Kisalföld logö

2017. 02. 25. szombat - Géza -1°C | 8°C Még több cikk.

Felvételik: Gimnáziumba hármassal?

Győr-Moson-Sopron - Megdöbbentő, de a kettes szintet sem kell feltétlenül megütnie annak a diáknak, aki sikeresen akar felvételizni középiskolába. Hármassal már gimnáziumba is be lehet jutni, miközben a hiányszakmák képzésében csak Győrben kétszáz helyet nem tudnak betölteni.

A gyenge diákokat is elszipkázzák a szakiskolák elől

Megdöbbentő, de a kettes szintet sem kell feltétlenül megütnie annak a diáknak, aki sikeresen akar felvételizni  középiskolába. Hármassal már gimnáziumba is be lehet jutni, miközben a hiányszakmák képzésében csak Győrben kétszáz helyet nem tudnak betölteni.

Súlyos megállapításokat tesz az a vizsgálat, amely a győri érettségit adó középiskolák felvételi eredményeit foglalja össze. Eszerint az 1539 felvett tanuló 29 százaléka elégtelen  eredménnyel jutott be a középiskolába, azaz nem érte el a 40 százalékot sem a központi írásbeli felvételin. Ez a határérték egy átlagos iskolai küszöb; a felvételin nincs ilyen szabályozás.

Sőt, nemhogy a 40, hanem a jóval alacsonyabb 20 százalékot sem kell mindenhol teljesíteni. Ennek alapján is akad azonban 250 – 8–9 osztálynyi – olyan gyerek, aki nem, vagy csak épphogy megütötte a kettes szintet. Nekik az önkormányzat megállapítása szerint az elméleti képességeiknek megfelelő, gyakorlati adottságaik szerinti szakiskolában lenne a helyük.

Idén Győrben a Lukács-, a Bercsényi- és a Kossuth-középiskolában történt a legtöbb „vitatható felvétel": 61, 48, illetve 46 diákot vettek fel „kiemelkedően" gyenge eredménnyel, de a Szent-Györgyi-iskolába összesen felvett 31 diák közül 21(!) tartozik ebbe a kategóriába... 
A középiskolák tehát rendre nagyon alacsonyan húzzák meg a felvételi ponthatárokat, s előfordul, hogy a gimnáziumok már a hármas eredménnyel végző diákokat is „elszipkázzák". Erre a felvételi rendszer lehetőséget is ad, a diákok ugyanis bármennyi helyet megjelölhetnek a jelentkezési lapon.

Miközben a gimnáziumokban és szakközépiskolákban gyenge képességű diákok százai szenvednek – mert fényes diákkarriert nyilvánvalóan kevesen futnak be közülük –, a szakképző iskolák lasszóval fogják a tanulókat a hiányszakmák oktatására. Márpedig régiónkban ilyen van bőven: a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság húszat minősített annak a kőművesektől, burkolóktól és villanyszerelőktől a géplakatosokon át a szakácsokig és pincérekig. Csak Győrben több, mint kétszáz hely maradt szabadon az ilyen képzéseken. 

Hogy ki volt a hibás a helyzet kialakulásában, azon lehet vitatkozni, az biztos, hogy a szülői igények generálták.


Asztalosok: Tiszta, kellemes munka a fával dolgozó asztalosoké, megélhetést is ad, mégis kevesen választják, akárcsak a többi szakmát. Fotó: Bertleff András
Asztalosok: Tiszta, kellemes munka a fával dolgozó asztalosoké, megélhetést is ad, mégis kevesen választják, akárcsak a többi szakmát. Fotó: Bertleff András


Az önkormányzat korlátozás nélkül, a szülői-tanulói igényekhez igazította a felvehető gyerekek számát, s ebben a pedagógusok foglalkoztatási érdekei is közrejátszottak. A rendszer azonban hamarosan változik. „Az önkormányzat a 2009/2010-es tanévtől 8–9 gimnáziumi és szakközépiskolai osztállyal kevesebb indítását engedélyezi, így elérhető, hogy a bukdácsoló diákok a képességeiknek és lehetőségeiknek megfelelő iskolákba kerüljenek, a hiányszakmák pedig ne maradjanak utánpótlás nélkül" –  mondta Ottófi Rudolf alpolgármester.

