltani, de őszintén szólva, ezt én se szívesen tenném, hátha hamis bankjegyet adnak.

    24.hsz-ra:
    Bocsánat, azt nem tudtam, hogy az az újságárus hétvégén zárva. Ez meg is lep, mert ha valahol, hát ott hétvégén is van mozgás.
    Az általad említett buszpályaudvarok közül a veszprémit ismerem: ugyanolyan korrekt hely, mint a győri. Vagy megfordítva: a győri is ugyanolyan korrekt, mint a veszprémi.
    A vasútállomásunk viszont tényleg elszomorító (kinézetre és SZAGRA is).

    Egyébként nem vagyok buszsofőr, nem is voltam soha, sőt családi, rokoni, baráti kapcsolatban sem vagyok egyetlen sofőrrel sem.”
  • 24. homokvihar 2011. december 14. 23:49
    „Kedves Kurbli és Dortmund, köszönöm a kioktatást. Volt nálam pénz, de arra nem számítottam, hogy szombaton egyáltalán nem tudok jegyet venni, péntekenként is csak korlátozott ideig lehet. Az említett pavilon sincs nyitva, főleg hétvégén. Meg kellene erről győződni. Rendelkezem bp.i bérlettel, ami nem 2 Ft, tehát nem állt szándékomban lógni, szerintem a Volán társaságnak kellene biztosítani a jegyvásárlás lehetőségét, megteremtve igy az utazás feltételét. Nem lepukkant a buszpályaudvar? Talán meg kellene nézni a székesfehérvárit, vagy a veszprémit. Egy ekkora városnak a meglévő létesítménye bizony nem mondható barátságosnak. De nyilván a buszsofőrök nem fogják a kritikát elfogadni :))”
  • 23. Dwatson 2011. december 14. 21:17
    „Még egy-két"okos" változtatás és máris még kevesebben fognak busszal utazni,jogos lesz a járatritkítás! Orbán nem tud több pénzt adni mert elmegy neki a szabadságharcra.”
  • 22. Barka 2011. december 14. 21:16
    „Valóban szinte lehetetlen buszjegyet, bérletet venni a város különböző pontjain. És hogy miért, mert - ha jól tudom - semmi haszon nincs rajta, olyan feltételekkel lehet csak jegyeket árulni, hogy egyáltalán nem éri meg a vállalkozónak buszjegyet tartani, pl. egy presszóban, ahol a hétköznapi és szombat-vasárnapi hosszú nyitva tartás mellett igen csak jól jönne egy utazni "vágyónak" ha meg tudná ott vásárolni a jegyet.”
  • 21. kurbli 2011. december 14. 18:36
    „16. homokvihar!
    "már elöre letépett jegyet -számla nélkül"
    Ne fogadd el, csak azt amit előtted tép le, és akkor nem tudod beleszőni írásodba cinikusan amit akartál vele mondani!ennyi! Ha megnézed a jegyet, rajta van az adószám, rábélyegezve a dátum, máris kifogástalan nyugta.
    Ha buszra kényszerülsz, rendelkezz megfelelő apróval, és semmi baj. Kávét sem tudsz venni az automatából, ha csak 5.000-esed van. Nem gondolod komolyan, hogy annyi váltópénz legyen nálam, hogy ha Te, és még 5 utas tízezressel akar fizetni, vissza tudjak adni.

