Kisalföld logö

2017. 04. 25. kedd - Márk 10°C | 21°C Még több cikk.

Gyomormozgató harc a vérszívók ellen: felszálltunk a szúnyogirtórepülőkre Győrben - videó

A kisalfold.hu munkatársai az első pillanattól a leszállásig nyomon követték a szúnyoggyérítő repülőgépek munkáját Győrben. Nem kicsit összerázkódott a gyomrunk a magasban!

Július első felében Győrben sűrűn szálltak fel a szúnyogirtó repülőgépek - a nagy júniusi árvíz miatt bőven akadt feladatuk a kisalföldi megyeszékhelyen.

"A gyérítések nem csak az árvíz után közvetlenül történtek, most is folyamatosan zajlanak - például hétfőn is felszálltak a gépek - mindaddig, amíg a szúnyogok szaporodását az időjárás lehetővé teszi" - közölte Ozsvárt Tamás, a Győr-Szol Zrt. kommunikációs menedzsere.

Úgy tudjuk, 3 millió forintba kerül a szúnyogokkal fertőzött teljes területen egy-egy gyérítés

A kisalfold.hu információi szerint Győrben nagyjából 3 millió forintba kerül a szúnyogokkal fertőzött teljes területen egy-egy gyérítés, s egy felszállás alkalmával 2-3 ezer hektáros területet repülnek be a gépek.

Portálunk munkatársai július közepén engedély birtokában két repülőgépre szálltak fel a bőnyi reptérről: az egyik gép főként a Mosoni-Duna vonalán, míg a másik a Rába folyó mentén irtotta a vérszívókat.

A gépekre a pilóta mellett csak egyetlen "potyautas" szállhat fel; a tetemes súlyú rovarirtó szer mellett több ember biztonsági okokból nem léphet fel a fedélzetre.

Három nagy egységre bontották Győrt

"Győr teljes területe körülbelül 11 ezer hektár. Ebből ami intenzív, szúnyoggyérítő kezelést igényel durván 4800-5000 hektár. A várost három nagy egységre bontottuk: az egyik a "vizes egyes blokk", amely a Kis-Duna ártere (Károlyházától a Püspökerdő északi feléig).

A "vizes kettes blokk" alatt a Rába árterét és az ezt körülölelő területeket értjük; egészen a gyirmóti horgászfaluig bezárólag. A harmadik terület szintén durván 1600 hektáros nagyságrendű.

Ezt lakóövezeti résznek is nevezzük; Győrszentiván kertvárosi része, Gyárváros, és a jelentős lakótelepek tartoznak ide" - tudtuk meg Kóbori Bélától, a győri irtást végző, Kobo-Coop '96 Kft. ügyvezetőjétől.


Videó: Cseh Róbert



Fotók: Cseh Róbert

Egy repülés két óráig tart

Arra a kérdésünkre, mennyi ideig tart egy-egy szúnyoggyérítő repülés, Kóbori Béla úgy válaszolt: "körülbelül két órán keresztül".

A Kobo-Coop '96 Kft. vezetője a felszállást megelőzően "semmi jót nem ígért" stábunknak, egész pontosan úgy fogalmazott: "a huszadik hirtelen irányváltást feltehetőleg még élvezni fogják, de a nyolcvannegyediknél már nem biztos, hogy őszinte lesz a mosolyuk".

Nos, ez így is történt, de ettől függetlenül nem akármilyen felvételeket sikerült készíteni Győrről madártávlatból.


Videó: Cseh Róbert


Galéria kép

Olvasóink írták

  • 10. nemethrizsa 2013. július 22. 16:26
    „Kedves Halas!