„Nem a szakközépiskolákkal van a gond, hiszen azok szakmát is adnak – mi sem döntően továbbtanulásra képezzük a szakembereket –, hanem a gimnáziumokkal, ahonnan előlünk viszik el a diákokat. Több jó képességű jelentkezőt várnánk, de van olyan szakközépiskola, ahová a nyolcadikban bukottakat is felveszik – mondja Rákóczi Tibor, a győri Lukács-iskola igazgatója, elismerve, hogy a gyerekekért minden iskolában verseny van. Náluk ugyan szintén sok a vitatható felvétel, nem elég azonban bekerülni: az a szakközépiskolás, aki rosszul teljesít elsőben – két vagy több tárgyból bukik –, a szakiskolába „bukik le". Évente átlagosan húsz diák jár így.

Sopronban is hiányzik a jó szakmunkás

Sass Lászlótól, a soproni Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettesétől megtudtuk, Sopronban nem volt központi írásbeli. Szerinte a  probléma az, hogy mivel könnyű a bejutás az érettségit adó iskolákba, sokan élnek a lehetőséggel, ahelyett, hogy képességeiknek, készségeiknek megfelelő iskolát választanának. Ez is oka annak, hogy alaposan visszaesett a szakképzés iránti érdeklődés.

 – Az oktatáspolitika folyton változik – kezdte a pedagógus. – Évekkel ezelőtt érettségit adó képzések indítására ösztönözték az iskolákat, ami egyben azt is jelentette, hogy egyre kevesebben tanultak szakmát. Az intézmények népszerű osztályokat indítanak, hiszen pénzügyi okok miatt folyik a harc a diákokért. Teljesen átalakult a képzés szerkezete, ma már klasszikus értelemben vett szakmunkásképzés nincsen, szinte azonosak a követelmények az érettségit és a szakmát adó iskolákban.

Emellett ma azt sugallják, hogy egy fiatal csak diplomával boldogulhat. Így bizonyos szakmákban folyamatos a túlképzés, jogásznak is jelentkezhet bárki, aki a tandíjat ki tudja fizetni. A szakmák iránti érdeklődés megcsappanása miatt pedig a politika, az ipar megszűnése, a jelenlegi gazdasági helyzet is felelőssé tehető. S hiába várja most a munkaerőpiac a szakembereket, újratermelni a szakmunkásokat, újra népszerűvé tenni a kétkezi munkát hosszadalmas folyamat. Egyes hírek szerint pénzzel ösztönöznék a szakképzésre jelentkező diákokat, én azonban azt gondolom, az elhivatottság sokkal fontosabb lenne – mondta Sass László.