    17. Goldmund!
    Valóban volt olyan, hogy (ha elfogadta) kapott az utas elismervényt, és a Volán kipostázta a visszajárót, persze a postaköltség levonásával, vagy besétálhatott érte a központi pénztárba.
    Azért volt, mert néhányan taktikáztak, fogtak egy tízezrest, végigutazták vele a hónapot úgy, hogy nem lett felváltva! Ott volt a pénz, (természetesen fizetni is akart) nem tudtam visszaadni, azt tehettem, hogy mondtam, üljön le.
    Amikor behozták az elismervényt, az ilyen fifikás utasoknál "mindjárt" előkerült az apró is, amikor ezt a lehetőséget említettem.
    De már nincs, hiszen egy nem lett kitöltve, senki nem hagyta úgy ott a nagypénz, én se hagynám ott....”
  • 20. Jambor 2011. december 14. 17:12
    „Legegyszerűbb volna megszüntetni mindent,ami veszteséges!”
  • 19. Mr.Panda 2011. december 14. 15:53
    „Hát nemtudom mit mondjak. Azt megértem hogy a gázolaj egyre drágább lesz de ezt ne a tömegközlekedéssel közlekedőkkel pótolja a Kisalföld Volán ZRT. Ha drágább lesznek a jegyárak/bérletárak akkor én tuti hogy biciklivel fogok járni.”
  • 18. urbaniastapista 2011. december 14. 15:19
    „#14. Nem tudom, elvesztem a nettó bruttó meg mindenféle %-ok útvesztőjében és nincs kedvem a képviselők és újságírók helyett kibogozni. A cikkbeli számkáosz egy-az egyben a belinkelt előterjesztésből való.
    Amúgy a győri buszközlekedésen nagyjából 500 millió mínuszt mutat ki a volán, ehhez jön az 500 millió támogatás, akkor a jegybevétel most 1,4 milliárd. lehet. Ahhoz, hogy a logikája szerint ne legyen veszteséges a jegybevételt 2 milliárdra kellene feltornászni, az 40 % os emelés. Ha a bevallott költségemelkedést nézzük, akkor 4%-kal.
    Jók ezek a számok, mert mindenki láthatja a képmutató állami hozzáállást: az utasok ötöde törvényileg ingyen utazik, ezt az állam a költségek huszadának kifizetésével honorálja.
    A cikkből kimaradt újabb járatok átalakítása: a 11-23 buszok összevonása, a 2-es Egyetemig meghosszabbítása és a 37-es Pinnyédre járása. A közgyűlési előterjesztésre linkelve találhatóak ezek.”
  • 17. Goldmund 2011. december 14. 14:13
    „16. homokvihar 2011.12.14. 13:52
    "Több alkalommal vetem volna igénybe a jegyvásárlást a " buszpályaudvaron"- a legtöbb alkalommal azonban az értékesítőhely zárva volt. Mivel nem ismerem a környéket, nem tudom hol lehetett volna még jegyhez jutnom."

    A váróterem épülete mellett (a Zrínyi u. felé eső oldalon) van egy újságárus (Relay), ott adnak.
    Egyébként minden helyismeret nélkül: ha a buszpályaudvaron körülnéz az ember és lát egy újságost, nem logikus, hogy elsőnek ott próbálkozik?

    "A sofőrnél ...... -számla nélkül :)- kaptam."

    Rossz az, aki rosszra gondol! Itt a bizonylat maga a jegy. Csak ha elővételben veszed, akkor kell mellé külön blokk.

    "De ha épp nem rendelkeztem aprópénzzel, akkor az is előfordult, hogy egyszerűen leszállitott a soför. mondván ö nem pénzváltó."

    Amiben igaza is van (abban, hogy nem pénzváltó). Régebben hallottam olyat, hogy az utas fizethetett nagyobb címlettel és a sofőr felírta adatait és a különbözetet visszautalták az illetőnek. Nem tudom, megszüntették-e ezt azóta, vagy én emlékszem rosszul, mindenesetre jó lenne valami megoldást erre találni. Azzal együtt, hogy aki picit is előregondlkodik, tart magánál némi aprót, pont azért, mert hátha itt-ott apró dolgot vesz és nem tudnak visszaadni.

    "Elöször talán biztosítani kellene a jegyvásárlás lehetőségét folyamatosan legalább a buszpályaudvarnak nevezett lepukkant létesítmény környékén"

    A lehetőség tehát megvan. Az igaz, hogy jobban fel kéne rá hívni a figyelmet: pl. a váróteremben kitenni egy táblát, hogy amennyiben ott zárva vannak, akkor a közelben hol lehet jegyet venni. A pályaudvart én nem nevezném lepukkantnak, a vasútállomásnál pl. sokkal korrektebbül néz ki. Ami lepukkant, az a közelében a Schlichter-villa, a volt zálogház épülete, meg a mellette levő (Zrínyi utcára néző), már lakatlan házak. Azok tényleg csúnyák.

