Kisalföld logö

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 14°C Még több cikk.

Fejlesztés a kerékpárosokért

Győr - Napokon belül megkezdődik a város felmérése, és márciusra elkészül Győr első átfogó kerékpáros fejlesztési koncepciója, amely a város ígérete szerint hatással lesz az összes nagyberuházásra. Az utak állapota mellett felmérik többek között, hogyan lehetne kerékpárosbaráttá tenni a közintézményeket és közlekedési centrumokat.
Augusztus végén írta ki a város azt a közbeszerzési pályázatot, amelynek nyertese elkészítheti a város kerékpáros-közlekedési helyzetének felmérését. Egy győri konzorcium nyert, tagjai – a Hidro-Plan Kft., az Universitas-Arrabona Kft. és a Jel-Köz Kft. – bevonják a munkába a Magyar Kerékpárosklubot. Március végéig kell elkészíteniük a koncepciót, amelyhez hasonló átfogó – a város szerkezeti és rendezési tervéhez illeszkedő – felmérés még nem készült a megyeszékhelyen.

– Nemcsak az új kerékpárutak építésének lehetőségeit térképezzük fel, hanem például azt is, hol és hogyan lehet kerékpármegőrzőket építeni, erre különösen nagy szükség lenne a busz- és vonatpályaudvar környékén. Európa „kerékpáros-fővárosaiban", például Amszterdamban vagy Párizsban számos példa van őrzött, kamerával felszerelt kerékpárparkolókra, hasonlóan szeretnénk kerékpárosbaráttá tenni a közintézményeket, iskolákat – mondta Szakonyi Petra, a győri önkormányzat stratégiai tervezője. A lehetséges intézkedések között várhatóan szerepelnek majd forgalomtechnikai változtatások is, hiszen például a parkolási rend módosításával lényegesen megkönnyíthető egy-egy útszakaszon a két keréken közlekedés. Bár a részletes munka még csak most kezdődik, Németh Ders, a Magyar Kerékpárosklub projektmenedzsere szerint Győrnek minden adottsága megvan arra, hogy igazi kerékpárosváros legyen.

A sík terep, a viszonylag kicsi távolságok, és a már most nagyszámú biciklis hatalmas lehetőségeket rejt magában – csak ki kell őket aknázni.

– Ez nagyrészt döntéshozói szemlélet kérdése, például az, hogy a kerékpárossávval ne kényszerítsék a kerékpárosokat a járdára, a gyalogosoktól véve el a helyet.

Bringapolisz: Évente kerékpárosok százai demonstrálnak a kétkerekűek biztonságosabb közlekedési lehetőségeiért Győrött is. Fotó: Kisalföld-archívum
Bringapolisz: Évente kerékpárosok százai demonstrálnak a kétkerekűek biztonságosabb közlekedési lehetőségeiért Győrött is. Fotó: Kisalföld-archívum

Ez a Győrben is több helyen előforduló gyakorlat nemcsak feszültségeket szül, hanem a kereszteződésekben veszélyes is, mert az autósok nem veszik észre a két keréken közlekedőket – mond gyorsan egy példát Németh Ders.

A rossz gyakorlat között említi a Nádor aluljárót is, ahol az autósok a lehető legrövidebb úton, míg a biciklisek csak kerülővel, kacskaringózva érhetik el úti céljukat, azaz nem valósul meg az, amiért a mostani koncepció is készül: az akadálymentes, gyors, biztonságos közlekedés. A Magyar Kerékpárosklub további intézkedéseket is el tudna képzelni Győrben, például marketingkampányt a kerékpározás népszerűsítésére, vagy a biciklizés és a KRESZ-szabályok oktatását iskolai keretek között.

Ami a kerékpárutakat illeti, jelenleg két győri pályázat van elbírálás alatt, az egyik a Győr–Vének, a másik a Győr–Gönyű bicikliút építésére – ezek ügyében október közepére várható döntés –, egy tavalyi nyertes pályázatnak köszönhetően pedig novemberben átadják a 83-as út melletti, Győrt és Gyirmótot összekötő kerékpárutat.

Nem kívánságműsor

Számos biciklisbarát intézkedést az „egyéni jószándékon" túl, kötelezően be kell vezetniük az önkormányzatoknak, az OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) szeptemberi megváltozása nyomán. E szerint a városközpontokban és az idegenforgalmi központok környékén biztosítani kell a kerékpárok tárolását, s kerékpártárolót kell kialakítani a vendéglátóegységekben (75 négyzetméterenként kettőt), a strandokon (20 férőhelyenként egyet), és a helyközi közlekedési végállomásokon is, utóbbiakon a tervezett utasszám 5 százalékának megfelelő számban.



Olvasóink írták

  • 8. Hajós 2008. október 08. 21:42
    „Ki pályázott: Győr, valamelyik kistérség, a vízügyi igazgatóság? Milyen forrásra pályáztak? Hol lehet megnézni a benyújtott pályázatot?”
  • 7. Hajós 2008. október 08. 21:19
    „Igazán informatív cikk... Milyen elbírálás alatt is van a cikk végén említett két pályázat?”
  • 6. feledékeny 2008. október 08. 18:26
    „A cikkben idézett gondolatokból azt látom, végre olyanokat is meghallgatnak a közlekedés fejlesztésére hivatottak, akiknek van közük a kerékpározáshoz. Igazán örvendetes.
    A közelmúltban volt ennek szörnyű ellenpéldája Máthé-Tóth Péter, aki a "Győrött sem könnyű bringásnak lenni" című cikk után próbálta mosdatni a győri szerecsent.
    Az egyik legújabb győri kerékpárutas húzás: Fehérvári útról jobbra, a Körkemencére rákanyarodni. Hát... járatnám ott bicajjal sokáig, aki megtervezte az ívet, kitűzte a tábla helyét.”
  • 5. Szabó Zoltán 2008. október 08. 16:51
    „Nem csak építeni kellene a kerékpárutakat, hanem karbantartani is! A régieket a gaz lepi, púpos, töredezett az aszfalt. De nem akarok mindent kritizálni, azért Győrben már szinte mindenhova al lehet jutni kerékpáruton/sávon. Azért ez jó dolog nem?”
  • 4. hát persze 2008. október 08. 15:17
    „http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php”
  • 3. na persze 2008. október 08. 14:47
    „hazudtunk éjjel, délben és este, hát most már napközben is :)”
  • 2. győri nagyi 2008. október 08. 10:22
    „Ez megint egy gödör-avató szindróma.....”
  • 1. upho 2008. október 08. 08:43
    „orulnom kene de szkeptikus vagyok...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A projektek végén fizetik az EU-s pénzeket

Győr - A lehető legrosszabb bizonyítványt állította ki magáról Győr pénzügyekért felelős… Tovább olvasom