Kisalföld logö

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 8°C | 19°C Még több cikk.

Eltévedt az utas a helytelen tájékoztatás miatt?

Győr - A győri vasútállomáson a decemberi menetrendváltás ellenére is hosszú ideig a tavalyi információkkal tüntettek fel egyes vonatokat. A főbejárattal szembeni forgótáblán például a következő szerepelt hónapokon keresztül: a Győrből Budapestre 16 óra 31 perckor induló gyorsvonat csak másodosztályú, nemdohányzó kocsikkal közlekedik.
Az egyik, Győrben felszálló utast aztán hidegzuhanyként érte a kalauz
mondata: elsőosztályú vagonok is indulnak az ominózus gyorsvonaton, ő épp ott ül, s ezért büntetést kell fizetnie - derül ki az Index internetes
portál július 5-én megjelent anyagából.

Kalamajka az elsőosztály miatt

A Vasárnapi Kisalföld utánajárt a finoman fogalmazva is ellentmondásos esetnek, első körben lássuk, mit mondanak a szabályok. A MÁV-Start Üzletszabályzata szerint, ha a menetrendben csak a 2. kocsiosztály van feltüntetve, de 1. osztályú kocsi is közlekedik, az utasok másodosztályú menetjegyükkel menetdíj-különbözet megfizetése nélkül utazhatnak első osztályon. Ezzel szemben a kalauz mégis megbírságolta az utast. Az utas később a helytelen tájékoztatásról igazolást kért, ám a győri vasútállomás alkalmazottai elmondása szerint megtagadták ezt. Az Index cikke szerint a MÁV-Startos és MÁV Üzletágas dolgozók arra hivatkoztak: ez nem az ő hatókörük, nekik ilyent tilos aláírni, holott állítólag a felháborodással egyetértettek, s szerintük is jogos volt a panaszos felszólalása.

A MÁV elvárhatja az utastól, hogy figyelje a vagont, amire felszáll.
A MÁV elvárhatja az utastól, hogy figyelje a vagont, amire felszáll.

Az internetes utastájékoztató, az Elvira egyébként valóban jelöli, hogy
elsőosztályú vagonokat is csatolnak a 16 óra 31 perckor induló
szerelvényhez. Más kérdés, hogy nem minden utas tájékozódik a világhálóról. (Friss statisztikák szerint a magyar lakosság mindössze 35 százaléka szörföl rendszeresen a neten.)

A fogyasztóvédők szerint minden rendben

Megkeresésünkre az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület egyik munkatársa úgy válaszolt, hogy "a gazdálkodó szervezetnek jogában áll büntetni, és bármikor megteheti ezt hasonló esetben". Szerinte "a MÁV ugyanis elvárhatja az utastól, hogy figyelje a vagont, amire felszáll". Azt már csak mit tesszük hozzá: vajon hányan vannak azok az utasok, akik egyszerre figyelik a hangosbemondót, a forgótáblát és a vonatok oldalát.

Már kijavították a hibát

A győri vasútállomáson azóta kijavították a hibát, ottjártunkkor láttuk: a korábban helytelenül feltüntetett 16 óra 31 perckor Budapestre induló gyorsvonatot jelző tábla megjegyzés rovatában már nem szerepel a
kocsiosztály jelölése.

Információink szerint mindez azonban csak hosszas huzavona után ment végbe. Még hetekkel a cikkünkben kivesézett panasz bejelentése után is tudott a károsult fényképfelvételt készíteni a helytelen információt tartalmazó feliratról.
Ráadásul ha háromból kettő úgy tájékoztat, hogy csak másodosztályú kocsik közlekednek, akkor az utas tán joggal feltételezheti, hogy az valóban úgy is van.

A MÁV-Start Üzletszabályzata szerint egyébként az utasokat a menetrendben kell tájékoztatni arról, hogy "milyen kocsiosztályú vagonok közlekednek, s ha ott nem szerepel az első kocsiosztály, akkor a panaszos jogosan marasztalhatja el a vasúttársaságot, s jegyzőkönyvet kérhet az adott esetről, melyben vitathatja a pótdíj jogosságát".

Egyelőre válaszok nélkül

Megkérdeztük a MÁV Zrt. sajtóreferensét, Csohány Domitillát az ügyről, aki Balogh-Fazekas Anitához, a MÁV-START Zrt. szóvivőjéhez irányított bennünket, mondván, ebben ő nem tud nyilatkozni, nem az ő hatóköréról van szó. Balogh-Fazekas Anitától pedig azt a választ kaptuk, hogy "ismerik a győri ügyet, de ez esetben az illetékes Kavalecz Imre sajtófőnök, aki lehetőségéhez mérten azonnal válaszol feltett kérdéseinkre". Eddig azonban nem érkezett válasz.

Amikor dicsérik a MÁV-ot

A MÁV-Start kommunikációs osztálya szerint az ügyfélszolgálat működéséről a hasonló esetek nem adnak hiteles képet, hiszen számos pozitív visszajelzés is érkezik az ügyintézőkhöz. Sőt, szerintük több esetben elismerik, ha az utas panasza jogos.