    Abban viszont egyetértek veled, hogy a városháza és a Széchenyi tér helyett/mellett máshová is figyelhetnének a vezetőink.”
  • 16. homokvihar 2011. december 14. 13:52
    „Több alkalommal vetem volna igénybe a jegyvásárlást a " buszpályaudvaron"- a legtöbb alkalommal azonban az értékesítőhely zárva volt. Mivel nem ismerem a környéket, nem tudom hol lehetett volna még jegyhez jutnom. A sofőrnél jóval drágábban- már elöre letépett jegyet -számla nélkül :)- kaptam. De ha épp nem rendelkeztem aprópénzzel, akkor az is előfordult, hogy egyszerűen leszállitott a soför. mondván ö nem pénzváltó. Elöször talán biztosítani kellene a jegyvásárlás lehetőségét folyamatosan legalább a buszpályaudvarnak nevezett lepukkant létesítmény környékén- A város vezetői nem látják, hogy milyen szánalmasan ronda a környék? Nem a városház környékét és a Széchenyi teret kellene állandóan új burkolatokkal ellátni. Ideje lenne már felébredni!”
  • 15. Goldmund 2011. december 14. 13:09
    „14.-re:
    Szerinted mekkora jegy- és bérletáremelésre lenne szükség, ha a város nem adna több pénzt (és az állam sem), de az eddigi járat-teljesítményt fenn akarnák tartani?”
  • 14. urbaniastapista 2011. december 14. 13:02
    „Ezek szerint az üzemeltetési támogatás jelenleg bruttó 406 millió, ezt kell összevetni a második táblázat középső oszlopával.
    Vagyis, ha a város sem ad több pénzt, akkor brutális (900 000 km/év - több mint 10 %) járatritkítás lesz. Ha nagyjából megduplázza a támogatást, akkor is lesz 5 % járatritkítás, ha ad 1 milliárdot, akkor maradhat a jelenlegi járatsűrűség az inflációs jegyáremelés mellett.
    Ezzel kínálta meg a volán a várost.”
  • 13. orion1 2011. december 14. 12:04
    „Én úgy tudom, hogy a Győri önkormányzat 100 milla tartozást halmozott fel a Kisalföld Volán helyi járata felé az elmúlt évek során”
  • 12. kurbli 2011. december 14. 11:22
    „8. Zotya13 !
    Szerinted akkor olcsóbb lenne?
    Olvasd végig, még friss, tegnapi hír:
    http://www.pecsistop.hu/regio/sztrajk-dombovaron-es-tamasiban-leallt-a-buszkozlekedes/974183/”
  • 11. Goldman 2011. december 14. 11:20
    „Zotya13: hiszen most van velük a balhé...
    a másik...megszüntetném az ingyenes utazást.”
  • 10. kurbli 2011. december 14. 11:18
    „9-nek!
    Nézz körül, nem tudok olyan városrészt, ahol nem kapni buszjegyet!
    Természetesen nem minden boltban, trafikban, újságosnál, virágboltban mint valamikor, de aki néha buszra száll, az biztos vesz 3-4 darabot egyszerre, ha éppen nem a ház előtti boltban tudja beszerezni.
    Szándékosan írtam hogy "aki néha". Ugyanis aki napi szinten busszal közlekedik dolgozni, vagy iskolába, az úgyis bérletet vesz, mert olcsóbb! Előre váltott jeggyel azok utaznak, akik tényleg csak néha buszoznak, és a bérlet így nem éri meg. Aki a sofőrnél vesz jegyet, az váratlan akadály miatt rendkívüli alkalommal kényszerül buszra ülni, és ők vannak a legkevesebben.”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szalagkorlátnak ütközött egy autó az M1-esen

Baleset történt az M1-es autópálya 47 kilométerénél, Hegyeshalom felé vezető szakaszán kedden… Tovább olvasom