Kisalföld logö

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Előzzük meg a baleseteket: miért történik sok kerékpáros baleset a megyében?

"A kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal, s egyre többször szándékosan hagyják figyelmen kívül a közúti jelzéseket" - olvasható a rendőrség közleményében.

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal, és sajnos egyre gyakoribbak az olyan esetek is, amikor szándékosan hagyják figyelmen kívül a közúti jelzéseket.


Könnyen megvan a baj! Több figyelemmel a kerékpáros balesetek megelőzhetőek.
Könnyen megvan a baj! Több figyelemmel a kerékpáros balesetek megelőzhetőek.



Ide kattintva olvashatják el a kisalfold.hu idei anyagát arról, hogy miért is veszélyesek a kerákpáros átvezetések Győrben!




Több halálos baleset is történt idén


2012. I félévében nőtt az egy nyomon haladó járművekkel okozott sérüléses balesetek száma 73-ról 78-ra. Az emelkedést a kerékpáros okozók számának (32-ről 47-re) növekedése befolyásolja a legnagyobb mértékben.

Idén 2 esetben segédmotor-kerékpár, 1-1 esetben motorkerékpár vezető és kerékpáros okozott halálos kimenetelű balesetet.

Az elmúlt időszakban is történtek kerékpárosok által okozott sérüléssel járó közlekedési balesetek megyénkben. Ezennel hívnánk fel a figyelmet pár KRESZ szabályra, amire a kerékpárosoknak is figyelni kell.
Körforgalomnál a kerékpárosnak elsőbbségadási kötelezettsége van táblázva, illetve burkolatfestéssel jelölve, mégis szinte kikényszerítik a járművek elé haladva az átengedésüket.

"A kerékpárosnak nincs elsőbbsége amennyiben gyalogátkelő helyen halad át"

Itt a kerékpárosra nem vonatkozik a gyalogosok elsőbbsége a párhuzamos gyalogátkelőhelyen. Ez volt tapasztalható a Jedlik Ányos híd Újváros felőli hídfőjénél történt balesetnél is, ahol előbb egy gyalogos átsétált a gyalogátkelőhelyen, akit egy személyautó vezetője átengedett.

Ekkor a gyalogossal ellentétes irányból egy kerékpáros érkezett, s látva, hogy az autó áll, az elsőbbségadás kötelező tábla ellenére lassítás nélkül, ő is az útra hajtott, ahol a másik irányból érkező járművel ütközött. A kerékpáros sérülései nyolc napon túl gyógyulók, életveszélyesek lettek.

Felhívnánk a figyelmet arra, hogy a kerékpárosnak nincs elsőbbsége amennyiben gyalogátkelő helyen halad át, mert a kerékpár járműnek minősül, sőt szabálysértése büntetendő. Ebben az esetben a kerékpárról le kell szállni, áttolni a gyalogátkelőhelyen.

Íme, pár tipikus rossz példa

A KRESZ 54.§. alapján a kerékpárral az úttesten csak egy sorban szabad haladni. Lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia, és azzal tolva kell az úttesten áthaladni mint a gyalogosoknak.

Egyirányú utcába szembe kerékpárral bemenni tilos és életveszélyes. Erre akkor van csak lehetőség amennyiben a KRESZ 14.§. (15) bekezdésben foglalt "kivéve kerékpárral" kiegészítő tábla fel van szerelve az ebből az irányból "behajtani tilos" jelzőtábla alá.

Ez a kiegészítő tábla ebben az esetben az "Egyirányú forgalmi út" jelzőtábla alá is fel van szerelve. Ennek a jelentősége, hogy így kapja meg a jármű vezetője azt a tájékoztatást, hogy vele szembe kerékpáros érkezhet, vigyázzon rá.

Kiemelnénk itt a Győri Baross hidat ahol, tilos lehaladva tovább menni a Gárdonyi iskola felé, még inkább balra lekanyarodni szembe a forgalommal a Bartók Béla út irányába.

Ezek sajnos napi jelenségek. Továbbá a járdán kerékpározni tilos! Kivételes esetben, ahol a járdán lehet közlekedni a KRESZ 54. §. (2) bekezdése alapján ott a kerékpáros max. 10 km/h sebességgel haladhat a gyalogos mellett.

"Kerékpárral közlekedő személynek sem szabad alkoholt fogyasztani"

Megemlítendő, hogy januárban történt halálos kimenetelű kerékpáros által okozott balesetnél a fő ok az alkohol befolyásoltság volt, illetve a kerékpáros nem a látási viszonyoknak megfelelően közlekedett, kivilágítatlanul, láthatósági mellény viselése nélkül vett részt a forgalomban. Kerékpárral közlekedő személynek sem szabad alkoholt fogyasztani.