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. Egy tanuló 2008. június 17. 21:40
    „Amikor ezt a cikket olvastam, komolyan elszégyelltem magam, ugyanis szóbakerül az az iskola, ahol én tanulok. Amikor én felvételiztem, akkor még bukással senkit nem vettek fel az iskolámba, de most már sajnos a Bercsényinek nem ez számít, hanem az, hogy mennyi mindent ért el a sportba az aki felvételizik. Lehet hogy nagyon rossz tanuló valaki, de van pár jó eredménye,és akkor egyből bekerül a Bercsényibe. Hát milyen szintre süllyedtünk??? Én nem vagyok élsportoló, és én annak idején még megküzdöttem a bekerülésért, és büszke voltam, hogy felvettek a Bercsényibe!!!”
  • 37. sony 2008. június 11. 19:58
    „33. hozzászólónak, tisztelettel megjegyzi egy szakmunkás, hogy a gályázik, ly-nal írandó. Egyébként tuti igazat irt. Üdv.”
  • 36. Meggy 2008. június 10. 21:08
    „Kedves Ziva!
    Lehetsz diák! Tanulj most! Nem késő! Mások is ezt teszik! Utána lehetsz túl fizetett pedagógus és problémázhatsz a fizetéseden.”
  • 35. egy (ezek szerint tényleg) túlfizetett pedagógus 2008. június 10. 14:14
    „"A világ értékrendje változik rossz fele."
    Régen érték volt a tudás, de én most ne akarjak jobban keresni azért, mert 19 éven keresztül többet tanultam nálad.
    Kedves Ziva! Nincs itt valami ellentmondás?!
    Belegondoltál abba, hogy mennyit keresnél, ha a szakmádban szakközépiskolát, főiskolát + egyetemet végzett munkatárs lennél?”
  • 34. Ziva 2008. június 09. 19:48
    „De szeretnék most diák lenni,mert pl. 18 évvel ezelőtt nem vettek 3,2-es átlaggal sima szakmunkásképzőbe,mert a szakmámban úgymond túljelentkezés volt (női-ruha készítő!).Úgy néz ki,hogy akkor még számított a tudás,és a tanár sem problémázott,hogy csak 107000 Ft a fizetése.Tudod kedves "túlfizetett pedagógus" szívesen cserélnék veled fizetést,mert én csak a felét keresem havonta.Ezzel nem szeretnék személyeskedi,meg bántani más önérzetét,mert minden szakmának meg van a maga szépsége,és itt nem a pénzbeli értékét kell nézni.Sosem azt!A világ értékrendje változik rossz fele.Azelőtt jobban ösztönözték a diákokat,hogy legyen miért tanulni.Gyerekként nem hittem amit mondtak,de most 32 éves fejjel sajnálom,hogy nem tanultam annyit,hogy az legyek ami szeretnék”
  • 33. Nardainé Molnár Ilona 2008. június 09. 11:40
    „Zsogi!
    És olyan asztalost láttál már, aki a szakmunkás befejezése óta /17 éves volt/ saját vállalkozást vezet öt embernek munkát és megélhetést adva, de úgy hogy ő maga hétfőtől szombatig 7-20 óráig gájázik a műhelyben, vasárnap délelőtt meg a papírmunkát csinálja. Szabit még sosem vett ki. Az könyvelési dolgokat én látom el, aki vállalkozó feleségként egyébként tanári állásben dolgozom, mindemellett gyereket nevelek és háztartást vezetek!
    Mindenki a vállalkozóm szó hallatán azt gondolja, hogy az csak adócsaló lehet. Nos én az APEH felé az öt ember után több mint 300ezer forintot utalok. Ja és a fizetésük még sehol sincs. Még nem beszélve a bérleti díj, különadó, iparűzési adó, géplízing díjakról stb. . Foglalkoztatunk még négy tanulót is. Erről megint mindenki azt gondolja ingyenmelós. Nos elmondanám, hogy járulékokat fizetek utánuk és ösztöndíjat is kell adni nekik, holott csak a kínlódás van velük. Ha van még egyéb kérdésed szívesen válaszolok. Ica”
  • 32. egy túlfizetett pedagógus 2008. június 07. 09:48
    „Kedves Brodi!
    Netto 107000 ft. Ja, és KÉTHAVONTA +20-25 ezer maximális túlóra mellett. Két diplomával, 10 év után. Biztos velem van a baj, hogy ezzel nem vagyok túl elégedett!”
  • 31. andy 2008. június 06. 09:02
    „Hát igen a diploma...legyen tanult,de ne szülő által pénzért vett diploma!Egytemista ismerőseim kivétel nélkül állítják,hogy pofára megy vizsga,10% mehet át vizsgázóknak,ez pénzkérdés lett megint...Asztalon ,marad a lap=átment?Leesik a lap=megbukott?Guszutustalan!Emberre,tanárra,diákra nézve kritikán aluli helyzet teremtődött :((”
  • 30. President 2008. június 05. 11:30
    „Nem tudtam megállni, hogy ne reagáljak vmit! Már megint mit hallani hallani:hogy "ezek" a középiskolák meg gimik! A város vezetőinek nagyon alaposan és sűrgősen el kellene gonbdolkodnia a középfokú oktatási intézmények jövőét illetően!Gondoljunk csak bele néhány kjérdésbe!! 1 Miért kellett bezárni a Petzegézségügyi középiskolát mikor mindig azt hallani hogy nincs elegendő nővér és a megyében csak kettő ilyen iskola volt
