Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Elszállhatnak a péri álmok

Pér–Budapest - A parlament három hét múlva dönt az országos területrendezési törvény (OTRT) módosításáról, amelynek egyik fejezete a hazai repülőterek új besorolásáról értekezik. Ha nem történik csoda, akkor a péri repülőtér gyakorlatilag eltűnik a térképről. Hogy ez a csoda az Audi vagy a politika lesz-e, hamarosan eldől.
A péri repülőteret jelenleg a kereskedelmi (nemzetközi) repülőtérré fejleszthető kategóriába sorolja a OTRT, más hazai reptérrel együtt. A területrendezési törvényt azonban hamarosan módosítani fogja a parlament, s ezt a kategóriát mármint a kereskedelmi repülőteret, megszünteti, helyette a kiemelt leszállópályákat az országos közforgalmú kategóriába sorolja, a többieket pedig – nincs jobb szó rá – a partvonal mögé helyezi.

Túl magas a mérce? A törvénytervezet szerint Pér nem éri el az országos jelentőségű minősítést, ezzel azonban nagyon sok pénztől és lehetőségtől eshet el. Fotó: Krizsán Csaba
Túl magas a mérce? A törvénytervezet szerint Pér nem éri el az országos jelentőségű minősítést, ezzel azonban nagyon sok pénztől és lehetőségtől eshet el. Fotó: Krizsán Csaba

A jelenlegi terv szerint mindössze három reptér kerül a csúcskategóriába, a ferihegyi és két regionális: a debreceni és a sármelléki. Ezenkívül még két katonai repteret emel ki: a pápait és a szolnokit. Ez persze kicsit sem vigasz számunkra, ugyanis a péri repülőtér, amely soha nem látott fejlesztések előtt állhatna, a partvonal mögé kerül.

A tulajdonosok, a győri és a megyei önkormányzat természetesen nem kíván csendben asszisztálni ehhez, ezért mindenki
a maga módján indított harcot a tervezett módosítás ellen.

Jó lenne tisztán látni, hogy mi is a tét, de egyelőre csak sejti Borkai Zsolt győri polgármester és Szakács Imre megyei elnök is. A városvezető azt mondja, ez a visszaminősítés annyi pluszkorlátot, például állandó környezetvédelmi tanulmányokat jelentene, hogy szinte lehetetlenné válna a további fejlesztés. Szakács Imre pedig attól tart, hogy a nem országos jelentőségű repterek előtt elzárják az uniós pályázati forrásokat, így nagyon sok pénztől eleshet a Győr melletti leszállópálya. Így is, úgy is a reptér nagyon komoly gondba kerülhet.

Borkai és Szakács is máshol látja a lehetséges megoldást: a győri polgármester az Audival tárgyalt arról, hogy gazdasági lobbi segítsen az OTRT módosításának korrigálásában; Szakács Imre, mivel nemcsak megyei önkormányzati elnök, hanem parlamenti képviselő is, frakciótársaival az Országgyűlésben nyújt be módosító javaslatot. Azt kérik, hogy a törvény hagyja meg a kereskedelmi (nemzetközi) repülőtérré fejleszthető repülőterek kategóriát, s oda sorolja be Pért. Ha őszinték vagyunk, akkor elismerjük, az előbbinek, tehát a gazdasági lobbinak van nagyobb realitása, a megyei parlamenti képviselők (Szakács Imre, Ivanics Ferenc és Firtl Mátyás) ugyanis ellenzékben módosító javaslatot eddig nem nagyon tudott átverekedni az Országgyűlésben. Ez még akkor is igaz, ha úgy tudjuk, Balogh József szocialista képviselő (volt győri polgármester) is csatlakozott hozzájuk, tehát kormánypárti támasza is van az elképzelésnek.

Marad tehát az Audi, amely az ezredforduló környékén nem kevés pénzt (sok százmillió forintot) fektetett be a reptérbe. A multinacionális cég euróiból épült meg 2000 után a beton kifutópálya, amely nemzetközi forgalmú kereskedelmi reptérré emelte Pért. Cserébe persze az Audi gépei naponta jönnek-mennek Győr mellől Németországba és vissza. Magyarán a multinacionális cég is érdekelt abban, hogy Pér ne essen el a fejlesztési lehetőségektől.

Gazdasági és politikai lobbi is indult azért, hogy a repülőteret ne minősítsék vissza és Pér ne essen el a fejlesztési lehetőségektől. Fotó: Krizsán Csaba
Gazdasági és politikai lobbi is indult azért, hogy a repülőteret ne minősítsék vissza és Pér ne essen el a fejlesztési lehetőségektől. Fotó: Krizsán Csaba

Lőre Péter, az Audi Hungaria kft. kommunikációs igazgatója megkeresésünkre azt válaszolta: „Cégünk több mint öt éve használja a péri repülőteret, amely a Győr nyújtotta lehetőségek mellett az egyik legnagyobb vonzerő számunkra. Tény az is persze, hogy a reptér használójaként a leszállópályát működtető gazdasági társaság működéséhez mi jelentősen hozzájárulunk. Számunkra korántsem mindegy tehát, hogy a repülőteret valóban visszaminősítik-e az úgynevezett ökológiai hálózati övezetbe, mert ezzel szinte lehetetlenné válik a további fejlesztése."

