Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

Előzési tilalom teherautóknak

M1-es autópálya - A veszélyes sztrádaszakaszokon a balesetek számának csökkentése érdekében – kísérleti jelleggel – „Teherautóval előzni tilos!" táblákat helyeztetett ki a közlekedési tárca. Amennyiben a próba beválik, a KRESZ módosításával más szakaszokra is kiterjesztik a tilalmat.
Február 16-án számoltunk be egy Győr mellett történt, három ember halálával végződött baleset kapcsán – amelyet egy szabálytalanul előző kamion okozott – foglalkozott a teherautók előzési tilalmának bevezetésének szükségességével. Lapunk szakértője, Kulcsár Béla akkor elmondta: sok baleset és tragédia elkerülhető lenne, ha más országokhoz hasonlóan hazánkban is bevezetnék a sztrádákon a tilalmat.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs főosztályának a Kisalföld érdeklődésére adott tájékoztatása szerint az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében – kísérleti jelleggel – két autópálya Budapesthez közeli szakaszain tiltják meg az előzést a teherautóknak március 14-től.
A korlátozás az M1-es autópályán a főváros felé vezető oldalon a Tatabánya-Óváros csomópont és az M0-ás csomópont között három szakaszon, összesen 33,6 kilométer hosszban érvényes. Ezenkívül az M3-as autópályán a gödöllői csomópont és a Budapest, Szentmihályi úti csomópont között egy szakaszon él a tiltás.

Ha a próba beválik, a KRESZ módosításával más sztrádaszakaszokra is kiterjesztik az előzési tilalmat. Fotó: H. Baranyai Edina
Ha a próba beválik, a KRESZ módosításával más sztrádaszakaszokra is kiterjesztik az előzési tilalmat. Fotó: H. Baranyai Edina

A korlátozást jelző táblákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai már kihelyezték. A „Tehergépkocsival előzni tilos!" tábla hatálya alatt az úton a 3 és fél tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival tilos előzni. Ez nem vonatkozik kétkerekű motorkerékpár előzésére.

A tilalom bevezetésével a GKM-nek az a célja, hogy – a megnövekedett áruforgalom mellett – gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése a személygépkocsival közlekedők számára.
A kommunikációs főosztály tájékoztatása szerint a korlátozásban érintett szakaszokon kiugróan magas és évről évre nő a balesetek száma.

Az autópályákon a figyelmetlen vezetés után a második leggyakoribb baleseti ok a követési távolság be nem tartása volt tavaly. A balesetek közel negyede emiatt, valamint minden hetedik baleset pedig szabálytalan előzés miatt történt.

A tárcánál elmondták, hasonló korlátozást sikerrel alkalmaztak már Európa számos országában. A hazai kísérleti tapasztalatok kiértékelése alapján kerülhet majd sor a későbbiekben a KRESZ módosítására, esetleges kiterjesztésére.


Az érintett szakaszok

1. az M1-es bal pálya (Budapest felé) az 53,5-östől a 41,25-ös kilométerig 12,25 kilométer hosszban. 2. az M1-es bal pálya 39,9-estől a 35,45-ös kilométerig tartó 4,45 kilométeres szakasz. 3. az M1-es bal pálya 34,1-estől a 17,2-es kilométerig tartó 16,9 kilométeres szakasz. Az M3-as bal pályán (Budapest felé) a 26,6-ostól a 10,2-es kilométerig.

Olvasóink írták

  • 10. Győri autós 2008. április 03. 19:40
    „SPAN

    A hozzád hasonló gügyék miatt halnak el a jó fórumok és a jó ügyek!
    Igen is le kell pucolni a milliókat a mi útjainkon kereső kamionosokat.
    Vonatra kell rakni őket, majd egy idő után akkor csak az állomásokról kellene kifuvarozni a konténereket.
    Ma a globélis felmelegedés egyik fő okozói a közuton szállító teherautók.
    Ne kapd fel a vízet, inkább idd meg!”
  • 9. SPAN 2008. március 30. 19:12
    „Győri autós
    Lászik hogy tök hülye vagy mindenhez.
    Úgy írsz mint aki most jött a világra és csak az orráig lát.!
    Az 500 e ft már most is létezik
    A díjak meg már vannak és te fizeted ki azzal hogy vásárolsz.
    És nem utolsó sorban az út nem csak arra van hogy te és a többiek 1 személlyel közlekedjenek rajta.
    A zöldek megtilthatnák hogy a pályát használják akik egyedül űlnek autóba.
    Látod én is tudok hülyeséget írni.”
  • 8. Győri autós 2008. március 30. 14:46
    „Csak üdvözölni lehet ezt a korlátozó rendelkezést! Remélhetőleg sokkal kevesebb balesetet fognak okozni azok a kamionosok, akik személyes élményből említve, arra is képesek, hogy miután látják, hogy az előzésük közben hátulról utóléri a személy autó a sebesség különbözet miatt, rávillantást követően, miután már egy km óta alig halad az előzéssel, ezt a kamionos úr sértőnek veszi, még fékez is egy kicsit, majd 6km-en keresztül továbbra is a belső sávban a másik kamion mellett haladt.
    Ezektól az intuellektől örökre elvenném a jogosítványt, de minimum az egész bagázs azt érdemli, hogy libasorban ballagjon a jól megérdemelt kölső sávban!
    A rendőrség pedig hasson oda, amikor ezek a súlyukkal visszaélők mégis megszegik az előzni tilost, akkor minimum 500.000.-Ft legyen a büntetésük, majd akkor komolyan veszik a szabályokat, miután már egy kis városnyi ember megöltek a közutakon!