    Szúnyogból ha jól tudom 45-49 faj kóstolgatja az embert, nem tudom pontosan én nem vagyok szúnyogász, az új betegségek megjelenése a hivatalos anyagok szerint azért nem annyira súlyos mint ahogy a média suggalja, de hát manapság a hírnek elég erősen kell ütni ha be akar kerülni a drága reklámok közé. Az ökoszisztéma sérüléseivel egyetértek, ezért is küzdök érte hogy ne borítsuk tovább a manapság sajnos túl széles körben használt nem szelektív vegyszerekkel (aminek szinte kizárólag egyféle idegméreg a hatóanyaga). Ahogy én írtam is az első hozzászólásomban is, nem azt akarom hogy leállítsák az idei irtás, azt szeretném ha a jövőben utánanéznének még időben annak hogy máshol ezt hogy oldják meg sokkal környezet barátabb módon, és ehhez még linket is csatoltam, azon az oldalon rengeteg anyagot lehet találni. Azt hogy mikor és hogy jár felétek a gép csak te (gondolom a tegezés nem gond, habár én vagyok a fiatalabb, mert én 30 éve még nem túl sok összetett dologra gondoltam, és a horgászat nem volt közte) tudod kettőnk közül. Ezért is idéztelek téged. Sajnos a rádióriportot nem hallottam így nem tudok nyilatkozni a témában így nem tudom hogy mennyi lesz az a permetezés ami biológiai, az eddigi statisztikák alapján általában tizedannyi a biológiai kezelés mint a vegyszeres, de persze ettől bármi lehet. Azt a felvetésed hogy azóta sok a szúnyog amióta a Dunát elterelték, érdekesnek tartom és egyben logikusnak is hisz az internet anyagai szerint a lassú folyású és álló vizeket kedvelik a szúnyogok. De azért én továbbra is hiszem hogy egy probléma által okozott környezeti kárra újabb környezeti kárral válaszolni nem lesz bölcsességi nobel-díj jelölt tevékenység. A szócséplő és kioktató stílus nem volt igazán szándékomban, de ha a nevemmel viccelődnek (még mindig) akkor azért hagy ne kelljen nekem hivatali stílusban válaszolni, de azért nem értem hogy konkréten mi volt a szócséplés a részemről?

    És az utolsó kérdésre visszakérdezve, hol kérdőjeleztem meg ezt a jogot?”
  • 9. halas001 2013. július 22. 10:30
    „Tisztelt nemethrizsa!