Éppen ezért az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetése megköszönve a négy országgyűlési képviselő indítványát is, a legmagasabb szinten lobbizni fog azért, hogy az új törvénytervezeten módosítsanak az azt megalkotók. Nagyjából egy év óta Pér kapcsán soha nem látott fejlesztési lehetőségről írunk (mostanra már cikksorozat kerekedett ebből), ami egészen mostanáig valóban több volt, mint álom. Egy befektetői csoport ugyanis nagyon komolyan érdeklődött (s egyelőre nem is jelezte visszalépését) a repülőtér iránt, amelyet a fapados légitársaságok közép-európai központjává fejlesztene. Horribilis összegekről lehetett hallani, nagyjából 20 milliárd forintról, de talán ennél is fontosabb lehetne, hogy így valóban országos közforgalmú reptér lenne a Győr melletti pálya. Egye- lőre nem kell múlt időbe tenni mindezt, de arra azért nem mernénk fogadni, hogy ha Pér a futottak még kategóriába kerül, akkor még mindig csábító lehetőség marad az angol befektető szemében. A helyi lobbinak három hete van ennek megakadályozására.

Olvasóink írták

  • 5. nonem 2008. május 06. 17:18
    „szerintem pedig elég a péri repülőtér forgalma, mármint a gépek nagysága! Nagygépek forgalma elindítana egy ferihegyihez hasonló problémát. Ez a fejlesztés nem csak Pér-ről szól, hanem annak 15-20 km-es körzetéről is. Nem akarok állandó dübörgést hallani percenként!!!
    Ha nagyberuházás, pl. a Mezőkövesdi, ahol a legnagyobb gépek mindmáig leszállhattak, vagy pl a pápai, ott már nem lenne meglepő! ez nem kikötő és nem kotongyár!!!!”
  • 4. Oklahoma 2008. május 05. 17:06
    „Várható volt, hogy ez lesz a vége. A másfél éve tartó tökölés nem is vezethetne máshova. Napnál világosabb, hogy sokaknak nem érdeke Bécs és Pozsony közelsége miatt, hogy Ferihegy bármilyen formában is konkurenciát kapjon, és Mi nyugat-dunántúliak is jól járjunk ! De Mi is hibásak vagyunk, mert simán kész helyzet elé lehetett volna állítani a döntéshozókat ha nincs ez a sok huzavona. Nyilván más lenne a helyzet ha egy kelet-magyarországi reptérről lenne szó. Oda eddig sem sajnálták a milliárdokat, akkor sem ha tuti kidobott pénz volt az egész. Ezek után kiváncsi vagyok a mezőkövesdi (Miskolc komcsi város ) repülőtér fejlesztési elképzelésére. Én már csak az Audi segítségében reménykedem, a politikusaink (mindkét oldal ) amit lehetett elszúrtak vagy eleve alkalmatlanok ennek a kérdésnek a menedzselésére.”
  • 3. mtt 2008. május 05. 16:16
    „Úgy látszik a magyar kormány ott tesz be, ahol csak tud. Nehogy már ennek a régiónak legyen egy reptere, biztos nem érdekelt senki eben az ügyben azok közül, akik erről döntenek. Majd, ha lenne egy kis pénzük benne, biztos másképp lenne. Micsoda fellendülés lehetne, micsoda lehetőség, nem értem. Szerintem nem vagyok egyedül.”
  • 2. ken 2008. május 05. 12:17
    „Csak gratulálni lehet a kormányzati intézkedéshez, amely keresztbe akaszt a péri reptér fejlesztésének.”
  • 1. ice 2008. május 05. 10:18
    „Jelen törvény tervezeti probléma is figyelmeztet, hogy nem szabad tovább halasztani a repülőtér privatizációját. Mert ha sokáig húzodik, sokkal nehezebb lesz a befektetőkkel megállapodni. Nem lehet mindig az Audi erejében bízni!! Egy éve húzódik már az ügy, a tulajdonosknak tenniük kel érdemi lépéseket! Az utobbi időben tendert emlegetnek, de érdekes módon, a tender kitűzésének határidelye homályba maradt..... úgy tűnik csak tovább húzódik a bürokratikus eljárás.....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Adósok: megyeiek a szégyenlistán

Győr-Moson-Sopron - A külföldi példák nyomán Magyarországon is évek óta szankcióként alkalmazzák a… Tovább olvasom