Kisalföld logö

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 9°C | 16°C Még több cikk.

Fiatalnak számít az autóbusz-parkunk

Győr-Moson-Sopron - A Kisalföld Volán járműparkjának átlagéletkora az egyik legalacsonyabb az ország buszállományai közül – mondta ezt a társaság műszaki igazgatója annak kapcsán, hogy vasárnap este meghibásodott az egyik emeletes autóbusz Budapesten. A motornak szerencsére csak füstje volt, s az utasok is gyorsan elérték uticéljukat.
Erősen füstölt a Győrből Budapestre tartó autóbusz, ezért le kellett állítani, körülbelül 400 méterre a Népligettől vasárnap este. A leszállított 15 utas hamar elérte úticélját, szerencsére, mert ha mindez mondjuk Bicskénél történik, akkor várniuk kell a mentesítő járműre. Mint Hideg János a Kisalföld Volán Zrt. műszaki igazgatója elmondta: a hidroventillátorhoz vezető cső törött el, és az alatta levő forró szerkezeti részekre csöpögő hidraulikaolaj erős füstje miatt le kellett állítani a gépet. Feltehetően anyaghiba a történtek oka, de ezt a műszaki vizsgálat fogja bizonyosabban megállapítani. A szóban forgó busz egyébként 9 éves és nem kevesebb, mint 1,1 millió kilométert futott eddig.

Hideg János szerint a szakmai átlaghoz – 12 év – képest a kisalföldi járműpark fiatalnak számít, a 431 autóbusz átlagéletkora 9,3 év. Ezen belül természetesen vannak szélsőségek, a vadonatújtól a 18-20 évesig egyaránt. A műszaki igazgató azonban hangsúlyozta: a Széchenyi-egyetem által kidolgozott karbantartási rendszer igen jól szervezett.

A járművek folyamatosan vizsgálat alatt állnak: A szervízekben hetente mind a 431 autóbuszt ellenőrzi a társaság. Fotó: Krizsán Csaba
A járművek folyamatosan vizsgálat alatt állnak: A szervízekben hetente mind a 431 autóbuszt ellenőrzi a társaság. Fotó: Krizsán Csaba

A járművek folyamatosan vizsgálat alatt állnak, s a 20 éves buszt is úgy tekintik, mintha 2 éves lenne, hiszen ugyanúgy meg kell felelnie minden követelménynek. Hideg János szerint a buszok több szűrőn mennek keresztül, az elsőt maga a vezető jelenti, akinek reggel, nap közben és a munka befejeztével kötelessége ellenőrizni a legalapvetőbb dolgokat, így például a kereket vagy a folyadékszinteket. A második szint a szerviz, ahol hetente minden járművet aknás vizsgálatnak vetnek alá, s ami szemmel látható – például a világítás, a gumiabroncsok állapota –, azt ellenőrzik a szakemberek. Utána jön a havi, részletes műszeres ellenőrzés, karbantartás, amely kiterjed a jármű minden fontos szerkezeti részére, többek között a fékberendezésre, kormányszerkezetre. A legmagasabb szint az évente végrehajtott II. számú műszaki szemle, amikor a karbantartás során a jármű egyes szerkezet-részeit is megbontják, s mindenre kiterjedő, aprólékos vizsgálatnak vetik alá a 431 járművet. A karbantartás hatósági műszaki vizsgával zárul.

Hideg János szerint egészen biztos, hogy karbantartási hiányosságokból nem adódhat probléma, de természetesen még a legalaposabb munka után is történhet nem várt esemény, főként anyaghiba miatt. A műszaki igazgató az elmúlt éveket tekintve nem emlékszik a most Budapesten történthez hasonlóra, olyanra pedig szerencsére egyáltalán nem, hogy egy karbantartási probléma balesetet vagy balesetveszélyt okozott volna. Ezt erősíti a néhány évvel ezelőtt végzett, átfogó közlekedésfelügyeleti vizsgálat is, amely közel 100 ellenőrzött járművön egyetlen közlekedésbiztonságot veszélyeztető hiányosságot sem észlelt.

Ettől még természetesen a buszoknak is jár a „nyugdíj", ezért idén 24 új jármű vásárlását tervezte be a Kisalföld Volán, s ebből 12 darabot már üzembe is helyeztek. Egy autóbusz költsége egyébként 40 és 70 millió forint között mozog – tudtuk meg az igazgatótól.

Olvasóink írták

  • 9. raffy2 2008. szeptember 16. 21:45
    „gondolom a műszaki igazgató megkérdezte a sofőröket is,és csak azután nyilatkozott.”
  • 8. Horner tábornok 2008. szeptember 16. 16:51
    „én helyette Jolly Green Giantokat szereznék be, gyökerekre pedig AGM-65 Maverivket eresztenék, de megelégszem STOL képességű kukacbombázóval is!!
    A Scania a legjobb mind közül !!!”
  • 7. upho 2008. szeptember 16. 11:47
    „okk, akkor a kohem szarjon sunt, bocs credo :)”
  • 6. Egy tömegközlekedő 2008. szeptember 16. 10:29
    „upho! Nem a buszgyárat akarom védeni, de az üléselrendezést nem a buszgyár találja ki, hanem keményen KöHém rendeletekben van előírva a különböző ülő- és állóhely elrendezés.”
  • 5. Schmeidl Péter 2008. szeptember 16. 09:44
    „A Credo buszokat eredetileg japán exportra tervezték, a különösen kistermetű japán óvodásokat vitték volna vele oviba. :-)”
  • 4. upho 2008. szeptember 16. 09:09
    „a credo buszai katasztrofalisak. egyszeruen borzalmas az ulohelyek elosztasa, elrendezese, oylan mintha 30kg/140cm-es emberekre lenne meretezve. utoljara kenyelmesen a sok evvel ezelotti mubor huzatos ikarusokon lehetett utazni, azota nagy szar az egesz.”
  • 3. buszos 2008. szeptember 16. 08:24
    „Én meg azt mondom, hogy magyart fognak venni méghozzá győri gyártásút. Miért? Mert ebben van valakiknek érdekeltségük.
    Az, hogy egy cég aki buszfelújításból ment át autóbuszgyártásba és olyan technikát állít elő amiknél mindennapos a lerobbanás attól ne várjunk csodát. Nem véletlen, hogy csak a volánok veszik meg zömmel.”
  • 2. csocso 2008. szeptember 16. 08:04
    „Remelem a nemetektol es osztrakoktol vesszuk, mert a magyar busz semmit nem er, szornyu! :-P”
  • 1. Peterfia Gergely 2008. szeptember 16. 02:20
    „Remelem nem az osztrakoktol, vagy a nemetektol vesszuk a buszokat. Vesszen aki bant !!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

SZE: Új egyetemi professzorok

Győr - A köztársasági elnök új egyetemi tanári kinevezéseket adott át. Tovább olvasom