    Én olvasok eleget,- és nem rémregényeket- és képzett is ahhoz, hogy megkifogásolhassak dolgokat és nem alaptalanul.
    Akkor, amikor az ökoszisztémánk felborult és olyan új betegségeket terjesztő és szútó-maró esti bogarak jelentek meg a nedvesebb területeken fekvő élőhelyeken, melyek csípése, harapása ellen még az orvosok is szinte tehetetlenek, igenis az esti permetezések, legyenek hatásosak, mert ha tapasztaltad volna már, akkor tudnád, hogy csak szúnyogból is három -négyféle is kóstolgatja az embert.
    Az nem rizsa, hogy Pl. Győrben szinte két naponként megy a gép, és nem rizsa az sem, hogy ma is a Kossuth rádióban felsorolt területekből a szigetköz felsorolása ismét elmaradt.
    A radirozás majd most fog következni, mert azt is elmondták, hogy lesznek nappali permetezések is, bár lehet, hogy csak tényleg biológiai, úgy legyen.
    Az én életem és lakóhelyem nem érinti a felemlített területet, csak a hétvégéken szeretnék ott nyugodt pihenéssel, horgászással szabadidőmet eltölteni, csak úgy mint a megelőző harminc évben, bár ez utóbbi a Duna elterelése óta
    csak "szúnyog etetéssel ér fel, de legalább jó levegőn vagyok.
    Meglepetéssel kaptuk az alapos szombati ajándék permetezést és ki is álltam megnézni, -hadd hulljon gyér hajamra belőle- de nem is Ízlettem utána a vérszívóknak.
    Én alapból mindig is konstruktív és optimista ember voltam, de a hurrá optimizmus nem volt a jellemzőm.
    Vannak dolgok, amiket elutasítok, ilyen pl. a szócséplés és kioktató stílus, mert minden okozatnak van eredője is.
    Ha azt olvastam volna a cikkben, hogy a riporter az árvíz sújtotta Szigetköz felett lett rosszul a gépen, amikor a fák csúcsait súrolta szinte a gép szárnya, - mint szombaton-, akkor nem lett volna a 7. írás sem.
    Az Ökoszisztémánkról pedig mivel Budapesten döntöttek. illetve a Dunakanyarban,- mint azt a mai HVG -ben olvastam-
    én nem is szeretnék állást foglalni, de nekünk is jogunk van a normális és vérszívó mentes estékhez és éjszakákhoz. VAGY EZT IS ROSSZUL GONDOLOM????”
  • 8. nemethrizsa 2013. július 21. 08:36
    „Komment: "7. halas001 2013.07.20. 10:26": reagálok ha meg lettem szólítva, szóval ha a hozzászólás elején azt állítod hogy idézem: "az üres, vagy nem elégséges tartályú repülések jutottak" akkor nem értem hogy miért tartod érdekesnek hogy a tetvek megmaradtak (és a szúnyogok is) A szer azt a rovart öli meg amihez hozzáér, de azt mindet, a tetveket is. És biztos könnyű a rizsát hinteni, biztos könnyebb mint elolvasni néhány dolgot vagy épp utánajárni hogy mi a helyzet, ezt látom rajtad is. Az irtással nem azért van probléma mert győri vagy balatoni, vagy magyar vagy szlovák. Hanem azért mert ha kémiai akkor sajnos túl sok a "lényegtelen" áldozat. Nem is igazán értem hogy mi a bajod hogy ténylegesen működő és előrelátó megoldást szeretnék? Miért baj az neked ha megoldják úgy a problémát hogy a szúnyoglárvákat gyérítik? Miért baj az neked hogyha nem radírozzák le egy-egy terület teljes rovarállományát? Miért baj az neked ha nem szórnak a fejedre vegyszert annyiszor? (Pláne ha hozzáveszem azt is hogy milyen a véleményed a mostani módszer eredményeiről, ha ennyire rossz a hatékonyság mint ahogy írod akkor annál csak jobb lehet). A hiányolt fecskék nagyon összetett indokok miatt tűntek el, amiben nagyon nagy szerepe volt azoknak amit leírtál, de az is igaz hogy a vegyszer irtás sem épp növeli a túlélési esélyeiket. Egy indok ez is a sokból amiért kisebb a szaporulat, egy indok amiért az átlagon kondijuk csökken, és egy indok amiért majd jól leesnek a Száhel-övezetben mert elfogy az energia. Az meg hogy sok fecske volt a DDT-s időszakban még nem jelenti hogy a DDT nem ártott nekik, hisz most nincs sok fecske, és a hatások nem egy-két napra szólnak. Egyébként pedig írtad hogy a szigetközi önkormányzatoknak nincs pénze irtásra. A szegedi működő példa ami a környezettudatos irtásról szól az ottani korábbi szúnyogirtási költségek negyedéért intézte el a kérdést. Ráadásul sok a közmunkásnak értelmes feladatot adna, mert ha szegénység van a Szigetközben akkor gondolom munkanélküliség is van. Persze lehetsz alapból elutasító, de lehetsz akár konstruktív is, te választod meg. A te életed, a te lakóhelyed. Lehet háborogni és még több vegyszert követelni, és pufogni, majd a hosszú távú hatásokért is puffogni és nem átfogóan végiggondolni. És lehet megoldást keresni, jó megoldást, egészséges és környezetbarát megoldást.”
  • 7. halas001 2013. július 20. 10:26
    „Nem gyomor mozgató, hanem gyomor forgató, ami a szúnyogirtás terén folyik a megyében.
    A kormány által megszavazott több, mint egy milliárd Ft.-t Győr és a nagyvárosok lenyúlták oly módon, hogy a ténylegesen fenyegetett szigetközi területekre már csak az üres, vagy nem elégséges tartályú repülések jutottak.
    Mindenki, aki Győrzámolytól Halászi-ig lakik szinte be van zárva otthonába, mert még a saját kertjében sem tud megmaradni,-dolgozni, nem hogy kiülni a szép nyári estéken, vagy az erdőkben, esetleg a vízparton sétálni.
    Tragikus, hogy ezen emberek végtagjai hogy néznek ki a sok marástól, ha nincs elég pénze a ezer ,-esetleg kétezer forintos szúnyog riasztót megvenni, ami esetleg még nem is izzadság álló.
    De támadnak itt a csípős legyek és a bögölyök is.
    Komment:
    1.: ami neked természetes, az ma már a szigetközben tragédia, mert az Önkormányzatoknak nincs elég pénzük a szúnyog írtáshoz.
    3.: A természet a problémát az első hidegebb őszi éjjeleken valóban vegyszer nélkül meg fogja oldani, csak addig ülj ki egy két estére a Szigetközben természetet védeni. A hiányolt fecskék nem emiatt tűntek el, hanem a légköri viszonyok változása, az állattartás megszűnése miatti táplálékhiány, az új vándor útvonalak kialakulása, és az Afrikai telelő helyek csökkenése az oka. (olvasható erről a National Geographikban is) Még a DDT-s időszekben is sok volt belőlük, pedig az aztán mérgező!!!
    6.: Érdekes a virágokon Pl. a levél tetvek túlélték. Könnyű a rizsát hinteni akár Győrből is.
    A balatoni szúnyog irtással miért nincs probléma? Győrben sem hömpölyögnének a turisták, ha azt kellene átélniük, mint a Szigetközieknek. Nem maradnának, hanem menekülnének egy nap után eszeveszetten.”
  • 6. nemethrizsa 2013. július 19. 08:50
    „https://www.facebook.com/pages/Biol%C3%B3giai-sz%C3%BAnyogirt%C3%A1st/571285686257747?ref=hl ezt a háborút repülővel nem fogják megnyerni, ide bölcsebb taktika szükséges...

