Kisalföld logö

2017. 10. 20. péntek - Vendel 8°C | 20°C Még több cikk.

Élesben tolatnak a tanulók

Összevonja a minisztérium a járműkezelési és a forgalmi vizsgát januártól, így elvileg élesben kell tolatni, kézifékkel indulni vagy parkolni.

De az oktatók sem tudják, jelenleg mit gyakoroltassanak a tanulóval. Felmerült az is: az autósor nem bójasor.

Sok kérdőjel övezi a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium új, jogosítványszerzést érintő rendeletét, amelynek lényege, hogy az eddig rutinpályán értékelt járműkezelési vizsgát összevonják a forgalmi vizsgával. Felmerül az is – véli egy magyar oktató –, hogy ha valaki csúcsforgalomban lámpalázas lesz és egy tolatásnál vagy beparkolásnál nekimegy egy autónak, akkor ki fogja megfizetni a kárt. Erre viszont kézenfekvő válasz, hogy ugyanúgy az oktató felel mások vagyonáért, mint az eddig megszokott forgalmi vizsgán.

A Kisalföld által megkérdezett győri oktató, Bozzai Lajos szerint önmagában a két vizsga összevonása hasznos a tanuló szempontjából, s egyébként nyilván a büdzsének sem tesz rosszat, hiszen így egy ember vezényli le a két vizsgát. A lényeg azonban: a tanuló jobb, ha csak egy vizsgáztatóval találkozik. Sok azonban a részletkérdés és van egy komoly probléma, amivel most nem tudnak mit kezdeni az érintettek.

Bozzai Lajos szerint a változás hasznos, de tisztességesebb  lett volna, ha hagynak időt a tanulóknak. Fotó: Bertleff
Bozzai Lajos szerint a változás hasznos, de tisztességesebb lett volna, ha hagynak időt a tanulóknak. Fotó: Bertleff


A Bilux vezetéstechnikai instruktora szerint ugyanis nem tisztességes a mód, ahogy a rendeletet bevezetik, mivel nem adnak időt a jogosítvány megszerzésére azoknak a tanulóknak, akik a közelmúltban tették le a rutinvizsgát, de a forgalomban még nem állnák meg a helyüket az idén.

– Nekem is – ahogy a többi oktatónak – nem egy ilyen tanulóm van. Az egyikük például december hetedikén tette le a rutinvizsgát, még azelőtt, hogy a rendelet megjelent volna a közlönyben. Mivel januártól él a módosítás, durván két hetünk lenne eljutni a forgalmi vizsgáig, ami kizárt, hogy sikerülne. Ennek a tanulónak nyilván meg kell ismételni a rutinfeladatokat, s mivel kétségünk ne legyen, hogy a hatóság össze fogja vonni a tizenegyezer és a négyezer-hétszáz forintos díjat az emelt vizsgánál, újra meg kell fizetnie – mondja az oktató, aki szerint a tisztességes az lett volna, ha mondjuk márciustól vezetik be a változást.

Igaz, az összevonás módját hivatalosan még senki nem írta le, de éppen ez a másik fő probléma, hogy nem láttak végrehajtási rendeletet az autósiskolák.

– December közepe van és még nem tudjuk, hogy az eddigi kilenc feladat helyett mit kell számon kérni az összevont vizsgán, lesznek-e átfedések. Nem tudjuk, hogy a vizsga elején vagy a végén kell megcsinálni a rutinfeladatokat. Ezek nekünk igen égető kérdések, mivel mindjárt itt a január, ünnepek jönnek, vagyis két hetünk sincs már felkészíteni a tanulókat. Nem tudjuk, mit gyakoroljunk velük – mondja Bozzai Lajos, aki szerint már az is előfordult két évvel ezelőtt, hogy a közlekedési hatóság december 31-én jelentette meg az új vizsgadíjakat.

Olvasóink írták

  • 5. Contar 2011. december 20. 08:06
    „1982-ben én is így vizsgáztam: rutinpálya, utána ki a forgalomba, és kész!”
  • 4. Contar 2011. december 19. 16:04
    „"Felmerül az is - véli egy magyar oktató -, hogy ha valaki csúcsforgalomban lámpalázas lesz és egy tolatásnál vagy beparkolásnál nekimegy egy autónak, akkor ki fogja megfizetni a kárt."

    Miért eddig ki fizette? A kötelező biztosítás alapján az illetékes biztosító! Annak semmi jelentősége, hogy éppen ki vezette az autót!”
  • 3. adamasz1977 2011. december 19. 01:47
    „Don! Látom nem sikerült megérteni a szabályozást. Nem lesznek kitiltva a tanulók a tanpályáról, csupán arról van szó (helyesen), hogy ezután az OKTATÓ FELELŐSSÉGE lesz, hogy kimehet vagy sem az illető a közútra.”
  • 2. lallácska 2011. december 16. 19:30
    „Nem vizsga útvonalakat kell begyakorolni, hanem vezetni kell megtanítani őket! Amikor én vizsgáztam a vizsgabiztos mondta, hogy merre menjünk. Rettegtünk a Fehérvári-Vágóhíd úti kereszteződéstől. Aki ismeri a kresz-t az tudja miért.”
  • 1. DON 2011. december 16. 16:14
    „Így is sokan nem tudnak vezetni, hát még ezután...
    Ez valami mesterséges darwinizmus? A túlnépesedés ellen úgy védekeznek, hogy mindenkit volán mögé ültetnek nulla tapasztalattal? Olyan az, mintha egy töltött fegyvert adnának a kezükbe, hogy használják.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Káosz felé tart az egészségügy

Egyre nagyobb biztonsággal mondható ki, hogy az orvosok felmondása és az önkéntes túlmunka megtagadása (ha így lesz) nagyon komoly gondot okozhat január 1-je után. Tovább olvasom