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) értelmében a kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani, és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt kell viselnie.

Amennyiben a kerékpárt toló személy (gyalogos) lakott területen kívül az úttesten, leállósávon, útpadkán tartózkodik, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viseljen.
Balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek.

Megyei Közlekedési Baleset-megelőzési Bizottság

Olvasóink írták

59 hozzászólás
  • 59. nattomi 2012. július 23. 23:11
    „"Körforgalomnál a kerékpárosnak elsőbbségadási kötelezettsége van táblázva" - ez nem feltétlenül kell, hogy így legyen, csak Magyarországon általában ez a szokás (gyakorlatilag homlokegyenest az ellentéte a nálunk fejlettebb országokban bevett gyakorlatnak). Íme egy holland példa: http://youtu.be/wEXD0guLQY0 -- itt elsőbbsége van a kerékpárosoknak és jéééé, működik... Ha van egy körforgalom, aminek a belsejében mennek az autók, ekörül pedig a kerékpárosok, az gyakorlatilag ahhoz hasonlítható, mintha egy kétsávos út lenne, a párhuzamos közlekedés szabályaival. Természetes, hogy a külső sávban (azaz a kerékpárúton) haladóké az elsőbbség.

    A szabályok értelmetlen szajkózása helyett pedig inkább el kellene gondolkodni azok életszerűségén, korszerűségén.”
  • 58. humer 2012. július 19. 23:33
    „ombi, szasa007: a kukásmellény és a világítás használata azért nem egyértelmű, mert ott van a gumiszabály, hogy "megfelelő látási viszony". Nem megfelelő meg bármikor kialakulhat :( Ezért kell a biciklin lennie a lámpának fényes nappal, és ezért kell nálad lennie a kukásmellénynek városon kívül, hogy bármikor fel tudd venni.
    Igazatok van abban, hogy normális jogszabályok kellenének....”
  • 57. humer 2012. július 19. 23:23
    „madarász te nem az útkezelőknél dolgozol? javaslok egy amsztredami vagy koppenhágai tanulmányi utat. De ha nem akarsz kerékpáros fővárosba menni, javaslom menj el Berlinbe, vagy egy-egy német kisvárosba....
    Az összes körforgalomban kék/piros kerékpársáv van az úttest részeként, és a kihajtó gépjárművel minden esetben elengedik a kerékpárokat, és nincsenek balesetek...
    cseppek nagyon jól leírja, hogy mi a gond a győri kerékpáros útvonalakkal: értelmetlenek és közlekedhetetlenek.

    nemrég két német nyugdíjas akart eljutni Pannonhalmára kerékpárral. Próbáltam nekik elmagyarázni, hogy a révfalusi hídtól hogyan tud eljutni egyszerűen és szabályosan a város határáig a Sági úthoz, de sajnos nem sikerült...
    Szerintem nem is lehet szabályosan eljutni. Mert a tisztelt útkezelők és a rendőrség azt mondja szájjál le oszt toljad... (pl a turista látogató központ sem közelthető meg)”
  • 56. Mankapunka 2012. július 19. 16:37
    „festéktüsszentő

    Kandón a Hűtőház felé megy,akkor neki nincs is azon az oldalon kerékpárút,sokan azt az ócska járdát az autóból annak tekintik.”
  • 55. b.a 2012. július 19. 14:47
    „54: Oké, akkor rosszul értelmezem a színeket és a számokat :)”
  • 54. pindla 2012. július 19. 12:59
    „49. b.a

    10-ből 8 esetben az ilyen légből kapott arányok hamisak. Úgyhogy ezt a témát le is zárhatjuk.

    51. Madarász

    Tudjuk, négy kerék jó, két kerék rossz. Köszönjük, de nem kérünk a gumicsontodból.”
  • 53. majkani 2012. július 19. 12:51
    „Madarász! Annyit írtál, hogy azt hiszed igazad van mint egy brit tudósnak. Sajnos nincs. Igen, a kerékpérosok néha (ugyanúgy mint mások) kiszámíthatatlanok, de ezt te is tudod éppen ezért óvatosan közlekedsz. Ez a helyes.
    Nézz egy kis közlekedést, ahol mindenki elfér az úton.
    http://www.youtube.com/watch?v=M_zLqwnFGsY”
  • 52. cseppek 2012. július 19. 12:13
    „Naponta 20-30 km-t tekerek a városban. Kisgyerekkel a hátam mögött, teli kosárral a kormányon.