Olvasóink írták

  • 11. Marica59 2008. július 14. 15:04
    „Kedves hangmérnök,!Nem fizettünk birságot mert 80 utasnak volt igaza,mert nem az a vonat jött be a 3-as vágányra amire mi vártunk,az Informácios későn adta le a változást,amikor már mindenki felszállt a vonatra,és az elindult,azt mondta vagy fizetünk 3000ftot vagy Tatabányán leszállunk,egyiket se tettük meg mert nem a mi hibánk volt,apropo és az is helyjegyes volt”
  • 10. stefenson 01 2008. július 14. 07:52
    „A vasút olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá !
    Az a baja a mostani vasútnak, hogy szanaszét szabdalták, minden vasutasnak külön főnöke van. A főnökök aztán nem ismerik
    egymást (illetve nem ismernek egymásra)
    Ráadásul jön a VDSzSz és jól egymásnak ugrasztja a vasutasokat is. Egy ember sztrájkol - a másik 30 nem tud csinálni ellene semmit. Legfeljebb hallgatja, hogy szidják az utasok a vasutasokat, jogosan.
    Az országos KÁOSZ begyűrűzött a vasútra is.”
  • 9. cikk-cakk 2008. július 13. 22:00
    „8.hsz-ra
    Ezt nem értem. Kelenföldön megáll az összes IC, ami Sopronba megy. Nem lett volna egyszerűbb egyenesen arra felszállni?”
  • 8. Eltévedt utas2 2008. július 13. 21:26
    „Örülök, hogy van egy hely, ahol elmondhatom pár nappal ezelőtti élményünket: Kelenföldről próbáltunk hazajutni. Ott ki volt írva, hogy van egy vonat Győrbe, de Pincehelyen át. Tapasztalatlan utas ezt reálisnak gondolja és nem száll fel a vonatra. Ezután a készséges vasutasnő próbál segíteni, de bizony régi a könyvecskéje és neki sem megy. A netről előre kinyomtatott menetrend sem jó. Végül felszállunk egy személyvonatra, de a vonathoz csatlakozásként beígért IC Sopronba, mint kiderült nem létezik.Irány a busz.”
  • 7. Hangmérnök 2008. július 13. 18:43
    „Megnézem azt a kalauzt, aki megbüntet annak ellenére, hogy igazam van. Először is nenm adom át az irataimat, mert ahhoz a sínbohócnak semmi köze. Bediktálom, hogy Gaskó Tihamérnak hívnak és Bivajbasznádon lakom. Ezután pedig sok sikert kívánok neki, hogy az általam megadott adatokra kiküldött büntetési csekket valaki befizesse. Régebben sokat kellett vonattal utaznom és rengeteg rossz tapasztalatom van. Elsősorban a késésekkel kapcsolatban. A MÁV először igazodjon a menetrendhez, azután büntetgesse az embereket.”
  • 6. Marica59 2008. július 13. 17:26
    „Nekem volt ilyen esetema MÁV miatt,igaz 2 éve történt,Pestre mentem 10 orára volt egy vonat a 3-as vágányra.de a vonat késett 40 percet,ugyanakkor jött Wienwr walczer is,aminek az 5-s vágányra kellett volna mennie,de a 3ikra állt be,sajnos az informáciot akkor kaptuk amikor mindenki a vonaton volt már,mert jóhiszemüen arra vonatra szálltunk,Kalauz megakart bennünket büntetni 3000 ftra,amiért arra a vonatra szálltunk.de a többség gyözött mert nem a mi hibánk volt hanam a MÁV mulasztása,azota nem utazok vonattal,”
  • 5. Börönd Ödön 2008. július 13. 14:33
    „Ezért jó a sztrájk, akkor nincs panasz! :-) A Galskó remélem majd megkapja a jutalmát!”
  • 4. csekkk 2008. július 13. 13:02
    „Jellemző...
    Az utasnak soha nem lehet igaza. Így most sem. Pedig ez most elég egyértelmű, még akkor is, ha cikk-cakk szerint a cikkben említett utas egyértelműen csaló gazember.
    Amikor az ember átsétál az egyik kocsiból a másikba, akkor nem látja a kocsi oldalán a nagy egyest, de még a sárga csíkot sem. Jómagam pedig láttam már olyat nem egyszer, hogy korábban első osztályúként működő kocsit "fokoztak le" másodosztályúvá. Ráadásul a ritkábban vonatozó ember amúgy is meglepve tapasztalhatja mostanában, hogy a kocsik állapota, színvonala sokat javult az elmúlt években, sok a felújított kocsi - belülről meg nem mondaná az emberek többsége, hogy első vagy másodosztályú kocsiban van. Ha utasbarátabb lenne a rendszer (tájékoztatás, pontosság, panaszok kezelése) és valamit kezdenének a borzalmas takarítással, szerintem sokkal szimpatikusabb lenne a vasúti közlekedés.”
  • 3. cikk-cakk 2008. július 13. 10:27
    „És még valamit!
    Mint időnként vasúton utazó ember, őszintén kívánom minden utasnak (így magamnak is), hogy ennél nagyobb problémája sose legyen a vasúttal!”
  • 2. cikk-cakk 2008. július 13. 10:22
    „Na, ez aztán vihar egy pohár vízben!
    Elképzelni sem tudom, hogy valaki nem látja a kocsin a hatalmas 1-est és az ablakok fölött végighúzódó sárga csíkot.
    Szerintem a fickó pontosan tudta, hogy első osztályon ül, csak afféle szabályok között sakkozgató ember lehet, aki így próbálta kibulizni az első osztályú szolgáltatást másodosztályú áron. És mivel ez nem jött össze, akkora balhét csinál, ami sokkal több időbe és pénzbe kerül neki, mint ez az árkülönbözet.”
  • 1. Marton Ottó 2008. július 13. 09:54
    „Én sokat járok vonattal, a menetrend csak tájékoztató jellegű, mert a vonatok 85 százaléka minimum 10 perc késéssel közlekedik Győr és Budapest között. jellemző a 30- 40 perces késés is. Győrbe például Budapestről fél 8-re sm lehet beérni, ugyanakkor Győrből Budapestre 06:15-kor már Kelenföldön van a vonat... Messze van Európa”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balaton, hosszában: nem sikerült az átúszás-rekord

Keszthely - Huszonöt óra és hatvanöt kilométer után kénytelen volt feladni a győri Raffai Zsolt és… Tovább olvasom