Kisalföld logö

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 9°C | 18°C Még több cikk.

Gátak között a vízi vonzerő

Ha Lagzi Lajcsi eljön Győrbe, több tízezren tódulnak ki a Mosoni-Dunához. Vajon ez csak az ő érdeme vagy arról van szó, hogy egy vízparti rendezvény nem képes Győrött kisebb érdeklődést kiváltani. Vajon miért nem használja ki lehetőségeit a város?
(illusztráció)
Abban mindenki egyetért, hogy a Mosoni-Duna turisztikai vonzerejét meg lehetne sokszorozni – elméletben. Mi az oka, hogy nincs állandó csónakázási, hajózási lehetőség vagy nincsen mindenütt közvilágítás a partokon?

Nem mozdul senki

Eredics Imre alpolgármester szerint a vízpartra épülő szolgáltatásoknak alkalmazkodni kell mind a hatvancentis, mind a nyolcméteres vízálláshoz, hogy a vállalkozó biztonságban tudhassa vagyonát. Ez azonban a mostani helyzetben olyan méretű befektetést követelne, amely soha nem térülne meg, így nem is mozdul senki az ügy érdekében. S hozzájárul ehhez az is, hogy amíg például a Tisza alatt homokos, a Mosoni-Dunánál lápos az altalaj, így a szolgáltatások – kempingek, kerékpárutak vagy éppen csónakkiemelők – érdekében vagy kőszórást végez az ember vagy „sarat dagaszt". A hajózási szakos közlekedési mérnök úgy véli, csak a megfelelő vízszintszabályozás oldhatja meg a problémát.
Az érettebb ifjúság emlékezhet arra, amikor fürödni lehetett a strand melletti folyószakaszon, és az sem volt olyan régen, amikor a part menti köveket folyamatosan ellepte a víz. Ma jóformán csak áradás esetén tűnnek el a partot védő kövek, de akkor már az egész ártérrel együtt. A vízszintszabályozás lenne a kulcsa például a kishajók folyamatos mozgásának, a színvonalas erdei utak kiépítésének Győr környékén, mindannak, ami a szolgáltatók fantáziáját is megmozgathatná.

2–3 milliárd kellene

– A győri és Győr környéki vízi turizmus alfája és az ómegája az úgynevezett torkolati műtárgy megépítése, amely meg tudná akadályozni például, hogy ár esetén visszafelé folyjon a Mosoni-Duna – mondja Eredics Imre, aki szerint a gátberuházás nem szerepel a város programjában, de terve már több éve elkészült. Az alpolgármester bízik benne, hogy a következő önkormányzati ciklusban ez a város fő feladatai között fog szerepelni, egy színvonalas megoldás két-három milliárd forintba kerülne. Eredics Imre szerint az első hallásra magas összeg megtérülne, mivel a beruházás automatikusan maga után vonná a vízparti szolgáltatások kiszélesedését. Ugyanakkor a torkolati műtárgy árvízi kapunak is megfelel, amely akár most is megkímélte volna Győrt az árhullámtól.

Év végén bírálják

A torkolati műtárgy megépítésének feltétele a szennyvíztisztítás, mert ha nem tiszta víz kerül vissza a folyóba, s gátat vetnének elé, „szennyvízdugók" keletkeznek a tisztító alatti és feletti szakaszokon. Ez a kérdés már megoldódni látszik: a tisztító létrehozására érkező pályázatokat az év végén bírálják el, s várhatóan jövőre elkezdődhet az építése is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyitva a városi könyvtár

Véget ért a Győri Városi Könyvtár felújítása, így a július 15-tõl tartó… Tovább olvasom