    2 Miért van szükség ennyi közgazdasági szakközépiskolára?? Nézzük csak hogy mely iskolákban van közgáz oktatás: Győr: Baross,Deák, Pálfy Sopron:Fáy, Móvár: Bolyai Csorna: Hunyadi Ez CSAK egy megyében 6 iskola!! Tényleg van erre szükség , de arra az egy nyomorult egézségügyi középiskolára meg nincs!! Irreális!!!! Nem is beszélve a sok és számtalan gimnáziumról, Miért nem zárják pl be a Kazinczit vagy a Révait????? Egyébként szerepellt a cikben a Kossuth középiskola , amit mindig előszeretettel járatnak le, pedig igenis tud legalábbis tudott értékeket is adni, néha talán még többet is mind egy "elitnek " nevezett iskola!! Rengeteg kíváló pedagógus dolgozik ott !! És nem az alapján kell egy iskolát minősíteni, hogy hányan mennek onnan főiskolára,egyetemre!!! A a révais 12 es, és kossuthos 12-es ugyanazt a matek, töri , magyar ....... érettségit írta meg Tehát egyik sem különb a másiknál!!!!!!!
    Ez az én véleményem....”
  • 29. szakközepes 2008. június 05. 11:29
    „Hozzátenném, hogy jelenleg mérnöki munkát végzek egy szakközépiskolai végzettséggel.”
  • 28. szakközepes 2008. június 05. 11:26
    „Hát elég szánalma. Anno nálunk általánosba ez volt: 5=gimnázium, 3-4=szakközépiskola, 2=szakmunkásképző (én szakközépbe mentem). De már ott megvolt, hogy a gimibe készülők lenézték a többit. Kis hazánknak köszönhetően érettségi után összefutottunk az egyetemen/főiskolán (akár egy évfolyamban, akár 1-2 év különbséggel). Sajnos amit tapasztaltam, az számomra egyátalán nem volt pozitív. Tudom, egyetem/főiskola=tanulás, tanulás, tanulás. Hát nem ment, én repültem, ők maradtak, hiába vágtam a szakmai tantárgyakat. És miért? Mert (jelen esetben villamosmérnöki szakon) ők be tudták seggelni a tölteléktantárgyakat (gazdaságtan, mirkoökonómia, makroökonómia, pénzügyi/jogi ismeretek, stb.), viszont szakmailag a kapcsolót nem tudták megkülönböztetni a transzformátortól. Nem egy ismerősöm van, aki hasonlóképpen járt, más szakon/karon, egyetemen/főiskolán. Ezek után ne csodálkozzunk, hogy a Diplomások semmihez sem értenek (tisztelet a kivételnek, mert szerncsére az is van; akár puskázva, akár tanulva csinálta végig). Amíg csak a beseggelt, és visszamondott tananyag a lényeg, addig igenis kevés lesz a hozzáértő szakember. Arról nem is beszélve, hogy az ember megnézi a hírdetéseket, akkor mindehova diplomás embereket keresnek. Pedig sok munkahelyet símán be lehetne tölteni akár egy szakmunkás, vagy szakközepes végzettséggel, és egy kis szakmai érzékkel. Sőt, jelenlegi munkahelyemen sok emberrel kerülök kapcsolatba, aki diplomával rendelkezik, de ha nem lobogtatná előttem, akkor kb 8 általánost néznék ki belőle, akár a viselkedése, akár a hozzáállása, vagy az értelmi szintje alapján.”
  • 27. mtt 2008. június 05. 06:40
    „Pár éve költöztünk falura. Az első meglepetés, hogy igaz, kis létszámú osztály végzett a helyi iskolában, annak a 90%-a szakközépiskolába ment, ( Jedlik, Págisz, stb.) Az én gyerekemet már nem írattam át ebbe az általánosba, ésszerűtlen lett volna, alig 2 hét volt a tanévből, így igazából senki nem tudta, hova is jelentekezett az én fiam. Épület burkolónak. Mikor az itteni "kisokosok" megtudták, hogy sima szakmunkás lesz, úgy viselkedtek vele, mintha leprás lenne.... Azóta sem igen barátkoznak vele, nem tartják partnernek, egyenrangú félnek. Pedig számtalan dologban is többet tud, mint szakközepes, magukat elit gyereknek tartó társai, ugyanis a sportban kiválóbb, mint bármelyikük, intelligens és tisztelettudóbb náluk. Nehezen dolgozta fel gyermekem, ezt a lenézős szituációt, de mikor már azt mondta, - anya, én nem is szeretnék még csak hasonlítani sem rájuk - akkor már tudtam, túl tette magát azon, hogy ő csak egy szakmunkástanuló.....”
  • 26. Kiss Miska 2008. június 05. 06:25
    „NEW!
    Önök hogy értelmezik?
    "Ilyen eltérő értelmezés például abból adódik, hogy a megyei szakértő néhány esetben a szakos ellátásnál nem számítja be az egyetemen utolsó éves tanítót, vagy tanárt, illetve az abszolutóriumot szerzett, de a diplomával még nem rendelkező tanárokat, holott mindkét esetben a törvény ezt lehetővé teszi. "