    Egyrészt imádom Győrt, hogy lehet egyáltalán biciklizni benne (hány magyar városban egyáltalán nem lehet). Másrészt viszont mindennapi útjaim során olyan agyrém szakaszokon kell hajtanom, hogy azt gondolom, csakis egy elmebeteg ember tervezhet ilyet...

    Pl. van egy szépen kiépített kerékpársáv, aminek hirtelen vége és nem vezet le sehová, sőt kitették a kerékpáros közlekedés tiltó táblát (régi Fehérvári út a Bolero étteremtől az Erfurti út felé). A járda meg járhatatlan, sőt később az is megszűnik! Majd száz méter múlva újra ott a kiépített kerékpáros út. A kettő között szálljunk az égben??

    2.
    A körforgalmak, amilyen kényelmesek az autósoknak, annyira borzalmasak a kerékpárosoknak. Egyrészt, sajnos Magyarországon nem szokás az, ami külföldön elvárt. Amíg az autós bennt halad a körforgalomban, addig befelé indexel, amikor ki akar hajtani, akkor indexel ki balra. Így a behajtásra várakozó autós, vagy az átkelni szándékozó biciklis előre látja a szándékot. De itt nemhogy befelé még kifelé sem indexelnek a legtöbben. Így viszont gyakorlatilag nem lehet elindulni. Ha meg a körforgalomnál a harmadik kijáratnál kellene elmennem, akkor háromszor kell mindezt végigjátszani (megállni, várni, kitalálni melyik autós mit is akar), míg korábban ugyanazt a kereszteződést egyetlen balkanyarral abszolválni lehetett.
    A lehajtáskor ráadásul hiába nézek el balra és jobbra és látom, hogy szabad a pálya, mire elindítom a gyerekkel nehezített hajtányt és a "zebra" közepére érek, már ott van az autós/buszos és mutogat, hogy neki van elsőbbsége...
    A két sávos körforgalmaknál meg sokszor két lámpát kell várni egy átjutáshoz, mert ugye nehogy összehangolják őket és nehogy tartson a második részen átjutásnál a zöld jelzés addig, hogy el lehessen érni. Na ha ezt megszorozzuk hárommal, akkor máris ott tartok, hogy egyetlen körforgalmon 6 lámpás megállás, indulással jutok át. (Nonszensz)

    3. Sok forgalmas széles utcában úgy alakították ki a kerékpáros közlekedést, hogy egyik oldalon csak az egyik irányban, másik oldalon a másik irányban lehet csak haladni. Igen ám! Csakhogy ez a haladási irány sokszor nem esik egybe a kívánt úti céllal. Pontosabban arra kényszerít, hogy feleslegesen kétszer keljek át a forgalmas úton, ahol ugye megint kétszer szálljak le és kétszer várjak zöld lámpát, ahelyett, hogy mehetnék azon az oldalon, ahová úgyis visszatérnék 100-200 méter múlva... (Fehérvéri út gyárvárosi szakasza, Szigethy Attila út etc...)

    4. Az abszolút győztesek pedig azok a szakaszok, ahol úgy festették fel a sárga sávot, hogy a gyalogosnak kell a levegőbe emelkednie, ha mozogni akar. Pl. buszmegállóban a váróbódé és a buszbeálló közé...

    5. Van egy lámpa a még mindig Fehérvári út - Interspar előtti szakaszánál, ahol még sohasem sikerült biciklivel zöld jelzésen átérnem. Tart vagy 5 másodpercig...

    De eddig még szerencsére soha nem volt baj. Türelmes vagyok, lassan és megfontoltan haladok, odafigyelek. De azért morgok, meg morgok...”
  • 51. Madarász 2012. július 19. 11:29
    „35. Ha zebrán ment, az elég baj, mert ott semmi keresnivalója, max. ha tolja... A zebra a gyalogosoké! Ideje lenne megtanulni.

    5. Zöldségeket beszélsz! Aki vezet autót, nagyon jól tudja, hogy mennyire figyelni kell, mert a kerékpárosok bármikor képesek logikátlan dolgokat tenni, akár féktávolságon belül is, mondjuk balra kanyarodásnál kivágja a kezét anélkül, hogy hátranézne és már fordul is, függetlenül attól, hogy esetleg mellette, vagy közvetlenül mögötte van-e más jármű.

