Kisalföld logö

2017. 08. 16. szerda - Ábrahám 17°C | 30°C Még több cikk.

Európai fények a jelzőlámpákon

Már „európai fények” világítanak a közlekedési jelzőlámpákon Győrben – ezzel együtt nem árt újra elolvasni a KRESZ kanyarodásra vonatkozó szabályait, azt például, mire számíthatunk „kerek zöldes” jelzésnél.
A lámpás irányítású közlekedési csomópontok jelzésképeit egy korábbi miniszteri rendelet szerint át kellett alakítani az európai országokban használatosakhoz. A rendelet ötéves határidőt szabott: ez éppen most jár le. Az állami közútkezelő kht. hatáskörébe tartozó lámpákat már két évvel ezelőtt átalakították az egész megyében.

Tizenkét helyen

Győrött az államiakon kívül az önkormányzat tulajdonában, az útkezelő szervezet kezelésében tizenkét jelzőlámpás rendszer van, ebből hét a Szigethy Attila úton, négy a Vasvári Pál utcában, egy pedig az Ipar u.–Puskás Tivadar u. kereszteződésében. Mint Tóth Pétertől, az útkezelő szervezet tájékoztatási munkatársától megtudtuk, befejeződött a jelzésképek átalakítása. Kisebb, a korszerűsítéssel járó munkák (pl. kábelcserék) még hátravannak, ezek azonban már csak a gyalogjárdák, kerékpárutak bizonyos szakaszait érintik.

A „kerek zöld"

Ajánlatos a régóta autózóknak is elővenni a KRESZ-könyvet s felfrissíteni a kanyarodási szabályokra vonatkozó részeket. Azt például, mire kell figyelni még a zöld jelzésnél is, ha az „kerek zöld",  vagyis a lámpaképben nincs más jelzés. Ez nem ugyanaz, mint a korábbi „tele zöld" volt, itt kanyarodáskor nemcsak a szemből érkező elsőbbségét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy gyalogosokkal, kerékpárosokkal találkozhatunk az úttesten mondjuk jobbra kis ívben kikanyarodáskor.

A másik jelzéskép: a nyíl alakú szabad (zöld) jelzésnél a továbbhaladók útja minden irányból védett, ilyen esetben nem kell gyalogosra vagy kerékpárosra számítani. Ezek a szabályok, mint említettük, szerepelnek a KRESZ-ben – legfeljebb talán az autósok nem szoktak hozzá, hogy akár csomópontonként eltérő lehet a jelzéskép. Ezek a változatok a közlekedésszervezőknek adnak nagyobb lehetőséget a csomópont áteresztőképességének növelésére, az időveszteség csökkentésére. Ugyanakkor megszűnnek bizonyos korábbi „túlszabályozások".

Eddig ugyanis a jelzőlámpák alatt belülről világított kék táblákkal kellett jelezni a kötelező haladási irányt. Ehelyett van, hogy magában a lámpaképben látható mind a piros, mind pedig a sárga jelzésben a haladási irányt jelző nyíl.

Egy új csomópont ára

A lámpaképek átalakításával együtt a működés biztonságát szolgáló korszerűsítés is történt, új foglalatot kaptak a lámpák, kicserélték a vezérlőkábeleket. Négy csomópontban az izzólámpákat LED-es (világító diódák sorozata) rendszerre cserélték. Ez ugyan drága egyszeri beruházás, ám működési, fenntartási költsége minimális, lévén, hogy a LED szinte nem is fogyaszt áramot, élettartama majdnem végtelen, de ha mondjuk akár egy tucatnyi is tönkremenne hirtelen egy piros lámpaképben, még bőven marad annyi „világító pont", amitől zavartalan az irányítás...
Győrben a jelzőlámpák korszerűsítése 60 millió forintba került – körülbelül ennyi egy új körforgalmi csomópont kiépítésének költsége.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A győri Hotel Klastrom vallásturisztikában utazik

A vallásturisztika erősítésében látja az előrelépés lehetőségét a győri Hotel Klastrom. A szálloda… Tovább olvasom