    A megfelelő súlyu büntetés pedig fedezné az általuk kigyúrt utak rendbe tételét.”
  • 7. todoer 2008. március 29. 15:43
    „A KRESZ 27 paragrafus 2 pontja előírja hogy a 3500 kg vagy 7 m nagyobb járművek kellő követési távolsága akkora kell legyen hogy az előzés befejeztével közéjük egy személygépkocsi biztonsággal besorolhasson, tehát nem egymás " seggében " kell a kamionoknak menni és akkor nem sort előzök.Igaz hogy én is úrvezető vagyok de munkámból adódóan évi 25-30000 km vezetek , szinte a felét autópályán és néha furcsa eseteket látok , pl nem rég magyar kamionost aki úgy vezetett hogy a kormánykeréken kiterítve ott volt az újság .Abban viszont igaza van kedves SPAN hogy ugyanilyen veszélyes lehet egy hétvégi autós vagy egy száguldozó friss jogsis huszonéves , de talán egy személyautóval való csattanás túlélhető . Az biztos hogy a közlekedés kultúra kis hazánkban szinte nulla.”
  • 6. SPAN 2008. március 28. 21:24
    „Tetszenek látni a képet?
    Remélem még sok ilyen lessz a korlátozás miatt összetorlódott kamionok miatt.
    Úgyanis a polgártárs úgy előzi a sort hogy a kamionok vélhetően mennek 85-90
    Csak az a baj hogy ő sem mehetne többel mivel vontatmánya van.
    És nem is megy többel talán 100 al?
    És aki befizette :-)) a kevéske pálya díjat az sem fog addig 130 menni mig ő előz.
    Vagy a búsz sem megy 130 al.
    A balesetek okozói 90 % ban azok az úrvezetők akik azthiszik tudnak vezetni . Lásd húsvéti ünnepek kirivóan sok baleset.
    Én 2 milliós vagyok és az a meglátásom hogy a vezetők 60% a csak egyenes haldásra képes és hogy vizet fakasszon a kormányból.
    A váratlan szituációkat nem képessek megoldani.
    Mellesleg az ominózus esetnél ami Győrnél volt a Győri kolléga 70!!!el ment és azért lepődött meg a Román sofőr.
    A Merci meg nem 140 el hanem +60 al talán.
    http://www.indavideo.hu/video/4_HALOTT_A_MERCIBEN
    Ez nem u az de szemléltető.”
  • 5. Torrente 2008. március 28. 17:08
    „Igen, háromsávos pálya kellene!!”
  • 4. ino 2008. március 28. 14:47
    „3 sávos autópálya kellene”
  • 3. load 2008. március 28. 11:23
    „Először is, nem mindegyik tgk szabályoz le (bolgár, román, török, ukrán), másrészt kritikus helyzet 90 km/h alatt is elő tud állni, ha egy kamion 5 km hosszon sem tudja befejezni az előzést, a mögötte feltorlódott kocsisor beszorul a külső sávban haladók és a szalagkorlát közé. Ekkor egy koccanással, vagy agy futózott gumis durdefekttel kész a tömegkatasztrófa.
    Több ilyen történt mostanában, és a M1-en folyamatosan nő a kamion forgalom.”
  • 2. todoer 2008. március 28. 11:21
    „Tegnap volt szerencsém az M1 használni. Román kamionos a tiltó tábla ellenére előzött ( biztos nem vette észre fényes nappal a táblát )természetesen 85-tel előzte 80 -nal haladó társát nem kis sort összeszedve maga mögött. Olaszországban kíméletlenül kiintik a rendőrök és akkora büntetést fizet hogy legközelebb meggondolja.Visszafelé szintés kamion miatt ( koccanás ) több km sor mindkét sávban. Sajnos autópályáink nem bírják a megnövekedett kamionforgalmat, nem helyenként hanem Hegyeshalomtól Budapestig meg kellene tiltani a kamionoknak az előzést oda-vissza. Igaza van a száguldozókkal kapcsolatban de a megengedett 130 km-rel sazért szeretnék menni , azért választottam és fizettem az autópályát.Ja és több rendőr kellene”
  • 1. jó napot 2008. március 28. 09:56
    „Miután szinte mindegyik tgk szerelvényben leszabályoz az elektronika max. 90km/h sebességre, nem nagyon értem a kísérlet lényegét.
    Nem inkább azokat a kedves vezetőket kellene leszabályozni, akik a rendeletekre, embertársaik biztonságára fittyet hányva 130-nál gyorsabban "utaznak" a belső sávban???”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Még alig szabadult és megkéselte barátnőjét

Győr - Tíz év fegyházbüntetésre ítélte és ugyanennyi időre az országból is kitiltotta a Győri… Tovább olvasom