    4. Egy viszonylag gyorsan jövő biciklis baromi gyorsan az autó alá tudna kerülni a körforgalomnál, ha nem lenne az autónak elsőbbsége, ugyanis sok helyen csak 2-3 m van a a sarok és a körforgalom között, ekkora helyen látható a lendületben lévő biciklis, mielőtt az autó elé ér, elég sokat kivasalnának, ha féktávolságon belül lenne lehetőségük az autók elé kerülni.

    8. Tökéletesen igazad van!

    11. Nagyon itt lenne az ideje!

    38. Szerintem ezt már párszor alátámasztottam neked józan észérvekkel, miért is nincs helye a bicajosnak a körforgalomban, de megismétlem:
    - közlekedni nem csak nyáron és száraz úton kell és ilyenkor a bicikli kevésbé stabil, könnyen elcsúszhat és aláeshet a mögötte lévő autónak
    - nincs rajta index, hogy jelezhesse a szándékát, hogy kimegy
    - könnyen kerül az előtte lévő autó takarásába, amikor az kimegy, a takarásból a biciklis hirtelen kerül a behajtó autós elé
    - ha az autó hirtelen fékezni kényszerül, a biciklis felkenődhet a hátuljára, sőt csúszós úton még a mögötte megcsúszó oda is paszirozhatja
    - Nagyon sokszor a már bent lévő autósnak sem adják meg az elsőbbséget, ha koccannak nem jár akkora sérüléssel, mintha a biciklis elé bevágnak, az elesik és a mögötte lévő autós átmegy rajta.
    - a kihajtónak elsőbbséget kell adni a zebrán áthaladó gyalogosnak, biciklis hirtelen megtorpan, ugye féklámpa nincs rajta, ami jelezhetni a dolgot, a mögötte haladó autós meg kicsit elbambul és már el is csapta

    Az általad javasolt megoldás sokkal veszélyesebb lenne, mint a jelenlegi.

    38. Jól értelmezed, mivel csak jobb oldalon mehet előre, bal oldalon nem lehet melletted.”
  • 50. Gőcze_László 2012. július 19. 10:59
    „Csak egy kérdés: a Bajcsy-Zs. - Teleki utcai körforgalomnál ugyan mennyi galibát okoztak a kerékpárosok?
    Másképp fogalmazva: mennyivel veszélyesebb ez a körforgalom az utána kiépített, agyon variált többinél?
    A kerékár-forgalmat szabályozó jelzőtáblákról meg már ne is nagyon beszéljünk. Alig található olyan, amely a megjelenesében megfelelne a joggal elvárható szintnek.
    Vétek, szinte szándékos baleseti forrás előidézés a kerékpársávok nyomvonalának össze-vissza váltogatása, a kerékpárosok folyamatos haladásának indokolatlanul sokszori megtörése.
    Amúgy pedig, anno a rendőrnek volt respektje. Az autósnál, meg a bicajosnál, de még a gyalogosnál is. Most ugyan ki az aki - rendszeresen - kordában tartaná a közlekedőket?”
  • 49. b.a 2012. július 19. 10:36
    „48: Nem örülök, mert alapvetően egy veszélyes helyzetnek érzem.

    Mondjuk 10-ből 8 esetben úgy se áll meg a kerékpáros a pirosnál, úgyhogy ezt a témát le is zárhatjuk. :)”
  • 48. pindla 2012. július 19. 10:16
    „44. b.a

    A b pont arra vonatkozik, ha már elindultál, kint van az irányjelződ, akkor nem mehet melléd, mert azzal akadályozna. Ha állsz egy helyben a pirosnál, akkor abban elég nehéz téged akadályozni, nem gondolod?