    Egyes információk szerint a használt idegméreg mutagén (arról szót se ejtsünk hogy 10 éve még olyan szert is használtak ami mára már hivatalosan is rákkeltőnek számít, és én 10 éve már éltem, és mi lesz majd a mostani szer státusza 10 év múlva?), de az biztos hogy mindent öl ami nem melegvérű, hisz a deltamethrin nem válogat. Ráadásul arra is kíváncsi lennék hogy hogyan tartják be a repülőről a vizekkel kapcsolatos védőtávolságot, pláne úgy hogy a szer 20-30 percet is a levegőben van, még nagyon enyhe szellő esetén is több száz métert sodródhat ezalatt.

    Azonkívül vannak példák amik azt írják hogy a biológiai védekezés olcsóbb (igaz hogy hektárra vonatkoztatva drágább, de csak tenyésztőhelyeket szükséges kezelni).

    Szóval tény hogy az ideihez hasonló években nem lehet kizárólagosan biológiai védekezéssel harcolni, de azért a jelenlegi kevesebb mint 10%-os arányt bőven fel lehetne tornázni, szárazabb években pedig akár teljesen kiváltható lenne a kémiai vegyszeres védekezés.

    Kevesebb vegyszert, több felelős döntést!”
  • 5. Madarász 2013. július 19. 08:36
    „4. Látnád a családi házak között, én mindig azt hiszem, egyszer viszi a tetőt. Nálunk úgy repült, hogy a szomszéd fenyőfáját szinte súrolta a szárnya.”
  • 4. Hyppolit 2013. július 19. 08:21
    „Nem írtás volt, hanem -ahogy olvasom- gyérítés. Gondolom, ahogy a természetet védő vadászok: azért lövik a vadakat, nehogy elszaporodjanak.
    Figyeltem a kis-repülőgépet, néha olyan közel jött, hogy félelmetes. Nehogy egyszer egy tízemeletest "megborotváljon"...”
  • 3. janesz67 2013. július 19. 00:05
    „Egyet értek az elöttem szólóval, nem kis pénzbe kerül. Arról mindenki elfeledkezik hogy a természet megoldja magától, mert ha az ember beavatkozik a természetes folyamatokba az el lesz baltázva. Hisz ha körbenézünk nem látni már fecskét. Gyerekkorunkban még rengeteg volt, ők elvégezték a szúnyogirtást vegyszer nélkül.VIGYÁZZ A TERMÉSZETRE MERT HA MINDENT KIPUSZTÍTUNK A VÉGÉN MI JÖVÜNK.”
  • 2. PillancsaVakumba 2013. július 18. 21:43
    „Remélem ugyanakkora élmény volt, mint nekem, kb. 2 hónapja ! A zacsi ott van még, az ülés mellett ? ...Én , nem használtam... :)”
  • 1. 19 2013. július 18. 19:46
    „Túlzásnak tartom, és az időjárás sem indokolja, hogy kétnaponta mérgezzenek minket. A szúnyogok Győrben már régen kihaltak! Közvetlenül a vízparton, árvíz után pedig természetes a jelenlétük.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

`Megúsztam!´ - Formabontónk sikere a Balatonon - fotók

"A sok-sok crosscoros edzés és az uszodában eltöltött idő meghozta az eredményét. Azt terveztem,… Tovább olvasom