    "A kunszigeti tagiskolánknál anyagi probléma nem merült fel, a szakmai kérdéseket 2 lépcsőben - 2008 április 20-tól illetve 2008 szeptember 1-től - a mellékelt részletezés szerint oldottuk meg. Velük a továbbiakban is együtt dolgozunk.
    Még egyszer köszönjük Főjegyző úrnak a jóindulatú, amellett objektív vizsgálatot és különösen a számunkra is megoldást jelentő javítási lehetőséget. A jövőben is igényeljük szíves segítségét, hogy munkánk törvényességéhez, szakmai színvonalához semmilyen kétség senki részéről ne férhessen.
    Győr, 2008. április 25.
    Tisztelettel:
    Bajcsiné Király Vilma Nagy Ottó László
    az alapítvány kuratóriumi elnöke Alapító, a kuratórium tagja"

    Mi az a két lépcső, amit 2008. szeptember 1-től már múlt időben megoldottak? Van ott is szakmai probléma mégis?
    Nem Én írtam, az Ön főnöke, Kedves New..”
  • 25. brodi 2008. június 05. 05:55
    „Nahát nem mindenki győri ám a világban, persze vannak bezárások de nem ez a jellemző. Egyébként ez az egész rendszer úgy sz.r ahogy van. Egyébként hihetetlen, a kétszer 50%-os béremelés után /pár éve/ most újabb horribilis béremelést lobbiztak ki maguknak a tanárok. Az Ő fizetésükkel már teljesen elégedett vagyok. Az a legszebb mikor a nyugati bérekhez hasonlítják a sajátjukat. Vegyük már észre mindenki bére alacsonyabb, ilyen alapon A-tól Z-ig mindenkinek jár az 50 ezer Ft egy összegű emelés. Továbbra is mondom: fejkvóta megszüntetése, további összevonások, színvonal emelés.”
  • 24. egy óvári 2008. június 05. 05:17
    „A teljes képhez hozzátartozott volna,ha a mosonmagyaróvári középfokú oktatást is bemutatták volna!!
    Például a gimnáziumban külön tagozatokat hoztak létre hangzatos nevekkel az ELÉGSÉGES tanulmányi eredményű tanulóknak.

    Az iskola színvonala mélyrepülésben. Nem csoda,hogy a jó tanuló mosonmagyaróvári diákok Győrbe vagy még messzebb mennek.

    Mi az oka mindennek? Csak fel kell lapozni az iskola honlapját és megszámolni,hogy hány fős a tantestület! Persze,hogy minden h...
    -t felvesznek!”
  • 23. Zsogi 2008. június 04. 22:13
    „brodi! Azt azért ne mondjad, hogy nem lett középiskola bezárva! Elfelejtetted a Rejtőt és a Petzet?!
    Lali és lali! Teljesen egyetértek Veled! Én még olyan asztalost nem láttam, aki sima szakmunkásként meggazdagodott volna. Olyat viszont már igen, aki vállalkozást indított, kiszipolyozta az embereit és abból tett szert vagyonra.”
  • 22. Newdiri 2008. június 04. 21:18
    „Kedves Kiss Miska!