    Különben inkább örülhetnél neki, hogy szem előtt van a kerékpáros és nem sodrod el kanyarodás közben.”
  • 47. Goldmund 2012. július 19. 10:08
    „Nem tudom, kikből áll ez a Megyei Közlekedési Baleset-megelőzési Bizottság nevű gittegylet, de biciklin valószínűleg óvodás korukban ültek utoljára.
    Hazudoznak össze-vissza, a KRESZ-t elferdítve idézik, így együtt a direkt balesetvesztélyes átvezetéseket építő útkezelőkkel, hatékonyan gondoskodnak róla, hogy fogyjon a magyar. A rendőrség meg ott bírságol, ahol pénzt lehet beszedni, nem ott, ahol veszélyhelyzet van.
    Vajon milyen érdekcsoportok állnak mögöttük?”
  • 46. szasa007 2012. július 19. 09:46
    „ombi: Köszönöm a megerősítést. Nekem is mondott olyat vki, hogy egy rendőr ismerőse szerint előírás nappal is a mellény. A kétséges értelmezésnek elejét lehetett volna venni, ha ezt két egyszerű mondatba fogalmazták volna meg a rendelet alkotói egy összetett helyett. Persze mit várjunk azoktól, akik sebességkorlátozást írnak elő (a haladás helyétől és kerékpáros sisaktól függően több félét is) egy sebességmérővel kötelezően nem rendelkező járműre. :)”
  • 45. b.a 2012. július 19. 09:24
    „38: Nem érdekel a lendülete, ha csak szabálytalanul tudja megtartani.”
  • 44. b.a 2012. július 19. 09:21
    „38: Köszönöm az infót! A "b" pontot viszont én úgy értelmezem, ha ott állok kitett irányjelzővel, akkor nekem van előnyöm autóval.

    Megmondom őszintén bringával nem megyek előre. Többet ér a testi épségem, mint az a fél perc előny.”
  • 43. pindla 2012. július 19. 08:34
    „Ha már a tervezésről, kivitelezésről beszélünk... Frissen megújult a Fehérvári út - Vágóhíd utcai kereszteződés. Félreértés ne essék, sokkal jobb, mint korábban volt. A Vágóhíd utca felől érkezőknek ki van rakva a STOP tábla, alatta a kiegészítő, hogy a kerékpárúton érkezőknek is elsőbbséget kell nyújtaniuk. A Fehérvári útról lekanyarodóknak szintúgy, jogszabály szerint.

    DE! Ennek ellenére a kerékpárútra fel van festve az elsőbbségadást jelző háromszög! Miért?! Ezt magyarázza meg nekem valaki. Értelmetlen az egész, így elvileg mindenkinek elsőbbséget kell adnia, el bírjuk képzelni ez mit jelent? Már megint a hozzáértés hiánya, egy hatalmas baklövés, hibás tervezés és kivitelezés, értelmetlen megoldás.

    Teccikérteni? Ha hibás, értelmetlen megoldásokba, balesetveszélyes kivitelezésbe kényszerítik bele a kerékpárost, akkor hogy várják el, hogy ezeket szabály szerint használja? A baleseteket a városháza és a tervezők tudják megelőzni. A hibás megoldásoknál történt balesetekért ők a felelősek!”
  • 42. festéktüsszentő 2012. július 19. 08:09
    „Még 1 tipikus példa a kerékpárút tervező hozzáálásáról, hozzáértéséről.

    Kb 1 hónapja készült el a Vágóhíd u. ban a Gyárvárosi iskola előtt egy új kerékpárút. Egész patent. DE!!! De hogy aki kigondolta, a végét, az azért nagy plecsnit érdemel.
    A Kandó utcai végén, a sávot átvezeti a túloldalra. DE OTT NINCS SEMMI! Csak járda! Az is 10 méter. És máris szembe találja magát a kerekes a forgalommal. Mennyiből tartott volna, ha átvezeti akár sárga festékkel a Kandó úton, elsőbséget biztosítva az onnét érkező autósokkal szemben?

    36 b.a
    Lehet, h Te nem, de igen-igen sokan parkolónak tekintik a kerékpárutat. És 30-cal szoktál menni ott, ahol már 1 hónapja nem dolgoznak, csak kinn felejtették a 30-as táblát? Vagy ahol 30-as táblával javítják meg az úthibákat? 30-cal szoktál menni a Fehérvári hídon? Ugye nem.”
  • 41. ombi 2012. július 19. 07:42
    „29. AnnaMeri:
    Tényleg hasznos olvasmány, mindenkinek jót tesz az időnkénti olvasgatása:
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM”
  • 40. ombi 2012. július 19. 07:32
    „szasa007: engem egyszer a rendőrök fenyegettek harmincezres bírsággal, mert kék égnél délután háromkor nem volt rajtam mellény! Ha kicsit határozatlanabb vagyok, meg is vágtak volna, szerencsémre tudom a szabályt.
    Nagy a gáz a hivatalos fejekben is!”
59 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elrendelték a győri gyilkosság gyanúsítottjának előzetesét - képgaléria

Elrendelték az előzetesét P. Ottónak, aki a gyanú szerint megfojtotta korábbi barátnőjét múlt hétvégén. P. Ottó nyugodtan, rendőrök kíséretében, rabláncon érkezett a bíróság épületébe. Tovább olvasom