Kisalföld logö

2017. 04. 26. szerda - Ervin 10°C | 21°C Még több cikk.

Eredményesebb az oktatás forgalmi körülmények között

A szakember szerint a "B" kategóriás jogosítvány megszerzésének új rendszere azt eredményezi, hogy a tanulóvezetők ténylegesen megtanulnak parkolni, megfordulni forgalmi körülmények között.

Igaz, a sikeres vizsga érdekében megnőhet a gyakorlással töltött óraszám, de biztonságosabban közlekednek majd a frissen vizsgázottak.

A "B" kategóriás vezetői engedély megszerzésének gyakorlati feltételei 19 év után nagymértékben megváltoztak. A jogszabályalkotó ezen kategóriában január 1-jétől megszüntette a járműkezelési, azaz a rutinvizsgát.

A megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségének járművezetővizsgáztatási és -utánképzési osztályvezetője, Németh László elmondta: – A tanulóvezetőknek nem kell tanpályán bizonyítani néhány egyszerű manőverezési feladat végrehajtásával, hogy jártasak a jármű technikai kezelésében, s megszerezték a vezetéshez szükséges jármű feletti uralmat, valamint minimális ismereteket szereztek a gépkocsi műszaki üzemeltetésével kapcsolatosan.

A forgalmi vizsga ideje 50-ről 60 percre emelkedett, ebből 50-et kell vezetéssel tölteni a gépjárművezető-jelölteknek. A fennmaradó 10 perc a vizsga egyéb feltételeit biztosítja.

– A vizsga során a szabályos és biztonságos közlekedés mellett az előírt kilenc manőverezési feladat közül négyet kell végrehajtani a vizsgázónak forgalmi körülmények között.

Ilyen a merőleges, s járdaszegéllyel párhuzamos parkolás előre- vagy hátramenetben, megfordulás egy íven, illetve saroktolatással, Y megfordulás. A parkolási feladatokat járművek között kell végrehajtani, a többi közlekedőt a továbbhaladásukban akadályozni legfeljebb kismértékben lehet – magyarázta.

Az osztályvezető szerint az új rendszer előnye, hogy ténylegesen megtanulnak a járművezetők forgalmi körülmények között manőverezni. Ezt követően nem okozhat gondot egy-egy bevásárlóközpont előtt a parkolás, nem csak olyan helyen lesznek képesek leparkolni, ahol közel s távolban nem áll másik jármű.

– A magas szintű technikai kezelés és jármű feletti uralom feltételezi, hogy a manőverezés nem vonja el a gépkocsivezetők figyelmét vezetés közben, így sokkal jobban tud koncentrálni a forgalmi helyzetek megoldására.

Hátrányaként jelentkezik, hogy a minimális gépkocsi-üzemeltetési ismeretek – vizsgakövetelmény hiányában – valószínűleg nem kerülnek terítékre az oktatás során – mondta Németh László.

A gyakorlati oktatás minimumóraszáma – 29 óra + vizsga – nem változott. Az osztályvezető valószínűsíti, hogy a sikeres vizsga érdekében a gyakorlással töltött óraszám emelkedni fog, mely ugyan nagyobb költséget ró a tanulókra, de biztonságosabb járművezetést fog eredményezni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fókuszban a csillagászat: nézze meg a krúdys Fizika Napot videón!

A Krúdy Gyula Gimnáziumban immár ötödik alkalommal tartották meg a Fizika Napját. Az egész napos… Tovább olvasom