    Nagyon szívesen megmutatjuk diplomáinkat! A szakos ellátottság a Kunszigeti Tagiskolában 93 %-os, ami falusi környezetben nem mondható rossznak! Van közöttünk többdiplomás, egyetemet végzett, s vannak, akik még most is tanulnak, másoddiplomásként. Több szakértői ellenőrzésünk volt( OKM, Közig. Hivatal) szívesen megmutatom a szakértői jelentést, nem a levegőbe beszélek!
    Egyébként -bár nem szoktam visszafelé mutogatni, nem szokásom!- csak frissítésként közlöm: mi csak szeptember óta tanítjuk ezeket a gyerekeket! Természetesen szeretnénk, ha megállnák a helyüket, de ez nem rajtunk múlik, mert nem mindegy milyen környezetbe kerülnek.
    A Kisalföldet figyelmesebben olvasd: a mondat végén pont van, nem felkiálltójel! Nem győzelmi jelentést adott az újságíró, hanem közölt! Nagy különbség!”
  • 21. Goldmund 2008. június 04. 21:09
    „Az iparban ez úgy működik, hogy ha valamire kevés a kereslet, akkor egyes gyárak bezárnak és szívfájdalom nélkül utcára teszik a dolgozókat.
    Pedagógusból legalább 10-15 éve túlképzés és túlkínálat van! A gyereklétszám-csökkenés elérte a középiskolákat is, tehát ennyi gyerekre egyszerűen kevesebb középiskolai férőhely kell. Viszont iskolát bezárni politikailag kényes ügy, így megy a versengés a diákokért.
    És miért a gimnáziumok a favoritok? Mert az emberek szemlélete 10-20 év késéssel követi a gazdasági racionalitást. Ez egyet jelent azzal, hogy a tömeg általában oda megy, amivel 10-20 éve lehetett boldogulni, de MA MÁR NEM! Akkor kevesebb volt a diplomás, egy közgáz, kerekedelmi stb. főiskolai végzettséggel pl. sok helyre be lehetett kerülni. Ma aligha.
    15. hsz-ra: a pingpongfaktos osztály szédületes jó ötlet! És még mondja valaki, hogy nincs fantáziájuk a mai fiataloknak! :-)))”
  • 20. gólya 2008. június 04. 20:18
    „márpedig itt pesten nagyon nehéz bekerülni egy jó gimnáziumba. én idén felvételiztem, 3 iskolát jelöltem be, és a 4es átlagommal nem vettek fel sehova. pedig rengeteget dolgoztam azért,hogy jól sikerüljön a felvételi, bár tudom,hogy amit eddig nem tanultam meg, azt ezután se fogom csakúgy pikk pakk bepótolni. megpróbáltam, elbuktam. pont. a protekcióról meg csak annyit,hogy ez egy verseny, és 4essel már nem vagy versenyképes. mi marad ha nem a protekció?
    nem azt mondom,hogy ebben az országban csak hiper szuper okos ifjú géniuszok járnak suliba! tudom,hogy elsősorban mi, 8.os diákok tehetünk arról,hogy nem felelünk meg az elvárásoknak,de azért elhihetik,hogy nekünk sem olyan könnyű. :)”
  • 19. realista 2008. június 04. 19:32
    „SWEETY

    VÉGRE VALAKI AKI KIMONDJA AMI ERRE AZ ORSZÁGRA JELLEMZŐ!

    PROTEKCIÓ,PROTEKCIÓ ÉS PROTEKCIÓ !

    BAROMIRA MINDEGY HOGY MILYEN PAPÍROD VAN!”
38 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sokat tesz a magyarságért

Győr - Dr. Lanczendorfer Zsuzsanna etnográfust, néprajzkutatót a magyarság megmaradása érdekében… Tovább olvasom