Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 19°C Még több cikk.

Gut, besser...?

Somerset Maugham szerint a regényírásnak három fontos szabálya van. De ezeket senki nem ismeri. Musicalt könnyű írni. Sikeres musicalt viszont nagyon nehéz.
Andrew Lloyd Webber nyilván tudja ennek a fortélyait, pályája sikere ezt bizonyítja. A Győri Nemzeti Színház most arra vállalkozik, hogy két felvonásban bemutatja a szerző pályájának keresztmetszetét.

A Madách Színházban ettől az évadtól működik majd egy musicalműhely. A műfaj új darabjait játsszák jelmez és díszlet nélkül. Onnan jutott ez eszembe, hogy a győri előadás is a takarékosság jegyében született. A végén Korcsmáros György direktor elnézést kért a közönségtől, amiért felismerhette a Rómeó és Júlia díszletét vagy régebbi darabokban már használt díszleteket és jelmezeket. Ironikus megjegyzését a nézőtéren helyet foglaló polgármesterhez is címezte. Miért foglalkozom olyasmivel, ami nyilván a további előadásokon nem fog megismétlődni? Mert ez nem a szó hagyományos értelmében vett színházi előadás.

A direktor rendezőként és szerzőként is szereti a musicalt. Biztos közönségréteget tud mozgósítani, muzsikája és a koreográfiája, ha jó, úgyis megmenti az unalmas statikusságtól. Kellenek hozzá továbbá musicalt játszani tudó színészek, akiket Londonban „tenyésztenek" Valló Péter szerint. A revükből és operettből ismert pazar kiállítás is hozzátartozik egy előadáshoz, hiszen itt lelhetjük meg a műfaj gyökereit. Ehhez meg bizony pénz kell.

Erről itt és most nem kell beszélnünk, mert már említettem, ez nem a szó hagyományos értelmében vett színházi előadás. Nem felépített történet konfliktusokkal, feloldással. Két fogalom jutott eszembe, mialatt figyeltem: a régi táncdalfesztiválok és a modern zenés klipek. A fesztiválokon az énekesek „beleálltak" a dalba rendesen, és a hangterjedelmük függvényében előadták a rájuk bízott kompozíciót.

A klipek lényege pedig a zene hatásának felerősítése a hozzájuk illő dinamikus látványvilág megteremtésével. Ez is költséges dolog. Bolba Lajos válogatta ki a tizenegy musicalből a dalokat úgy, hogy stílusukban és tempójukban változatosak legyenek. A fesztiválra illő előadók a Boldog Iván vezényelte zenekar kíséretével „előadták" azokat. A „klipesítés" esetén megkoreografálták a mozgást és látványelemeket találtak ki hozzá. Itt több tere maradt a színészi játéknak, élt is ezzel Az operaház fantomja részletében Györgyfi József vagy a Nagy Balázzsal hatásos duettet prezentáló Ajtai Beáta.

A műfaji dilemmámban Korcsmáros György sietett segítségemre, aki az előadás végén revüestnek nevezte, amit láttunk. A musical hangsúlyozottan csapatmunka, s ehhez a tánckar és a kórus is hozzátartozik. Nem kell pokolra menniük, hogy musicalben kapjanak szerepet, csak kiválóan kell mozogniuk. Ebben a revüben a második felvonásban látott Macskák részleteiben láthattuk, melybe egyik kandúrként Bakó Gábor koreográfus is beszállt, hogy kell ezt csinálni. Az est egyik legjobb jelenete lett.

Nyilván azért ragaszkodik Webber ahhoz, hogy darabjait „lekottázva" játszhatják csak el bárhol a világon, hogy úgy hasson, ahogy megálmodta. A könnyedség komoly munka eredménye. Idén épp a Madáchcsal tesz kivételt. A Beautiful Game esetében hozzájárult egy közép-európai változat elkészítéséhez. Írhatnak hozzá, húzhatnak belőle. Persze azért majd a premier előtt eljön megnézni. A profik már csak ilyenek. Nem szeretik a félmunkát.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győr kulturális főváros címre pályázik

Európa kulturális fővárosa 2010-ben Győr szeretne lenni, a pályázati készülődés már javában tart,… Tovább olvasom